Gå til innhold

- Visste innkjøpssjefen var svindler


Anbefalte innlegg

Når en bedrift er konkurs, så er de konkurs. Privatpersoner er ikke ansvarlige for å dekke inn det bedriften skylder. Så et sted sier det stopp. Slik er det ved alle konkurser. Hadde ikke kassa vært tom, ville alle fått det de skulle ha, og man ville ikke fått konkursen i første omgang.

9185660[/snapback]

 

Selv ved aksjeselskaper kan daglig leder/styremedlemmer gjøres økonomisk ansvarlige. Noe som kan skje dersom styret ikke har gjort jobben sin. For de som er mer interessert vises til Styremedlemmers erstatningsansvar ved konkurs.

 

Om NN er tidligere straffedømt eller ikke synes jeg på mange måter er uinteressant, da muligheten for å begå "kriminelle handlinger" (økonomisk utroskap) beror på manglende rutiner, internkontroll og revisjonssystemer. Mangler slike er sannsynligheten for underslag/svindel stor uansett (også av personer med tidligere plettfri vandel). Eller som ordtaket sier, leilighet (mulighet) gjør tyv. Tilstedeværelsen av slike systemer er uten tvil daglig leder/styrets ansvar. At man har personer med "brogete fortid" er grunnlag for å være ekstra opptatt av slike systemer.

 

Er systemene gode nok, vil det heller ikke være forbundet med risiko å ha personer med "broget fortid" ansatt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For denne NN, vil straffelovens §271 om grovt bredrageri, eller eventuelt §256 trolig komme inn, med en maksimumsstraff på 6 år om han finnes skyldig. Jeg kan ikke bakgrunnen for saken, men jeg vil påstå at hans underslag kvalifiserer til benevnelsen "grovt". Denne medskyldige kan muligens være en uvitende part i saken, hvis manglende kontroll har medført medvirkende ansvar i saken, og denne personen vil i tilfellet dømmes etter samme paragraf.

9185851[/snapback]

Nå hevdes det jo i artikklene om saken, at det innbetalte beløpet (kr. 860 000) ble overført til "feil konto" og således gikk med til å betale forfalte fakturaer/gjeld som firmaet hadde liggende. Dette høres usannsynlig ut for meg, all den tid Master-IT, (ifølge andre her som har sett på regnskapstall/inkassokrav), allerede var i ferd med å gå dukken. Så, hvor er det blitt av penga? :roll:

Lenke til kommentar

leste igjennom artikkelen. jeg levner personer, som gjerne er med på å sette igang en offentlig skittentøysvask, og som foretrekker å selv være anonym null nix zip zero kredit. om man ønsker å uttale seg i det offentlige fora er det minste man kan kreve at vedkommede identifiserer seg.

 

det er meget mulig N.N. var en notorisk løgner etc etc etc. spørsmålet er hvem som sier det.

 

til sladder har vi Se&Hør..

 

forøvrig føler jeg med de som ble lovt og har betalt for noe som de ikke fikk....been there.. men hele greia suger. syns jeg kjenner igjen noe av det jeg har opplevd med hele Masterminds "systemet"..

Lenke til kommentar
det er meget mulig N.N. var en notorisk løgner etc etc etc. spørsmålet er hvem som sier det.

 

til sladder har vi Se&Hør..

9186511[/snapback]

At du presterer å kalle dette for sladder gjør dessverre at jeg ikke klarer å ta innlegget ditt seriøst. Poenget i artikkelen er ikke at NN var en notorisk løgner, men at NN kom til Masterminds som en del av åpen soning. Og på tross av at han var under soning for økonomisk kriminalitet, ble han innkjøpssjef. Dette er forøvrig ikke noe kun én kilde kan bekrefte.

 

At kilden i denne artikkelen ønsker å være anonym er fullt forståelig. Skjønner du ikke dette, så ber jeg deg tenke gjennom saken en gang til.

 

Til opplysning: Personlig er jeg en sterk motstander av Se&Hør og andre magasiner som lever av å henge ut folk og gjøre livet surere for oss alle.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
Får i allefall håpe at han finner en annen betalings måte neste gang det er snakk om 860.000,-.  :whistle:

9186529[/snapback]

 

 

Enkle forholdsregler kan brukes til å unngå det i fremtiden. Har man samlet inn 860.000 kroner på konto så kan man anskaffe en bankgaranti og således enkelt få kreditt hos den man kjøper fra. Nekter noen det, så er det bare til å avslå handelen. Å forhåndsbetale 860.000 kroner gjør man ikke, uansett hvilken butikk det er snakk om. En dyr lærepenge dette her.

