Gå til innhold

Verdens bredeste bredbånd?


Anbefalte innlegg

 

 

QUOTE (Artikkel)

Den vanskeligste oppgaven .......

 

(Intern @ 13/07-2007 : 11:21)

Skjønner ikke hvorfor dere valgte å ta med dette. Tråden kommer til å bli Windows VS Linux.

 

Var vel ikke så altformange som hadde hengt seg opp i det før du?

Mange kan ta en slik spøk uten å heve slagneven =D

De valgte nå å installere Windows og ikke Linux ye?

 

 

 

 

Veldig mange som henger seg opp i hvor "umulig" det er for privatpersoner og faktisk få nytte av en slik linje. Kanskje dere ikke har leste hele artikkelen?

 

"Hensikten med tildelingen av nettforbindelsen til Löthberg skal være å demonstrere teknologien, og oppfordre andre selskaper til å investere i denne."

 

Vi vil vel ikke at utviklingen skal stoppe opp?

 

 

 

nebrewfoz,

grunnen til at mange angriper telenor er vel 80% fordi, som nevnt fikk telenor ett enormt godt utgangspunkt (monopol anyone?) da staten solgte ut hva vi hadde på tidspunktet? Altså med det beste reele utgangspunktet valgte de å bare melke istedet for å utvikle.

kanskje 20% fordi de ikke vet bedre?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men, åssen kan de ha testa denne massive hastigheten, hvis ingenting støtter det? :ermm:

9065147[/snapback]

De har jo ikke overført 40Gb/s på den linja, det blir bare en teoretisk maks-hastighet. For som allerede nevnt: privatpersoner har ikke hardware som kan takle noe sånt! Men jeg vil tro det går greit nok å surfe på den linja.. Dog neppe noe særlig fortere enn om du har 20Mbit, for serveren du laster fra har en sende-hastighet du må forholde deg til...

 

Telenor, telenor, telenor ...

 

Er det ingen her som har fått med seg at det ikke er Sveriges svar på Telenor som står for de sinnssyke netthastighetene på den andre siden av grensen? (Telia tilbyr "Upp till 24 Mbit/s", noe som riktignok er høyere enn både Telenor og NGT.)

9065302[/snapback]

"Upp til 24 Mbit/s" er vel akkurat det samme som NextGenTel tilbyr? Sikkert til en annen pris, men det er ikke så rart med tanke på befolkningsgrunnlag, geografisk spredning av kunder og liten konkurranse? (ADSL2+ har en teoretisk maks-rate på 24/1 Mb/s, og NGT tilbyr 20 til privatkunder - ingen merkbar forskjell)
Lenke til kommentar
Men, åssen kan de ha testa denne massive hastigheten, hvis ingenting støtter det? :ermm:

9065147[/snapback]

De har jo ikke overført 40Gb/s på den linja, det blir bare en teoretisk maks-hastighet. For som allerede nevnt: privatpersoner har ikke hardware som kan takle noe sånt! Men jeg vil tro det går greit nok å surfe på den linja.. Dog neppe noe særlig fortere enn om du har 20Mbit, for serveren du laster fra har en sende-hastighet du må forholde deg til...

 

Bare synd idiotkonseptet asynkrone linjer ofte fører til vesentlig dårligere latency og båndbredde inn enn man kunne hatt, selv med relativt moderat trafikk ut.

 

AtW

Lenke til kommentar
Viva La Fiber! Tønsberg bredbånd ;) www.tbbb.no

9065345[/snapback]

 

Viva la Fiber, ja! NTE Bredbånd. www.ntebb.no

 

Begge disse kjøper vel tjenestene sine fra Lyse? Det gjør i hvert fall NTE..

 

10 Mbit :love:

 

 

On Topic: Synd at Norge henger så mye etter söta syster når det gjelder bredbånd og hastigheter/pris.

Endret av Karl-Peder
Lenke til kommentar

Nå er det ikke så bra dekning i sverige som i norge da... og hvor mange kan få denne hastigheten liksom? Telenor skal ha bedre dekning, med "samme" tilbud til alle. Det har dem ikke i sverige.

