Gå til innhold

IKT Servicefag, hva går det ut på?


salah

Anbefalte innlegg

Selv var jeg veldig fornøyd med mitt år på IKT Driftsfag, ved Romsdal VGS. Både sosialt og læremessig veldig bra.

 

Vi hadde mye om Office-programvare, Access, Word, Excel og PowerPoint, samt at vi lagde noen instruksjonsvideoer av ymse slag. I tillegg hadde vi en del om Server 2003 (alle hadde både XP og S2003 installert på sin maskin), der vi gikk igjennom grunnleggende AD (Active Directory) og GPO (Group Policy Objects), samt domene. Tror ikke vi var innom RIS, er ikke helt sikker.

 

I tillegg til dette generelle hadde vi flere gruppeprosjekt der vi f. eks. skulle legge frem forslag til total dataløsning hos et tannlegekontor, arkitektkontor (begge med et gitt antall ansatte og et budsjett å forholde seg til), samt at vi fikk sysle litt med ting vi interesserte oss for. GPS/Blåtann-modul sammen med AutoRoute er faktisk genialt, og det samme er Smoothwall. Mot slutten av året hadde vi en uke med Ubuntu, bare fordi vi var ferdig med det egentlige pensum. Gullklasse. :D

 

Edit: To måneder etter posting ser jeg at jeg har klart å skrive "Escel", og ikke "Excel". Jeg fatter ikke åssen jeg klarte det. :/

Endret av OML
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv var jeg veldig fornøyd med mitt år på IKT Driftsfag, ved Romsdal VGS. Både sosialt og læremessig veldig bra.

 

Vi hadde mye om Office-programvare, Access, Word, Escel og PowerPoint, samt at vi lagde noen instruksjonsvideoer av ymse slag. I tillegg hadde vi en del om Server 2003 (alle hadde både XP og S2003 installert på sin maskin), der vi gikk igjennom grunnleggende AD (Active Directory) og GPO (Group Policy Objects), samt domene. Tror ikke vi var innom RIS, er ikke helt sikker.

 

I tillegg til dette generelle hadde vi flere gruppeprosjekt der vi f. eks. skulle legge frem forslag til total dataløsning hos et tannlegekontor, arkitektkontor (begge med et gitt antall ansatte og et budsjett å forholde seg til), samt at vi fikk sysle litt med ting vi interesserte oss for. GPS/Blåtann-modul sammen med AutoRoute er faktisk genialt, og det samme er Smoothwall. Mot slutten av året hadde vi en uke med Ubuntu, bare fordi vi var ferdig med det egentlige pensum. Gullklasse. :D

9592083[/snapback]

 

 

Haha, opplevde veldig mye av det samme på Olav Duun VGS i Namsos. Synes ikke året var virkelig godt da... Var ALT for grunnleggende. Men et ok år hvis du ikke kan noe om datamaskiner fra før av.

Lenke til kommentar

Utdanningen er mye hva du gjør det til selv, ikke bare se på læreren og fortell han ikke kan noe. Les lær og eksperimenter. Som han lenger oppe sa det viktigste er at du kan sette deg inn i nye ting kjappt.

 

Har selv gått IKT-Driftsfag på sjøvegan, tok fagbrevet mitt i juli, besto med meget godt og det er mye takket være egen læring.

Lenke til kommentar

Mitt generelle uttrykk for IKT-DRIFT faget er at planen kunne vært 5 til 10 ganger så stor. I hvertfall for de som er interessert i å lære og virkelig brenner for faget.. Det er ikke alle der ute som takler den friheten man får i forhold til et vanlig allmen år.. Og som det ble sagt tidligere her, det ser ut som det er litt ymse hva som kommer inn på denne linjen.. Men er man en 3 - 4 stykker som går sammen for å lære og hjelpe hverandre kan man virkelig dra nytte av dette året..Det gjelder å stå på og ville lære noe. Og man må ha selvdisiplin her. For det å sitte å spille hele året, det lærer man ingenting av, da har du rett og slett lurt deg selv og kastet bort et år..

Endret av repaguy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
IKT-servicefag er et fag for de late datanerdene ute i verden. Går på det for øyeblikket og det er avslappende til tusen. Sitter å surfer på nett, læreren sier litt teori om nettverk, linux osv. Done deal!

