Gå til innhold

"Area 51" en stor konspirasjonsteori


Anbefalte innlegg

Det du sier er altså at fordi det sannsynligvis finnes noen intelligente vesner der ute i universet et sted (eller flere), så har de selvsagt ingenting annet å finne på der ute enn å dra på stadige utflukter til en av Melkeveiens ytterste avkroker for å besøke oss.

 

Hvorfor ikke? Det vi(ikke alle, finnes folk som gjør en del "kjedelige" ting) tror er logisk trenger ikke være logisk for resten av universets skapninger.

 

Vi er rundt 6 milliarder mennesker på jorda, kan tro at en av de planetene som er et par millioner ganger større enn Jorda har litt flere "innbyggere". Hvis de får lyst til å lete etter melk i melkeveien så klarer de sikkert å finne det :roll: Hvem vet hva andre skapninger tenker på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer det. Area51 er en "stat i staten" og faller ikke under konstitusjonelle lover, derfor Area51 arbeiderne som døde sakte av skadene de fikk der ute tapte rettssaken.

 

Tungt overvåket område - både teknisk og vakter - såkalte kemo-dudes. Personer som har forsøkt å skyve grensene har fortalt om timelange avhør av den lite koselige sorten. Personer som har balansert på lovens yttergrenser uten å engang bryte regler har opplevd å få huset ransaket og materiell beslaglagt uten forvarsel. (tenker på en spesiell person her nå, husker ikke navn, var en dokumentar om det)

Lenke til kommentar
Men så til sakens kjerne; hva faen har hotell med bebodde planeter å gjøre?
Hva faen har banning å gjøre med bebodde planeter?

 

Sammenligningen med hotellene var bare for å beskrive det absurde i idéen at fordi det (kan) finnes intelligent liv andre steder i universet, så skulle dette "bevise" at de besøker oss. Det må da være adskillig annet mye mer spennende å utforske i universet og galaksen?

 

La oss si at liv er såpass vanlig at det finnes i 1/1000 av alle solsystem. Hvis vi bruker livets utvikling på Jorda som målestokk for hvor ofte intelligent liv utvikler seg på disse planetene, så er sjangsen omtrent 1/1000.000, det vil si at for en million planeter med liv så finnes det 1 med intelligent liv. I Melkeveien er det derfor bare rundt 200 planeter med intelligent liv. Det vil altså si at intelligent liv er svært spredt i galaksen, som har en diameter på omtrent 100.000 lysår. Arealet er omtrent 314.000 lysår², noe som igjen betyr at hver planet med intelligent liv har over 1000 lysår² hver. Med såpass spredt bosetting besøker man heller det tett befolkete nabolaget enn å sløse bort tid og ressurser på oppdagerferd i øde områder i ytterkantene.

 

Sannsynligheten for at vi har fått besøk fra utenomjordiske er derfor såpass liten at jeg heller leter etter andre forklaringer på fenomener på Jorda, enn å straks fastslå at dette er laget av utenomjordiske, rett og slett begrunnet med at det er sannsynlig at de finnes. Jepp, det sansynlig at de finnes, men det er rett og slett fullstendig usannsynlig at de gidder å besøke oss.

 

Derfor tror jeg ikke på utenomjordiskforklaringene uten skikkelige konkrete bevis. At noen påstår at de vet noe som ingen andre vet, uten å legge fram konkrete bevis for dette, det holder ikke. Å komme trekkende med at fordi folk flest ikke slippes inn på Area 51, så "beviser" dette at de skjuler noe utenomjordisk der, det holder ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis de intelligente romvesenene visste om at vi var her i utkanten av melkeveien så ville de nok heller forberedt seg noen tiår til og reist her enn å satse på at det finnes liv litt nermere der de bor.

 

Men nå blir det litt OT, vi snakker ikke om hvor sannsynlig det er om romvesener vil besøke oss, men om Area 51.

Lenke til kommentar
Men så til sakens kjerne; hva faen har hotell med bebodde planeter å gjøre?
Hva faen har banning å gjøre med bebodde planeter?

