Gå til innhold

AMD utvider utvalget


Anbefalte innlegg

Jeg har litt lyst til å kjøpe en rask X2-prosessor nå men, hovedsaklig på grunn av oppgraderbarhet (AM2+ og AM3 Phenom X4) men også på grunn av sympati med "david" i en hard økonomisk situasjon.

9124255[/snapback]

 

 

Samme her, men det frister alvorlig med en intel prossesor for tiden, amd også forsåvidt, mye kraft for lite penger. Vi har vell aldri fått så mye hardware for pengene som i dag, om man ser bort fra skjermkortene som jeg syns er stivt priset.

 

Har du noen ide om hvilket prisnivå de første barcelona cpuene for desktopp vil legge seg på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg venter bare av på en god prosessor fra AMD, ikke noen grunn til å forhaste seg og kjøpe en intel prosessor med fire kjerner før det er blitt bedre støtte for det i div. operstivsystem.

 

Tror nok AMD blir å komme med en kraft konge frem mot juletider :D

Lenke til kommentar
Jeg venter bare av på en god prosessor fra AMD, ikke noen grunn til å forhaste seg og kjøpe en intel prosessor med fire kjerner før det er blitt bedre støtte for det i div. operstivsystem.

9128743[/snapback]

Støtte i operativsystem er vel for lengst på plass? Det er det ivertfall innen Linux og Unix, men også i Windows slik jeg har forstått det. Problemet er mangelen på programvare som utnytter det, og der har alle programvareutviklere (inkl. meg selv) en stor jobb å gjøre.
Lenke til kommentar

Lurer på en 6000+, men de 2 MB cache frister litt. Kan tyde på at en 6000+ kan klokke like godt eller bedre siden de legger mer cache på kjernen. Får vi se 6800+? med 1Mb på hver?

 

Edit, trodde artikkelen mente 2 MB på hver kjerne.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Lurer på en 6000+, men de 2 MB cache frister litt. Kan tyde på at en 6000+ kan klokke like godt eller bedre siden de legger mer cache på kjernen. Får vi se 6800+? med 1Mb på hver?

9149815[/snapback]

Men 6400+ vil vel få helt lik cache som Windsor 5200+, 5600+ og 6000+, dvs 1MB L2 pr kjerne. Når det gjelder high-end Windsor har jeg inntrykk av at de er ganske aggressivt binnet, dvs at man kan regne med å få høyere maksklokk om man går for en høyere modell. (Tenker altså ikke på prosentvis overklokking).
Lenke til kommentar

AMD har jo nettopp begynt med et nytt ratings-system, og en av grunnene er vel at det kan være ganske forvirrende slik det er nå. Men om man sammenligner Windsor-serien så ser jeg ikke noen uoverensstemmelser.

 

Her er 90nm modeller med 2x512kB L2, hvor frekvensen starter på 2.0 GHz og neste modell er 200 MHz raskere. Sprangene i pr-ratingen er som vi ser på 400 hele veien:

 

3800 - 4200 - 4600 - 5000 - 5400

 

 

Modellene med 2x1MB starter på 2.0, men skalerer lengre. Jeg er også temmelig sikker på at modellene fom 4000 tom 4800 er utgått av produksjon for lenge siden:

 

4000 - 4400 - 4800 - 5200 - 5600 - 6000 - (6400)

 

 

Brisbane (65 nm) faller riktignok utenfor dette mønsteret. For eksempel har 4800+ ikke 2x1MB cache, men isteden multiplikator som er 0.5 høyere. Det gir altså 2500 MHz istedenfor 2400 og 2x1MB (som tilsvarende Windsor-modell).

Lenke til kommentar

Ah, grunnen til jeg tenkte på dette var vell at 2x512kB L2 modellene stopper opp på 5400

 

AMD Athlon 64 X2 5400+ 2,8 Ghz

 

AMD Athlon 64 X2 5600+ 2,8 Ghz

 

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3,0 Ghz

 

Du har helt rett, windsor skalerer som den skal.

 

Tror du det kommer flere 2x512kB L2 modeller?

Lenke til kommentar

På soket A var de jo veldig flinke med å lage en grei oversikt, selv om det florerte med kjerner, ivertfall 3.

Burde ikke være så vanskelig å gjøre det samme her.

 

Utrolig greit å ha så mye på samme sokkel, men den gang skiftet ivertfall jeg mange hk for å få oppdaterete brikkesett. Kjøpte Hk med via brikkesett den gang jeg ikke hadde peiling, grøss og gru for et styr det var.

