Gå til innhold

Verdens bredeste bredbånd?


Anbefalte innlegg

"Upp til 24 Mbit/s" er vel akkurat det samme som NextGenTel tilbyr? Sikkert til en annen pris, men det er ikke så rart med tanke på befolkningsgrunnlag, geografisk spredning av kunder og liten konkurranse? (ADSL2+ har en teoretisk maks-rate på 24/1 Mb/s, og NGT tilbyr 20 til privatkunder - ingen merkbar forskjell)

9065499[/snapback]

Det argumentet om at vi har så mye fjell og fjorder her i norge er bare for dumt.

Stor-Oslo har rundt en million innbyggere og befolkningstettheten på sentrale østland er ikke så ulik den vi finner i sverige. En markedsdrevet utbygging ville startet her og så bredt seg utover. I sverige har de med hensikt satset på å profilere seg som et høyteknologisk land innen telecom, derfor kommer det stadig slike nyheter fra sverige. Derfor har også staten støttet utbygging av høyhastighets-internett og lagt til rette for reell konkuranse der.

I Norge toner man ned den teknologiske biten og lar Televerket/telenor melke mobil og kobbernettet slik at de kan investere i øst-europa/asia/afrika i voksende markeder. Noe som i stor grad gjør telenor til et investeringsselskap.

(Telenor er jo også deleier i det digitale bakkenettet, det er enda en grunn for dem til ikke å bygge ut raskere bredbånd)

 

Man må knuse noen egg for å lage omelett, og det hadde ikke vært meg i mot om man hadde brukt en slant av oljefondet på å legge til rette for at Norge SAMMEN med Sverige ble "fyrtårn" innen telecom.

9066235[/snapback]

 

Neida, selvfølgelig er det ikke det faktum at vi har vanskelig geografi og små byer eneste grunn for at vi ikke kan få fiber inn i hvert eneste hjem. Man kunne hatt mye bedre internett-linjer hvis det var politisk vilje for det. Men det virker som noen politikere mener det finnes viktigere ting å bruke pengene på, forstå det den som kan...

 

Mens stor-Oslo har en mill innbyggere har forøvrig Stockholm med forsteder rundt 2mill. Sverige er faktisk dobbelt så store når det gjelder innbyggertall...

 

Men for all del, det er sikkert penger å tjene på oss nordmenn også. Banetele gikk vel konkurs, da ingen ville ha fiber fra de? Eller klarte de seg så vidt? (Husker ikke heldt hvordan det gikk med økonomien i det selskapet). Lyse derimot ser ut til å gjøre det bra, så det er nok muligheter for høyhastighetsinternett i Norge også :)

 

Svenskene er flinkere enn oss på å bygge ut fiber. Hvorfor plager det oss så masse? Sammenligner vi oss med resten av Europa/verden ser det slett ikke ille ut her oppe i nord. Det er kun om vi sammenligner oss med Sverige vi finner billig høyhastighetsinternett.

 

Og for å være helt ærlig klarer jeg meg i dag godt med ADSL2+ fra NGT. En gang i fremtiden vil jeg kanskje ønske noe mer, men pr i dag ser jeg ikke behov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser fler og fler begynner og si at ting er så utrolig mye bedre i Sverige. Greit kanskje bedre men ikke som mange tror. For fleste parten som bor i sverige så må de bruke telia sin linje i utangspunktet samme som i norge med telenor. En 24mbit linje koster ca 380,- og en 8mbit ca 320,- (ikke telia men konkurrent på samme linja...).

 

I noen byer, som i norge finnes det lokale nett som er utbygget og de bruker og väre raskere og billigere.

 

Om noen år tror jeg norge kommer og komme ikapp og forbi sverige når det gjelder internettstrukturen. Siden telenor legger ut nye fiberkabler overallt noe som går treigere i sverige.

Lenke til kommentar

Som dere sikkert vet, så har jo Lyse satt opp hastigheten for ''Familie''-pakken til 10 Mbit/s inn og ut til samme pris. 449,- er ikke ille, og vi skal ikke se bort i fra en eventuell prisreduksjon.

 

Sjekk om Lyse har bredbåndspartnere i nærheten av der du bor. Lyse er i sammarbeid med flere ''lokale'' bredbåndsleverandører over hele norge (neste da) og koster ikke etter det jeg vet noe ekstra å sette opp fiber fra de prisene som er satt fra Lyse. Men uansett, ta forbehold om eventuelt graving og utbyggelse.

 

Se her for tilgjengelighet.

Lenke til kommentar
Hvor tror dere Norge hadde vært uten Telenor?

