Gå til innhold

Unge Venstre vil gi heroin på resept!


Anbefalte innlegg

Skal det være ulovlig, fordi samfunnet da ikke får skatteinntekten sin etter det har investert så mye i min påtvungne skolegang?

9226377[/snapback]

Ja. Du skal vere glad for at du faktisk har tilgang til skole og får ein utdanning. Noreg treng ikkje unnasluntarar som berre lev etter rus og rusmidlar

9226408[/snapback]

Jeg sa ikke noe om rus og rusmidler. Og ingen kan kreve at jeg skal være takknemlig for påtvunget skolegang.

 

Så en gang til: Hva hvis jeg velger å ikke jobbe. Ingen rus, ingen helseproblemer, ingen mentale problemer. Et rent valg. Skal det være ulovlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til de som har foreslått strengere straffer for narkotika, og aktivt sørge for at det ikke kommer narkotika inn.

 

Det kan umulig fungere, fordi penger kommer alltid inn, og er det penger så er det vakter, som gjerne vil tjene litt ekstra med tanke på den drittlønnen de sikkert får. Hvordan tror du narkotika kommer inn i fengselet nå da?

Lenke til kommentar
Fordi du da går fra å være en ressurs i samfunnet til en belastning. Når du sier "Din kropp, ditt valg" høres det greit ut, men om nok mennesker velger å ødelegge sin kropp, hva skjer da med samfunnet? Vil ikke samfunnet bli skadelidene da?

 

Forslaget er bra det, så lenge det "nytes" under oppsyn og i trygge omgivelser.

9226341[/snapback]

Som om ikke staten hadde spart mange milliarder på å ikke fokusere på narkotika lengre. For å ikke snakke om pengene staten ville tjene på å selge stoffene selv (moms osv.). Dessuten vil ikke antallet individer som bruker narkotika øke om vi faktisk skulle legalisere. I andre land som gjør det samme viser det seg at forbruket synker.

Lenke til kommentar
Vær faen ikke liberal mot heroin!

 

Ikke en ENESTE ting godt kommer ut av det.

9229638[/snapback]

Ikke en eneste god ting kommer ut av dagens feilslåtte lovverk.

 

Grunnen til å liberalisere lovene rundt heroin er for å få det til å komme mindre ondt ut av heroin. Få ned lidelsen, få ned dødsfallene, få ned vinningskriminaliteten, og få opp sjansene for rehabilitering.

Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg over folk som blånekter over teite prinsipper som de har satt seg, kun for å være enig med flertallet.

 

Jeg mener at heroinen skal liberaliseres, slik at misbrukerne kan få skikkelig hjelp. Ikke bare det, men heroinen blir også billigere for dem (det er dyrt med ulovlige saker), så de trenger ikke ty til kriminalitet. På den måten kan de narkomane bli rusfrie etter sakte men stadig avvenning, og samfunnet blir mindre påvirket av de narkomane (med tanke på kriminalitet og dødsfall).

Lenke til kommentar
Jeg irriterer meg over folk som blånekter over teite prinsipper som de har satt seg, kun for å være enig med flertallet.

Jeg irriterer meg over de som skal være så jævlig spesielle i sine meninger, kun fordi de tror det er kult.

9233220[/snapback]

Eventuelt fordi de faktisk bryr seg om å få minsket problemene med heroin, få minsket vinningskriminaliteten, få minsket de unødvendige ressursene som brukes fra politiet mot fysisk syke folk, og få bedret samfunnet generelt.

 

Det er ingenting "kult" med heroin på respet, eller legalisering\avkriminalisering generelt. Men det er viktig. Det kan redde liv. Det kan forbedre samfunnet.

Lenke til kommentar
Jeg har lite tro på at det ville funket, selv om det kommer noe godt ut av det.

Flott at et parti nyanserer dette, det er ikke mange andre parti med samme meninger.

 

Det finnes andre veier å gå for å skaffe hjelp til rusmisbrukere.

