Gå til innhold

Netshop kjøpte Zepto,men fraskriver seg ansvaret?


Anbefalte innlegg

Først: Netshop har aldri kjøpt selskapet Zepto Computers AS, vi kjøpte i utgangspunktet kun salgsrettighetene og varemerkerettighetene for Norge samt en leverandøravtale på PC-chassiene.

9233365[/snapback]

De dere kjøpte det av sier noe annet i danske medier. De vet kanskje ikke hva de solgte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Først: Netshop har aldri kjøpt selskapet Zepto Computers AS, vi kjøpte i utgangspunktet kun salgsrettighetene og varemerkerettighetene for Norge samt en leverandøravtale på PC-chassiene.

9233365[/snapback]

De dere kjøpte det av sier noe annet i danske medier. De vet kanskje ikke hva de solgte?

9233969[/snapback]

"sier noe annet i danske medier" ...

 

Med andre ord - en journalist har vært innom og forvrengt sannheten. Happens all the time.

Lenke til kommentar
Hei Christian86 og dere andre !

 

Ser det er en del spekulasjoner etc. her, så får komme med en liten oppklaring:

 

Først: Netshop har aldri kjøpt selskapet Zepto Computers AS, vi kjøpte i utgangspunktet kun salgsrettighetene og varemerkerettighetene for Norge samt en leverandøravtale på PC-chassiene. I utgangspunktet skulle vi ikke overta garantiforpliktelsene for tidligere solgte Zepto-maskiner, men dette har ikke latt seg gjennomføre i praksis så vi har reparert disse maskinene og tatt kostnaden rundt det på egen kappe.

 

I denne saken mener jeg vi har utvist god kundeservice mens vi får kritikk for det motsatte. Chrisitian86 har en bærbar PC som er over 3 år gammel. Den er således langt utenfor garantitiden på 2 år, og det er uvisst hvorvidt dette er en reklamasjonssak eller ikke. Likevel tilbyr vi oss å reparere PC`en uten kostnad for kunden. Det må vel være ett bra tilbud i mine øyne, og hadde jeg vært kunden ville jeg slått til på sekundet.

 

Håper dette kan være avklarende for noen av dere, og ønsker dere en fin dag videre.

 

 

Mvh Svenn Aage, Netshop

9233365[/snapback]

 

 

Ser du henviser til garantitiden her, men blir ikke det litt feil å bruke det som et argument når dere har fraskrevet dere all garantiforpliktelse ? Eller er det sånn at man kan ta på seg det man føler selv av garanti/reklamasjons forpliktelser?

Eller kan man velge om man vil ha reklamasjons ansvaret og ikke garantiansvaret ?

Enten har man garanti/reklamasjons ansvaret eller så har man det ikke.

 

Dere burde opplyse de kundene det gjelder om at dere ikke har noen garantiforpliktelsene for tidligere solgte Zepto maskiner med en gang de kontakter dere da. Og ikke gi intrykk av at dere har garantiforpliktelsene/reklamasjonsforpliktelsene slik dere gjorde i første mailen til meg.

Jeg fikk først vite dette 5-6 uker etter at dere mottok min Zepto og da var garantitiden ute for mitt vedkommende. Og dermed er det vel liten vits for meg å kontakte Zepto i Danmark, som dere mener sitter med garantiforpliktelsen i følge mail dere har sendt til meg.

 

Som god kundeservice kunne dere jo opplyse kunder litt mer om rettigheter de har i slike saker. Og hvor ansvaret ligger.

Det hadde vært morsomt å se kontrakten dere skrev med Zepto Computers der dere fordelte garanti/reklamasjons forpliktelsene.

 

ReFuse

Lenke til kommentar

Det som er tingen er at her er det ment så utrolig mye forskjellig fra forskjellige personer innad i netshop at en offisiell uttalelse som mener noe annet igjen ikke helt hjelper :). Uansett om uttalelsen er fasiten eller ei.

