Gå til innhold

Unge Venstre vil gi heroin på resept!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg stiller meg meget skeptisk til forslaget. Hvis heroin blir reseptbelagt, hva er da planen? Er poenget å hindre at de kjøper på gata, noe som øker sjansene for overdose. Og dermed holde dem i live lengre. Eller skal det være en del av et større behandlingsprogram?

Jeg ser det bare diskuteres hva dette kan gjøre for å ødelegge for kartellene osv.

Hva med de narkomane? Hvem skal få reseptbelagt heroin?

Jeg har ikke lyst til å se flere bli heroinister fordi dopet er billig, og de bare behøver å hente det på apoteket :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg stiller meg meget skeptisk til forslaget. Hvis heroin blir reseptbelagt, hva er da planen? Er poenget å hindre at de kjøper på gata, noe som øker sjansene for overdose. Og dermed holde dem i live lengre. Eller skal det være en del av et større behandlingsprogram?

Jeg ser det bare diskuteres hva dette kan gjøre for å ødelegge for kartellene osv.

Hva med de narkomane? Hvem skal få reseptbelagt heroin?

Jeg har ikke lyst til å se flere bli heroinister fordi dopet er billig, og de bare behøver å hente det på apoteket  :ermm:

9239254[/snapback]

Hvorfor vil du da se flere heroinister hvis man kan få det på resept?

Du vil ikke få heroin på resept hvis du lider av en eller annen sykdom, men du vil få det hvis du er avhengig av heroin.

I nederland og sveits har de gitt ut heroin til heroinmissbrukere en del år nå, rekrutteringen har omtrent stoppet opp, og det blir bare færre og færre missbrukere, samtidig som at gjennomsnittsalderen på de bare går opp. hva sier det deg?

 

Hvis man begynner å selge det på resept, vil de som selger det på det svarte markedet ikke få solgt heroinen lenger til de som bruker det. De vil da ikke tjene noen penger og så droppe salget. Da vil også rekruteringen til stoffet stoppe opp, da ingen får tilgang på det, utenom på resept.

Som jeg har sagt tidligere, så har jeg pratet med en heroinavhengig. Han har vert på avrusning opptil flere ganger, men syntes det var så jævlig å være uten heroinen at han droppet det. Nå har han bestemt seg for å gå på heroin til han dør. For han var det rett og slett for jævlig å slutte.

 

Hvis noen vil på avrusning, burde de få den hjelpen de trenger. Men det er også folk som ikke greier det, og noen vil kanskje? Disse burde få heroinen på resept.

Lenke til kommentar
Jeg stiller meg meget skeptisk til forslaget. Hvis heroin blir reseptbelagt, hva er da planen? Er poenget å hindre at de kjøper på gata, noe som øker sjansene for overdose. Og dermed holde dem i live lengre. Eller skal det være en del av et større behandlingsprogram?

Jeg ser det bare diskuteres hva dette kan gjøre for å ødelegge for kartellene osv.

Hva med de narkomane? Hvem skal få reseptbelagt heroin?

Jeg har ikke lyst til å se flere bli heroinister fordi dopet er billig, og de bare behøver å hente det på apoteket  :ermm:

9239254[/snapback]

Hvorfor vil du da se flere heroinister hvis man kan få det på resept?

Jeg mener ikke at vi nødvendigvis vil se flere enn hva vi har i dag, men at rekrutteringen kan bytte arena. At det vil være enklere å gå fra andre stoffer til heroin fordi det er billig/gratis.

 

I nederland og sveits har de gitt ut heroin til heroinmissbrukere en del år nå, rekrutteringen har omtrent stoppet opp, og det blir bare færre og færre missbrukere, samtidig som at gjennomsnittsalderen på de bare går opp. hva sier det deg?

Hvis dataene stemmer så fungerer det i Nederland. Men det betyr ikke at det vil være like effektivt her.

 

Som jeg har sagt tidligere, så har jeg pratet med en heroinavhengig. Han har vert på avrusning opptil flere ganger, men syntes det var så jævlig å være uten heroinen at han droppet det. Nå har han bestemt seg for å gå på heroin til han dør. For han var det rett og slett for jævlig å slutte.

Har han prøvd metadon?

Du kommer sikkert til å bli sur nå, men jeg synes ikke en heroin avhengig skal få heroin fordi han har gitt opp. Bare for å lindre abstinensene til dagen har dør. Såklart det er jævlig uten heroin, men ærlig talt. For å bli "clean" så må man virkelig ha et sterkt ønske om å klare det. Han er et eksempel på en som innerst inne ikke vil slutte, siden han vært inne flere ganger. Og for å klare det må han nok inn flere ganger til. Men å gi en heroin avhengig skudd fordi han har gitt opp er helt bak mål synes jeg.

Hvis noen vil på avrusning, burde de få den hjelpen de trenger. Men det er også folk som ikke greier det, og noen vil kanskje? Disse burde få heroinen på resept.

