Gå til innhold

Partibarometer for august 2007


Hvem ville fått din stemme om det var stortingsvalg i dag?  

222 stemmer

  1. 1. Hvem ville fått din stemme om det var stortingsvalg i dag?

    • Demokratene [ 2 ] [1.53%] [ 1 ] [0.74%] [ 1 ] [0.74%]
      2
    • Det Liberale Folkeparti [ 5 ] [3.82%] [ 5 ] [3.70%] [ 3 ] [2.22%]
      7
    • Fremskrittspartiet [ 33 ] [25.19%] [ 40 ] [29.63%] [ 32 ] [23.70%]
      59
    • Høyre [ 22 ] [16.79%] [ 27 ] [20.00%] [ 22 ] [16.30%]
      35
    • Kristelig Folkeparti [ 2 ] [1.53%] [ 1 ] [0.74%] [ 3 ] [2.22%]
      2
    • Kystpartiet [ 1 ] [0.76%] [ 0 ] [0.00%] [ 1 ] [0.74%]
      0
    • Pensjonistpartiet [ 0 ] [0.00%] [ 0 ] [0.00%] [ 0 ] [0.00%]
      1
    • Rødt [ 12 ] [9.16%] [ 14 ] [10.37%] [ 14 ] [10.37%]
      20
    • Senterpartiet [ 2 ] [1.53%] [ 2 ] [1.48%] [ 0 ] [0.00%]
      5
    • Sosialistisk Venstreparti [ 9 ] [6.87%] [ 10 ] [7.41%] [ 11 ] [8.15%]
      20
    • Venstre [ 11 ] [8.40%] [ 10 ] [7.41%] [ 18 ] [13.33%]
      25
    • Norges Kommunistiske Parti [ 1 ] [0.76%] [ 0 ] [0.00%] [ 0 ] [0.00%]
      1
    • Det Norske Arbeiderparti [ 13 ] [9.92%] [ 12 ] [8.89%] [ 20 ] [14.81%]
      23
    • Kristent Samlingsparti [ 0 ] [0.00%] [ 1 ] [0.74%] [ 1 ] [0.74%]
      2
    • Miljøpartiet De Grønne [ 7 ] [5.34%] [ 2 ] [1.48%] [ 2 ] [1.48%]
      6
    • Blankt [ 7 ] [5.34%] [ 7 ] [5.19%] [ 4 ] [2.96%]
      5
    • Ville ikke stemt [ 4 ] [3.05%] [ 3 ] [2.22%] [ 3 ] [2.22%]
      9


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke satt meg så sterkt inn i det. Jeg liker bare prinsippet om sosialliberalisme, altså en gyllen middelvei.

 

Jeg liker ikke APs overformynderitendenser og deres kvoteringsopplegg innenfor likestillingen. Syns Dotten kom med et ganske godt ord for en sak jeg støtter: Likeverd.

 

Får vel sette meg bedre inn i Venstres partiprogram (har sett over det, men detaljene har gått i glemmeboka).

Lenke til kommentar
Hva vi du si er Vs beste kampsaker?

9329497[/snapback]

Her er i hvert fall noe av det jeg syns er bra.

 

Vil bruke penger på flere lærere og heve kompetansen på lærerne i skolen, fremfor gratis varmt måltid, heldagsskole og gratis midttime. (Slik som AP og SV vil/gjør)

 

Opptatt av personvern og kritiske til det som mer og mer blir et storebror ser deg samfunn.

 

Vil ulovliggjøre DRM, ha fri sampling og kortere kommersiell opphavrett. (I tillegg til lovliggjøre fildeling, noe jeg er skeptisk til)

 

Ønsker flere småbidrifter, og vil ha en politikk som støtter nyskapere og gründere, i tillegg til utdanning og forskning. (Noe som vil være ekstremt viktig for å sikre velferden når oljen tar slutt)

 

Aktive i miljø, og vil satse på ny teknologi samtidig som de forstår at vi må gjøre noe nå. Og ønsker å satse på kollektivtrafikk.

 

Ønsker å hjelpe de svake i samfunnet og positive til nye metoder som har vist seg vellykkede i andre land (f.eks. gi heroin til narkomane). I motsetning til Høyre som ønsker å jage dem vekk (noe vi har sett gang på gang ikke funker).

 

Mye til felles med Høyre sin ønonomiske politikk.

