Gå til innhold

Unge Venstre vil gi heroin på resept!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lovverk hjelper lite når det ikke blir håndhevet. Kaller du det virkelig verdens strengeste når politiet står passivt og ser på at narkotika åpnelyst blir omsatt på norges  mest sentrale bygate? Det vi trenger er ikke ekstra paragrafer, men å begynne å håndheve de vi har.

 

Lovverket er for håpløst til at det skal kunne håndheves 100%. Men det er en mellomting mellom å drite i lovverket og håndheve det 100%. Bare det at vi har 41000 etterforskede lovbrudd om narkotika her i landet burde tilsi dette, men jeg innser at du ikke er spesiellt interessert i tall her.

 

Forskjellen er om det er forbudt eller ikke. Du har tydeligvis en personlig kriminalitetsfilosofi som går på tvers av norges lover.

 

Du har enda ikke sagt hvorfor man ifølge din logikk ikke også skal gjøre det samme med biltyver og dele ut biler til dem:

-Det vil kunne minske tyveri av biler

-Det vil kunne minske uhell som følge av at biltyver prøver å stikke av

9212615[/snapback]

 

Dette er ikke noen personlig kriminalitetsfilosofi. Dette handler om at du er like snever som DLF i sin bruk av "tvang" når du mener "en kriminell er en kriminell". Du setter en voldtekstmann i samme bås som en ungdom som røyker hasj. Du setter en seriemorder i samme bås som en ungdom som drikker hjemmebrent. Dette er håpløst.

 

Alle lover vi har her i landet må det stilles spørsmål med. Dette er fordi det er tross alt vårt liv som blir regulert. Hvor mye er du villig til å finne deg i før du legger fra deg holdningen om at "alle lover er greie, fordi de er lover"? Når staten senker fartsgrensene til 30km/t på alle veiene? Er det da også greit for deg å fengsle alle bilkjørere som "råkjører" over fartsgrensen? Hva med når staten begynner å forby sukker? Er det da greit for deg at staten tvangssender alle til "fat camp" hvor "deltakerene" tvinges til å spise grovbrød og grønnsaker hver dag?

 

Dette handler ikke om å pynte på statistikken. Dette handler ikke om å tilfredsstille kleptomane. Dette handler ikke om voldkriminalitet, vinningskriminalitet eller noe annet som inkluderer en tredjepart. Dette handler om to ting, nemmelig den prinsipielle debatten om hvor langt staten kan gå i å forby deg og med i hva vi skal få lov til å putte i kroppen vår og ikke, og det handler om å øke livskvaliteten til våre medmennesker, narkomane eller ei.

 

Jeg regner med at du ikke ønsker at alle heroinmisbrukere skal leve et jævlig liv, og at de helst ikke skal misbruke heroin i det heletatt. Hvorfor er du da så imot forslag som viser seg å virke, og samtidig klamre deg fast til et lovverk som beviselig ikke har gjort annet enn vondt verre?

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne gjenta meg selv. Jstoffer som Heroin har ingenting i våre barns blodårer og gjøre. Legalisering vil gi økt og lettere tilgang.

 

I enkelte tilfeller må vi ta opp kampen, og ikke bare godta nederlaget. Det beste hadde vært en vaksine som gjør at man rett og slett ikke får noe som helst rus av heroin. Da er det ingen som vil ta det. Heroin ødelegger mennesker. Skaper kun faenskap.

9215364[/snapback]

 

Det er ikke snakk om legalisering, men å sette det til reseptpliktig legemiddel, på gata vil fortsatt være like ulovlig.

 

Det er forbudet, få hjelpetiltak, hygiene og underernæring som ødelegger de avhengige. Avhengige musikere (flust av de) har nok av penger til holde helsa oppe, derfor ser ikke de ødelagte ut.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Fullstendig for. Dette er et av de bedre forslagene jeg har sett på lang tid. Hva hjelper det å arrestere, fengsle eller gi bot til en narkoman? Tror Politiet at "ah, enda et liv reddet!" etter at de har gjort det? Tror de at livet til den narkomane blir bare bedre av å fengsle han eller gi han enda flere pengeproblemer i form av bøter? Nei, det hjelper så fint lite. Pluss at en heroinavhengig har ikke akkurat noe særlig valg lenger. De er tross alt avhengig av et forferdelig stoff og kan ikke bare velge å slutte med det. Det er på en måte litt for sent til det. Derfor er det flott at det har kommet et forslag som sier "hei, la oss lovgi heroin på resept" så slipper de tunge narkomane å sitte i et heroin-høl i miljøet og dope seg! :)

Lenke til kommentar
Det var vel skrevet mer for å forsterke poenget om at heroin pr dags dato fører med seg kriminaliet og stjeling, noe som går ut over meg. Hadde du quotet hele innlegget hadde du vel sett det mer i sammenheng.

Ja, jeg driter egentlig i hva folk gjør med sin egen kropp, det angår ikke meg, men alike vel så syntes jeg det er forjævlig å se så mange liv gå til helvete. Har selv en kamerat som tok overdose.

Men sant, det at folk sulter ihjel angår jo heller ikke meg, så vi kan jo egentlig bare drite i det heller?

