Gå til innhold

Dobbelkjerner på billigsalg


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Dette sklei vel litt ut, men jeg mener ( :) ) at det er da fullt ut mulig å påstå at en mening er feil (eller korrekt).

Fakta kan vel også diskuteres, ihvertfall i ett diskusjonsforum. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eh, hallo? Når jeg starter en setning med "Jeg mener", så betyr det som kommer etterpå at det er min personlige mening. Du har ingen rett til å si at jeg ikke kan mene noe. Meninger er diskutable, men aldri "feil" eller "riktig". Det er et subjektivt standpunkt fra betrakterens synsvinkel. Ta deg sammen og respekter dine meddebattanter.

9069167[/snapback]

Normalt ser jeg også det på den måten, men poenget er at det ikke alltid er rom for meninger.

 

Per: "Er det mulig å sykle til månen?"

Pål: "Ja, det synes jeg!"

 

 

Dessuten tror jeg du bare drar et "triks" for å slippe å erkjenne at du er blitt utdebattert. Greit at du ikke vil diskutere mer med meg, men både TL1000S og Simen1 har motsagt deg på mye av det samme, uten at du har kommet med lignende erklæringer overfor dem. Men du bare ignorerer dem også...

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg ser på valget av mange sokler som et godt valg. Intel skaper derimot mer forvirring når sokkelen er inkompatibel med seg selv. Et hovedkort med LGA775 kan ikke uten videre bruke en hver prosessor med LGA775. De burde innført en ekstra kompatibilitetsmerking, f.eks sokkel LGA775A, LGA775B osv for å lage en kode for hva som er kompatibelt med hva.

Akkurat det kan jeg være ening med deg i, og det at man må holde tungen rett i munnen ifht valg av chipset er ikke noe fordel akkurat. Dog er det positivt at de beholde sokkel for "vannkjølere" som meg. Min eldste vannblokk ble akkurat flyttet til en ny C2D.

9066112[/snapback]

Jepp, men produsentene må ikke nødvendigvis skifte kjølerfeste om sokkelen endrer seg. De kan bruke det samme kjølerfestet som tidligere sokler om de vil.

 

AMD har nok ikke tapt kunder på at soklene er inkompatible, for den integrerte minnekontrolleren har nok vært det viktigste trekket bak deres ytelsesdominans i perioden da K8 konkurrerte mot Netburst.

9066497[/snapback]

Her kan jeg ikke helt følge deg?

Det er da vitterlig CPU-arkitekturen uavhengig av integrert minnekontroller som er/var "suksessfaktor" for K8 kontra Netburst.

Core 2 / Core 2 Duo (og Pentium M) viser jo det helt klart. Ikke har disse noen "hjelp" av integrert minnekontroller.

Den er til de grader "overrated" etter min ringe mening. :hmm:

9066857[/snapback]

K8 er, litt overforenklet en K7 som har fått fjernet FSB-kontrolleren og satt på HT-busser, minnekontrollere og en crossbar. Dvs. store endringer i "front end" av prosessoren. I tillegg ble 64bit lagt til. Dette er en forbedring i "back end". Det er selvsagt flere forbedringer, men nå er dette litt overforenklet så la oss holde oss til det akkurat nå. Ser man derimot på Yonah vs. Core så har ikke "front end" endret seg nevneverdig. De bruker den samme gamle FSB'en til og med på samme hastighet. Forbedringene der var i all hovedsak "back end".

 

Det jeg prøver å si er at overgangen mellom yonah og Core ikke er representativ for K7 til K8. Etter min mening skyldtes AMDs suksess med K8 i stor grad minnekontrolleren, mens Intels suksess med Core skyltes andre forbedringer. AMD har som kjent dårligere cache enn intel og slet lenge med ytelsen til K7 på grunn av cache og FSB-systemet. AMD gikk i "dobbel oppoverbakke" og arkitekturen fikk ikke vist sin glans på grunn av det. Intel har derimot hatt en fantastisk god cache kombinert med FSB-systemet både før og etter K8 kom på banen. Intel gikk i nedoverbakke og oppoverbakke. Da AMD lanserte K8 ble de endelig kvitt den ene "oppoverbakken" og har som intel en nedoverbakke og en oppoverbakke: henholdsvis cache og buss-systemet. Intel og AMD stilte etter min mening ganske likt på "front end" (cache + bussystem), men siden AMD på det tidspunktet hadde en god "back end" sammenlignet med intel så var det det som tilsynelatende ga utslaget for K8, selv om det var front end som gjorde susen.