 

Det JEG lurer på er hvordan det kan være lov å overta distribusjonen av et merke innenfor norge uten å tenke på alle de som faktisk har kjøpt pc hos zepto før?

 

Det er rimelig tankeløst av den som glemte å tenke på det, enten de jobber i zepto (og i dag har eierandeler i netshop), eller de jobber for netshop som kjøpte zepto.

Lenke til kommentar
I denne saken mener jeg vi har utvist god kundeservice mens vi får kritikk for det motsatte. Chrisitian86 har en bærbar PC som er over 3 år gammel. Den er således langt utenfor garantitiden på 2 år, og det er uvisst hvorvidt dette er en reklamasjonssak eller ikke. Likevel tilbyr vi oss å reparere PC`en uten kostnad for kunden. Det må vel være ett bra tilbud i mine øyne, og hadde jeg vært kunden ville jeg slått til på sekundet.

9233365[/snapback]

Siden du mener fast bestemt at dere ikke har ansvaret for kunden i denne saken, hvorfor påtar dere dere ansvar da? Hvis dere hadde avklart og bevist hvem som har ansvaret, f.eks ved å få forbrukerrådet eller en advokat til å lese gjennom hele kontrakten og komme med sin objektive mening om hvem som har ansvaret så ville både dere og alle vi i tråden fått avklart det en gang for alle. Men det er kanskje ikke en risiko dere er villige til å ta, særlig på et offentlig forum, slik at Zepto-kunder lettere vil få gjennom sine rettmessige krav i framtida.

 

Ellers så synes jeg det er skuffende å lese at dere prøver å villede kunder ved å slå tvil om det er 5 års reklamasjonsfrist eller ikke. Ref. sitatet fra FTU tidligere i tråden. Nå er ikke kravet for 5 års reklamasjon en forventet levetid på 5 år, men at produktet, eller deler av det, er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Reklamasjon vil uansett bare innvilges i de tilfeller der produktet ikke har holdt hva man kan forvente. Et eksempel som har gått igjen mange ganger her på forumet er 2 års reklamasjonsfrist for bananer. Det betyr ikke at man kan kan komme tilbake til butikken og reklamere på bananene 1 år og 11 måneder senere, men at man kan reklamere dersom de ikke holder det man har grunn til å forvente. F.eks om det kryper ormer ut av bananen dagen etter man kjøpte den. På samme måte kan man ikke klage over at vifta i en bærbar har blitt full av hybelkaniner eller batteriet er "dødt" etter 4 år. Selv om reklamasjonen er 5 år. Det er altså kun feil som ikke skyldes normal slitasje eller normal bruk som dekkes av 5 års reklamasjon. I dette tilfellet har Christian86 opplevd feil som etter all sannsynlighet er uforskyldt fra hans side og som selger må stå til ansvar for.

 

Redigert: Jeg vil anbefale Christian86 å takke nei til tilbudet om gratis reparasjon fordi det vil gjøre at spørsmålet om ansvar vil stå ubesvart og det garantert vil dukke opp tilsvarende saker i fremtiden der forumbrukere vil måtte jobbe og slite i dagevis for å få sine rettmessige krav gjennom. La oss heller få ansvars-situasjonen avklart, av en nøytral 3.part som Forbrukerrådet eller FTU.

Lenke til kommentar
KriFos - det er velkjent (iallefall om man skal følge en del historier her på forumet) at netshop praktiserer 2 års reklamasjonsrett på datautstyr.

 

Kanskje de burde bytte praksis nå som sjefen har bedt om en FTU-sak, OG fått det? :)

9235197[/snapback]

 

Resultatet av denne saken kan gange mange sluttbrukere som enten sitter i tilsvarende situasjon, eller som vil ende der som en følge av fremtidig eller nåværende oppkjøp.

 

Personlig føler ikke jeg at tråden handler om meg alene, men kunder og sluttbrukere som opplever at selskapet de kjøpte fra blir kjøpt opp.

