Gå til innhold

Verdens beste byer, men ingen norske.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Magasinet skriver om hvilke byer som er de beste å bo i, og det er Monocle som står bak utkåringen av hvilke byer som tar seg best ut i verden.

 

Rett på sak: Europa dominerer tydeligvis med sine byer og har flere utkårede på lista. Men, ingen av de norske byene er nevnt. Norge har år etter år blitt kåret til verdens beste land å bo i, men desverre så sliter vi med det urbane. Hva har resten av de europeiske byene som ikke norske byer har?

 

Helt til slutt, tysktalende land har hele fem byer med på listen, land som Tyskland (Bayern, Hamburg), Østerriket (Wien) og Sveits (Zurich, Geneve). Vinneren er Munchen, og blir beskrevet slik: ''Byen kan by på boliger av høy kvalitet, lav kriminalitet, liberale myndigheter, godt medietilbud og en generell følelse av gemyttlighet.''

 

Kjør debatt og kom med deres egne meninger om dette.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norske byer er grisedyre, dyre på kollektiv, manglende turisttilbud, syke avgifter på mye rart som hemmer, etc etc

 

Politiet i oslo gjør så dårlig jobb at oslo aldri burde komme på noe positivitetsliste.

 

Jeg stemmer frem Stavanger i Norge som beste by.... men den har sine problemer også.

 

Men nå var det et trendmagasin ... og de har altid et skrudd syn på verden, så de kan ikke tas seriøst spør du meg.

Lenke til kommentar

Det er ingen brukbare byer i Norge. Jeg skjønner godt at turister blir skeptiske, Oslo er den mest tragiske byen av alle, men det er kanskje ikke så lett å se for en som lever midt oppi all elendigheten til daglig.

 

Amerikansk turistdame sier til mannen sin mens de forsøker å få kapret en taxi

på Gardermoen: Are we in Norway now?

 

 

Samme dame til mannen sin etter en jalla drosjetur inn til Oslo:

 

This can't be Norway, it looks just like Islamabad :D

Lenke til kommentar

Ja, det er litt skremmende. Uhyre dyrt, og som du sier Piperenser, så er det vanskelig for en Oslo-innbygger å se denne elendigheten. Når jeg tenker over det selv, så legger jeg ikke merke til det når jeg er i Oslo, men det er en ting som alltid har slått meg - er det dyrt? Og det er det.

 

Alle mine shoppingturer skjer i Oslo og skulle gjerne hatt det litt billigere. Desverre har jeg enda ikke besøkt norges andre store byer, noe jeg gjerne skulle ha gjort.

Lenke til kommentar
Det er ingen brukbare byer i Norge. Jeg skjønner godt at turister blir skeptiske, Oslo er den mest tragiske byen av alle, men det er kanskje ikke så lett å se for en som lever midt oppi all elendigheten til daglig.

 

Amerikansk turistdame sier til mannen sin mens de forsøker å få kapret en taxi

på Gardermoen: Are we in Norway now?

 

 

Samme dame til mannen sin etter en jalla drosjetur inn til Oslo:

 

This can't be Norway, it looks just like Islamabad  :D

9115496[/snapback]

 

Innvandring gjør Oslo og Norge til en elendighet?

 

Etter å ha sett på innleggshistorikken din (og stort sett bare funnet rasistisk skvip), forventer jeg ikke mye av deg, men få opp øynene da mann.

 

Hvis man skal tolke brukernavnet ditt til å ligge på samme nivå som innleggende dine, så burde du kanskje bli slettet fra forumet.

Lenke til kommentar
Hvis man skal tolke brukernavnet ditt til å ligge på samme nivå som innleggende dine, så burde du kanskje bli slettet fra forumet.

9117001[/snapback]

 

Det er mulig, jeg har imidlertid vært i Oslotraktene siden 70-tallet og sett hvilken vei det har gått, jeg har også personlige erfaringer som gjør at jeg betegner innvandring og integrering av innvandrere i Norge som totalt mislykket.

Jeg overlater til moderatorne å bedømme om jeg bør utestenges.

Blir jeg det er det ikke noen katastrofe, det er tross alt ikke stuerent å kritisere

en feilslått innvandringspolitikk.

Hvis du tror at jeg hater innvandrere så er det helt feil, jeg kritiserer et system som stort sett lar innvandrere gjøre som de vil uten å stille noen som helst krav til de.

Jeg mener at det blir feil å favorisere en menneskegruppe foran en annen.

Muslimer er forresten ikke en rase. :cool:

Lenke til kommentar
Hvis man skal tolke brukernavnet ditt til å ligge på samme nivå som innleggende dine, så burde du kanskje bli slettet fra forumet.

9117001[/snapback]

 

Det er mulig, jeg har imidlertid vært i Oslotraktene siden 70-tallet og sett hvilken vei det har gått, jeg har også personlige erfaringer som gjør at jeg betegner innvandring og integrering av innvandrere i Norge som totalt mislykket.

9117111[/snapback]

 

Det virker som om du har utviklet synet på at integreringen er mislykket til reinspikka rasisme. Om dette er bevisst eller ikke skal jeg ikke vurdere, men jeg har vanskeligheter med å se hvordan du kan forsvare det å bruke en tilfeldig turists utsagn i en taxi på vei inn til Oslo fra Gardermoen som argument mot integreringen i Oslo. Det er jo rett og slett bare komisk. Har virkelig en turist som kommer rett fra Gardermoen, og ikke har gjort stort annet enn å sitte på i en taxi, kunne gjort seg opp en fornuftig vurdering av innvandrerne her til lands?

 

Forsvar det argumentet, er du snill.

