Gå til innhold

Tastatur med bølgeform


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel bare å si velkommen etter Logitech? De har ikke akkurat vært store på ergonomi de siste årene. Gøy å se at det er flere her som enda husker Natural Keyboard Elite, og jeg er helt enig, det er det beste tastaturet jeg har hatt! Bruker nå et Natural Ergonomic Keybord 4000 som også er blant det beste av ergonomiske tastatur jeg har hatt.

 

Og vedr. numpad, den er et must! Tall tar aaltfor lang tid uten, men det plager vel ikke de som bare skal bytte våpen...

Lenke til kommentar
Hvis albuene kommer for langt ut høres det ut som om du har for vane å bøye håndleddene utover, jmf bruk av "vanlige" tastatur. Har selv "MS Natural Ergonomic Keybord 4000", som jeg synes er helt fantastisk. Det tok riktignok litt tid å få bort gamle uvaner, men nå kan jeg ikke tenke meg å være uten.

 

PS. Microsoft sitt tastatur har ikke mongo-size delete-knapp :)

9147633[/snapback]

 

Nei, men, hvis du skriver "korrekt" touch på ett Ergo 4000 fra MS, så har a'en (som er tiltet litt mot høyre for "anatomisk korrekthet") en lei tendens til å bli EKSTREMT treg i forhold til alle andre taster på tastaturet (den kiler seg), dette går greit for meg på mindre tastatur, der jeg bruker ringfingeren til å trykke på a'en, men når jeg har ett tastatur i "normal" størrelse, så bruker jeg lillefingeren til å trykke på a'en, noe som igjen fører til at det føles som om jeg skal knekke den ca hver gang jeg må trykke a. Jeg har hatt 5 forskjellige tastatur hjemme for testing i ca en uke for hvert tastatur, så ikke kom med at jeg ikke har testet det "godt nok"

 

Ps: Både brodern og en kompis av han leverte tilbake sine tastatur av samme grunn, så desverre så løste ikke Ergo 4000 fra MS mitt problem med "bøyd tastatur" men jeg skulle ønske det, for utenom a problematikken, så var det faktisk ett svingodt tastatur.

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar
Når trengs egentlig den ekstra biten med tall til høyre (jernteppe - husker ikke hva den heter)? Aldri? Jo, vent - når du jobber i post eller bank e.l. Men til hjemmebruk? Er det venstrehendte gamere de sikter å ta vare på? I think not. Gud så lei jeg er av den og alle de unødvendige tastene for gud vet hva slags programvare ...

9148616[/snapback]

 

Er du gamer, er uansett et ergonomisk tastatur bortkastet, da en aldri skriver touch i CS... ;) Til seriøs bruk, alt fra regneark eller generell nummerknusing er numpad'en uvurderlig. :)

 

Hvis albuene kommer for langt ut høres det ut som om du har for vane å bøye håndleddene utover, jmf bruk av "vanlige" tastatur. Har selv "MS Natural Ergonomic Keybord 4000", som jeg synes er helt fantastisk. Det tok riktignok litt tid å få bort gamle uvaner, men nå kan jeg ikke tenke meg å være uten.

 

PS. Microsoft sitt tastatur har ikke mongo-size delete-knapp :)

9147633[/snapback]

 

Nei, men, hvis du skriver "korrekt" touch på ett Ergo 4000 fra MS, så har a'en (som er tiltet litt mot høyre for "anatomisk korrekthet") en lei tendens til å bli EKSTREMT treg i forhold til alle andre taster på tastaturet (den kiler seg), dette går greit for meg på mindre tastatur, der jeg bruker ringfingeren til å trykke på a'en, men når jeg har ett tastatur i "normal" størrelse, så bruker jeg lillefingeren til å trykke på a'en, noe som igjen fører til at det føles som om jeg skal knekke den ca hver gang jeg må trykke a. Jeg har hatt 5 forskjellige tastatur hjemme for testing i ca en uke for hvert tastatur, så ikke kom med at jeg ikke har testet det "godt nok"

 

Ps: Både brodern og en kompis av han leverte tilbake sine tastatur av samme grunn, så desverre så løste ikke Ergo 4000 fra MS mitt problem med "bøyd tastatur" men jeg skulle ønske det, for utenom a problematikken, så var det faktisk ett svingodt tastatur.

9150470[/snapback]

 

Hm, har hatt et MS NEK 4000 ganske lenge, og må si at jeg aldri har hatt trøbbel med noe slikt. Nå er derimot mitt tastatur på reperasjon (lenge leve 3 års garanti på MS-hardware), og det tastaturet jeg skriver på nå (ekkelt compaq-tastatur) sliter veldig med akkurat dette. Enkelte taster (spesielt A og backspace) er for tunge i forhold til de midtre tastene, det virker som om alle tastene er like tunge... En legger ikke merke til hvor godt det er å skrive på ergo-tastatur før en har prøvd andre tastatur, og jeg tror jeg kommer til å få senebetennelse om ikke jeg får MS-tastaturet mitt tilbake fra reperasjon snart... :(

Lenke til kommentar
Hvis alle tastene er like harde, så greier jeg fint å tilvenne meg det, problemet med MS tastaturet er at a'en på samtlige tastatur har kilt seg.

 

Ps: ALLE tastatur i norge har lovpålagt 3 års garanti, såfremst de brukes i privat øyemed.