Jeg tror ikke jeg er alene om å føle frustrasjon over det en blir fortalt i slike saker. Vi vet jo allerde at Komplett kjøpte MPX og Itegra. Hvordan påvirker det salget oss sluttbrukere den dagen komplett slår sammen selskapene?

 

Og hvordan påvirker teorien til Komplett.no sjefen og Netshop.no sin sjef om at det vil bli flere slike oppkjøp oss? Hvem tar ansvaret, hva er lovverket rundt slike oppkjøp, og hvordan kan forbrukere og sluttkunder generelt sikre seg i slike oppkjøp?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Em, leser jeg riktig tidligere i tråden at Netshop mener det er bedre kundeservice å ikke tilby en reparasjon i det hele tatt, når det å få nye deler kan ta opp til et halvt år?

Kunder som kjøper Zepto nå om dagen, må de også ringe opp tidligere eier av Zepto Norge hvis de får problemer med laptopen sin?

Lenke til kommentar
KriFos - det er velkjent (iallefall om man skal følge en del historier her på forumet) at netshop praktiserer 2 års reklamasjonsrett på datautstyr.

9235197[/snapback]

Dette gjelder langt fra alle saker som omhandler datautstyr, noe jeg ser ganske ofte fra Netshop. Det tyder heller på at det kun gjelder i de sakene der Netshop selv må betale kostnaden for reparasjon/bytte.

Lenke til kommentar
Em, leser jeg riktig tidligere i tråden at Netshop mener det er bedre kundeservice å ikke tilby en reparasjon i det hele tatt, når det å få nye deler kan ta opp til et halvt år?

Kunder som kjøper Zepto nå om dagen, må de også ringe opp tidligere eier av Zepto Norge hvis de får problemer med laptopen sin?

9235398[/snapback]

 

Får avklare en ting her.

Jeg er ikke ute etter å henge ut Netshop på noen måte, og har ingen erfaringer med Netshop før denne saken. Har dermed heller ingen dårlige erfaringer med Netshop fra før.

 

Netshop har i mail til meg fraskrevet seg alt garanti/reklamasjons ansvar for min Zepto laptop som ble kjøpt fra Zepto Computers AS før 01.06.2006

 

De har i midlertid sagt seg villige til å skaffe en ny harddisk og laptopen min vil ligge der i påvente om at de klarer å skaffe ny harddisk. ( uansett hvor lang tid det vil ta )

Eller jeg kan få laptopen sendt tilbake og ordne dette selv.

 

Jeg er selvfølgelig inntresert i å få laptopen min ordnet og ønsker derfor å få avklart ansvarsforholdet i denne saken uansett hvor det ligger. Enten det er hos Netshop, Zepto Computers AS eller hos Zepto.dk

 

De har i samme mailen bekreftet at de har ansvaret for alle sluttkunder som har kjøpt Zepto modeller kjøpt senere enn 1. juli 2006, dvs. kjøpt hos NetShop ASA / NetShop AS, vil de selvfølgelig fortsatt yte service overfor.

Lenke til kommentar

Det jeg kan fortelle er at 1 av disse 3 enheter har ansvaret, og dette betyr at "avhjelp skal skje innen rimelig tid" - altså at du skal få mangelen rettet på ca 1 måneds tid MAKS - ellers så kan du heve kjøpet og få pengene igjen.

 

EN sitter med ansvaret - fint om noen av de ansvarlige/uansvarlige kan fortelle HVEM og HVORDAN man får kontakt, og ikke minst får det man har krav på av rettigheter.

Lenke til kommentar
Det jeg kan fortelle er at 1 av disse 3 enheter har ansvaret, og dette betyr at "avhjelp skal skje innen rimelig tid" - altså at du skal få mangelen rettet på ca 1 måneds tid MAKS - ellers så kan du heve kjøpet og få pengene igjen.