9239419[/snapback]

Hvordan tror du det fungerer som en motiverende faktor, at du får heroin hvis du gir opp.

Lenke til kommentar
Jeg mener ikke at vi nødvendigvis vil se flere enn hva vi har i dag, men at rekrutteringen kan bytte arena. At det vil være enklere å gå fra andre stoffer til heroin fordi det er billig/gratis.

Alle vet at heroin er fryktelig avhengighetsskapendes og farlig, og hvorfor noen i det hele tat prøver det er for meg en gåte.

Men hvis man får det på resept, og det må inntas i en ligenede ordning som sprøyterommene, slik at de ikke kan gå ut derfra med en dose i hånda, så er det fremdeles vanskelig for folk å få tak i det. Og de som da kjøper heroinen vil da kjøpe det lovlig, istedet for ulovlig.

 

Hvis dataene stemmer så fungerer det i Nederland. Men det betyr ikke at det vil være like effektivt her.

Jeg kan ikke se noen grunn til at det ikke vil skje her :p

Man blir jo kvitt det svarte markedet, og derfra vil rekruteringen synke drastisk, og færre nye brukere. Noen vil det nok alltid være, uansett hva slags stoffer det dreier seg om. Og jeg kan umulig tro at det kommer til å bli værre enn i dag.

 

Har han prøvd metadon?

Du kommer sikkert til å bli sur nå, men jeg synes ikke en heroin avhengig skal få heroin fordi han har gitt opp. Bare for å lindre abstinensene til dagen har dør. Såklart det er jævlig uten heroin, men ærlig talt. For å bli "clean" så må man virkelig ha et sterkt ønske om å klare det. Han er et eksempel på en som innerst inne ikke vil slutte, siden han vært inne flere ganger. Og for å klare det må han nok inn flere ganger til. Men å gi en heroin avhengig skudd fordi han har gitt opp er helt bak mål synes jeg.

Ja, nå ble jeg sur :mad: hehe

Jeg vet ikke om han har prøvd metadon, jeg kjenner han ikke, bare pratet med han en gang. Og ja, man må virkelig ha et ønske om å bli clean, men hva med de som ikke har dette ønsket? kanksje han hadde greid det hvis han var flere ganger inne, men det er ikke det han ønsker.

Skal han tvinges til å bli ren, mot sin vilje?

 

Hvordan tror du det fungerer som en motiverende faktor, at du får heroin hvis du gir opp.

En har jo allerede gitt opp hvis han får heroin :p

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Endret av V-by
Lenke til kommentar
Ja, jeg mener selv at det bør være fritt for alle og kunne kjøpe seg heroin på en apotek.

9241210[/snapback]

Det er greit nok, selv om jeg er uenig.

 

Men en del her har argumentert for at vi med dette forslaget vil miste illegal tilgang til heroin, slik at det ikke vil bli nyrekruttering. Dette tviler jeg på blir tilfelle.

Lenke til kommentar
Men en del her har argumentert for at vi med dette forslaget vil miste illegal tilgang til heroin, slik at det ikke vil bli nyrekruttering. Dette tviler jeg på blir tilfelle.

9241302[/snapback]

 

Hva blir vitsen med å rekruttere noen til heroin når de kun får solgt noen få doser før brukeren blir avhengig og går til legen sin?

Lenke til kommentar
Med andre ord vil det fremdeles finnes et illegalt herion-marked, så argumentet med at det blir vanskeligere å få tak i heroin funker ikke.

 

Men jeg ser en del av de andre argumentene deres, men er fremdeles skeptisk.

9241179[/snapback]

Det vil ikke være det.

De som bruker heroin, vil få tak i det på apoteket elns.

Hva skal heroin dealerne leve av da?

 

Og som sagt så vil det alltid være et svart marked for rusmidler. ikke kom her og si at det ikke er det i norge for alkohol, for det er det, men det er få som vet om det, og det er lite.

Lenke til kommentar
Har han prøvd metadon?

Du kommer sikkert til å bli sur nå, men jeg synes ikke en heroin avhengig skal få heroin fordi han har gitt opp. Bare for å lindre abstinensene til dagen har dør. Såklart det er jævlig uten heroin, men ærlig talt. For å bli "clean" så må man virkelig ha et sterkt ønske om å klare det. Han er et eksempel på en som innerst inne ikke vil slutte, siden han vært inne flere ganger. Og for å klare det må han nok inn flere ganger til. Men å gi en heroin avhengig skudd fordi han har gitt opp er helt bak mål synes jeg.

Ja, nå ble jeg sur :mad: hehe

Jeg vet ikke om han har prøvd metadon, jeg kjenner han ikke, bare pratet med han en gang. Og ja, man må virkelig ha et ønske om å bli clean, men hva med de som ikke har dette ønsket? kanksje han hadde greid det hvis han var flere ganger inne, men det er ikke det han ønsker.