9234034[/snapback]

Finnes det andre måter å få ned vinningskriminaliteten assossiert med heroin?

 

Finnes det andre måter å få ned overdosene på grunn av uforutsigbar styrke på gateheroinen?

 

Finnes det andre måter å få ned overdosene på grunn av selvmord som resultat av det sosiale stigmaet og at de blir presset ut i vinningskriminaliteten eller prostitusjon?

 

Kom gjerne med dem.

Lenke til kommentar
Finnes det andre måter å få ned vinningskriminaliteten assossiert med heroin?

 

Finnes det andre måter å få ned overdosene på grunn av uforutsigbar styrke på gateheroinen?

 

Finnes det andre måter å få ned overdosene på grunn av selvmord som resultat av det sosiale stigmaet og at de blir presset ut i vinningskriminaliteten eller prostitusjon?

 

Kom gjerne med dem.

 

 

For å få ned vinningskriminalitet kan prosjekter som "Virkelig" bli brukt mer penger på, det kan også startes flere typer prosjekter av den art. Dette er prosjekter som absolutt alle narkomane kan delta i og de aller fleste av de som driver med det merker en positiv effekt.

 

Dessuten, det latterlige forslaget med å dele ut heroin til narkomane vil bare gjelde noen. For at de personene skal få tilgang til den goden må de gjennom et nettverk i helsevesenet som ikke akkurat er kort. Det vil koste veldig mye penger for meg og deg, skattemessig. Samtidig vil det ramme oss på andre områder som et dårligere budskjett innenfor helsevesen, sosial og omsorg. Vi lever desverre i et land der det må kuttes i bevilninger, ennå vi er ett av verdens rikeste.

 

Om det finnes andre måter å få ned overdosene på grunn av uforutsigbar styrke på gateheroinen? Strengere kontroller av innførsel, da mener jeg ekstremt mye strengere. Bevilger man penger til det vil det komme til gode for andre kriminalitetsforebyggende områder. Samtidig.. ved å legalisere heroin til medisinsk behandling så vil jo ikke den uforutsigbare styrken på gateheroinen gå ned, hvordan kunne du tro det niskivara? Ja, ren heroin (eller tilsvarende) deles ut, men gateheroinen vil alltid være den samme gamle utforutsigbare og ustabile. Vi drar bare opp gjennomsnittet med det, samtidig tilgangen til det illegale. Det i samme kurver som i en langsiktig fondsparing, for å ta et eksempel.

 

Finnes det andre måter å få ned overdosene på grunn av selvmord som resultat av det sosiale stigmaet og at de blir presset ut i vinningskriminaliteten eller prostitusjon?

Klart det gjør det! Bevilge mer penger til kriminalitets- forebygging og forkjemping på andre områder. "Kostnadseffektiv invistering" i politiarbeid, rusforebyggende arbeid, sosial- og omsorgsbaserte områder osv. Mer fokus og penger til prosjekter som allerede går suverent godt som f.eks. foreninger for eks-narkomane. :)

Endret av eilertsen
Lenke til kommentar
Finnes det andre måter å få ned vinningskriminaliteten assossiert med heroin?

 

Finnes det andre måter å få ned overdosene på grunn av uforutsigbar styrke på gateheroinen?

 

Finnes det andre måter å få ned overdosene på grunn av selvmord som resultat av det sosiale stigmaet og at de blir presset ut i vinningskriminaliteten eller prostitusjon?

 

Kom gjerne med dem.

 

 

For å få ned vinningskriminalitet kan prosjekter som "Virkelig" bli brukt mer penger på, det kan også startes flere typer prosjekter av den art. Dette er prosjekter som absolutt alle narkomane kan delta i og de aller fleste av de som driver med det merker en positiv effekt.