 

EN sitter med ansvaret - fint om noen av de ansvarlige/uansvarlige kan fortelle HVEM og HVORDAN man får kontakt, og ikke minst får det man har krav på av rettigheter.

9236239[/snapback]

 

I teorien er jeg da snart inne i uke 3 med problemer på maskinen, periodsk, mens refuse er inne i 2-3 måneders tid. Så vi begge ligger i området der vi har opplevd at avhjelp er til vesentlig ulempe.

For meg er det jo veldig upraktisk å måtte bruke så mye tid på å få svar på hvem som har ansvaret, og så vente på selve avhjelpen.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Det jeg kan fortelle er at 1 av disse 3 enheter har ansvaret, og dette betyr at "avhjelp skal skje innen rimelig tid" - altså at du skal få mangelen rettet på ca 1 måneds tid MAKS - ellers så kan du heve kjøpet og få pengene igjen.

 

EN sitter med ansvaret - fint om noen av de ansvarlige/uansvarlige kan fortelle HVEM og HVORDAN man får kontakt, og ikke minst får det man har krav på av rettigheter.

9236239[/snapback]

 

I teorien er jeg da snart inne i uke 3 med problemer på maskinen, periodsk, mens refuse er inne i 2-3 måneders tid. Så vi begge ligger i området der vi har opplevd at avhjelp er til vesentlig ulempe.

For meg er det jo veldig upraktisk å måtte bruke så mye tid på å få svar på hvem som har ansvaret, og så vente på selve avhjelpen.

9236269[/snapback]

 

På en annen side kan jeg godt forstå at Netshop har problemer med å forholde seg til kunder de selv ikke har solgt direkte til. Det er enkelt å sitte som forbruker på et offentlig forum å mene hva som "burde være gjort og ikke", samtidig kan det virke skadelig på den/de firmaer det gjelder. Selv om dette kanskje ikke er hensikten.

 

Men for å være helt ærlig trodde jeg dette dreide seg om en forsikringssak? Det er jo vesentlig forskjeller på hva som omtales som reklamasjon, produkt garanti og forsikringsskade?

 

Hva sier Netshop i forhold til at du har kjøpt produktet med forsikring?

Er denne også ugyldig etter 01.06.2006?

Lenke til kommentar
Det jeg kan fortelle er at 1 av disse 3 enheter har ansvaret, og dette betyr at "avhjelp skal skje innen rimelig tid" - altså at du skal få mangelen rettet på ca 1 måneds tid MAKS - ellers så kan du heve kjøpet og få pengene igjen.

 

EN sitter med ansvaret - fint om noen av de ansvarlige/uansvarlige kan fortelle HVEM og HVORDAN man får kontakt, og ikke minst får det man har krav på av rettigheter.

9236239[/snapback]

 

I teorien er jeg da snart inne i uke 3 med problemer på maskinen, periodsk, mens refuse er inne i 2-3 måneders tid. Så vi begge ligger i området der vi har opplevd at avhjelp er til vesentlig ulempe.

For meg er det jo veldig upraktisk å måtte bruke så mye tid på å få svar på hvem som har ansvaret, og så vente på selve avhjelpen.

9236269[/snapback]

 

På en annen side kan jeg godt forstå at Netshop har problemer med å forholde seg til kunder de selv ikke har solgt direkte til. Det er enkelt å sitte som forbruker på et offentlig forum å mene hva som "burde være gjort og ikke", samtidig kan det virke skadelig på den/de firmaer det gjelder. Selv om dette kanskje ikke er hensikten.

 

Men for å være helt ærlig trodde jeg dette dreide seg om en forsikringssak? Det er jo vesentlig forskjeller på hva som omtales som reklamasjon, produkt garanti og forsikringsskade?

 

Hva sier Netshop i forhold til at du har kjøpt produktet med forsikring?

Er denne også ugyldig etter 01.06.2006?

9236494[/snapback]

 

Jeg hadde sett din argumentasjon om det bare var det jeg gjorde, men jeg har brukt timer på å kommunisere med Netshop, Zepto Norge og Zepto int. gjennom mail og telefon.

Hva jeg skriver her ikke et produkt av hva jeg mener, men mer et resultat av hva jeg opplever og hva som skjer. På veien får jeg råd fra andre som som besitter kunnskap som kan hjelpe meg. Det er vel heller ikke til å unngå at folk basert på andres erfaringer vil trekke sine egne. Det har vi sett flere ganger i dette forumet, og jeg tror vel ikke at denne tråden kan sammenliknes med tilsvarende lynsjetråder mot elkjøp, expert eller andre butikker.

 

 

Du har rett, saken startet med usikkerheten, men etter hvert så ble saken mer vinklet mot hvor skal egentlig ansvaret plasseres. Hvem har egentlig ansvaret etter oppkjøpet. Hvem hadde ansvaret for de med garanti, og hvem hadde ansvaret for de med reklamasjon?

 

Hvem sitter på informasjonen om den gamle kundedatabasen, og sist men ikke minst er ikke denne tråden i dine øyne også interessant for fremtidige kunder eller tidligere kunder som har hatt problemer med Zepto maskinene og hvor en skal henvende seg?

 

 

Edit 22:54: Da går jeg og legger meg, så god natt alle sammen :)

Edit 2: La til en presisering i mitt svar.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Bør ikke tv2 hjelper deg sende et graverende team ned til dem da??

Send inn saken så får vi virkelig høre hvorfor Netshop lager sine egne reklamasjonsregler som det passer dem.

 

Jeg må også si til den Netshopansatte som sank til det lavmål og innvolvere seg i en forumkrangel de selv er firma det anngår, fremstår som meget uproffosjonellt på meg.

Selv om det blir veldig artig når du/dere blir kledd av argument for argument, mener jeg dere som firma bør holde dere for gode til slik.

Om du er sjefen og virkelig sitter på kontrakten burde det jo være enkelt for dere å møte i forliksrådet og vise denne og saken oversendes Zepto, eller hvem det står har ansvaret.

Når du velger å gå ut med argumenter som både er feil og som går på enkeltsaker fremstår du som en useriøs leder med et mål for øye. $$$$

 

Jeg håper og tror dere kommer til å få en pen samling klager hos forbrukerrådet og at dere tilslutt blir dømt til å endre prossedyrer, for jeg kommer ikke til å handle mer hos dere før jeg vet dere følger norsk lov.

 

Til trådstarter vil jeg bare si jeg er imponert over tonen og sakligheten i hvert innlegg uansett hvor irritert du må være, det viser karrakter og jeg håper du vinner fem på alle punkter i saken din.

Stå på :thumbup:

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Min interesse er ikke å slakte Netshop i media, men snarere at vi i felleskap finner ut hvor ansvaret skal plasseres, og hvem som tar regningen.

Om Netshop egentlig ikke skal ha ansvaret, så er det ikke rettferdig at de må ta det heller.

 

Situasjonen er uansett slik at den påvirker og vil påvirke mange kunder som kan eller har havnet i tilsvarende situasjoner, og det er dermed meget viktig at man finner ut av dette.

 

Ut i fra regnskapstallene til Zepto Computers avd. Norge er det gode sjanser for at de solgte mange maskiner i løpet av sin tid. Om teorien at Netshop er ansvarlig stemmer, så frykter jeg massive kostnader for Netshop sin del pga denne avtalen. For oss forbrukere er det kanskje likegyldig, men jeg våger likevel å si at denne saken må fortsette slik at man kan plassere ansvaret på rett sted og bidra til at en til fremtidige saker vet hvor kundene skal klage og hvem som skal stå til ansvar for sine handlinger.

 

 

Alle kan lære, og jeg våger å håpe at Netshop også ønsker å lære av denne situasjonen som har oppstått, ikke bare jeg og de som følger denne tråden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...