 

Aldri under noen omstendigheter bør man betale ut en sum på vegne av så mange som forskudd. Man inngår avtaler om kreditt eller skilter med bankgaranti, slik at man sikrer seg best mulig mot denne typen svindel. :)

Lenke til kommentar
For denne NN, vil straffelovens §271 om grovt bredrageri, eller eventuelt §256 trolig komme inn, med en maksimumsstraff på 6 år om han finnes skyldig. Jeg kan ikke bakgrunnen for saken, men jeg vil påstå at hans underslag kvalifiserer til benevnelsen "grovt". Denne medskyldige kan muligens være en uvitende part i saken, hvis manglende kontroll har medført medvirkende ansvar i saken, og denne personen vil i tilfellet dømmes etter samme paragraf.

9185851[/snapback]

Nå hevdes det jo i artikklene om saken, at det innbetalte beløpet (kr. 860 000) ble overført til "feil konto" og således gikk med til å betale forfalte fakturaer/gjeld som firmaet hadde liggende. Dette høres usannsynlig ut for meg, all den tid Master-IT, (ifølge andre her som har sett på regnskapstall/inkassokrav), allerede var i ferd med å gå dukken. Så, hvor er det blitt av penga? :roll:

9186090[/snapback]

 

Denne betalingen blir godt mulig omstøtt, om det kan bevises at det er en ufordelaktig prioritering av enkeltkreditorer. Da vil pengene gå til konkursboet, for videre fordeling ut over kreditormassen, dette etter Dekningslovens kapittel 5. Uansett tror jeg ikke denne opplysningen vil ha allverdens innvirkning på avforums krav, da de mest trolig blir behandlet som vanlige kreditorer, uten at jeg skal si det helt sikkert.

Lenke til kommentar
Får i allefall håpe at han finner en annen betalings måte neste gang det er snakk om 860.000,-.  :whistle:

9186529[/snapback]

 

 

Enkle forholdsregler kan brukes til å unngå det i fremtiden. Har man samlet inn 860.000 kroner på konto så kan man anskaffe en bankgaranti og således enkelt få kreditt hos den man kjøper fra. Nekter noen det, så er det bare til å avslå handelen. Å forhåndsbetale 860.000 kroner gjør man ikke, uansett hvilket butikk det er snakk om. En dyr lærepenge dette her.

 

Aldri under noen omstendigheter bør man betale ut en sum på vegne av så mange som forskudd. Man inngår avtaler om kreditt eller skilter med bankgaranti, slik at man sikrer seg best mulig mot denne typen svindel. :)

9186571[/snapback]

Dette var det første jeg tenkte også, eller bare deler av summen (10%), dog bankgaranti er mye bedre da man sitter igjen med 100% dersom noe går galt.

Lenke til kommentar

Stakkars Lygren.. Nei, om det viser seg at det skjærer seg helt for han, synes jeg vi alle skal registrere oss på AVforum, gi han støtte og donasjoner. Dette fortjener han så aldeles ikke. Sluttet i sin faste jobb for å vie tiden sin til AVforum også skjer dette her.. Utrolig synd. :no:

Men om dette i verstefall skjer, lukter det veldig søksmål av dette da. Egentlig lukter det søksmål over hele denne saken uansett utfall. Lygren kan jo ha mistet en god del brukere og penger pga denne saken og dermed gått i direkte tap.

Lenke til kommentar

Egentlig utrolig trist sak dette her.

 

Lygren har gjort en bommert og får til de grader unngjelde for det.

Håper andre kan lære av bommerten han gjorde.

 

Han prøver nå å tilfredstille alle, men med de midler og muligheter han har uten å rane en bank så sier det seg selv at det er mange som kommer til å være sure på han.

 

Og Hotbox, innlegget ditt var bare dumt. Håper du kan lære deg å se litt fornuftig på saker å ting etterhvert.

Lenke til kommentar
Stakkars Lygren.. Nei, om det viser seg at det skjærer seg helt for han, synes jeg vi alle skal registrere oss på AVforum, gi han støtte og donasjoner. Dette fortjener han så aldeles ikke. Sluttet i sin faste jobb for å vie tiden sin til AVforum også skjer dette her.. Utrolig synd. :no:

Men om dette i verstefall skjer, lukter det veldig søksmål av dette da. Egentlig lukter det søksmål over hele denne saken uansett utfall. Lygren kan jo ha mistet en god del brukere og penger pga denne saken og dermed gått i direkte tap.

9186824[/snapback]

 

Er dette innlegget ironisk ment? Det er ikke meningen å virke ufølsom, men jeg synes det begynner å dukke opp en del absurde innlegg i forbindelse med denne saken. Hvorfor alt fokuset på at det er så fryktelig synd i Lygren? Er det ikke mer synd i dem som har tapt pengene sine?? Jeg håper virkelig de som har tapt penger i denne saken engasjerer en egen advokat, som blant annet kan vurdere om det er grunnlag for å rette søksmål mot Lygren og AVforum.

