Gå til innhold

Dobbelkjerner på billigsalg


Anbefalte innlegg

- AMD gjorde ingen feil ved å gå til AM2, de timet det perfekt og AM2 brukere nyter nå lave DDR2 priser og ekstremt lave AM2 CPU priser.

 

- S939 vil neppe inngå i annonsert prisfall.

 

- Jeg er ikke enig i at man kan si "aldri før fått mer CPU kraft for pengene" siste 10 år. Tullball, det har faktisk aldri vært billigere å kjøpe rått utstyr som akkurat de siste 2-3 månedene og 1 måned fremover.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Jeg er ikke enig i at man kan si "aldri før fått mer CPU kraft for pengene" siste 10 år. Tullball, det har faktisk aldri vært billigere å kjøpe rått utstyr som akkurat de siste 2-3 månedene og 1 måned fremover.

9059402[/snapback]

 

Poenget er at på etthvert tidspunkt de siste ti årene så har datakraft vært billigere enn det har vært tidligere. Mao en kontinuerlig nedgang i pris per ytelse. Om man er enig i at det har vært en slik kontinuerlig nedgang, så kan man si at man "aldri har fått emr kraft for pengene". på ethvert tidspunkt de ti siste år.

 

AtW

Lenke til kommentar
Prisfallene AMD annonserer går først og fremst på AM2 sokkelen, jeg kan ikke huske å ha sett noen S939 modeller inkludert i de 2 siste.

 

Regner med at du skjønte hva jeg mente, men egentlig mente "er du sikker på det?" ;)

9059460[/snapback]

 

Jeg skjønte hva du mente ja, og ja, jeg spurte vel egentlig om "er du sikker på det?".

 

Opteron 170 som jeg har har også hatt den nedgangen som sine AM2-Opteron'er.

(og en god del av de andre også)

Lenke til kommentar

Ozelot:

Annonsert i samme pressemeldinger? Opteron 165 kostet 1350,- for ca. 1 år siden. Så mange og store nedganger kan det ikke ha vært siden da for S939.

 

Husker selv jeg satt og "skrek høyt" til alle S939 eieren den gang. "Kjøp Opteron 165 nå!"

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
om ett år er vel det samme med 4 kjerne cpuer  :thumbup:

9059769[/snapback]

Tenk om X antall år, så kikker vi tilbake i tiden og ler av CPUene som er nå :dontgetit:

 

EDIT: Gleder meg nesten allerede jeg :p

9059834[/snapback]

 

Får virkelig håpe at farten på CPU'er øker med samme hastighet som de siste 15 år da :-)

 

I 1993 var det vanlig med 25MHz CPU og nå ca 2500MHz = 100 gangern på 14 år.

 

Minnet var på 4MB og nå er det vanligste 1024MB = 256 gangern på 14 år.

 

Vanlig harddisk på samme tid var 120MB og nå 300000MB = 2500 gangern på 14 år.

 

I 2021 burde da en vanlig kontorpc på f.eks. komplett.no ha følgende specs:

 

250GHz CPU, 256GB ram og 750TB harddisk. Gleder meg :!:

Lenke til kommentar
I 1993 var det vanlig med 25MHz CPU og nå ca 2500MHz = 100 gangern på 14 år.

9059932[/snapback]

Hm... det kan da ikke stemme? Jeg husker at jeg kjøpte en 25 MHz 386 i 1987, og en 200 MHz Pentium i 1996 (97?). Sistnevnte prosessor kostet meg 7.200,- kroner, men men... På den tiden var mainstream 166 MHz. Det eneste jeg husker av 1987-PCen er at hele maskinen kostet meg 50.000 kroner med smitt og smule, som jeg lånte i banken.

Lenke til kommentar
I 1993 var det vanlig med 25MHz CPU og nå ca 2500MHz = 100 gangern på 14 år.

9059932[/snapback]

Hm... det kan da ikke stemme? Jeg husker at jeg kjøpte en 25 MHz 386 i 1987, og en 200 MHz Pentium i 1996 (97?). Sistnevnte prosessor kostet meg 7.200,- kroner, men men... På den tiden var mainstream 166 MHz. Det eneste jeg husker av 1987-PCen er at hele maskinen kostet meg 50.000 kroner med smitt og smule, som jeg lånte i banken.

9060545[/snapback]

 

Når jeg tenker meg om var det rett før jul i 1992 jeg kjøpte en maskin med 486 25MHz, 170GB HD og 4MB ram. Den kostet 12-13000.

 

Høsten 1997 kjøpte jeg en annen jeg husker. Den var på 133MHz og kostet rundt 10000 kr.

 

Uansett blir det spennende å se hva slags CPU'er man får om 10-15 år.

Endret av jobra1
Lenke til kommentar
Prognatus Postet i dag, 17:30

Det eneste jeg husker av 1987-PCen er at hele maskinen kostet meg 50.000 kroner med smitt og smule, som jeg lånte i banken.

He he, og det vel med en effektiv rente på 23% eller deromkring på slutten av det glade 80 tallet :p

 

Husker selv min første 286 kostet ca 40.000 (inkl nåleskriver that is) og er i grunn bare glad jeg har hatt andre interesser siden den gang og frem til for ca 5 år siden :!: .

 

Men ja, og det er vel i lys av denne pris/ytelse historikken at den setningen "CPU-kraft har vel aldri vært billigere enn nå" alltid kan brukes, slik som NB og AtW har vært inne på. At man ved noe tidspunkt skal begynne å betale mer for cpu- kraft er jo ikke særlig sannsynelig, så det vil nok alltid "aldri vært rimeligere enn i dag" (eller mer bang for the buck om man vil).

 

Edit: Om AMD gjorde en feil ved overgang til AM2 når de gjorde det skal jeg ikke uttale meg for bastant om, men jeg syns ikke det i ettertid virker så veldig klokt. Det at man tvinges til å bytte hk og minne, samtidig som konkurrenten tilbyr noe mye bedre har vel bidratt til at de mistet en del potensielle kunder?

Og særlig når det ikke er noen nevneverdig gevinst i ytelse.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...