9151840[/snapback]

 

Om alle tastene er like harde er det jo åpenbart at det blir en mismatch mellom fingerstyrke og tastehardhet, siden fingrene dine blir svakere lengre borte fra senter. Ergo-tastaturene fra MS har redusert vekt/trykk på de ytterste tastene (og også de på øverste og nederste rader) for å slippe akkurat det problemet du nevner. Synes det er veldig sært at du opplever dette problemet når jeg aldri har støtt på det.

 

Lovpålagt garanti er nytt for meg, forresten. Garanti er gitt av produsent, du mener kanskje heller den lovpålagte reklamasjonsretten (som er to eller fem år, ikke tre)?

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Noe slikt som Locitech kom med rundt 1999 altså? og som Microsoft kopierte noen år senere? cordlessdesktoppro.jpg

9146626[/snapback]

 

Haha! Det er akuratt det tastaturet jeg har nå. :p

9150560[/snapback]

 

Kjøpte akkurat siste versjon av et slikt og er veldig fornøyd. Høyt på midten og lavt på sidene :thumbup:

 

967692-0108.jpg

Lenke til kommentar
Om alle tastene er like harde er det jo åpenbart at det blir en mismatch mellom fingerstyrke og tastehardhet, siden fingrene dine blir svakere lengre borte fra senter. Ergo-tastaturene fra MS har redusert vekt/trykk på de ytterste tastene (og også de på øverste og nederste rader) for å slippe akkurat det problemet du nevner. Synes det er veldig sært at du opplever dette problemet når jeg aldri har støtt på det.

 

9151852[/snapback]

 

Det går forsåvidt greit å skrive på tastaturet, såfremst du sørger for å trykke alle taster rett ned og ikke treffer på skrå, dette gjelder som nevnt ikke bare meg, men blandt annet brodern og ivertfall en til som jeg vet om, jeg har hatt tre tastatur hjemme av dette MS tastaturet før jeg ga opp, brodern og kompisen to hver.

 

Med samme problem på samtlige tastatur, a'en har en lei tendens til å "henge" dette er ikke en konsekvent sak, den gjør det av og til, så nei, det har ikke noe med fingerstyrken min å gjøre, jeg skriver på tastatur som har mye høyere trykkfølsomhet og det går greit, såfremst tastaturet har det hele tiden, men når den "plutselig kiler seg fast" så blir trykkfølsomheten "litt" endret.

Lenke til kommentar

Har alltid blitt "skremt vekk" fra ergonomiske tastatur pga tasteskillet de fleste har i midten, kan tenke meg det vil ta endel tilvenning. Men dette så jko riktig lekkert ut, nesten så jeg vurderer å bytte ut mitt trofaste logitech internet navigator SE. Håper bare det kommer i en trådløs utgave med en greit mus.

Lenke til kommentar

Kjøpte akkurat siste versjon av et slikt og er veldig fornøyd. Høyt på midten og lavt på sidene  :thumbup:

 

967692-0108.jpg

9152645[/snapback]

Ja, blir bestilt ett sånt ett hjem hit om ikke så lenge. Ser knall ut.. :)

9155934[/snapback]

Spriken nede er akkurat litt for stor slik at man får albuene ut, eller får en kunsting "bulldog" holdning på hendene, det blir feil. Mindre sprik hadde vært å foretrekke.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kjøpte akkurat siste versjon av et slikt og er veldig fornøyd. Høyt på midten og lavt på sidene  :thumbup:

 

967692-0108.jpg

9152645[/snapback]

Ja, blir bestilt ett sånt ett hjem hit om ikke så lenge. Ser knall ut.. :)

9155934[/snapback]

Spriken nede er akkurat litt for stor slik at man får albuene ut, eller får en kunsting "bulldog" holdning på hendene, det blir feil. Mindre sprik hadde vært å foretrekke.

9157543[/snapback]

 

Det tror jeg kan variere litt fra person til person, jeg merker ikke noe til bulldog-effekten.

 

Men den dvalefunksjonen til den medfølgende musa holder på å drive meg til vanvidd. Det ser ut til at musa må "vekkes opp" hele tiden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Når trengs egentlig den ekstra biten med tall til høyre (jernteppe - husker ikke hva den heter)? Aldri? Jo, vent - når du jobber i post eller bank e.l. Men til hjemmebruk? Er det venstrehendte gamere de sikter å ta vare på? I think not. Gud så lei jeg er av den og alle de unødvendige tastene for gud vet hva slags programvare ...

9148616[/snapback]

 

det er jo kjekt om du skal betale nettbank osv. benytter den av og til. men til ip-adresser benytter jeg den andre tallrekka faktisk ^^ men for å skrive kid og mobilnummer feks benytter jeg numpaden. men det burde være mulig å velge den bort på alle modeller! :p som på logitech dnivio

Lenke til kommentar
Når trengs egentlig den ekstra biten med tall til høyre (jernteppe - husker ikke hva den heter)? Aldri? Jo, vent - når du jobber i post eller bank e.l. Men til hjemmebruk? Er det venstrehendte gamere de sikter å ta vare på? I think not. Gud så lei jeg er av den og alle de unødvendige tastene for gud vet hva slags programvare ...

9148616[/snapback]

 

det er jo kjekt om du skal betale nettbank osv. benytter den av og til. men til ip-adresser benytter jeg den andre tallrekka faktisk ^^ men for å skrive kid og mobilnummer feks benytter jeg numpaden. men det burde være mulig å velge den bort på alle modeller! :p som på logitech dnivio

9334676[/snapback]

 

Numpad er uunnværlig hvis jeg sitter med en bunke regninger i nettbanken. Er jo en lidelse å punche tall uten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...