Lenke til kommentar
Jeg håper virkelig de som har tapt penger i denne saken engasjerer en egen advokat, som blant annet kan vurdere om det er grunnlag for å rette søksmål mot Lygren og AVforum.

9187125[/snapback]

Det mener også jeg de burde gjort, i tillegg også for å få en uhildet granskning av konkurs-saken. I stedet virker det nærmest som de berørte (utifra hva jeg leser inne på AVForum) har henfallt i en passiv rolle, og overlatt alt videre i denne saken til Lygren selv. Noen kritiske røster har det vært, men de blir hysjet-ned, "tenk på stakkars Lygren", "ikke press Lygren, kanskje vi mister forumet vårt hvis han går konk" osv. Så for å trøste hverandre starter man en Veledighetsaksjon "til støtte for de rammede". Vel og bra og søtt tenkt, men spørs om ikke man heller burde bruke penger på en hardcore (uavhengig) advokat.

 

Har også inntrykk av at 20 000 liksom ikke er så mye penger for enkelte av de innvolverte, denslags spiller nok også inn på evt. manglene iver til å drive dette videre. Kan godt hende vi står overfor et "luksusproblem" da smuldrer vel det hele stille & rolig bort om etpar uker, når skifteretten 15. august ferdigbehandler konkurssaken. ;)

Lenke til kommentar
Egentlig utrolig trist sak dette her.

 

Lygren har gjort en bommert og får til de grader unngjelde for det.

Håper andre kan lære av bommerten han gjorde.

 

Han prøver nå å tilfredstille alle, men med de midler og muligheter han har uten å rane en bank så sier det seg selv at det er mange som kommer til å være sure på han.

 

Og Hotbox, innlegget ditt var bare dumt. Håper du kan lære deg å se litt fornuftig på saker å ting etterhvert.

9187098[/snapback]

 

Jeg synes jeg leste noe om at Lygren tok et formidlingshonorar for powerbuyet, hvis dette stemmer, synes i allefall ikke jeg det er synd i han.

 

Jeg synes folk er for redde for å miste sitt flotte avforum, som ikke legger regresskrav mot han hvis man kan bevise at han opptrådte uaktsomt.

 

Jeg synes ikke Hotbox sitt innlegg bare var dumt. Men synes derimot du forsvarer Lygren unødvendig.

Endret av BennyXNO
Lenke til kommentar
Nå hevdes det jo i artikklene om saken, at det innbetalte beløpet (kr. 860 000) ble overført til "feil konto" og således gikk med til å betale forfalte fakturaer/gjeld som firmaet hadde liggende. Dette høres usannsynlig ut for meg, all den tid Master-IT, (ifølge andre her som har sett på regnskapstall/inkassokrav), allerede var i ferd med å gå dukken. Så, hvor er det blitt av penga?  :roll:

9186090[/snapback]

 

I følge diverse nettaviser har beløpet blitt overført fra MasterIT til Masterminds som en del av den ordinære virksomheten. Et sannsynlig scenario her er at daglig leder i MasterIT har underslått midler som skulle vært oversendt moderselskapet. Deretter har han mottatt 860.000 fra AVforum som han så har overført til moderselskapet for å dekke over sitt underslag.

 

Moderselskapet har (tilsynelatende) vært i god tro og brukt disse pengene til sin egen virksomhet. Spørsmålet skifteretten da må se på er om Masterminds kan holdes ansvarlig for disse pengene og om de forstod eller burde forstått at pengene ikke tilhørte dem. Hvis de kan holdes ansvarlig vil disse pengene enten gå rett inn i boet eller de vil i sin helhet gå til AVforum hvis det er eller bør være åpenbart at Masterminds kjente til hva som foregikk i MasterIT.

Lenke til kommentar

Er systemene gode nok, vil det heller ikke være forbundet med risiko å ha personer med "broget fortid" ansatt.

9186062[/snapback]

 

Det er særdeles og alvorlig riktig merknad det, Bolson.

 

Rettssikkerhet til hver og en av oss vil forsvinne, og vil vi gå mange hundre år tilbake i tiden, hvis vi ikke holder fast på det, og kjempe for det til en hver tid.

Lenke til kommentar

Det betyr ikke nødvendigvis noenting. En mellommann kan juridisk sett fraskrive seg ansvaret for en handel, uavhengig av om mellommannen er en privatperson eller en profesjonell part. Det har han også korrekt gjort i betingelsene for å delta i PowerBuy.

 

Det stridende punktet juridisk sett er avtalebruddet som har foregått ved at leder for AVforum har betalt ut pengene til MasterIT, til tross for at han skriftlig har bekreftet at det ikke vil skje før varene er "i hus".

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...