Gå til innhold

AMD utvider utvalget


Anbefalte innlegg

Nå meldes det at AMD ikke vil lansere X2 6400+, men istedet redusere TDP på den eksisterende X2 6000+. Spådommen til Simen1 var jo ikke så verst:

 

Regner med det blir 125W TDP som på 6000+ og at 6000+ kommer ned på 95W TDP snart.

9124255[/snapback]

 

AMD "Windsor's" Last Breath

 

AMD refuses to kill off its 90nm Windsor core Athlon 64 X2 processors. The Athlon 64 X2 6000+ is AMD’s fastest dual-core performance processor. The processor launched last February to the tune of 3.0 GHz with a 125-watt TDP.

 

The model continues to stay on AMD’s roadmap throughout the rest of 2007 and half of 2008. AMD plans a refresher for the Athlon 64 X2 6000+. <snip>

 

The refreshed model drops the thermal ratings down to 89-watts. Still, the reduced thermal envelope is still 24-watts higher than the highest-clocked Brisbane – the X2 5200+ at 2.7 GHz. However, the thermals match AMD’s upcoming Phenom X2 GP-6800, a Kuma based model slated for Q1’2008.

 

Despite the impending launch of the Phenom X2 series, the Athlon 64 X2 6000+ remains the only mainstream AMD dual-core desktop processor with a 3.0 GHz clock frequency.

 

Expect AMD to release 89-watt Athlon 64 X2 6000+ processors next quarter.

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=8254 Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå meldes det at AMD ikke vil lansere X2 6400+, men istedet redusere TDP på den eksisterende X2 6000+. Spådommen til Simen1 var jo ikke så verst:

 

Regner med det blir 125W TDP som på 6000+ og at 6000+ kommer ned på 95W TDP snart.

9124255[/snapback]

9188876[/snapback]

Vohoi! Jeg koser meg når jeg spår riktig (eller nesten riktig) :D

 

Jeg burde selvsagt skrevet 89W. Jeg må ha tenkt på intel-prosessorer i farta i forbindelse med prisreduksjonen. AMD har jo tradisjonelt følgende TDPer de velger mellom (desktop): 35, 45, 62, 65, 89, 110 og 125W, mens Intel velger for tida mellom 35, 65, 95, 105 og 130W.

 

Dette kan vel tyde på at 6000+ blir en bedre overklokker?:hmm:

9188930[/snapback]

Jepp. Lavere TDP = bedre for overklokkere. (Fordi det gir rom for større økninger i spenning og hastighet før man når effekt-taket til kjøleløsninga si.)

Lenke til kommentar

Det jeg skrev om at 6400+ ikke kommer, er jeg ikke sikker på. I farten tolket jeg det slik da jeg leste at 6000 ville forbli bli den eneste modellen på 3.0 GHz - som strengt tatt ikke utelukker at det kan komme en modell på 3.2 GHz...

 

Men det skrives på forumet til Dailytech at X2 6000+ EE har vært på veikartet helt siden april. Hvis det er vanlig at de planlegger så langt fremover så kan det tyde på at 6400+ bare er et rykte, som en annen bruker mente. For 6400 var visst fremdeles ikke på noe veikart.

 

 

Angående sammenhengen mellom overklokking og TDP: Jeg skaffet meg nylig en 65W-utgave av X2 5200+, som er stabil på ca 3.35 GHz. Ikke verst for en CPU til drøye 900 kroner :) Logisk sett bør det jo være en sammenheng i at lav TDP gir bedre rom for overklokking når andre faktorer er like.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

AMD lanserer en ny Opteron, mens Barcelona er like rundt hjørnet. Dette er jo en server-CPU, men likefullt et eksempel på videre skalering av 90 nm revisjon F3. Så kanskje det kommer 3.2 GHz til AM2 alikevel?

 

As we showed in our previous article, the fastest Xeon MP at 3.4GHz is about as fast as the Opteron at 2.6GHz. Not bad at all, but today AMD introduces a 3.2GHz Opteron 8224, which extends AMD's lead in the 4S space. This lead probably won't last for long, as Intel is very close to introducing its newest quad core Xeon MP Tigerton line, but it shows that AMD is not throwing in the towel. Along with the top-end 3.2GHz 8224 (120W), a 3GHz 8222 at 95W, 3.2GHz Opteron 2224 (120W) and 3GHz 2222 (95W) are also being introduced.

 

The 3.2GHz Opteron 2224 is quite interesting, as it is priced at $873. This is the same price point as the dual core Intel Xeon 5160 at 3GHz and the quad core Intel Xeon 5355. The contrast with the desktop market is sharp: not one AMD desktop CPU can be found in the higher price ranges. So how does AMD's newest offering compare to the two Intel CPUs? Is it just an attempt at deceiving IT departments into thinking the parts are comparable, or does AMD have an attractive alternative to the Intel CPUs?

http://www.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=3057
Lenke til kommentar

Ja, jeg tror det er lanseringsdatoen i Japan. Lurer fremdeles på om det vil komme en ny utgave av 6000+, med 89W TDP, men i så fall tipper jeg at den vil være nærmest identisk med 6400+ mtp skalerbarhet. Jeg vil si at det er blitt en temmelig høy "smør på flesk"-faktor over AMDs sortiment, til og med innenfor den lille high-end Windsor F3-serien (som er siste 90nm revisjon, og har 2MB L2). Klokkefrekvensen mellom 5200 EE, 5600 og 6000 øker med 200 MHz for hvert steg, i takt med at spenningen øker med 0,1v. Dette gjør nok at de er temmelig like når det gjelder absolutt kvalitet, og skalerer nærmest identisk på samme spenning. Med den siste steppingen kan alle tre modellene forventes å klare omtrent 3.3 GHz stabilt på 1.4v, og etter å ha sammenlignet mange resultater er mitt klare inntrykk at forskjellen mellom modellene er veldig liten i snitt.

 

Så har man jo Brisbane, som delvis overlapper Windsor på både frekvens og TDP, men ikke går lengre enn til 2.6 GHz...

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sort brukes ofte om topp produkter. MSI hadde jo lenge sort på sine Platinum hovedkort. Mange bruker "Black Pearl" osv osv.

 

Men man kan jo også tolke Black edition som at den blir så varm at den brenner sot av støvet i pc'en. Hva slags Watt snakker man om her? Og hvor blir det av 89W'ern?

 

Men det blir kjedelig å kalle esken for "Black Edition" om ikke PCB og IHS også har en annen farge enn de andre "vanlige".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...