 

EDIT: Må nesten ta med at de ønsker å verne om lokaldemokratiet og stiller seg kritisk til ting som makspris på SFO osv. (Og det når de står svakere ved kommunevalg enn ved stortingsvalg.)

 

 

Selvfølgelig noe negativt også, men det var i hvert fall de gode sidene.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Relevansen er?

 

Det jeg prøvde å få frem er at en bærekraftig politikk er fint, hvor man hele tiden bygger opp og investerer i landet. Vann (man gir staten lite næring (ikke noe industri-satsing, e.l.)), eller sukker (man pøser på med goder uten å tenke bærekraftighet) fungerer dårlig. Investeringer derimot, er bra i det lange løp.

 

Trener du? Isåfall kan du jo merke deg hvor mye penger du bruker på sunn og næringsrik mat i forhold til kameratene dine, men du får nok en sterk og sunn kropp i forholds også.

 

Investeringer må man ikke se bort ifra, det kan bli katastrofe.

Lenke til kommentar

Stemte Fremskrittspartiet.

 

Dessverre er jeg noen måneder for ung til å stemme i år. Grunnen til at jeg ville valgt Fremskrittspartiet er såre enkel. Fremskrittspartiet viser at de vil gjøre noe hvis de kommer til makten og konsetrerer seg om sin egen politikk, mens Arbeiderpartet for eksempel er mer opptatt av å hakke ned på Frp og ikke endre en damn thing. Nå har Arbeiderpartiet hatt stor makt i Norge lenge og FORTSATT er det meste som Jens Stoltenberg har lovet helt siden han kom på stortinget helt urørt. Han lover gull og grønne skoger, men alt er fortsatt helt likt om ikke værre på noen punkter..

 

Fremskrittspartiet - For folk flest!

Endret av MartinF
Lenke til kommentar
Stemte Fremskrittspartiet.

 

Dessverre er jeg noen måneder for ung til å stemme i år. Grunnen til at jeg ville valgt Fremskrittspartiet er såre enkel. Fremskrittspartiet viser at de vil gjøre noe hvis de kommer til makten og konsetrerer seg om sin egen politikk, mens Arbeiderpartet for eksempel er mer opptatt av å hakke ned på Frp og ikke endre en damn thing. Nå har Arbeiderpartiet hatt stor makt i Norge lenge og FORTSATT er det meste som Jens Stoltenberg har lovet helt siden han kom på stortinget helt urørt. Han lover gull og grønne skoger, men alt er fortsatt helt likt om ikke værre på noen punkter..

 

Fremskrittspartiet - For folk flest!

9340527[/snapback]

 

MartinF, kan jeg bare få si en ting..

Du er student right? Du er klar over at FRP vil fjerne lånekassen for studenter? Korte ned sommerferien og fjerne høstferien?

 

"Han lover gull og grønne skoger", hvilket parti gjør IKKE det? Og bare så du er klar over det, man kan ikke endre ting i landet over natt.

 

Jeg tørr tippe på at om 2 år kommer dessverre FRP til å komme til makten, men takk gud for at jeg ikke bor i Norge da!

Lenke til kommentar

Det er jo forsåvidt en grei sak å konkurranseutsette selve lånedelen av studiestøtten. Det vil forsåvidt også frigi en del midler til andre samfunnsoppgaver om den statlige utlånsbanken privatiseres/selges ut/legges ned.

 

For studenter og lånebetalere er det nesten ett fett om det står "Nordea" eller "Lånekassen" på utbetalingskvitteringer og innbetalingsblanketter. Med ordet nesten mener jeg at folk vil få velge selv i et fritt marked. Folk kan velge den låneløsningen, renten, gebyrene og nedbetalingstiden som passer dem best.

 

Jeg likte det forslaget.

Lenke til kommentar
Så private banker skal avgjøre om jeg kan ta meg råd til en utdanning? Høres ikke veldig bra ut i mine ører. Men det er nevnt noe om en garantiordning, hva innebærer denne? Fant ikke ut av det på frp.no.

9350449[/snapback]

Garantiordningen betyr at Staten garanterer for lånet overfor banken. Dvs at banken har full sikkerhet, slik at det ikke vil være noen risiko å låne ut penger.

 

Videre er de største bankene i Norge i stor grad eid av Staten, ikke private.

 

Selv synes jeg lånekassen fungerer ganske greit, men det er vel mer det prinsipielle at man ikke ser noe poeng i at Staten skal drive en banktjeneste når de vanlige bankene kan gjøre det istedet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...