Gå til innhold

Første konkurranse - etterbehandling av foto


Anbefalte innlegg

Ok, jeg tenkte jeg skulle prøve å komme med noen korte kommentarer til hvert bilde og hva jeg, som fotografen, syns om sluttresultatet, siden mange har etterlyst det.

 

Bilde 1: Close, but no cigar. Himmelen er stort sett veldig bra, men det er noen litt utbrente områder nederst til høyre, som ikke er helt bra håndtert. Jeg er ikke helt happy med utsnittet (jeg komponerte jo bildet slik jeg ville ha det, og jeg syns ikke denne beskjæringen hever bildet), men der denne versjonen desverre faller gjennom er skogen - dels lider den under svak eller manglende oppskarping, og dels syns jeg fargene er for veike.

 

Bilde 2: Her er noe alvorlig galt! Himmelen er stort sett nydelig, men i skogen bærer det fryktelig galt av sted - dette har ingenting med det jeg forsøkte å fange, som var et varmt og nydelig kveldslys. Dette ser kaldt og lite innbydende ut.

 

Bilde 3: Igjen en bra himmel, men igjen går det galt i skogen. Noe ser ut til å ha gått galt i nedskalering/oppskarping, og varmen i lyset er totalt fraværende.

 

Bilde 4: Himmelen er flat og pregløs mens lyset alt for varmt i skogen (til en forandring). Jeg liker ikke beskjæringen (som nok bidrar til den pregløse himmelen).

 

Bilde 5: Dette blir alt for disig i de disige delene, mens den delen av skogen som er i direkte sollys er kald og ubehagelig å se på. Muligens litt for kraftig oppskarpet også? Lyset i himmelen var ikke helt galt.

 

Bilde 6: Himmelen er fæl. Ikke mer å si om det. Skogen hadde tålt mer oppskarping. Sollyset på skogen er i overkant rødt.

 

Bilde 7: Her funker faktisk beskjæringen, himmelen er bra og det samme er oppskarpingen, men skogen er alt for mørk og da går hele poenget med bildet tapt.

 

Bilde 8: Her er det dratt hardt i spakene, men jeg syns det funker. Jeg syns også at lys-spillet i skogen funker som bare det. To ting er ødeleggende for helhetsinntrykket - den digre, lysende, hvite flekken i toppen av bildet er fryktelig malplasert (og kunne gjerne vært skåret vekk i sin helhet), og når kontrasten er jekket så hardt opp støvet fjernes - det er jo fullstendig trivielt! Like vel: I like! :thumbup:

 

Bilde 9: Igjen blir det litt for veikt i skogen, mens de blå fjellene mot den rødbrune himmelen bare blir merkelig. Likte forsåvidt himelen, men den hadde ikke så mye med virkeligheten å gjøre. ;)

 

Bilde 10: Herregud. Dette syns jeg var ille. Noe av poenget her er lagene av åser som gir dybde til bildet. Det å dra alt ned til sort dreper bildet - det ser ut som en filmkulisse! Himmelen i seg selv er jo fin den, men dette er et landskapsbilde, ikke et solnedgangbilde. :thumbdown:

 

Bilde 11: Sorry, men dette var helbom. Lilla himmel? Skogen er mørk og helt uten varme.

 

For å oppsummere, så var det ingen som traff innertier her, men jeg syns flere av bidragene var morsomme. Mest forundret var jeg over at de fleste lot støvet være, og at så mange tolket dette som en "himmelbilde", når det i mine øyne var landskapet som var poenget her.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...