Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Showcase/Worklog: Toyota 4-Runner 3.0TD *Solgt*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, har kikket inn og ut litt, så jeg må si meg enig med dere nå :)

 

Ser forresten ut som to forskjellige biler på de bildene ;)

Fjerna eggeplomma i baklyset, nye (eller?) reine felger, klistremerker borte,

og ikke minst rein bil ;)

 

Også potta da :p

 

 

 

Edit: Glemte å skrive opp at du også har fresha opp skvettlappen også..

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Vel det er nesten 1 år mellom de 2 bildene og det har skjedd mye siden da. Den har blitt lakkert, fått seg OME 2" hevesett, fått LED pærer i lyktene, og en hel haug med andre ting som ikke synes på bildet. NB! felgene på det gamle bildet er toyota stålfelger mens på nybildet er det Mangels alufelger. ;)

 

 

UPDATE

 

 

Da var det tid for å montere fjærnstyringen!

 

 

Styreboksen til sentrallåsen holder til rett bak høyttaleren på venstre side, er bare å klipse av ledningen og ta ut boksen.

DSCF0121-1.jpg

 

Her er magien bak sentrallåsen, og som alt det andre elektriske så er den produsert av Denso

DSCF0123-1.jpg

 

Her er kontakten som sitter i styreboksen.

DSCF0120-1.jpg

 

NB! det er negativ trigging på toyota sine sentrallås!.

 

På kontaken så er det 3 ledninger som en skal klipse seg på.

Hvit/rød: +12v

Blå/gul: unlock

Blå/hvit: Lock

Det er også 3 ledninger som skal til jord (ses på nedesrste bilde)

Svart: GND

Gul/svart: GND

Gul: GND

 

2 av ledningene skal kobles til ledningen fra blinklyshendelen (synes ikke på bildet)

Grønn/svart: venstre blinklys

Grønn/gul: høyre blinklys

 

DSCF0125.jpg

 

 

Her er alt oppkoblet og stripset, tok meg ca en 1/2 time å montere alt. (- Cola pause) :p Testet alt og det fungerte knirkefritt, programeringen av fjærnkontrollen tok 10sek.

DSCF0127-1.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Kjempemorsomt å ha noe å drive på med også!, men med all jobbingen i det siste så har det ikke blitt så mye overskudd igjen bilen som jeg skulle ønsket. Men nå kommer høst/vintersesongen så da kan jeg senke skuldrene og får mer tid til "hobbyen" (livet caravanbransjen er ganske så dafft på høsten/vinteren).

 

 

Og en aldri så liten miniupdate.

 

Har egentlig prøvd å få tak i ei orginal "kartlampe" til 4Runner en stund, men de har kun dukket opp i rødt og brunt. Men så fant jeg en til salgs i dag (grå) og kjøpte den før noen andre oppdaget den. Har savnet litt ekstra lys fremme da taklyset ikke er noe godt egnet til leselys, blir nok også å investere i en "lysforsinker" som holder kupeelyset på i noen sek etter at døren er lukket.

 

Slik ser den ut, den erstatter alså orginalspeilet

a9a7_1.JPG

Lenke til kommentar

Update:

 

Da har jeg vært på EU kontroll, det ble 4 2`ere

 

1.2.1 Slitasje i hjelpesnekke (viste om dette)

2.2 Slitt bærekule høyre foran

4.2 Nærlys- feil innstilling (viste om dette)

5.2 Forskjellig bremsekraft mellom hjul på samme aksel over 30% av høyeste verdi- foran

 

 

I hjelpesnekka er det 2 foringer som er gåen, disse tar det kun et øyeblikk å bytte, skal også montere smørenippel

når jeg først har den nede

 

Høyre bærekule må byttes men det er også en enkel operasjon.

 

Justeringen på lyktene er defekt så skal bestille nye lykter nå.

 

Caliperen på høyre side henger seg opp, må bare ta den av og gå overhale den.

Lenke til kommentar

Update:

 

Da var "kartlampa" kommet, merkelig nok så er det E godkjenning på den, har enda til overs å

ha sett en slik på norsksolgte 4Runnere. Enkel er den å montere, det er kun en stift på den

og det er + og den hentes fra kupèlyset.

 

Her er den alså, og i rett farge.

DSCF0131.jpg

 

Den bruker 31mm pinol/banan pære, blir nok LED her neste gang jeg bestiller fra USA.

DSCF0137.jpg

 

Her er en liten sammenligning av LED Vs Vanlig pære (lånte LED pæra fra kupèlyset)

DSCF0145.jpg

 

Her med lokket på, LED pærene som skal inn er sterkere en den på bildet.

DSCF0143-1.jpg

 

Update av monteringen kommer senere

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Update:

 

 

Da var det tid for å montere "kartlampa"

 

 

Først så fjærnet jeg den orginale speilet, 3 skruer så var det nede

img000.jpg

 

2 ekstra hull må lages for at huset til pærene, disse er egentlig der allerede, siden det er laget hull i

metallplata over taktrekker til formålet. stikker du fingeren i speilhullet så kjenner du hvor du skal skjære.

img001.jpg

 

Vips så kom hullene til synet.

img002.jpg

 

Måtte trekke ny ledning da den orginale forsvant med det gamle taket, men nå er det lys i den.

Kartlampa fungerer uavhengig av døren og tenningslåsen, ga godt med lys, men LED pærer kommer... ;)

img003.jpg

Lenke til kommentar

Kjøper dem på V-leds.com men husk du må ha tunga rett i munnen når du bestiller derfra, de bruker andre benevnelser på pærene i USA, så feks det vi kjenner som BAY15D heter 1157 der borte ect ect, de bruke stort sett 2-4 siffrede tall i benevnelsen av pærene.

 

Finner du ut av pæresystemet de har der borte så er det ingen problem å bestille derfra.

Lenke til kommentar

Kjapp å sende er de også, pakken ble sendt den 23 fra USA og i dag (25) så er den på Gardermoen. Bare synd at den sure posten blir å bruke "1000 dager" på å "rote" den fra oslo til vesterålen...

 

 

Og en annen ting: Har byttet forsikringselskap i dag. Vital Skade har enda ikke besvart e-posten

jeg sendte dem der jeg krevde en forklaring hvorfor de plutselig 7mnd etter fant ut de skulle øke

forsikringspremien med 10.000kr i året, og i dag hadde jeg fått nok. Hva jeg egentlig syns om dem

holder jeg meg for god til å uttale meg om.

Nå har jeg bytte forsikringselskap og går nå fra 10% malus til 10%bonus og sparer 6000kr i året.

 

Så nå har jeg noe ekstra å glede meg over. :)

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Update:

 

Da har jeg bestilt nye lykter og blinklys + noen slitedeler. EU kontrollen gjorde at jeg måtte prioritere

slitedeler fremfor noe av det andre, men det tar jeg igjen på bestillingen i neste mnd.

Får forhåpentligvis de nye LED pærene i morgen (pakken var registrert på Fauske i dag) så regn med en

update ang. det i morgen.

 

 

Klare lykter /m innebygget parklys (30% bedre en orginal) De blir å få seg Philips Xtreme power pærer

h-0007.jpg

 

Som alle andre ting så har de en bakside også, baksiden :p

h-0007-2.jpg

 

 

Hvite sideblinklys, blir LED pærer her ja (Oem`ish style)

TY-304.jpg

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...