Jau, noen lærer mer andre, noen lærer omtrent ingenting..Det er opptil en hvis grad seg selv en må gå i. Det spørs også på lærere samt hvor motivert man er selv.. Kjenner selv 3 som har gått IKT,deretter lærling, deretter påbygg,høgskole, jobb i bedrift..Ingen problemer med å få jobb sidenman hadde praktisk bakgrunn og virkelig kunne faget.. Kjenner også 2 andre som gikk rett fra lærling til fast ansatt i bedriften de var lærling hos.. Så det er fullt mulig å lære noe..Men er du ikke typen som faktisk vill lære noe og bruker litt tid på egenhånd til å utforske, kan du like godt gå allmen i 3 år..

Endret av repaguy
Lenke til kommentar

75% av klassen min har lite/ingenting på IKT å gjøre. Finnes det ikke noe lignende det de har i statene(Guidance Counselor) som forteller elever hva de bør gå på? Jeg fikk lite/ingen hjelp første gangen jeg skulle velge skole og endte opp med å gå GK Elektro, VK1 Elektronikk og VK2 Påbygning uten å få noe ut av det. Jeg måtte nå igjennom oppfølgings-tjenesten for å få noe skikkelig hjelp med å komme meg på en linje jeg har prøvd i 3 år å komme inn på. Er det rart det er vanskelig å komme inn på IKT når det kun er tølpere som vil spille CS i timen som opptar plasser som bedre kunne blitt brukt av ordentlige "nerder" som meg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg lærte 10x mer som lærling enn det ene året på VK1. Var lærling på en plass hvor det var mye å sette fingrene i, så man lærte hele tiden noe nytt.

 

På VK1 hadde jeg ikke en dritt praktisk bruk av f.eks Win 2k3 eller AD. Som lærling ble dette brukt nesten daglig, så det ble enkelt etterhvert. Etter en stund så ble jeg også bedre kjent med Exchange, Citrix, SMS og RIS(WDS).

Drift/vedlikehold av maskiner faller inn naturlig - det var hele tiden en eller annen PC som det var noe galt med. I en større bedrift så er dog det aller beste å ha en avtale med f.eks HP/Dell, så det mest avanserte inngrepet du kommer til å gjøre er å bytte RAM eller HDD. "Selvmekk" ville vært alt for tidkrevende.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
75% av klassen min har lite/ingenting på IKT å gjøre. Finnes det ikke noe lignende det de har i statene(Guidance Counselor) som forteller elever hva de bør gå på? Jeg fikk lite/ingen hjelp første gangen jeg skulle velge skole og endte opp med å gå GK Elektro, VK1 Elektronikk og VK2 Påbygning uten å få noe ut av det. Jeg måtte nå igjennom oppfølgings-tjenesten for å få noe skikkelig hjelp med å komme meg på en linje jeg har prøvd i 3 år å komme inn på. Er det rart det er vanskelig å komme inn på IKT når det kun er tølpere som vil spille CS i timen som opptar plasser som bedre kunne blitt brukt av ordentlige "nerder" som meg.

Jeg går nå på Overflateteknikk, har da gått Byggfag (byg og anleggsteknikk). Og faget er uuuuutrolig kjedelig å jobbe med, vurderer da IKT/PC Faget.

Jeg har ingen lang interesse for faget, ble vell bit av basillen for rundt 1 år siden. Uansett, jeg er ikke flink innenfor faget (Total NOOB). Men jeg er ihvertfall veldig interesesrt i faget, og har lyst å lære.

Men har snakket med folk som går IKT på Jessheim og der driver de med uuutrolig vanskelig oppgaver sies det, masse programerings-tull som forkortes med diverse bokstaver.

Og dette passer ikke meg, jeg må begynne nederst på rang stigen.

Ihvertfall det jeg prøver å si er at jeg har lyst til å bli en slik IT-dude som er hjemme hos folk å fikser PC-er osv osv.

Anbefales noe annet enn VGS IKT?

 

Og siden jeg bor på Skedsmo vurderer jeg Rælingen sterkt. Hvordan er det der?

I de vanlige fagene, matte, norsk, eng osv osv. Er det masse lekser? Er det mye fri?