 

Dessuten, det latterlige forslaget med å dele ut heroin til narkomane vil bare gjelde noen. For at de personene skal få tilgang til den goden må de gjennom et nettverk i helsevesenet som ikke akkurat er kort. Det vil koste veldig mye penger for meg og deg, skattemessig. Samtidig vil det ramme oss på andre områder som et dårligere budskjett innenfor helsevesen, sosial og omsorg. Vi lever desverre i et land der det må kuttes i bevilninger, ennå vi er ett av verdens rikeste.

 

Om det finnes andre måter å få ned overdosene på grunn av uforutsigbar styrke på gateheroinen? Strengere kontroller av innførsel, da mener jeg ekstremt mye strengere. Bevilger man penger til det vil det komme til gode for andre kriminalitetsforebyggende områder. Samtidig.. ved å legalisere heroin til medisinsk behandling så vil jo ikke den uforutsigbare styrken på gateheroinen gå ned, hvordan kunne du tro det niskivara? Ja, ren heroin (eller tilsvarende) deles ut, men gateheroinen vil alltid være den samme gamle utforutsigbare og ustabile. Vi drar bare opp gjennomsnittet med det, samtidig tilgangen til det illegale. Det i samme kurver som i en langsiktig fondsparing, for å ta et eksempel.

 

Finnes det andre måter å få ned overdosene på grunn av selvmord som resultat av det sosiale stigmaet og at de blir presset ut i vinningskriminaliteten eller prostitusjon?

Klart det gjør det! Bevilge mer penger til kriminalitets- forebygging og forkjemping på andre områder. "Kostnadseffektiv invistering" i politiarbeid, rusforebyggende arbeid, sosial- og omsorgsbaserte områder osv. Mer fokus og penger til prosjekter som allerede går suverent godt som f.eks. foreninger for eks-narkomane. :)

9234942[/snapback]

 

Hvorfor vil det koste "veldig mye penger"? Og samfunnet sparer store summer, i dag stjeler og ødelegger narkomane for enormt mye kontra hva det koster å gi en narkoman nok morfin "til å klare seg".

 

Og hvorfor i huleste sskulle narkomane kjøpe lavkvalitets gaterheroin til sinnsyke priser, om de fikk morfin gratis av helsevesnet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Som ikke det du foreslår vil koste 100 ganger mer enn det vil koste å dele ut heroin med pengestøtte fra staten, og som absolutt ikke vil hjelpe på noen måte.

 

Skal vi skjekke innførselen av gateheroin og bare la den passere om det er god kvalitet? Hvordan vet vi om den ikke blir tuklet med her i landet? Gateheroinen vil kanskje ikke forandre seg, men ingen vil bruke den lengre.

 

Jo strengere vi blir på dette, jo større vil skadevirkningene bli.

Lenke til kommentar
Hvorfor vil det koste "veldig mye penger"? Og samfunnet sparer store summer, i dag stjeler og ødelegger narkomane for enormt mye kontra hva det koster å gi en narkoman nok morfin "til å klare seg".

 

Og hvorfor i huleste sskulle narkomane kjøpe lavkvalitets gaterheroin til sinnsyke priser, om de fikk morfin gratis av helsevesnet?

 

 

 

Som ikke det du foreslår vil koste 100 ganger mer enn det vil koste å dele ut heroin med pengestøtte fra staten, og som absolutt ikke vil hjelpe på noen måte.

 

Skal vi skjekke innførselen av gateheroin og bare la den passere om det er god kvalitet? Hvordan vet vi om den ikke blir tuklet med her i landet? Gateheroinen vil kanskje ikke forandre seg, men ingen vil bruke den lengre.

 

Jeg vil ikke at pengene skal satses på feile områder, men er for at narkomane skal få en bedre hverdag.Jo strengere vi blir på dette, jo større vil skadevirkningene bli.