Det kan jo gjerne du fortelle meg, med den punchlinen der :p

 

 

Sammenligningen med hotellene var bare for å beskrive det absurde i idéen at fordi det (kan) finnes intelligent liv andre steder i universet, så skulle dette "bevise" at de besøker oss.

Nå roter du litt her. Det absurde er at det skal være så vanvittig usannsynlig at de besøker oss hvis de finnes andre steder i universet, slik opposisjonen så freidig slår i bordet med.

 

Det må da være adskillig annet mye mer spennende å utforske i universet og galaksen?

Hvorfor det?

 

La oss si at liv er såpass vanlig at det finnes i 1/1000 av alle solsystem. Hvis vi bruker livets utvikling på Jorda som målestokk for hvor ofte intelligent liv utvikler seg på disse planetene, så er sjangsen omtrent 1/1000.000, det vil si at for en million planeter med liv så finnes det 1 med intelligent liv. I Melkeveien er det derfor bare rundt 200 planeter med intelligent liv. Det vil altså si at intelligent liv er svært spredt i galaksen, som har en diameter på omtrent 100.000 lysår. Arealet er omtrent 314.000 lysår², noe som igjen betyr at hver planet med intelligent liv har over 1000 lysår² hver. Med såpass spredt bosetting besøker man heller det tett befolkete nabolaget enn å sløse bort tid og ressurser på oppdagerferd i øde områder i ytterkantene.

Ja vi kan si det, vi kan og IKKE si det. Uansett er det jo bare 200 bebodde planeter i melkeveien, så det er da ikke så voldsomt mye annet å ta seg til. Tenk bare på alle de rare, relativt uinteressante insektene vi mennesker studerer her på jorda.

 

Sannsynligheten for at vi har fått besøk fra utenomjordiske er derfor såpass liten at jeg heller leter etter andre forklaringer på fenomener på Jorda, enn å straks fastslå at dette er laget av utenomjordiske, rett og slett begrunnet med at det er sannsynlig at de finnes. Jepp, det sansynlig at de finnes, men det er rett og slett fullstendig usannsynlig at de gidder å besøke oss.

For det første er jo dette vill spekulasjon, så at du konkluderer med noe som helst sier jo litt om hvem som er mest virkelighetsfjern her. For det andre, så refererer jeg igjen til de lengdene forskere går for å studere alle de tusentalls artene vi har her på jorda, og hvor mange som også lever på jorda som gir faen i f.eks flatlus. Finnes sikkert både dokumentarer og hovedoppgaver om flatlus oppgjennom av en eller annen her på jorda. Menneskearten, den dominerende på en planet, er da langt i fra uinteressant fordi om de ikke bor to kvartaler borte.

 

Derfor tror jeg ikke på utenomjordiskforklaringene uten skikkelige konkrete bevis.

Du sa jo nettopp at du tror på din egen, at de ikke gidder å besøke oss. Jeg synes den er relativt ukonkret. Bevis har du forresten lite peiling på, du vet at det ikke har kommet på Dagsrevyen. Eller har du studert emnet slik jeg har?

 

At noen påstår at de vet noe som ingen andre vet, uten å legge fram konkrete bevis for dette, det holder ikke.

Nemlig, derfor tror jeg vi overser deg og leser kredibelt forfattede millitær- og etterretningsrapporter på disclosureproject.org og lytter til kredible vitner som er villig til å stille under ed å forklare noe de ikke tjener noe på - bare risikerer navn og rykte for siden temaet er så latterliggjort. Og hvorfor ties dette ned istedet for å ta opp en kongresshøring og gjøre et eksempel av landssvikerne gjennom en relativt kort og enkel prosess? Og hvorfor er det ikke EN av de 4-500+ vitnene som river korthuset. Er jo en gjeng makeløse opportunister vi har med å gjøre må en vite. Ingen tar den lette ruten og fremstår de som lone hero. Tankerekken din raser sammen før den engang tar skikkelig form.

 

Å komme trekkende med at fordi folk flest ikke slippes inn på Area 51, så "beviser" dette at de skjuler noe utenomjordisk der, det holder ikke.