 

Hva er fordelen med å ikke blande de sammen? FOr noen er det jo åpenbart en bra ting å kunne kombinere hovedkort og prosessor-type fritt (dvs laptop, desktop og server), hva er galt med å la det være mulig?

 

AtW

9066867[/snapback]

Det blir mindre forvirring, for prosessorene er ikke kompatible med hverandre.

 

Socket F krever RDIMM, AM2 krever UDIMM og S1 krever SO-DIMM.

9067081[/snapback]

Bærbar og stasjonær kunne gjerne delt sokkel med tanke på minnet (det hadde vel latt seg gjøre om de ville), men da må man takle andre kompromisser. På bærbare har man mindre plass, strømforsyning og kjøling tilgjengelig. Det gjør at bærbare bør ha en egen sokkel med færre pinner (til Vcc og GND), mindre størrelse og lavere maksimal TDP på grunn av de færre pinnene og manglende behov for høy TDP.

 

Stasjonær og server kunne nok også delt sokkel, (Det kunne sikkert vært støtte for både RDIMM og DIMM på samme sokkel om produsentene hadde villet) men da må stasjonær ha en rekke uvirksomme pinner som på server-utgaven brukes til de koherente HT-bussene til CPU-CPU-kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Hva er fordelen med å ikke blande de sammen? FOr noen er det jo åpenbart en bra ting å kunne kombinere hovedkort og prosessor-type fritt (dvs laptop, desktop og server), hva er galt med å la det være mulig?

 

AtW

9066867[/snapback]

Det blir mindre forvirring, for prosessorene er ikke kompatible med hverandre.

 

Socket F krever RDIMM, AM2 krever UDIMM og S1 krever SO-DIMM.

9067081[/snapback]

Bærbar og stasjonær kunne gjerne delt sokkel med tanke på minnet (det hadde vel latt seg gjøre om de ville), men da må man takle andre kompromisser.
Som sagt: På socket 754 kan prosessoren behandle standard DDR1 UDIMM og SO-DIMM som ett og samme, men slik er det tydeligvis ikke for S1 og AM2.

 

Minnekontrolleren i AM2-prosessorer støtter to standard DDR2-moduler pr kanal, og én DDR2 SO-DIMM pr kanal. Denne kombinasjonen ser altså ut til å kreve en spesiell implementasjon, trolig fordi forskjellene mellom den vanlige standarden og SO-DIMM er større for DDR2 enn DDR1. Begge generasjonene av SO-DIMM har 200 pinner, som jo er betydelig færre enn standard DDR2s 240.

 

Stasjonær og server kunne nok også delt sokkel, (Det kunne sikkert vært støtte for både RDIMM og DIMM på samme sokkel om produsentene hadde villet) men da må stasjonær ha en rekke uvirksomme pinner som på server-utgaven brukes til de koherente HT-bussene til CPU-CPU-kommunikasjon.

9086353[/snapback]

Det er gjennomførbart på samme sokkel, men neppe samme hovedkort. Det kommer nok av forskjellig layout, som faktisk går utenpå CPU-designet. Se f.eks. på socket L1FX (Quadfather), som Opteron 2000-serien passer til, selv om prosessorene i utgangspunktet er beregnet på socket F. Selv om Opteron 2000 er beregnet på en plattorm som krever RDIMM, må de kombineres med UDIMM på L1FX. Men uansett ser jeg ingen grunn til å gjøre soklene like. Det ville nok skape litt forvirring, og det er neppe mange (om noen) som har behov for å kunne kombinere slike komponenter.

 

Så lenge desktop-prosessorer/hovedkort uansett ikke har flere HT-linker så støtter de jo ikke mer enn en sokkel, og da ser jeg ikke noen grunn til å bruke server-komponenter.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

må bare spørre igjen:

 

så vil det om man skal kjøpe nytt hovedkort, CPU & RAM lønne seg å gå for en AMD X2 6000 eller vente til 22. Juli og gå for en av Core 2 Duo prosessorene til Intel?

 

Netshop har noen gode ukens tilbud på RAM & GPU som jeg vurderer å slå til på for en ekstra maskin, så hadde vært kjekt å vite om jeg skal rive med prosessor & hovedkort i samme slengen.