 

Det er klart det vil hjelpe med pengestøtte til andre prosjekter! Trodde du virkelig staten bare ville koke noen valmuer, lage heroin og dele det ut i sprøyter? Det som da kommer til å skje er at det utvikles et nytt medikament med samme indikasjoner, kontraindikasjoner osv. Medikamentet vil ikke ha samme navn (henviser til f.eks. metadon) men omtrent eller samme virkemiddel. Dette vil et privat selskap (kanskje offentlig om det går så langt) produsere. Dette vil i seg selv koste penger og i hvertfall om det produseres av et privat selskap. Uansett så måtte da staten (som er meg og deg i dette tilfellet) bruke veldig mye penger på å distrubere, effektivt og jevnlig kontrollere medikament og ansatte.

 

Vidre måtte hver narkoman som skulle ha tilgang til dette gjennom et program i helsevesenet, større og mer omfattende enn det som per dags dato finnes med metadon. Så skal det betales ansatte, om det da avgjøres at det skal ansettes nye til dette formålet. Brukes mer penger bare på dette i politiet, helsevesen, undersøkelser, oppfølging og veiledning. Hvem skal betale for dette?

 

Forresten, ikke tro at jeg mente at de på grensekontroller skulle kvalitetsteste illegale rusmiddler. Da ville hver eneste grensekontroll i Norge vært som sesam stasjon på en dårlig syretripp. :eek:

 

Jeg står for større kontroll av innførsel og totalt forbud mot det. Norge har en grådig pengesekk, det er vi som bestemmer hvordan den skal benyttes.

Lenke til kommentar
Det er klart det vil hjelpe med pengestøtte til andre prosjekter! Trodde du virkelig staten bare ville koke noen valmuer, lage heroin og dele det ut i sprøyter? Det som da kommer til å skje er at det utvikles et nytt medikament med samme indikasjoner, kontraindikasjoner osv. Medikamentet vil ikke ha samme navn (henviser til f.eks. metadon) men omtrent eller samme virkemiddel. Dette vil et privat selskap (kanskje offentlig om det går så langt) produsere. Dette vil i seg selv koste penger og i hvertfall om det produseres av et privat selskap. Uansett så måtte da staten (som er meg og deg i dette tilfellet) bruke veldig mye penger på å distrubere, effektivt og jevnlig kontrollere medikament og ansatte.

Har du helt glemt pengene staten vil tjene på å selge det? For å ikke nevne en haug med andre stoffer om de legaliserer det også? Produksjon er MYE billigere enn salg. 1 gram hasj koster 100-150 kr, mens det egentlig kun er verdt noen få kroner. Samme gjelder for kokain og alle andre ulovlige stoffer. Staten vil tjene haugevis med penger i forhold til hva det vil koste å produsere, evt. delvis finansiere heroinbruk.

 

Vidre måtte hver narkoman som skulle ha tilgang til dette gjennom et program i helsevesenet, større og mer omfattende enn det som per dags dato finnes med metadon.

Hvor i allverden har du hørt dette?

 

Så skal det betales ansatte, om det da avgjøres at det skal ansettes nye til dette formålet. Brukes mer penger bare på dette i politiet, helsevesen, undersøkelser, oppfølging og veiledning. Hvem skal betale for dette?

Det er jo ingenting i forhold til hva det brukes idag og hva man vil tjene på det. I politiet vil man uansett spare flere milliarder med penger dersom man gikk inn for en full legalisering. Angående denne ordningen så vil ikke politiet lengre behøve å straffe og bruke ressurser på å ta heroinbrukerne/misbrukerne.

 

Jeg står for større kontroll av innførsel og totalt forbud mot det. Norge har en grådig pengesekk, det er vi som bestemmer hvordan den skal benyttes.

Du sa nettopp for to innlegg siden at selv om vi er verdens rikeste land, så må vi likevel spare. wtf?

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Jeg har faktisk en viss tiltro til et opplegg som dette, men under et par forutsetninger:

 

1) At det er en del av et behandlingsopplegg der dosene sakte men sikkert reduseres over tid slik at man reduserer rusbehovet fremfor å gi det samme år ut og år inn.