9002814[/snapback]

Det er det heller ingen som har gjort. Dette er en virkelighetsforvrenging på dine vegne, og jeg utfordrer deg med å komme med konkrete bevis, om så i gradert dokumentform så skal jeg gjerne se på de.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Det er ikke slik at fordi det ikke finnes et konkrete motbevis, så beviser dette det motsatte. F.eks (dette er nok en sammenligning) selv om jeg ikke kan bevise at du ikke kjørte i fylla sist lørdag, så er ikke denne mangelen på bevis et bevis for at du faktisk kjørte i fylla sist lørdag (sammenligning slutt).

Lenke til kommentar
Det er ikke slik at fordi det ikke finnes et konkrete motbevis, så beviser dette det motsatte. F.eks (dette er nok en sammenligning) selv om jeg ikke kan bevise at du ikke kjørte i fylla sist lørdag, så er ikke denne mangelen på bevis et bevis for at du faktisk kjørte i fylla sist lørdag (sammenligning slutt).

9003078[/snapback]

Så selv om du mener at hotellet i den franske rivieraen er mer attraktivt, kan de fortsatt ha kunder på i Sahara?

Lenke til kommentar

Med 200 sivilisasjoner med romfart i galaksen så er det i snitt 300 lysår mellom hver slik sivilisasjon (dette er selvsagt mine egne anslag). Jeg synes som sagt at fordi sannsynligheten for utenomjordiske besøk er uhyre liten, så trengs det mer enn noen muntlige påstander som bevis for at planeten vår har blitt besøkt av utenomjordiske. Vis meg et utenomjordisk romskip, en utenomjordisk romsonde, en utenomjordisk robot eller et utenomjordisk vesen, så skal jeg tro på det. Foreløpig finnes det kun påstander.

 

SETI-prosjektet har brukt masse ressurser på å finne tegn på utenomjordisk intelligens, foreløpig har det vært resultatløst (jeg har selv latt SETI bruke datamaskinen min til å analysere måledata). Hvis det finnes et styrtet romskip i Area 51 så behøvde man ikke å sette i gang SETI-prosjektet, for man visste jo allerede svaret? Eller?

Lenke til kommentar

Jeg syns det alltid er så bra at utenomjordiske vesener "besøker" Area 51, eller USA for den saks skyld. De reiser altså tusenvis av lysår for å nå et øde sted midt i ørkenen.

 

Hvem sa de begynte å leite her? Er ikke sikkert det er så logisk å lete i en muggbefengt plastkrukke hvis man leter etter en pencilin-kur heller.

Det tar flere tusen år å reise igjennom halve galaksen, avstandene er så store at sannsynligheten at "de" landet i Nevada er fantastisk liten.

 

Vi er rundt 6 milliarder mennesker på jorda, kan tro at en av de planetene som er et par millioner ganger større enn Jorda har litt flere "innbyggere". Hvis de får lyst til å lete etter melk i melkeveien så klarer de sikkert å finne det

Det finnes grenser hvor stor en planet kan være der liv kan oppstå.

 

Personer som har balansert på lovens yttergrenser uten å engang bryte regler har opplevd å få huset ransaket og materiell beslaglagt uten forvarsel.

Og så ? Han fyren skulle ikke på sykkeltur der vel ? Og politiet i USA har vel muligheten til å ransake hus til folk uten vidre nå.

 

Ja vi kan si det, vi kan og IKKE si det. Uansett er det jo bare 200 bebodde planeter i melkeveien, så det er da ikke så voldsomt mye annet å ta seg til. Tenk bare på alle de rare, relativt uinteressante insektene vi mennesker studerer her på jorda.

Man kan ikke bare si "ja den planeten tar vi i morn". Er sikkert lurt å studere planeten på det ødeste stedet på jorda.

 

kredible vitner som er villig til å stille under ed å forklare noe de ikke tjener noe på

Ja de må ikke glemme å si at de ikke gjør det for penger eller noe slik at det blir mye mer troverdig.

Hva slags utdanning har du ?

Lenke til kommentar

Mange intressange svar her.