Lenke til kommentar

Ære være Tyskland! Elsker spesielt München og Berlin. Norske byer er rett og slett for små til å bli med på en slik liste. Selv Oslo. En ekte superby må kunne tilby:

 

- Store bilfrie områder i sentrum

- Europeisk toppfotball

- Vakre, grønne lunger

- Toppmoderne metro som er billig å bruke

- God infrastruktur

- Behagelig klima

- Minst ett anerkjent universitet

- Godt lokalt øl

- Utesteder som holder åpent natta lang

Lenke til kommentar

Rart ikke Perth var med på den lista.. En storby som det for meg virker som mange har glemt. Veldig vakker by med god levestandar, flotte utearrangement, veldig god infrastruktur og veldig mye fint vær. Bodd der ei stund og må si meg uttrolig fornøyd med byen.

Lenke til kommentar

Er vel ingen hemmelighet at innvandring og integrering i Norge ikke er helt på topp? At en stiller seg kritisk til dette betyr jo ikke at personen er rasist. Det kortet blir brukt litt for mye...

 

Jeg bor ikke i Oslo selv, men vår kjære hovedstad er jo nesten blitt synonymt med horer, narkotika, gjenger og en del annet problematikk som igjen gjør at vi ikke havner på noe liste over "verdens bester byer".

Lenke til kommentar
Er vel ingen hemmelighet at innvandring og integrering i Norge ikke er helt på topp? At en stiller seg kritisk til dette betyr jo ikke at personen er rasist. Det kortet blir brukt litt for mye...

9126002[/snapback]

Men ofte er det et berettiget kort å bruke. Det er en ting å være kritisk til innvandringspolitikken, det er noe helt annet å komme med rasistiske vitser, som det ble gjort i denne tråden av Piperenser.

Lenke til kommentar
Ære være Tyskland! Elsker spesielt München og Berlin. Norske byer er rett og slett for små til å bli med på en slik liste. Selv Oslo. En ekte superby må kunne tilby:

 

- Store bilfrie områder i sentrum

- Europeisk toppfotball

- Vakre, grønne lunger

- Toppmoderne metro som er billig å bruke

- God infrastruktur

- Behagelig klima

- Minst ett anerkjent universitet

- Godt lokalt øl

- Utesteder som holder åpent natta lang

9117790[/snapback]

 

Eneste som hindrer Bergen her er utesteder som holder åpent hele natten.

Lenke til kommentar
Ære være Tyskland! Elsker spesielt München og Berlin. Norske byer er rett og slett for små til å bli med på en slik liste. Selv Oslo. En ekte superby må kunne tilby:

 

- Store bilfrie områder i sentrum

- Europeisk toppfotball

- Vakre, grønne lunger

- Toppmoderne metro som er billig å bruke

- God infrastruktur

- Behagelig klima

- Minst ett anerkjent universitet

- Godt lokalt øl

- Utesteder som holder åpent natta lang

9117790[/snapback]

 

Eneste som hindrer Bergen her er utesteder som holder åpent hele natten.

9127687[/snapback]

 

+ Europeisk toppfotball, toppmoderne metro, behagelig klima, og godt lokalt øl, i tillegg til at den er alt for liten.

Lenke til kommentar

Norge er jo tross alt kanskje det landet i Europa som er EU nærmest også. Snart ikke noe særpreg igjen igjen i det hele tatt noen steder her hjemme. Selv oppe på Finnmarksvidda selges samelignende plastikkbiter produsert i Taiwan.

 

I Tyskland finnes f.eks. både øl øg mat kultur, med masse små bryggerier i omtrent hver eneste lille "dorf" man kommer innom, og matspesialiteter likeså. Her har vi Ringnes og Gilde?!

 

Det eneste vi liksom har hatt er naturen, men selv den er i frerd med å bli litt sliten og ikke minst alt for dyr.

Lenke til kommentar

Norge er jo bare et lite dyrt og kaldt fjertland med latterlig få innbyggere, som kaller gatekryss som Fauske for BY! :!:

 

Ordføreren der sitter nok og sutrer over at de ikke kom med på lista en gang, like typisk norsk og ultra-realistisk som OL i Tromsø.

 

"Verdens beste byer, men ingen norske" - jeg måtte bare le da jeg så tittelen. Som skapt for en jamre-uttalelse fra en norsk politiker som synes at dette er en skam og at de som har laget listen bare MÅ ta feil.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
Norge er jo bare et lite dyrt og kaldt fjertland med latterlig få innbyggere, som kaller gatekryss som Fauske for BY!  :!:

9128159[/snapback]

 

Det sier vel litt at Swindon i England, som har 155,432 innbyggere ikke har bystatus, og samtidig lett ville gått inn som en av de store byene i Norge.

Lenke til kommentar
"Verdens beste byer, men ingen norske" - jeg måtte bare le da jeg så tittelen. Som skapt for en jamre-uttalelse fra en norsk politiker som synes at dette er en skam og at de som har laget listen bare MÅ ta feil.

Denne setningen dro jeg ut med tanke på at norge år etter år har blitt kåret til verdens beste land å bo i og skal kunne i ''teorien'' ha minst en by med på lista. Jeg sier selvsagt ikke at norges byer da er automatisk med på den lista.

 

Ville bare høre deres meninger.

Lenke til kommentar

Ville vel ikke trodd at norge var en bynasjon heller, spesielt satt i betraktning til resten av europa sine byer.

 

Norge ligger vel ganske langt bak når det kommer til byutvikling, både i fasader og infrastrukturelle forhold.

 

Men vi er et lite land befolkningsmessig, og det er heller ikke å forvente at vi skal måle opp mot resten av de store landene sør for oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...