Det kan funke det ;)

2) At det ikke foregår som en ren reseptutdeling der folk bare får utdelt dopet (og dermed ender opp med å selge en del av det videre). Det må inntas i kontrollerte og overvåkede former slik at man ikke får med seg noe i 'løsvekt'.

Det er jo en selvfølge, en slags videreføring av sprøyterommene vi har i dag.

3) At dette forbeholdes folk som har vært på kjøret en stund og ikke folk som begynte med dop 'for et par måneder siden' i trygg forvissing om at de nå bare kan kule'n et par år mens staten dekker bolig, lommepenger og dop for dem.

9210210[/snapback]

Dette er heroin. Du starter ikke med heroin bare for å være kul, det kan det umulig være.

Heroin er det mest avhengighetsskapende stoffet som finnes. Er du først blitt avhengig, så sliter du noe jævlig med å bli rusfri igjen, og det er utrolig mange som ikke klarer det.

 

 

Jeg mener at man burde øke straffene for narkotikakriminalitet (og annen kriminalitet forøvrig). Narkomane (les: alle personer) som blir tatt med stoff på seg gjentatte ganger (det burde ikke være noe problem å få fikset det), burde få en lengre fengselsstraff i et fengsel langt fra sivilisasjonen. All post og alle besøkende burde bli testet med narkotikahund, for å forhindre at det kommer narkotika inn i fengselet.

 

La de narkomane oppholde seg der til de ikke lenger er avhengig. Et par år burde holde.

9210719[/snapback]

Så du mener at voksne mennesker ikke skal ha full råderett over sin egen kropp?

Folk skal ikke få skade seg selv hvis de vil det?

Du blir jo ikke skadet av at jeg tar noen form for rusmidler.

Offerløs kriminalitet kalles det. Syntes det hørtes litt rart ut da...

 

Narkotika på blå resept er et feilsteg. Det betyr bare at staten finansierer halvparten av den narkomanes forbruk.

Finansierer staten heroin, betyr det at heroinistene får det bedre. Mange av de som er på heroin, kommer aldri til å bli stoffrie. Uansett hva slags hjelp de får.

Det er også et sant helvete (Vistnok :p ) å bli rusfri av heroin.

Hvis disse da får heroinen sin, rein og i nok dose, så er det mye tryggere for de.

Pratet med en heroin avhengig en gang. Han hadde vert på avrusning flere ganger, men han greide ikke å slutte. Han syntes det var helt jævlig å være uten, så han hadde bestemt seg for å fortsette å bruke heroin.

Hans kropp, hans liv, hans valg?

 

Jeg synes det er helt naturlig å bruke tvang mot noen som gjør noe ulovlig. Finner man det minste spor av narkotika i lomme eller urin burde det automatisk bety minst 1 år på avrusningsklinikk på Bjørnøya. Ogt det skal selvsagt ikke være noe ventetid før de sendes dit.

9210986[/snapback]

Tøft, så du mener at hvis jeg putter en pille i glasset ditt når du er på fest, også tyster jeg til politiet, og sier at du har tatt dop, også pisser du positivt, så skal du på avrusning? Tenker du før du skriver noe eller?

Man trenger heller ikke være avhengig hvis man bruker et rusmiddel nå og da.

 

Bygg egne fengsler for heroinmisbrukere. Vi har penger til det.

 

Poenget er at vi bruker flere hundre millioner, kanskje milliarder for å bekjempe problemet. På tide å sette hardt mot hardt.

 

Dette er en krig, og den krigen kan vi vinne. Hvis vi vil.

9211079[/snapback]

Yup, vi bruker millioner av kroner på forbudet.

Alle disse millionene kunne ha blitt brukt til noe helt annet.

Det koster jo masse penger å slenge rusbrukerne i fengsel, men hjelper det?

Alle disse pengene vi bruker, hjelper det på forbudet?

Etter det jeg har fått med meg, så er det flere og flere hvert år i Norge som ruser seg og/eller prøver ulovlige rusmidler.

Mange millioner kroner blir brukt på en kamp staten ikke kan vinne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...