 

Noe som opptar meg mye er de såkalte "black projects"

Det er ikke rart at folk begynner å fundere på om om det finnes ufoer( i den sammenhengene vi tenker på) når de leger slike maskiner som det her:http://users.cihost.com/ata/aircraft.htm

 

Eller når Bob Lazar går ut i media å sier at det ligger en flyggene talerken skjult på area 51.

 

Tar forbehold for trykkleif.

Endret av bollcc
Lenke til kommentar

For det første; før jeg begynner nå. Når du skal quote noen, skriver du quote=personensnavn i klammene, ikke bare quote. Ellers kan det fremstå som om jeg har skrevet alt du quoter i det innlegget ditt. Og det ser vi jo er feil følgende:

 

 

Jeg syns det alltid er så bra at utenomjordiske vesener "besøker" Area 51, eller USA for den saks skyld. De reiser altså tusenvis av lysår for å nå et øde sted midt i ørkenen.

Ingen som har sagt at de flyr for å nå Area51, det spekuleres i om det er der de blir bragt for "reverse engineering" av fartøyene for å se hva som får de til å "tikke".

 

Hvem sa de begynte å leite her? Er ikke sikkert det er så logisk å lete i en muggbefengt plastkrukke hvis man leter etter en pencilin-kur heller.

Det tar flere tusen år å reise igjennom halve galaksen, avstandene er så store at sannsynligheten at "de" landet i Nevada er fantastisk liten.

Hvordan vet du at det tar flere tusen år? Er jo implisitt at det ikke er hest og kjerre vi har å gjøre med her. Hvordan vet du at det ikke går an å reise fortere enn lyset? Einstein, ja, vi vet, men du kan aldri vite om det er sant heller, er jo bare en teori, og de tror du ikke på uten beviser. Se tidligere nevnte i 1 inlegget mitt; David Sereda sin "Evidence: The case for NASA ufo's" for en kvantefysisk utredning basert på ny viten. Tror du vil finne den meget interessant og utfordrendende, og ikke en tåpelig "fjortis-i-garasjen-camcord" som du gjerne tror.

 

Og igjen; det er ingen som sier at de LANDET i Nevada. Det som imidlertid kan være en plausibel sammenheng er at man utviklet den første atombomben i New Mexico (http://en.wikipedia.org/wiki/Manhattan_Project) men det visste du vel? "Ungene fant altså fyrstikkene". Flere av vitnene fortelle også om denne sammenhengen, og at det har blitt tydelig demonstrert at prøvesprengning i rommet er uakseptabelt.

 

Vi er rundt 6 milliarder mennesker på jorda, kan tro at en av de planetene som er et par millioner ganger større enn Jorda har litt flere "innbyggere". Hvis de får lyst til å lete etter melk i melkeveien så klarer de sikkert å finne det

Det finnes grenser hvor stor en planet kan være der liv kan oppstå.

Og hva er grensen da? Og du nevner dette fordiii...6 milliarder er ikke nok? Kutt ut, poenget hans var at det er mange forskjellige interesser og kulturer det dreier seg om, og å studere Homo Sapiens på Tellus ikke nødvendigvis er så uinteressant som dere forsøker å fremstille det som. Dere fabler om 1/1000 ratio med bebodde planeter og ikke en håndfull av disse engang skulle være interessert i vår art? Og ikke nok med det, han tror jo sine egne teorier så iherdig at han bruker det som argument for å avskrive sannsynlighet for kontakt. Helt ut av det blå trekker han denne slutningen. Nice1.

 

Personer som har balansert på lovens yttergrenser uten å engang bryte regler har opplevd å få huset ransaket og materiell beslaglagt uten forvarsel.

Og så ? Han fyren skulle ikke på sykkeltur der vel ? Og politiet i USA har vel muligheten til å ransake hus til folk uten vidre nå.

Og så? Jeg sa bare at det skjedde, fordi han spurte om hvor streng sikkerheten på området er. Om han hadde vært på sykkeltur helt i sin egen verden og syklet forbi varselskiltet kunne han likefullt blitt skutt.

