Ni kon Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Hei alle sammen Har nå skjønt at jeg må gå over til å skyte RAW + jpeg når jeg tar mine bilder. Noe som medfører at minnet fort blir spist opp. I jakten på store SD kort er derimot jungelen ikke så stor. Fra før bruker jeg SanDisk Secure Digital Extreme III SD 2GB Men må jo ha større kort nå. Skal også på en fjelltur i sommer. Kom over dette: SanDisk Secure Digital Ultra II SDHC 4GB High Performance Card da Extreme serien ikke er over 2 GB Noen som har noe å meddele her?
MrLee Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Helt kurrant, da D80 ikke klarer å utnytte hastigheten i kortet uansett?
Ni kon Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Skrevet 4. juli 2007 Helt kurrant, da D80 ikke klarer å utnytte hastigheten i kortet uansett? 8998927[/snapback] Mine (miss)tanker og... Kline til på 2 slike og ha med 10 GB på tur da? Hvor mye bilder har jeg plass til da?
MrLee Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Det vet du selv best, stikk i ett tomt 2gb kort og multipliser med 5?
Ni kon Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Skrevet 4. juli 2007 Det vet du selv best, stikk i ett tomt 2gb kort og multipliser med 5? 8998933[/snapback] Ehh. har ikke skyti raw + jpeg før Har liksom holdt meg til jpeg jeg og da har jeg plass til ca 400 bilder i beste kvalitet på en 2 GB brikke Misstenker RAW for å være gigantiske filer.
MrLee Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 (endret) på mitt D200 var det snakk om 10MB filer ja (også 10mpix) Men du stiller jo bare inn på RAW+jpg, så ser du jo på LCD displayet hvor mange rammer du kan ta da.... Endret 4. juli 2007 av MrLee
Ni kon Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Skrevet 4. juli 2007 på mitt D200 var det snakk om 10MB filer ja Men du stiller jo bare inn på RAW+jpg, så ser du jo på LCD displayet hvor mange rammer du kan ta da.... 8998951[/snapback] Har ikke kamera med på jobb i dag. Skal kjøpe nå
tomsi42 Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Det vet du selv best, stikk i ett tomt 2gb kort og multipliser med 5? 8998933[/snapback] Ehh. har ikke skyti raw + jpeg før Har liksom holdt meg til jpeg jeg og da har jeg plass til ca 400 bilder i beste kvalitet på en 2 GB brikke Misstenker RAW for å være gigantiske filer. 8998945[/snapback] RAW filene blir komprimert de også (med tapsfri komprimering), så jeg vil tippe at de blir på en 10-12MB per bilde (+ JPEG filen). I såfall burde du få plass til ca 125 bilder på en 2GB brikke. Tom
MrLee Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 (endret) ca 8MB for 1x NEF fil fra D80 kilde: http://www.planetnikon.com/forums/index.php?showtopic=5044 Endret 4. juli 2007 av MrLee
moestue Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 (endret) Ta en titt på ebay hvis du vil spare litt. Oppdaget ebay først i går, og bestillte litt fra kina, hongkong, og storbritannia. Ser man får 4GB vanlig Sandisk SD fra ca 120 kr. Edit: Og hvis du liker å leve et farlig liv får du Topram 8GB til 11 dollar. Endret 4. juli 2007 av moestue
MrLee Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 (endret) Husk at endel av kortene fra ebay er fake kort også da... (som i relablet "billigmerker", ikke som i fake kort). Endret 4. juli 2007 av MrLee
k-ryeng Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Helt kurrant, da D80 ikke klarer å utnytte hastigheten i kortet uansett? Mine (miss)tanker og... Kline til på 2 slike og ha med 10 GB på tur da? Hvor mye bilder har jeg plass til da? Siden du har ett Extreme III-kort, kan du jo passe på å ha det ledig til du får bruk for seriebilder. Eneste du egentlig kan trenge det til... 10GB skulle gi drøye 700 bilder i RAW + jpg. Ellers koster ikke UltraII 8GB så mye lenger heller, men er jo ikke like lett å få tak i. Kan dog være at finnes i noen butikker.
moestue Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Sånn generellt sett.. hva gir mest valuta for pengene? Gamlefar kommer hjem fra amsterdam i kveld, og tax free'en der skal visstnok være noe av det beste. Med nyinnkjøpt kamera, trenger jeg minne. Er 2 stk Sandisk Extreme III 2GB en grei løsning? Litt dumt å låse seg til kun ett kort.
k-ryeng Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Med nyinnkjøpt kamera, trenger jeg minne. Er 2 stk Sandisk Extreme III 2GB en grei løsning? Det er løsningen jeg hadde gått for i hvert fall, med mindre du trenger mer plass på ett kort...
Black Star Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 (endret) Husk at endel av kortene fra ebay er fake kort også da... (som i relablet "billigmerker", ikke som i fake kort).Ja, har hørt om mange som har kjøpt falske Sandisk fra Ebay. Av en eller annen merkelig grunn, går disse Sandisk-kortene veldig fort i stykker, og brukeren mister bilder. Tregere enn andre Sandisk kort er de også. Grunnen er selvsagt at de er fake. Man får ekte Sandisk på Ebay også, men da må du betale nesten like mye som et garantert ekte Sandisk kort i Norge. Innpakning og klistremerke på kortet er så godt som identisk som Sandisk sine egne kort, men studerer man med lupe så kan man finne ørsmå forskjeller. Kjøp altså ikke minnekort på Ebay... det er russisk rullett for bildene dine hver gang du bruker et slikt kort. Endret 4. juli 2007 av Afseth
Ni kon Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Skrevet 4. juli 2007 Da har jeg hatt en lang prat med netshop De legger opp på nettet SanDisk Secure Digital Extreme III SD 4GB - Leveriing i midten av juli Samt at Ultra II 8 GB også vil være leveringsklare i midten av juli En lang prat medfører også kjøp av dill dall Jeg endte opp med en Kata Regntrekk E-690 SanDisk Secure Digital Extreme III SD 2GB Hoya Polariseringsfilter 67mm Samt at Netshop nå tar inn Slingshot serien til Lowepro, da jeg skal ha aw 200
magneska Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 På mitt kamera (D200) viser displayet at det er plass til 78 bilder (RAW + JPEG i beste kvalitet) på et 2GB extreme III kort, men det stemmer ikke alltid. Det er vel kanskje et slags gjennomsnitt?
Ni kon Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Skrevet 4. juli 2007 Spørsmålet er om jeg trenger å lagre i JPEG når jeg lagrere i RAW. Hvorfor gjør vi egentlig det?
magneska Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Spørsmålet er om jeg trenger å lagre i JPEG når jeg lagrere i RAW. Hvorfor gjør vi egentlig det? 8999310[/snapback] Kommer nok til å slutte med det ettersom jeg beveger meg mer og mer over i en verden med RAW. Er jo veldig enkelt med JPEG hvis man ikke har peiling, og i mange tilfeller blir jo resultatet utmerka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå