Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

I den nye reformen så er kroppsøving 3 året obligatorisk. Virker veldig rart hvis han ovenfor ikke har det faget. Det er jo et krav at alle fag skal være bestått for å ta fagbrev. Statoilhydro siler søkerne ved å først se på snittet i programfagene. Så begynner de med gå igjennom alle karakterene og helheten av personen. Det er viktig at man er i god form (kroppsøvingkarakter). Har god norsk og engelsk muntlig og skriftlig.helheten av

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Statoilhydro siler søkerne ved å først se på snittet i programfagene. Så begynner de med gå igjennom alle karakterene og helheten av personen. Det er viktig at man er i god form (kroppsøvingkarakter). Har god norsk og engelsk muntlig og skriftlig.helheten av

 

 

Vet du dette? Er det offisiell policy?

 

Sku ønske me hadde gym alle årene. Mener det burde vært kroppsøving på høgskulen og eg...

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

De får jo utrolige mange søknader. De må jo sile ut mange av søknadene på enn eller annen måte. Så da regner jeg med at de ser på karakteren man har i programfagene og om det har vært framgang siden første året man gikk. Selvfølgelig SKAL man også ha god i ordens og atferd karakter. Men etter de har silet ut de som er for "dårlige" er det helheten som skal vurderes. Det jeg har hørt fra noen som jobber i statoilhydro er at det er at man ha gode karakterer og at helhetene teller mye (arbeidserfaring o.l).

Lenke til kommentar

Joker91... kan ikke du bare spare oss fra dine ''petter smart'' innlegg, du har tross alt ikke noe erfaring med oljeselskap og ut ifra det du skriver, har du ikke helt forståelse på hvordan rekrutering av lærlinger i Statoilhydro funker. Det med at på søknadensiden, der at du skal skrive inn karaktersnitt i bare studiefagene, er fordi at de skal få seg en rask oversikt over om du har kompetansen som trengs i studiefagene som du faktisk skal jobbe med. Det hjelper ikke med et godt snitt i fellesfagene, når du har et snitt i studiefagene som forteller dem at du ikke har fortåelse i det du skal utdanne deg innen.

Lenke til kommentar
Joker91... kan ikke du bare spare oss fra dine ''petter smart'' innlegg, du har tross alt ikke noe erfaring med oljeselskap og ut ifra det du skriver, har du ikke helt forståelse på hvordan rekrutering av lærlinger i Statoilhydro funker. Det med at på søknadensiden, der at du skal skrive inn karaktersnitt i bare studiefagene, er fordi at de skal få seg en rask oversikt over om du har kompetansen som trengs i studiefagene som du faktisk skal jobbe med. Det hjelper ikke med et godt snitt i fellesfagene, når du har et snitt i studiefagene som forteller dem at du ikke har fortåelse i det du skal utdanne deg innen.

Har jeg sagt noe annet?

 

PS: Waroze har du ikke kroppsøving. Det er jo et krav at alle fag skal bestås for å ta fagbrev. Hvis du ikke har kan det bli vanskelig.

Endret av Joker91
Lenke til kommentar
Joker91... kan ikke du bare spare oss fra dine ''petter smart'' innlegg, du har tross alt ikke noe erfaring med oljeselskap og ut ifra det du skriver, har du ikke helt forståelse på hvordan rekrutering av lærlinger i Statoilhydro funker. Det med at på søknadensiden, der at du skal skrive inn karaktersnitt i bare studiefagene, er fordi at de skal få seg en rask oversikt over om du har kompetansen som trengs i studiefagene som du faktisk skal jobbe med. Det hjelper ikke med et godt snitt i fellesfagene, når du har et snitt i studiefagene som forteller dem at du ikke har fortåelse i det du skal utdanne deg innen.

Har jeg sagt noe annet?

 

PS: Waroze har du ikke kroppsøving? Det er jo et krav at alle fag skal bestås for å ta fagbrev. Hvis du ikke har kan det bli vanskelig.

Har du fått brev no da? Noen kompiser av meg har fått inkallelse til intervju.

Lenke til kommentar

Takk;)

 

Jeg ska på intervju i Trondheim, ganske langt heimafra:P

 

Jeg hadde ikke kroppsøving fram til jul, men etter at skolen hadde funne ut at dei hadde gjort en stor feil med å ikke gi oss kroppsøving, har vi i det siste hatt noe som kansje ligner på gym.

Lenke til kommentar
Takk;)

 

Jeg ska på intervju i Trondheim, ganske langt heimafra:P

 

Jeg hadde ikke kroppsøving fram til jul, men etter at skolen hadde funne ut at dei hadde gjort en stor feil med å ikke gi oss kroppsøving, har vi i det siste hatt noe som kansje ligner på gym.

På skolen min har de gjort en akkurat samme feilen med de som går VG3 data og elektronikk. Ligner på gym ? :p Fikk dere karakter i gym på karakterarket dere sendte inn eller?

Lenke til kommentar
Takk;)

 

Jeg ska på intervju i Trondheim, ganske langt heimafra:P

 

Jeg hadde ikke kroppsøving fram til jul, men etter at skolen hadde funne ut at dei hadde gjort en stor feil med å ikke gi oss kroppsøving, har vi i det siste hatt noe som kansje ligner på gym.

 

Gratulerer:)

Skal på intervju jeg og, som elektrikkerlæling det da=) Du skal som Automatikker?

Lenke til kommentar
Fikk innkallelse til intervju hos statoilhydro i Hammerfest den 16 april.;) Noen som vet hvordan det er å ta VG2 og VG3 automasjon som privatist på si mens man er lærling?

Når du har tatt fagbrev i elektro noe som jeg tipper du skal ta er det en overgangsordning der man slipper og gå vg2 og vg3 automatisering, Dette kan du spørre statoil om for de har interesse av å fagarbeidere med to fag. Men du må jobbe noen år før du kan ta fagbrevet.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg lurte selv veldig lenge på dette og ville ha jobb offshore. Jeg snakket med ett par kompiser og lignende og fikk tips om å begynne på NORTRAIN (Norwegian Drilling Academy), en skole i stavanger som gir folk uten fagbrev eller relevant utdanning muligheten til å få jobb offshore. Man betaler ca. 70.000kr for ett kurs som går over 4 mnd. Kurset dekker sikkerhetskurs, fallsikring, rigging, stroppekurs og mer. OG man går igjennom ett par relevante fag hvor man får en teoretisk forståelse for hva som skjer offshore. Dette kurset anbefales på det sterkeste!! Etter dette kurset kan man ta videre utdanning som f.eks. Teknisk Fagskole osv. Les mer om kursene på www.nortrain.no

 

Jeg er nå 19 år og nettopp ferdig med grunnleggende boreteknologi på nortrain. Jeg har ingen relevant arbeidserfaring fra før, dvs jeg har videregående skole hvor jeg tok salg og service, og arbeidserfaring fra butikk, jeg signerte sist uke kontrakt med et firma som heter BJ Services AS som sement-operatør.

 

Jeg, som deg, vil helst innen boring el. men i disse dager kan man egentlig bare drømme om å få jobb innenfor boring hvis man ikke har mer enn 5 års arbeidserfaring offshore eller relevant fagbrev. Derfor anbefaler jeg deg og gjøre som meg, ta kurs og søk jobb hos service firmaer som tilbyr offshore arbeid, som helliburton, baker hughes, osv. og heller etter en stund når du har fått arbeidserfaring søke på jobb hos firmaer som driver med boring. Men selvfølgelig, får du jobb i ett firma som driver med boring med en gang er jo ingenting bedre :) her er noen firmaer som driver med boring som er litt snillere med å ansette folk uten mye erfaring:

 

- Shlumberger

-Transocean

-Maersk

-ODfjell

 

disse firmaene er litt mer seriøse, men seff, prøv hos dem også:

-aker

-statoilhydro

-seadrill

-seawell

 

det finnes mange fler, bare søk rundt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg lurte selv veldig lenge på dette og ville ha jobb offshore. Jeg snakket med ett par kompiser og lignende og fikk tips om å begynne på NORTRAIN (Norwegian Drilling Academy), en skole i stavanger som gir folk uten fagbrev eller relevant utdanning muligheten til å få jobb offshore. Man betaler ca. 70.000kr for ett kurs som går over 4 mnd. Kurset dekker sikkerhetskurs, fallsikring, rigging, stroppekurs og mer. OG man går igjennom ett par relevante fag hvor man får en teoretisk forståelse for hva som skjer offshore. Dette kurset anbefales på det sterkeste!! Etter dette kurset kan man ta videre utdanning som f.eks. Teknisk Fagskole osv. Les mer om kursene på www.nortrain.no

 

Jeg er nå 19 år og nettopp ferdig med grunnleggende boreteknologi på nortrain. Jeg har ingen relevant arbeidserfaring fra før, dvs jeg har videregående skole hvor jeg tok salg og service, og arbeidserfaring fra butikk, jeg signerte sist uke kontrakt med et firma som heter BJ Services AS som sement-operatør.

 

Jeg, som deg, vil helst innen boring el. men i disse dager kan man egentlig bare drømme om å få jobb innenfor boring hvis man ikke har mer enn 5 års arbeidserfaring offshore eller relevant fagbrev. Derfor anbefaler jeg deg og gjøre som meg, ta kurs og søk jobb hos service firmaer som tilbyr offshore arbeid, som helliburton, baker hughes, osv. og heller etter en stund når du har fått arbeidserfaring søke på jobb hos firmaer som driver med boring. Men selvfølgelig, får du jobb i ett firma som driver med boring med en gang er jo ingenting bedre :) her er noen firmaer som driver med boring som er litt snillere med å ansette folk uten mye erfaring:

 

- Shlumberger

-Transocean

-Maersk

-ODfjell

 

disse firmaene er litt mer seriøse, men seff, prøv hos dem også:

-aker

-statoilhydro

-seadrill

-seawell

 

det finnes mange fler, bare søk rundt.

 

Lykke til!

Statoil Hydro har ikke brønn og bore personell.

Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Jeg lurte selv veldig lenge på dette og ville ha jobb offshore. Jeg snakket med ett par kompiser og lignende og fikk tips om å begynne på NORTRAIN (Norwegian Drilling Academy), en skole i stavanger som gir folk uten fagbrev eller relevant utdanning muligheten til å få jobb offshore. Man betaler ca. 70.000kr for ett kurs som går over 4 mnd. Kurset dekker sikkerhetskurs, fallsikring, rigging, stroppekurs og mer. OG man går igjennom ett par relevante fag hvor man får en teoretisk forståelse for hva som skjer offshore. Dette kurset anbefales på det sterkeste!! Etter dette kurset kan man ta videre utdanning som f.eks. Teknisk Fagskole osv. Les mer om kursene på www.nortrain.no

 

Jeg er nå 19 år og nettopp ferdig med grunnleggende boreteknologi på nortrain. Jeg har ingen relevant arbeidserfaring fra før, dvs jeg har videregående skole hvor jeg tok salg og service, og arbeidserfaring fra butikk, jeg signerte sist uke kontrakt med et firma som heter BJ Services AS som sement-operatør.

 

Jeg, som deg, vil helst innen boring el. men i disse dager kan man egentlig bare drømme om å få jobb innenfor boring hvis man ikke har mer enn 5 års arbeidserfaring offshore eller relevant fagbrev. Derfor anbefaler jeg deg og gjøre som meg, ta kurs og søk jobb hos service firmaer som tilbyr offshore arbeid, som helliburton, baker hughes, osv. og heller etter en stund når du har fått arbeidserfaring søke på jobb hos firmaer som driver med boring. Men selvfølgelig, får du jobb i ett firma som driver med boring med en gang er jo ingenting bedre :) her er noen firmaer som driver med boring som er litt snillere med å ansette folk uten mye erfaring:

 

- Shlumberger

-Transocean

-Maersk

-ODfjell

 

disse firmaene er litt mer seriøse, men seff, prøv hos dem også:

-aker

-statoilhydro

-seadrill

-seawell

 

det finnes mange fler, bare søk rundt.

 

Lykke til!

 

 

Brukte 120.000 på ubrukelig utdanning, Nortrain svarte på artikkelen fra SA her og der kan man lese:

Den 1. august 2007 kom OLF med en omfattende revisjon av retningslinje 024 - "Anbefalte kompetansekrav for bore- og brønnpersonell". Av denne retningslinjen følger at man blant annet spesifiserer et landbasert fagbrev før man er kompetent til en helt spesifikk stillingskategori offshore innen fagområdet bore- og brønnteknikk - operatør boring - (dette resulterer i dobbelt fagbrev).

Du var tydeligvis heldig som klarte å få deg jobb uten et fagbrev i bunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...