 

Ja vi kan si det, vi kan og IKKE si det. Uansett er det jo bare 200 bebodde planeter i melkeveien, så det er da ikke så voldsomt mye annet å ta seg til. Tenk bare på alle de rare, relativt uinteressante insektene vi mennesker studerer her på jorda.

Man kan ikke bare si "ja den planeten tar vi i morn". Er sikkert lurt å studere planeten på det ødeste stedet på jorda.

Eh, hva er det egentlig du mener/vil frem til her?

 

kredible vitner som er villig til å stille under ed å forklare noe de ikke tjener noe på

Ja de må ikke glemme å si at de ikke gjør det for penger eller noe slik at det blir mye mer troverdig.

Hva slags utdanning har du ?

9004066[/snapback]

La oss se; 4-500 vitner av beviselig høy rang og bla. var "mentally fit to carry nuclear weapons" under tjeneste, som plutselig friker ut setter ryktet på spill (de har familie, som også lider konsekvenser), straffeforfølgelse og løynaktig diskreditering av gjeldende instanser (landsforræderi?) for hva? Noen bøker de selger for skarve 150 kroner på siden sin? Vis meg et plausibelt oppsett på spleiselaget er du snill? Og trekk fra driftskostnader og gi en teori på hvordan de lurer det unna NON-PROFIT regnskapet du kan banne på evt. donorer osv. er interessert i å sjekke ut.

Frontman Dr. Steven Greer gav selvsagt opp karrieren som " an emergency and trauma physician,[2] a former chairman of the Department of Emergency Medicine at Caldwell Memorial Hospital in Lenoir, North Carolina, and a lifetime member of the Alpha Omega Alpha Honor Medical Society" for å drive med dette konspiratoriske opplegget, så du kan vedde på han skal ha sin del av kaka. Og sist, men ikke minst; ikke en kjeft av disse utspekulerte opportunistene ser sitt snitt til å rase hele korthuset og synge ut om status-quo.

 

Det morsomme er jo forøvrig at alle de intrikate personlige historiene deres (som du kan finne utallige timer med opptak fra om du leter) har små fellestrekk og sammentreff. Hele denne fantastiske konspirasjonen har fungert i hvor mange år nå? Hvorfor ikke bare skrive en scifi-bok, tror det hadde vært mye mer lønnssomt.

 

Utdanning? Av det du trenger å vite: 9-åring grunnskole ihvertfall, trenger ikke mer for å se at denne konspirasjonsteorien din mildt sagt har noen logiske brister.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Edgar Dean Mitchell, Sc.D. (born September 17, 1930) was the sixth man to walk on the Moon. He did this with Alan Shepard as part of the Apollo 14 mission on February 9, 1971. The mission was NASA's third manned Moon landing.

200px-Edgar_Dean_Mitchell.jpg

 

"I've talked with people of stature--of military and government credentials and position--and heard their stories, and their desire to tell their stories openly to the public. And that got my attention very, very rapidly....The first hand experiences of these credible witnesses that, now in advanced years are anxious to tell their story, we can't deny that, and the evidence points to the fact that Roswell was a real incident, and that indeed an alien craft did crash, and that material was recovered from that crash site.

 

"-Dr. Edgar Mitchell, Apollo 14 astronaut--from a taped interview.

 

"The U.S. Government hasn't maintained secrecy regarding UFOs It's been leaking out all over the place. But the way it's been handled is by denial, by denying the truth of the documents that have leaked. By attempting to show them as fraudulent, as bogus of some sort. There has been a very large disinformation and misinformation effort around this whole area. And one must wonder, how better to hide something out in the open than just to say, 'It isn't there. You're deceiving yourself if you think this is true.' And yet, there it is right in front of you. So it's a disinformation effort that's concerning here, not the fact that they have kept the secret. They haven't kept it. It's been getting out into the public for fifty years or more. "-Dr. Edgar Mitchell, from the same interview.

 

Norsk oversatt transkript: Intervju med Astronauten Edgar Mitchell fra mai 1998 om UFOs og militær hemmeligholdelse.