Skal han tvinges til å bli ren, mot sin vilje?

9239689[/snapback]

Til informasjon så er det lange køer til metadonbehandling, og svært vanskelig å innfri kravene for behandling. Dette har følgene at folk faktisk dør mens de ikke får metadonbehandling.

 

Jeg har selv en nær venn som i en alder av 27 år har begynt å miste tennene sine, har gått igjennom flere mislykkede behandlinger, men har hittil ikke vært kvalifisert til metadonbehandling.

Lenke til kommentar
Til informasjon så er det lange køer til metadonbehandling, og svært vanskelig å innfri kravene for behandling. Dette har følgene at folk faktisk dør mens de ikke får metadonbehandling.

slettet*

 

Edit: Tror du at det blir mindre kø ved heroinbehandling?

Endret av eilertsen
Lenke til kommentar
Til informasjon så er det lange køer til metadonbehandling, og svært vanskelig å innfri kravene for behandling. Dette har følgene at folk faktisk dør mens de ikke får metadonbehandling.

slettet*

 

Edit: Tror du at det blir mindre kø ved heroinbehandling?

9242895[/snapback]

Jeg håper at det blir mindre køer hvis både heroinbehandling og metadonbehandling er tilgjengelig.

 

Men som sagt tidligere er jeg personlig for legalisering, som definitivt vil minke køene siden et langt bredere behandlnigstilbud da kan bli tilgjengelig.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Til informasjon så er det lange køer til metadonbehandling, og svært vanskelig å innfri kravene for behandling. Dette har følgene at folk faktisk dør mens de ikke får metadonbehandling.

slettet*

 

Edit: Tror du at det blir mindre kø ved heroinbehandling?

9242895[/snapback]

Det kommer helt ann på. Det vil ikke bli noen mindre kø, hvis systemet er slikt det er i dag. Så hele systemet må forandres.

 

Men hvis de heroinavhengige får heroin på resept, og kan hente det/ta det når det passer for de, uten å måtte gå gjennom noe serlig, og kravene ikke er så høye, vil det hjelpe bedre enn metadon behandlingen nå.

Men metadonbehandlingen kan også gjøres bedre.

Lenke til kommentar
Med andre ord vil det fremdeles finnes et illegalt herion-marked, så argumentet med at det blir vanskeligere å få tak i heroin funker ikke.

9241179[/snapback]

Bare fordi man alltid vil ha et illegalt marked betyr ikke det at det ikke vil bli svekket når en stor del av kundegruppen deres forsvinner.

 

Mennesker vil alltid ruse seg, det eneste man kan gjøre er å sørge for at bruken fører til minst mulig skader for både individet og samfunnet.

Lenke til kommentar
Med andre ord vil det fremdeles finnes et illegalt herion-marked, så argumentet med at det blir vanskeligere å få tak i heroin funker ikke.

9241179[/snapback]

Bare fordi man alltid vil ha et illegalt marked betyr ikke det at det ikke vil bli svekket når en stor del av kundegruppen deres forsvinner.

 

Mennesker vil alltid ruse seg, det eneste man kan gjøre er å sørge for at bruken fører til minst mulig skader for både individet og samfunnet.

9245034[/snapback]

yup.

Slik det er i dag, så er det ikke alle som får hjelp, som sagt før i tråden, så er det lang ventetid på metadonbehandlingen.

 

Det er vel også ytterst få av de avhengige som har en jobb, og da en fast inntekt. Dette vil da føre til at de hele tiden trenger penger til heroinen. Det enkleste for de, er da å stjele, og selge, slik at de får penger.

 

Hvis man hadde gitt ut gratis heroin til de avhengige, så ville mye av dette ha blitt borte.

Men man må heller ikke slutte med rehabiliteringen, men hvis man blir kvitt det svarte markedet, så vil rekruteringen synke drastisk, og gjennomsnittsalderen på heroinbrukeren øke med årene, til de fleste har dødd ut...

Noen vil det alltid være igjen, så lenge det finnes heroin.

Lenke til kommentar

Beklager om dette er blitt besvart/omdiskutert tidligere i tråden, men jeg kunne ikke dy meg.

Bygg egne fengsler for heroinmisbrukere. Vi har penger til det.

 

Poenget er at vi bruker flere hundre millioner, kanskje milliarder for å bekjempe problemet. På tide å sette hardt mot hardt.

 

Dette er en krig, og den krigen kan vi vinne. Hvis vi vil.

9211079[/snapback]

Det var nettopp vår gode, gamle venn Richard Nixon gjorde i 1971 - ved å erklære en direkte krig mot alle rusmidler i den såkalte War on Drugs. Trilloner av skattebetalte dollar og nesten fire tiår senere er krigen fremdeles ikke over. En har ikke engang positive resultater å vise til.

 

Desto mer ved en kaster på bålet, jo større blir det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...