 

Ikke at jeg er særlig glad i alt Telenor gjør, men jeg er takknemlig for jobben de har gjort.

9065010[/snapback]

 

Ehm, de fikk med seg kobbernettet som det norske folk har vært med på å bygge. Hva slags jobb sikter du egentlig til? De har så og si monopol. Det er ikke vanskelig å være best i klassen når du er eneste elev. ;)

Lenke til kommentar
Men for all del, det er sikkert penger å tjene på oss nordmenn også. Banetele gikk vel konkurs, da ingen ville ha fiber fra de? Eller klarte de seg så vidt? (Husker ikke heldt hvordan det gikk med økonomien i det selskapet). Lyse derimot ser ut til å gjøre det bra, så det er nok muligheter for høyhastighetsinternett i Norge også :)

9066431[/snapback]

Banetele har vel aldri vært konkurs? Tror du har hørt feil. Banetele satser ikke på å tilby fiber til privatpersoner. Er jo bare å se selv: http://banetele.no/

 

Telenor, telenor, telenor ...

 

Er det ingen her som har fått med seg at det ikke er Sveriges svar på Telenor som står for de sinnssyke netthastighetene på den andre siden av grensen? (Telia tilbyr "Upp till 24 Mbit/s", noe som riktignok er høyere enn både Telenor og NGT.)

 

Så hvorfor da hele tiden sammenligne med ADSL-tilbudene til Telenor? Hvis det er så lett å bygge ut "gigabit fibernett" i Sverige, hvorfor er det da ikke flere norske bedrifter som tilbyr det samme her i landet? Hvorfor er det alltid Telenor som skal måtte gjøre det?

 

"Norge har ingen astronauter - jævla Telenor!" - omtrent der har du nivået ...

9065302[/snapback]

Åja... så Telenor tilbyr ikke 100Mbit til 320 kr her:

www.bredband.com/...

 

Bredbandsbolaget ett helägt dotterbolag till norska Telenor ASA.

 

Og det hadde vært litt kulere om de i stedet for å levere 40gbit til en gammel dame, hadde levert samme linje til f.eks. DreamHack :) Da hadde de nok klart å utnytte hastigheten.

Endret av Zerd
Lenke til kommentar

Jeg bor 6.7 km unna nærmeste telefon/bredbåndssentral. I følge telenor så kan jeg fortsatt ikke få bredbånd, men heldigvis ble jeg oppmerksom på ett ett lokalt selskap, Eidsiva energi. Jeg får nå 3.6 mb ned og 400kb\s opp(desverre) for 379 kr måneden. Opp hastigheten skulle selvsagt ha vært bedre, men jeg kan ikke klage,når jeg egentlig(ifølge telenor ihvertfall) ikke kan ha bredbånd.

Men OT: Telenor bør så absolutt bygge ut bredbåndstilbudet her til lands! Det er for dårlig at vi som brukere må lide pga deres monopol!

En ide til Lyse, still opp med ei vanvittig linje på TG neste år, jeg kan ikke skjønne hva som skulle være bedre reklame :)

Lenke til kommentar

Såklart er 40gbps overkill for den vanlige bruker, men som sagt tidligere i tråden her, er det vel tanken bak som er poenget.

 

Uansett så hadde vi i norge hatt godt av å få fiberlinjer som i sverige.

100/100mb linjer er så absolutt hendig, hvis du tenker på at HD begynner å bli mer og mer vanlig. Her er ofte en vanlig tv-episode på 1,2gb, mens filmer ligger på rundt 4,5gb - og dette er 720p, ikke 1080p.

 

Vi kunne nok ha klart oss med en 20mb linje, men opp hastigheten, den må drastisk endres. Ved bruk av torrents, så kommer man ikke langt om alle laster ned en fil på 1 min, men bruker 14 timer på å laste opp til ratioen er 1:1. Å jevne ut ratioen er viktig, siden torrents fungerer nettopp på dette, man laster opp like mye som man laster ned, og da holder alle en god og fin hastighet.

Lenke til kommentar
Vi kunne nok ha klart oss med en 20mb linje, men opp hastigheten, den må drastisk endres. Ved bruk av torrents, så kommer man ikke langt om alle laster ned en fil på 1 min, men bruker 14 timer på å laste opp til ratioen er 1:1. Å jevne ut ratioen er viktig, siden torrents fungerer nettopp på dette, man laster opp like mye som man laster ned, og da holder alle en god og fin hastighet.

9068385[/snapback]

Jeg tror ikke vi skal bygge ut fibernettet grunnet at du skal ha 1:1 i ration på de torrent sidene dine :p

 

Ville heller satt mediastreaming som en grunn..