Lenke til kommentar
Hvordan vet du at det tar flere tusen år? Er jo implisitt at det ikke er hest og kjerre vi har å gjøre med her. Hvordan vet du at det ikke går an å reise fortere enn lyset? Einstein, ja, vi vet, men du kan aldri vite om det er sant heller, er jo bare en teori, og de tror du ikke på uten beviser.

Du kan bare beregne avstanden til neste planet/galakse og så kan du se hvor lang tid det vil ta å komme dit.

Selv med 20 ganger lyshastighet tar det utrolig lang tid å reise i rommet. Energien man vil trenge er bare ridiculous. Men klart, disse utenomjordiske har jo tilgang til slike ting ikke sant (som alltid)? Og så sier vi at de kan både det ene og det andre så passer alt perfekt sammen ! Man kan ikke komme på en påstand og så utifra det prøve å finne bevis. Hva er din forestilling av space-travel egentlig - 2 min til neste galakse ?

 

Og hva er grensen da? Og du nevner dette fordiii...6 milliarder er ikke nok? Kutt ut, poenget hans var at det er mange forskjellige interesser og kulturer det dreier seg om, og å studere Homo Sapiens på Tellus ikke nødvendigvis er så uinteressant som dere forsøker å fremstille det som. Dere fabler om 1/1000 ratio med bebodde planeter og ikke en håndfull av disse engang skulle være interessert i vår art?

Jeg skjønner tankemåten og poenget hans. Men jeg kommenterte at han ikke kan komme til denne konklusjonen han tar utifra noe helt absurd som ikke finnes.

 

Eh, hva er det egentlig du mener/vil frem til her?

Du sier at det er 200 bebodde planeter i melkeveien som om det (hvem var det som kom med det ? :hmm: ) hadde tatt 5 min å besøke dem.

 

Utdanning? Av det du trenger å vite: 9-åring grunnskole ihvertfall,

Nei fordi de med mer ikke bryr seg om dette her. Grovt sakt alle som ikke vet mye blir revet med at dette og syns dette er kjempe fascinerende.

Endret av _M@ts_
Lenke til kommentar

Jeg kan begrunne mine antagelser om 200 sivilisasjoner i galaksen på følgende måte:

 

Melkeveien inneholder omtrent 200 milliarder stjerner og har en diameter på omtrent 100.000 lysår. De fleste stjernene finnes i galaksens sentrum (som minner om plommen på et speilegg). Vårt solsystem ligger 2/3 utover målt fra galaksens senter, og ikke i en av spiralarmene men i et relativt tomt område mellom to av armene. Dette er grunnleggende fakta, ikke antagelser.

 

Astonomene har i de siste årene fått såpass presise intrumenter at de har begynt å oppdage såkalte exoplaneter, planeter i andre solsystem. Astronomene ser ikke disse direkte, men som skygger som passerer foran moderstjernen. Men ved hjelp av bl.a Newtons klassiske tyngdelover (som fortsatt brukes) kan disse skyggepasseringene brukes til å beregne både planetmasse, banehastighet og planetbane.

 

Astronomene har nå kartlagt flere hundre exoplaneter på denne måten, og konklusjonene er overraskende. De fleste planetene er digre gassplaneter som går i tette og svært avlange baner rundt moderstjernene sine. Hadde Jorda gått i en såpass avlang bane hadde planeten blitt stekt hver gang den passerte Sola på det nærmeste. I vårt solsystem er planetbanene nesten sirkulære, dette ser ut til å være svært uvanlig i andre solsystem.

 

Foreløpig er det kun funnet en eneste exoplanet med en bane som ligger i den såkalte beboelige sone, det vil si at hvis det er vann på planeten så er det sannsynligvis flytende. Dette betyr ikke automatisk at det er liv der, bare at det kan være liv der. I vårt solsystem er det 3 planeter i den beboelige sonen, Venus, Jorda og Mars, men det er ikke liv på flere enn 1 av de, nemlig her på Jorda. På Mars har det vært flytende vann og kanskje det har vært noe enkelt liv der. Og da mener man ikke fisker og insekter, men encellede bakterier og alger.

