Gå til innhold

Verdens beste byer, men ingen norske.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
København FTW! Ingen ting slår Køben! Selv etter å ha vært der sikkert femti ganger i mitt seksten år gamle liv blir jeg aldri lei av byen.

9174922[/snapback]

 

Seriøst? Har vært i Køben i minst 16 år og det eneste de har er Tivoli og dyreparken, men det har vi jo i Oslo også ;)

Endret av trn100
Lenke til kommentar
København FTW! Ingen ting slår Køben! Selv etter å ha vært der sikkert femti ganger i mitt seksten år gamle liv blir jeg aldri lei av byen.

9174922[/snapback]

 

Seriøst? Har vært i Køben i minst 16 år og det eneste de har er Tivoli og dyreparken, men det har vi jo i Oslo også ;)

9175167[/snapback]

Da har du vært på typisk Ola Nordmann ferie... Lei deg en leilighet og bare tusle rundt, se på plater i platebutikker bare gå rundt å se... KULT!

Lenke til kommentar
København FTW! Ingen ting slår Køben! Selv etter å ha vært der sikkert femti ganger i mitt seksten år gamle liv blir jeg aldri lei av byen.

9174922[/snapback]

 

Seriøst? Har vært i Køben i minst 16 år og det eneste de har er Tivoli og dyreparken, men det har vi jo i Oslo også ;)

9175167[/snapback]

Da har du vært på typisk Ola Nordmann ferie... Lei deg en leilighet og bare tusle rundt, se på plater i platebutikker bare gå rundt å se... KULT!

9175513[/snapback]

Køben er bra, Stockholm er enda bedre :thumbup: Min favoritt helt klart.
Lenke til kommentar

Selv om Norge er et rikt land, så er gjerne utseende på byene dårligere enn mange u-land. Det har jo ikke forandret seg særlig med tiden.

 

Overrasker meg at ikke Amsterdam er med, for å ikke snakke om mange amerikanske byer som imo overgår de fleste på listen by far.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar

München er en flott by. Kunne nesten tenkt meg å bodd der hadde det ikke vært for den helsikkes tysken som jeg aldri får taket på. Men ølet er upåklagelig og serveringsstedene mange :)

 

Det bør forresten være et tankekors at "verdens beste land å bo i" ikke har en eneste by med på lista. Skjønt by? Hverken Bergen eller Trondhjem er vel store nok til å få bystatus i mange land og Oslo er ikke stort større enn en forstad til Paris så det er mulig norske byer faller ut på manglende folketall?

 

Skulle Oslo kommr på toppen av noen lister må det være de med "Europas styggeste hovedsteder", "letteste kjøp av narkotika på gata", "hvor fikser du en gateprostituert på én-to-tre" eller "snodigste og styggeste arkitektur".

Hva er det som er fint å se på i Oslo? Slottet? kanskje, men knapt egnet til å måle seg med andre slott rundt i verden.

Stortinget er ikke stort annerledes enn et middels pissoir i de europeiske monumentalbyene. Kirker, museer (og hoppbakker) teller heller ikke da verden er full av de som er både større og penere.

 

Utelivet er kanskje greit nok. Helt til du skal helskinnet hjem.

 

Eneste grunnen til å bosette seg i Oslo må være at du vil bo i verdens største by hvor de snakker norsk.

 

;)

Lenke til kommentar

Har vært et par ganger i Oslo og byen er ikke akkurat det man kan kvalifisere som pen. Bodde der de fire første årene av mitt liv, men husker ikke så mye derfra. Berlin derimot er en utrolig fin storby. Her har man severdigheter som Reichstag, Zoologischer Garten, TV-tårnet jeg ikke husker navnet på og en rekke andre slike steder. Ellers stammer jo de aller fleste bygningene der fra slutten av 40-tallet og utover, og de fleste skjønner sikkert hvorfor. Men alt i alt en by med mye liv, godt øl og mange fine steder å se.

 

Ellers kommer Brüssel høyt opp på liten min over byer. Denne byen har en del fin arkitektur. Man finner belgiske vaffel-sjapper på hver gatehjørne i sentrum. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke levde sunt de to dagene jeg var der. Fine severdigheter der også, og alt i alt skulle jeg gjerne vært der noen dager til.

Lenke til kommentar
Har vært et par ganger i Oslo og byen er ikke akkurat det man kan kvalifisere som pen. Bodde der de fire første årene av mitt liv, men husker ikke så mye derfra. Berlin derimot er en utrolig fin storby. Her har man severdigheter som Reichstag, Zoologischer Garten, TV-tårnet jeg ikke husker navnet på og en rekke andre slike steder. Ellers stammer jo de aller fleste bygningene der fra slutten av 40-tallet og utover, og de fleste skjønner sikkert hvorfor. Men alt i alt en by med mye liv, godt øl og mange fine steder å se.

 

Det om Berlin stemmer forsåvidt, helt til man kommer inn i gamle Øst Berlin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...