 

Staten bør enten trappe opp krigen voldsomt, eller kan de bare la være. Pr dags dato virker det ikke det de holder op med. Pengesløsing.

9216752[/snapback]

Så jeg quotet ute av kontekst?

 

Jeg vil gjerne gjenta meg selv. Jeg driter fullstendig i hva folk gjør med sin egen kropp. Problemet med heroin er ikke hva de gjør med heroien. Problemet til heroin er hva de gjør for å få penger til heroinen.

 

Slutt å bland alkohol inn i hver eneste narkotikadiskusjon. Det er heroin vi diskutere her. Ikke alkohol.

9212966[/snapback]

Hva i all verden i det qoutet er det som ødela meningen av settningen når det ble redigert vekk av meg?

 

Var det "Problemet med heroin er ikke hva de gjør med heroien."?

 

Eller var det " Problemet til heroin er hva de gjør for å få penger til heroinen."?

 

Hvilken av disse settningene var det som i sammenhengen betød at du "driter absolutt ikke i hva folk gjør med kroppen sin og vil forby folk å gjøre som de vil med seg selv"??

 

Si at du har forandret mening. Si at det var feil av deg å poste innlegget med en mening du ikke står for.

 

Men faen'meg'ikke si at jeg siterte deg ute av kontekst. Det er en ren løgn.

Lenke til kommentar
Du kverulerer bare, ser ikke at det kan komme noe nyttig ut av å diskutere videre med deg.

 

Ha en fin dag.

9218202[/snapback]

Så nå er det ikke tatt ut av kontekst lenger, men "bare kverulering".

 

Istedet for å gi deg med en gang noen tar deg på å snu 360grader mellom to poster, hva med å forklare hva du egentlig mener?

Lenke til kommentar
Fullstendig for. Dette er et av de bedre forslagene jeg har sett på lang tid. Hva hjelper det å arrestere, fengsle eller gi bot til en narkoman? Tror Politiet at "ah, enda et liv reddet!" etter at de har gjort det? Tror de at livet til den narkomane blir bare bedre av å fengsle han eller gi han enda flere pengeproblemer i form av bøter? Nei, det hjelper så fint lite. Pluss at en heroinavhengig har ikke akkurat noe særlig valg lenger. De er tross alt avhengig av et forferdelig stoff og kan ikke bare velge å slutte med det. Det er på en måte litt for sent til det. Derfor er det flott at det har kommet et forslag som sier "hei, la oss lovgi heroin på resept" så slipper de tunge narkomane å sitte i et heroin-høl i miljøet og dope seg! :)

9217336[/snapback]

 

 

hvorfor ikke bare plassere dem til avrusing på tvang??

Lenke til kommentar

hvor mange narkomane tror du angrer på at de tok narkotika, og skulle ønske at det hadde vært vanskligere å få tak i det.. med legalisering av heroin på resept vill mange fler bli "hardcore" narkomane. gatene vill fylles opp av dritt og verden vil gå til hælvete.

Lenke til kommentar

hvorfor ikke bare plassere dem til avrusing på tvang??

9219194[/snapback]

 

Hvor lenge skal denne avrusningen vare? Hadde det bare vært slik at folk sluttet når den fysiske avhengigheten sluttet, så hadde det vært trivielt å kurere de som er avhengig av heroin, så enkelt er det desverre ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

hvorfor ikke bare plassere dem til avrusing på tvang??

9219194[/snapback]

 

Hvor lenge skal denne avrusningen vare? Hadde det bare vært slik at folk sluttet når den fysiske avhengigheten sluttet, så hadde det vært trivielt å kurere de som er avhengig av heroin, så enkelt er det desverre ikke.

 

AtW

9219290[/snapback]

 

det er bedre enn å la dem på gatelangs å stikke sprøyter i ræva til hverandre..

 

putt dem et sted der de kan dope seg i fred uten å påvire omverdenen, jeg mener gjør noe.. slik det er nå er helt forjævelig.

 

og heroin på resept vil bare gjøre det værre

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan folk kan ha så feil oppfatning av heroin og narkotika. At folk kan være så sterkt imot noe uten å vite noe som helst. Hvis heroin er på resept vil det si at det blir mindre sjanse for at folk skal bli hardcore junkies fordi de må være i kontakt med lege for å få heroin, og det vil også si at en 14-åring ikke kan gå til en doplanger på gata som ikke spør etter legetimasjon. Det vil også gjøre at organisert kriminalitet ikke får inn de pengene de tjener på å selge heroin på gaten. Norge har så strenge regler på narkotika og politiet følger opp de reglene på et idiotisk høyt nivå, så da kan jeg ikke skjønne hvordan man kan tro at det skulle hjelpe å være enda strengere. Som man ser i amerika har de holdt på med krig mot dop i flere årtier, men det er enda mer dop der enn i norge

Lenke til kommentar

Tja, men de fleste rusmidler er vel egentlig mindre farlig enn alkohol. Alkohol fører ofte til voldelige tendenser, dårlige avgjørelser og gjør mer skade på kort tid enn mange andre stoffer gjør over lengre tid. Jeg vet jo selvsagt at de tyngste stoffene er mer skadelig enn alkohol, men det virker som folk av en eller annen grunn tror at alkohol er det minst farlige av alt, bare fordi det er lovlig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...