 

Hvis vi sammenligner med livet på Jorda, så har det vært liv her i omtrent 3,85 milliarder år. De første 1 milliarder årene var livet enkelt, det vil si at livet da bestod av encellete bakterier og alger. Flercellete dyr, f.eks enkle svamper, maneter og anemoner oppstod antagelig for omtrent 2,7 milliarder år siden og mer komplekse dyr med skall eller andre harde deler som det kan finnes skikkelige fossiler av oppstod i havet for omtrent 1,2 milliarder år siden.

kilde: http://www.pbs.org/wgbh/evolution/library/03/3/l_033_28.html

 

For omtrent 0,48 milliarder år siden oppstod de første fiskene, forløperne for alle virveldyr. For omtrent 420 millioner år siden krøp de første fiskene opp på land. For omtrent 4 millioner år siden delte forløperne for mennesker og aper lag. De første menneskelige sivilisasjonene oppstod for noen tusen år siden og romfart har vi holdt på med omtrent et halvt århundre.

 

Til hit er alt fakta, her begynner mine antagelser. Jeg markerer de med en avvikende farge:

 

Mine antagelser er basert på faktaene over. Utfra det man foreløpig vet om planeter i vårt solsystem og exoplaneter i andre stjernesystem, så antok jeg at hver 1000-de planet faktisk har liv. Utfra det astronomene foreløpig har funnet så er det faktisk et ganske optimistisk anslag.

 

Videre anslo jeg for 1 million planeter med liv så finnes det såpass intelligent liv der at de kan ha utviklet romskip. Sammenlignet med livets utvikling på vår egen planet, er dette faktisk også en svært optimistisk antagelse, for jeg har bare røft regnet på hvor lenge det har vært sivilisasjoner på planten vår. 3,85 milliarder år delt på 3,85 tusen år er 1 million. Vi har som sagt bare drevet med romfart i ett halvt århundre, ikke i tusenvis av år slik min antagelse forutsetter.

 

Det er disse faktabaserte antagelsene (og ren barneskolematematikk) som gjør at jeg sier at det er 200 millioner planeter med liv hvorav omtrent 200 med såpass intelligent liv at de har utviklet sivilisasjoner i vår galakse.

 

Her slutter mine antagelser og resten er igjen ren matematikk.

 

Arealet som galaksen vår beskriver i universet er 50.000 lysår ganget med 50.000 lysår ganget med pi (pi*r²) som blir 7,8 milliarder lysår² (kvadratlysår). Så deler jeg 7,8 milliarder kvadratlysår på 200 sivilisasjoner og får 39 millioner lysår² på hver. Hvis man forutsetter at disse 200 sivilisasjonene er jevnt fordelt utover Melkeveien (og hopper over det faktum at de fleste stjernene i galaksen ligger i den sentrale "plommen"), så gir dette en gjennomsnittsavstand fra sivilisasjon til sivilisasjon på omtrent 3500 lysår. Så selv om egypterne hadde sendt et romskip til nærmeste sivilisasjon med lysets hastighet, så ville de komme fram omtrent nå.

 

Med sånne avstander, og med tanke på at vårt solsystem ligger i et av de mest grisgrendte strøkene av galaksen (noe som betyr at snittavstanden her ute antagelig er mer i området 10-20 tusen lysår), så regner jeg ikke besøk fra andre sivilisasjoner som særlig sannsynlig.

 

Da jeg selv var rundt tjue år gammel (for omtrent et kvart århundre siden) så hadde jeg enda ikke skjønt hvor store avstander det tross alt er snakk om i universet, så da drev jeg også å leste diverse bøker om UFO-er forklart som besøk fra utenomjordiske. Men etter hvert som jeg har skjønt hvor ufattelig svær selv vår egen galakse er, så har jeg etterhvert fått den holdningen at vi bør undersøke alle muligheter for "jordisk" opphav framfor straks å skylde på små grønne menn hver gang vi ser noe vi ikke kan forklare der og da.

 

 

 

Redigering: Jeg har rettet enkelte stavefeil i innlegget.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...