 

 

Anyways så tror jeg det blir en 6000+ på meg, med påfølgende k10 når den tid kommer. Så har jeg ivertfall bidratt med mitt på de røde tallene :( , jeg nekter og seile med den andre skuta :ph34r:

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Anyways så tror jeg det blir en 6000+ på meg, med påfølgende k10 når den tid kommer.

9151551[/snapback]

Jeg vurderer å teste en X2 5200+ Energy Efficient. Den har stock spenning på bare 1.2 - 1.25, som tidligere har vist seg å være heldig for klokke-egenskapene. Kanskje den rekker like langt som 6000+, og den koster 3-400 kroner mindre :)

 

http://www.stretto.no/PartDetail.aspx?q=p:1388558

Lenke til kommentar
Ved å sette mp til 14 og volt ned 0.05 så vil den være identisk med 5600+.

De fleste 5600+ kjører vel 1.35v og de fleste 6000+ 1.4V.

9127906[/snapback]

 

Min 5600+ kjører på 1.3V. Kan kjøre den på 1.275 også. Men det som er virkelig moro, spesielt når den skal over på HTPC etter hvert, er at den kan kjøre 2.4GHz på 1.15V. :cool:

Lenke til kommentar
Så disse er valget om man vil ha 2*1MB L2 Cache (Windsor).

4800 - 5200 - 5600 - 6000 - (6400)

9153434[/snapback]

Det stemmer. 4800 finnes dog i begge utgaver, hvor Brisbane kjører 2500MHz for å kompensere for mindre cache.

 

Men er Brisbane med samme mengde L2 bedre enn Windsor?

9153434[/snapback]

Nei, faktisk omvendt. Brisbane har litt "slækkere" timinger i minnekontrolleren og vil i noen tilfeller yte (nesten ubetydelig) dårligere enn Windsor. Til gjengjeld er den jo kjøligere da.

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å teste en X2 5200+ Energy Efficient. Den har stock spenning på bare 1.2 - 1.25, som tidligere har vist seg å være heldig for klokke-egenskapene. Kanskje den rekker like langt som 6000+, og den koster 3-400 kroner mindre :)

 

http://www.stretto.no/PartDetail.aspx?q=p:1388558

9151735[/snapback]

 

 

Om dette er brisbane så er jeg skptisk. Mye sier meg at 6400+ hadde vert brisbane, sansyneligvis 6000+ også om dette haddde vert tilfelle.

 

Mye tyder på at 90nm Windsor er mer effektiv en det brisbane viser seg og ha vert.

 

Men det skulle vell komme en 89W 6000+ om jeg ikke husker feil.

 

Hjelper lite og spare noen 100 lapper på cpu, nå de største ekstra kostnadene i å kjøpe et godt hk, koster jo fort 800 mer en for få år siden.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

Hmm, spennende. Har du funnet noen eksempler hvor den er overklokket da?

 

Det var da svært mange versjoner av 5200+, ivertfall 2 og 1 til er på vei.

 

Har sett noen pene resultater hos xs av det jeg tror er Windsor revisjon F3 5600+.

Den ene var på 3,7Ghz. Tror dette er noe å satse på.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

De tre øverste Windsor-modellene gjør det generelt bra på overklokking. Men såvidt jeg vet så får man med en "Opteron-kjøler" hvis man kjøper X2 6000+.

 

Hmm, spennende. Har du funnet noen eksempler hvor den er overklokket da?
Ikke mange ihvertfall, så det er vanskelig å si. Generelt tror jeg nok at 6000+ er den beste, men den koster jo litt mer også. Likmark har en tråd på XS hvor folk poster overklokk av revisjon F3-prosessorer. Der er det en med 5200+ EE som oppgir foreløpige 3.2 GHz på 1.4v og med stock kjøling.

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=151746

 

Det var da svært mange versjoner av 5200+, ivertfall 2 og 1 til er på vei.

9169452[/snapback]

Ja, foreløpig er det to utgaver, en revisjon F2 og en revisjon F3, som har hhv 89 og 65 W TDP. Hvis du ser en 5200+ med 2x1MB L2 og 65 W så kan du være sikker på at den er F3.
Lenke til kommentar
Men er Brisbane med samme mengde L2 bedre enn Windsor?

9153434[/snapback]

Nei, faktisk omvendt. Brisbane har litt "slækkere" timinger i minnekontrolleren og vil i noen tilfeller yte (nesten ubetydelig) dårligere enn Windsor. Til gjengjeld er den jo kjøligere da.

9154407[/snapback]

Vet ikke hva du sikter til med minnekontrolleren, men Brisbane har ihvertfall åtte sykluser høyere L2 latency.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...