Lenke til kommentar

Tenkte å kommentere betydningen av minnekontrolleren på K8. Den bidrar både på latency og båndbredde, så det er ikke rett frem med sammenligninger på faktisk ytelse. De som ønsker å prøve seg på en analyse finner et greit grunnlag her:

http://www.hardware.no/tester/prosessor/am..._roundup/8863/1

Det morsomste for min del var en påminnelse om en gammel tråd, hvor temaet såvidt var oppe (begynnelsen av post #61):

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=491605&st=60

Jeg er overbevist om at Anders kan gi en bedre redegjørelse for forskjellene i mikroarkitekturen mellom K7 og K8 (utover minnekontrolleren), enn det jeg kan :)

 

En ting som ihvertfall er sikkert, er at betydningen av minnekontrolleren varierer sterkt fra applikasjon til applikasjon. For HPC type last kan det utgjøre veldig mye, for desktop utgjør det mindre, men fortsatt vesentlig.

Lenke til kommentar
har lært meg til å aldri kjøpe dyrere enn 1000/1500kr

Selv da tapte jeg litt, men gikk nesten ett år fra jeg kjøpte intel pentium 4 630 før den gikk fra 1500kr til 500

9095699[/snapback]

 

Godt råd. Bruker selv en grense på 1500.

9095952[/snapback]

Jeg øker min grense til 2200,- pga Q6600 den 22. juli. Ellers har jeg holdt meg under 1000,- faktisk. Siste var E4300@3GHz til 984,-

 

Men jeg kjøper også en X2 6000+ til 1340,- nå til en barebone.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvis man venter ett par måneder til så står vel AMD å kaster dem etter oss  :D

Jeg regner med 6000+ kommer ned i 999 kroner i løpet av oktober og at 6400+ overtar som toppmodell til omtrent 1300 kr, enn så lenge. (Phenom er jo på vei og skal plassere seg ytelsemessig og prismessig fra der X2-serien topper ut og oppover i prisklassene.)

 

Litt irriterende at jeg sitter på ett socket 939 og ikke for oppgradert.

9224154[/snapback]

Nå vet jeg ikke hvilken prosessor du har fra før, men det råeste man kan putte inn nå er Opteron 185 (2,6 GHz, dobbeltkjerne med 2MB) til 1679 kr. Mange norske nettbutikker har den på lager selv om det ikke er registrert i prisguiden.

Lenke til kommentar

For å si det slik. De hadde tjent godt på å fortsatt produsere konkurransedyktige 939-prosessorer nå.

 

Opteron 185 er selvfølgelig et greit alternativ, men likevel. Irriterende. Jeg hadde glatt kjøpt en grom prosessor fra AMD og tatt en minor update på skjermkortfronten fremfor å forkaste hele børsa, men nå ser det ut til at det blir det jeg kommer til å gjøre. Q6600 koster jo ingenting.

 

Er nødt til å være veldig mange i samme situasjon som meg. I tillegg har man jo alle de som ikke er klar over at man kan peise en Opty i 939-kortet sitt, og at de overklokker bra (er jo også mange som ikke overklokker).

Lenke til kommentar
Nå har toppmodellen falt ennå litt: Netshop selger den nå til 1250 kr, inkludert kjøler og moms.

5 stk på lager for øyeblikket.

9224064[/snapback]

Veldig bra, siden jeg fant ut at bilkjøp var viktigere enn nye pc deler i sommer så sitter jeg med fingern og sikter mot høsten og observerer priser på både 6000+ og Q6600, skal ha begge :)

Lenke til kommentar
Litt irriterende at jeg sitter på ett socket 939 og ikke for oppgradert.

9224154[/snapback]

Nå vet jeg ikke hvilken prosessor du har fra før, men det råeste man kan putte inn nå er Opteron 185 (2,6 GHz, dobbeltkjerne med 2MB) til 1679 kr. Mange norske nettbutikker har den på lager selv om det ikke er registrert i prisguiden.

9224215[/snapback]

 

Jeg vet ikke om det er spesielt mye å hente å bytte ut min X2 4800+. Klokke gidder jeg ikke mer.

 

Skal oppgradere om ikke så veldig lenge, har sittet å ventet på DDR3, skal bare vente til de synker litt i pris. Hvis ikke alt blir for fristende når Crysis kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...