Lenke til kommentar
Og siden jeg bor på Skedsmo vurderer jeg Rælingen sterkt.
Kan ikke si annet enn at det er det mest avslappende året jeg noen sinne har hatt på videregående. IKT-delen er utrolig lett å sette seg inn i.
Hvordan er det der?
Nå har jeg ikke lyst til å si noe fælt om lærerne, kan være diskusjon.no ender opp på TV2-nyhetene :p neida, helt ok lærere, selv om det er alt for lett å sitte 5+ timer i strekk med WoW i fullskjerm uten at læreren legger merke til det, og når du får laptop med DX10-kort, 2 GB ram og Dual-core skal det ikke mye til før lett-påvirkelige 16/17-åringer går glipp av mye fag. Så lenge du følger med i timen får du lett topp-karakterer her i hvert fall.
I de vanlige fagene, matte, norsk, eng osv osv. Er det masse lekser? Er det mye fri?
Almennfag har jeg fritak fra siden jeg har gått VK2 før, men sånn jeg husker det fra Bjørkelangen er det relativt ok fag. Det lille jeg har fått med meg av almenn-lærerene er at de er ganske hyggelige, fornuftige folk.
Lenke til kommentar
Og siden jeg bor på Skedsmo vurderer jeg Rælingen sterkt.
Kan ikke si annet enn at det er det mest avslappende året jeg noen sinne har hatt på videregående. IKT-delen er utrolig lett å sette seg inn i.
Hvordan er det der?
Nå har jeg ikke lyst til å si noe fælt om lærerne, kan være diskusjon.no ender opp på TV2-nyhetene :p neida, helt ok lærere, selv om det er alt for lett å sitte 5+ timer i strekk med WoW i fullskjerm uten at læreren legger merke til det, og når du får laptop med DX10-kort, 2 GB ram og Dual-core skal det ikke mye til før lett-påvirkelige 16/17-åringer går glipp av mye fag. Så lenge du følger med i timen får du lett topp-karakterer her i hvert fall.
I de vanlige fagene, matte, norsk, eng osv osv. Er det masse lekser? Er det mye fri?
Almennfag har jeg fritak fra siden jeg har gått VK2 før, men sånn jeg husker det fra Bjørkelangen er det relativt ok fag. Det lille jeg har fått med meg av almenn-lærerene er at de er ganske hyggelige, fornuftige folk.

Ok, jeg kommer sikkert å få fritak jeg å da jeg har gått ferdig Byggfag, bygg og anleggsteknikk. der var matte avgangsfag og fikk 2'er...men skal ta det opp, og regner med å få 4'er (PS: Am a cheater! Juksa PÅ ABSOLUTT ALLE TENTAMENE, matte, engelsk og norsk, og ble tatt på alle)........

Og går nå somsagt Overflateteknikk der alle fagene er avgangsfag...og da bør jeg få fritak...

 

Uansett, er det mye fri?

Er lærerene greie?

Hvor lange er dagene?

Lenke til kommentar
Uansett, er det mye fri?
Hvis du får fritak i Gym, Samfunnsfag, Norsk, Engelsk og Gym ja. Her er sånn timeplanen min er satt opp:

Mandag:

Utplassering på IT-avdelingen 08:30->ca. formiddagen

Tirsdag:

Simple Excel og Word-oppgaver fra 08:30->11:40

Onsdag:

Fri fram til 13:05 hvor jeg da møter opp på skolen for å se om læreren gadd å møte, eller om hun la ut oppgaven på It's Learning

Torsdag:

08:30->14.05(Slutter vanligvis før): Latterlig enkle oppgaver som er gjort på en halv-time, et sett med oppgaver for et fag før, og et etter lunch.

Fredag: Samme som Torsdagen, bare mer avslappet.

Er lærerene greie?

En morsom Tyrker, en i overkant svett skap-pedofil og en re-inkarnasjon av Gerd-Liv. Tyrkeren er entusiastisk og roper ut "Jaaadaa" hver gang noen svar rett på spm. hans. Det har blitt vårt lille Skole-LAN's svar på "AAARNE!" De andre to vil jeg helst holde meg unna. Ikke av de mest behagelige personene jeg har møtt, men det er bare å holde ut. :p

Hvor lange er dagene?
Kommer helt ann på hvor mange ganger timeplanen endres i løpet av det første halv-året.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...