Lenke til kommentar

Joa, telenor tar seg betalt, men noe av dette skal staten ha skylda for.

9065595[/snapback]

 

 

Tror du blander korta litt spurven. Det telenor fikk med seg når gikk fra statlige televerket til Telenor ASA var folkets verdifulle kobber. Vi hadde opphevet et monopoli, og hva gjorde vi? Jo vi ga Telenor en vannvittig markedsmessig fordel. De leide i årevis ut kobberet til konkurrenter til overpris, noe som også er fremkommet i domfellelser så dette er helt objektivt bare så det er sagt.

 

Med sin ledende posisjon valgte Telenor og melke eksisterende teknologier. Spesielt ISDN ble jo kjørt som banebrytende i lange tider. I 1996 stod jeg på venteliste hos Telenor i ISDN kø. Samtidig i Danmark testet de ut ADSL *asynkront* OG SDSL *synkront altså samme hastighet inn/ut*. Legg merke til at vi snakker 1996 her. På det tidspunktet kunne gjerne Telenor startet med ADSL. ADSL var en gjennomprvd teknologi som allerede hadde befestet sin posisjon i flere land. Telenor kunne aktivt selv valgt å være en ledende teknologibedrift, med fokus på utvikling og innovasjon. Ikke uventet så valgte de å gå for en modell som sikret høyere avkastning over enlang tidshorisont. For aksjonærene var jo det et særdeles klokt valg, for markedet og konkurrentene ikke like bra.

 

Du sier avsluttningsvis at staten må ta ansvar for de høye prisene til Telenor. Si meg hvor har du levd de siste 20 åra?

Lenke til kommentar

40Gbps er ikkje en hastighet som er umulig å utnytte for privatpersoner. Dyrt er det nokk, men fullt teknisk mulig.

 

Man trenger en 10gbps switch og 4 10gbps nettverkskort. I tillegg et Raid 5 sett. Feks, 8 1Tb disker. (70-80Mbps lagrings hastigheit)

I tilleg et fett intel hovedkort med 2 Quad prosessorer og 8-16Giga minne.

 

Fyr opp masse torrenter og husk at i sverige har mange 100mbit UT også.

 

Tipper den gamle dama har en feit PC og nå sitter å nyter dei siste HD rippene på sin 50" Plasma :D

Lenke til kommentar
40Gbps er ikkje en hastighet som er umulig å utnytte for privatpersoner. Dyrt er det nokk, men fullt teknisk mulig.

 

Man trenger en 10gbps switch og 4 10gbps nettverkskort. I tillegg et Raid 5 sett. Feks, 8 1Tb disker. (70-80Mbps lagrings hastigheit)

I tilleg et fett intel hovedkort med 2 Quad prosessorer og 8-16Giga minne.

 

Fyr opp masse torrenter og husk at i sverige har mange 100mbit UT også.

 

Tipper den gamle dama har en feit PC og nå sitter å nyter dei siste HD rippene på sin 50" Plasma :D

9071990[/snapback]

 

Gi meg det!

Lenke til kommentar
Man trenger en 10gbps switch og 4 10gbps nettverkskort. I tillegg et Raid 5 sett. Feks, 8 1Tb disker. (70-80Mbps lagrings hastigheit)

I tilleg et fett intel hovedkort med 2 Quad prosessorer og 8-16Giga minne.

 

Ja, og hva blir 7 * 70-80? (den ene av diskene brukes til paritet, og bidrar dermed ikke til ytelsen). Det blir rundt 500 MB/s, eller 4 Gbit. Du må altså ha det tidobbelte, og lykke til med å finne et raidoppsett som klarer å levere det. Proseesoren vil knele før man når det punktet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Telenor driver jo i hemlighet å bygger ut nytt fibernett. Når de fører inn telefonlinje til et nytt hus idag legger de opp fiber også. Problemet er at disse linjene blir ikke brukt, da de ifølge telenor vil gå i konkurranse med velfungerende produkter.

 

Man har jo de gamle kobberlinjene som vil bli utdanket, samtidig er jo telenor medeier i Canal Digital og det nye digitale bakkenettet. Disse vil også bli konkurrenter hvis de skal kjøre IPTV.

 

Sånn tjener de like godt, om ikke bedre på å holde igjen teknologien. Telenor i et nøtteskall

 

Telenors fibernett

 

Ontopic: Sånn 40 Gbps linje kunne gjort seg fint opp til huset mitt :) har jeg overskudd på 39,9 Gbps som naboene kan få låne :p

Endret av Yooo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...