 

Kobber nettet i norge er i forfall, og takler ikke de ekstreme hastighetene, og vedlikehold koster FLESK!.

 

Joa, telenor tar seg betalt, men noe av dette skal staten ha skylda for.

Lenke til kommentar

jeg har fiberlinje på 4 mbit til 399 pr måned ( fra en lokal leverandør).

samme hastighet begge veier

 

 

telenor har den tanke gangen så lenge de ikke er noen milioner personer som maser ræve av dem så gidder di ikke en gang å tenke på å utvide hastigheten på linjene som de har.

 

at det er mange son har bygd ut fiber kabler er ikke ihvertfall ikke Telenor sin fortjeneste

 

da regjeringen forslo 100% dekning - Internet til alle ( mest fiber ) så fik man høre fra alle hold at det ble for dyrt og at regjeringen måtte betale

 

det er heldigvis noen som har hold hode kalt

Lenke til kommentar

dere sammenligner ADSL-priser med fiberoptiske priser.

har selv fiberoptisk linje med 25 mbit + tv + telefon til 350 kr mnd,

her i Norge. Det andre alternativet var 80 mbit, det kosta vel 100 kr mer i måneden, så med tanke på at prisnivået er høyere i Norge, så er ikke det så ille når man sammenligner med 100 mbit for 350 kr i sverige...

 

Jeg bor også mer på landet enn 99 % av alle her på forumet. er klar over at de fleste steder hvor man bor langt fra større bebyggelse, så er det ikke slike tilbud, men synes allikevel at sutringa tar litt overhånd. Det finnes tydeligvis ikke grenser for hvor mye bedre det er i Sverige...

 

EDIT: men at telenor er rosinen i pølsa er jeg enig i. forsøk på å ta tellerskritt på ADSL, kutte ut NIX osv...

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Jeg synes dem som bor rett ved svenskre grensa, skal kjøpe et par 100Mbps linjer og sette opp noen router, som naboen 100meter lengre bor setter opp et aksesspunkt og sender det videre. =) Eneste er at dem på vestlandet ikke kommer til å ha noe særlig hastighet å skryte av :/

 

Men hadde jeg bodd nærmenokk, hadde jeg gravd ned en kabel og kobla meg på 100Mbps (=

Lenke til kommentar
Jeg synes dem som bor rett ved svenskre grensa, skal kjøpe et par 100Mbps linjer og sette opp noen router, som naboen 100meter lengre bor setter opp et aksesspunkt og sender det videre. =) Eneste er at dem på vestlandet ikke kommer til å ha noe særlig hastighet å skryte av :/

 

Men hadde jeg bodd nærmenokk, hadde jeg gravd ned en kabel og kobla meg på 100Mbps (=

9065828[/snapback]

Det er vel mer enn 10 mil fra Karlstad til grensa, så det kan nok ta noen uker før du får koblet deg på ...

 

Hallo!? Det er ikke sånn at du får 100Mbps-linjer hvor som helst i Sverige!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Telenor, telenor, telenor ...

 

Er det ingen her som har fått med seg at det ikke er Sveriges svar på Telenor som står for de sinnssyke netthastighetene på den andre siden av grensen? (Telia tilbyr "Upp till 24 Mbit/s", noe som riktignok er høyere enn både Telenor og NGT.)

 

Så hvorfor da hele tiden sammenligne med ADSL-tilbudene til Telenor? Hvis det er så lett å bygge ut "gigabit fibernett" i Sverige, hvorfor er det da ikke flere norske bedrifter som tilbyr det samme her i landet? Hvorfor er det alltid Telenor som skal måtte gjøre det?

 

"Norge har ingen astronauter - jævla Telenor!" - omtrent der har du nivået ...

9065302[/snapback]

 

 

Tror du snakker for døve ører her, men du har utvilsomt ett poeng. :thumbup:

 

Det som kanskje gjør at mange er "sinte" på Telenor er at de er ett privat selvskap ledet av griske "fallskjermgeneraler" hvor hele kapitalen (hardware) er gitt i en gave (med velsingelse) av staten (regjering/storting).

