Gå til innhold

Informasjon rundt oppkjøring klasse BE


KVTL

Anbefalte innlegg

Du MÅ spørre sensor om hjelp ved rygging, ellers stryker du rett og slett.

 

Feil. Jeg spurte ikke sensor om hjelp til ryggingen, og besto med glans. (hoppa til og med over en rygging bare ved å ta usving på veien vi kjørte. Du MÅ derimot begrunne hvorfor du valgte å gjøre det slik. (og selvfølgelig ha en god grunn)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Feil. Jeg spurte ikke sensor om hjelp til ryggingen, og besto med glans. (hoppa til og med over en rygging bare ved å ta usving på veien vi kjørte. Du MÅ derimot begrunne hvorfor du valgte å gjøre det slik. (og selvfølgelig ha en god grunn)

Prata med kjørelæreren min nå, og han sa jeg skulle be sensor om gå ut å se, samt forklare hvor du vil ha han.

Men å sjekke bremselys måtte man gjøre selv, så da må man låse sne-kosten mellom setet og pedalen.

 

Det varierer jo sikkert litt fra hvor man kjører opp da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Denne tråden må slettes da den ikke lengre er gyldig.

Jeg ble nektet oppkjøring på grunn av at jeg manglet dobbelt sett betjeningsinnretning for brems og kobling...

 

Tråden er fem år gammel, og de fleste som finner denne tråden bruker nok fornuften og tar det som står med en klype salt, når informasjonen er så gammel som den er. På vegvesenets sider finner riktig informasjon om oppkjøring til BE, samt kurs for B96, det finnes også mangfoldig andre tråder her av nyere dato. 

 

Her står nærmest alt du trenger å vite om BE:

https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/veien-til-førerkortet/personbil-med-tilhenger-be/personbil-med-tilhenger

 

OG her står nærmest alt du trenger å vite om B96 (ny førerkortklasse):

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+(klasse+B+og+B+96)

 

Et godt tips er å aldri stole blindt på informasjon du finner i et forum.

 

EDIT: dessuten, så er det ikke et krav til dobbelt pedalsett på oppkjøring til BE (såvidt jeg kan finne i forskriften)

§ 30-3. Førerprøve klasse BE

Kandidat som skal avlegge førerprøve for klasse BE må ha bestått førerprøven for klasse B. Førerprøven for klasse BE består av en praktisk prøve.

 

Den praktiske prøven avlegges med bil som definert i klasse B, og tilhenger. Kjøretøyet skal ha en tillatt totalvekt på ikke over 3500 kg, bredde minst 1,5 meter og minst fire sitteplasser. Kjøretøyet skal ha en konstruktiv hastighet på minst 100 km/t. Hastighetsmåler skal være lesbar fra sensors plass. Det skal være utvendige speil som gir sensoren tilstrekkelig utsyn bakover på begge sider og ekstra speil som gir sensoren mulighet til å observere kandidaten. Vogntoget må ha en samlet tillatt totalvekt på over 3500 kg og kunne oppnå en hastighet på minst 100 km/t. Tilhengeren skal være lukket og ha en tillatt totalvekt på minst 1500 kg. Den skal være minst like høy og bred som personbilen. Tilhengeren skal være lastet med flere kolli som til sammen veier minst 300 kg og er sikret med alminnelig sikringsutstyr. Aktuell totalvekt skal være minst 1200 kg.

  • Tilhengerredskap kan ikke benyttes.
  • Til den praktiske prøven skal det settes av 65 minutter.
  • Kontroll før kjøring, til- og frakopling av tilhenger, sikkerhetskontroll, kjøring i trafikk og rygging skal alltid inngå i prøven.

Kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-10-01-1339/KAPITTEL_30#KAPITTEL_30

Endret av steinrawr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...