Og siden det er vi borgere som velger regjering/storting så bekrefter det jo uttalelsen din. :)

 

Telenor er ikke noe verre (ok da, kanskje litt verre) enn enhver bedrift hvor inntjening står i fokus.

Man bygger ikke ut når man ikke kan se noe inntektspotensiale i "å legge" hele Norge i 40GB-fiber", inkludert "innavlsdalen" eller "øya-i-havgapet".

Det kan hende Telenor tar feil her, men det er da opp til hver enkelt aktør (inkludert de som klager på Telenor her i tråden) og starte opp som linjeleverandør.

Kanskje litt vrient med oppstartskapital/investorer, men sikkert en tanke. :!:

Lenke til kommentar
Poenget med at det var vanskelig å installere Windows var vel at de måtte konfigurere Windows slik at den på en eller annen måte registrerte at båndbredden var 40 Gbps...? Ikke skjønner jeg hvordan de fikk til det, med mindre de faktisk hadde et 40 Gbps nettverkskort, som i så fall var en prototyp med spesialdrivere. Det sier artikkelen ingenting om.

 

Linux støtter vel heller ikke 40 Gbps båndbredde, og artikkelen sier heller ingenting om at grunnen til at de måtte installere Windows var at hun i utgangspunktet hadde Linux.

 

Dette er slett ikke en tråd for Windows vs Linux.

9065028[/snapback]

Hehe nei, poenget var nettop at det IKKE var vanskelig, det var derimot en triviell oppgave å innstalere nettet - fiber har denne teknologien. Det er bare hardware.no som kuket til ordlyden nå de oversatte artikkelen. Windows gir en god f*** i hvor rask internettlinjen din er, hun har sikkert ikke noe raskere enn 1-10Gb nettverkskort uansett :-P

Lenke til kommentar

Lyse forstod jo hvordan internett skulle fungere (Gleder kanskje mest for Rogalendinger) Når dem først fant ut at bredbånd var en ting dem vill tilby, gikk dem rett på fiber. De er ikke så veldig raske med å bygge ut da, men raskere enn telenor som ikke har begynt enda.. (?)

Lenke til kommentar

Det som også kan bringes fram som positivt med lyse, er at dem bygger veldig mye ut der tilbudet ikke er så godt. Dem går litt rundt storbyene.. =)

 

- Akkuratt dette ganger ikke meg, men vil tro at dem som har hatt ISDN, evt dyrt satelitt bredbånd vil glede seg over :)

Lenke til kommentar

 

"Upp til 24 Mbit/s" er vel akkurat det samme som NextGenTel tilbyr? Sikkert til en annen pris, men det er ikke så rart med tanke på befolkningsgrunnlag, geografisk spredning av kunder og liten konkurranse? (ADSL2+ har en teoretisk maks-rate på 24/1 Mb/s, og NGT tilbyr 20 til privatkunder - ingen merkbar forskjell)

9065499[/snapback]

 

 

 

Det argumentet om at vi har så mye fjell og fjorder her i norge er bare for dumt.

Stor-Oslo har rundt en million innbyggere og befolkningstettheten på sentrale østland er ikke så ulik den vi finner i sverige. En markedsdrevet utbygging ville startet her og så bredt seg utover. I sverige har de med hensikt satset på å profilere seg som et høyteknologisk land innen telecom, derfor kommer det stadig slike nyheter fra sverige. Derfor har også staten støttet utbygging av høyhastighets-internett og lagt til rette for reell konkuranse der.

I Norge toner man ned den teknologiske biten og lar Televerket/telenor melke mobil og kobbernettet slik at de kan investere i øst-europa/asia/afrika i voksende markeder. Noe som i stor grad gjør telenor til et investeringsselskap.

(Telenor er jo også deleier i det digitale bakkenettet, det er enda en grunn for dem til ikke å bygge ut raskere bredbånd)

 

Man må knuse noen egg for å lage omelett, og det hadde ikke vært meg i mot om man hadde brukt en slant av oljefondet på å legge til rette for at Norge SAMMEN med Sverige ble "fyrtårn" innen telecom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...