Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til "førstegangs anlegg"


Anbefalte innlegg

Heisann, det har seg nå slik at jeg kjøper meg en Citroen Xantia i morra =)

Og fikk akuratt godnyheten at besta sponser 3000kr mere en det ho egentlig skulle gjøre, og dette her gir meg 3000kr til å vase bort på andre ting, og tenkte jeg da skulle skaffe meg et anlegg.

 

Så jeg lurte på om dette skrapet var noe å satse på ?

http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=1662

 

Det er sikkert noe vrak men jeg har egentlig aldri vært noe spessielt lyd intresert så ikke samenlign mine mot deres finjusterte ører ^^

Vil bare ha noe så jeg kan spille opp litt i alle fall. og 3000 er maks jeg kan gi =)

 

Takker på forhånd=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne ?

http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=1519

 

Skal jeg spille fløyte inn i systemet da eller ? =D=D=D

hehe kommer ikke langt uten spiller, det er en CD spiller i bilen men vet ikke om denne er noe god eller om det i det hele tatt er riktige utganger på den, men kan skjekke det i morra å komme tilbake til saken.

 

Er ikke noe problem å få laga en kasse slev vel ? =)

 

Edit:

 

Hvis dere ser om dere kan finne en billig spiller til den pakka så kan jeg jo se om jeg får

pressa noen familiemedlemer for litt penger ^^

Endret av parachute_X
Lenke til kommentar

Hvis du gir meg 1000kr og ber meg kjøpe en spiller kommer jeg hjem med en iPod eller noe jeg da =D

Jeg er like god på det her som.....

Ingen jeg kan sammenligne meg med tror jeg, for jeg er den dårligste =D

 

På JBL er det vel ikke kabler heller ?

Endret av parachute_X
Lenke til kommentar

Dynabel har ferdige kasser til en rimelig penge, 10" til 400,- og 12" kasse til 500,-

 

Billigere og enklere enn å bygge selv.. Men 3000,- er ekstremt lite hvis du skal ha full pakke med spiller, sub, forsterker, høyttalere, kabler osv..

 

Er det cd-spiller i bilen så bruk den. Jeg ville starta med sub + forsterker, det er sikkert høyttalere i bilen også fra før av. Så kan du heller oppgradere resten etterhvert.

Lenke til kommentar

Har tatt litt bilder av CD spilleren nå, ikek noe bra bilder men dere som vet hva alt det der bakpå er kan vel se det ^^

 

post-66611-1183729575_thumb.jpg

post-66611-1183729581_thumb.jpg

post-66611-1183729588_thumb.jpg

post-66611-1183729597_thumb.jpg

Den store firkanta med masse ledninger på var kopla til der den skal på CD spilleren, og det var en tykk kabel koplet til nede til venstre der, dette er vel sikkert strømen og det andre er vel høytalerene i dørene ?

post-66611-1183729606_thumb.jpg

EDIT:

 

Hvis jeg hadde kjøpt dette anlegget:

http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=1654

 

Kunne dette bare enkelt plugges til ?

 

Slik at jeg kan bruke alle høytalerene ?

 

Begge 6x9

De 2 i dørene

Suben

?

Eller vil dette bli for mye for CD spilleren ?

Og en annen ting som jeg har sett litt rundt her, vil jeg lissom måtte kjøpe nytt batteri til bilen i tilleg ? eller er dette bare for de skikkelig værsting anlegga ? =)

 

Takker

Endret av parachute_X
Lenke til kommentar

Gratulerer med ny bil! =)

 

Er ikke veldig vanskelig å koble opp den pakken du er interessert i, men du må jo ha litt peiling :)

 

For eksempel så, "den store firkanten med masse ledninger" inneholder vanligvis både strøm og høytaleren. Den tykke kabelen med pluggen er vel mest sannsynlig antennekabelen.

 

Skal du kjøpe den pakken med forsterker og sub osv...må du regne med å legge opp ny strøm til forsterkeren og signal fra spiller til forsterker.

 

Er ikke så vanskelig, så resultatet blir sikkert bra! =)

Lenke til kommentar

3000 er ikke mye å jobbe med men etter min mening har du to valg mens du venter på mer penger:

 

1. Kjøp en brukbar spiller (Pioneer til rundt 1700-2000kr), vil ha en del begrensninger når det gjelder justering men vanligvis ikke så vanskelig å få solgt om du skule ønske noe heftigere. Og http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=1347 til hattehyllen, personelig syns jeg det er de 6x9 man for mest for pengene.

Syns det er den beste måten å begynne å bygge med lavt busjett.

 

2. Eller du kan bruke spilleren du har og kjøpe en pakke med 6x9 sub og forsterker, problemet er billigpakkene ikke er så veldig bra så hvis/når du utvider sitter du mest sansynelig med verfall en sub og 6x9 som du ikke for solgt og du ikke vil bruke

 

Anyways lykke til:)

Lenke til kommentar

Hva med å bare kjøpe 6x9 og forsterker da ?

En annen ting, jeg trenger litt hjelp til kjøp av kabler.

Jeg har en Citroen Xantia, jeg vil da kalle det er stor bil så kablane må jo rekke, og det ble nevnt at jeg måtte legge opp ny strøm, skal denne rett fra batteriet ?

Lenke til kommentar

Joa det går jo fint, men da er du nede i rundt 1500 for en forsterker ( kabelpakke kommer vel på en 500kr, med mindre du kjøper biltema elns).

Tror de fleste kabelpakkene kommer med lang nokk pluss leding så det skal ikke vere noe problem.

Plussen tar du fra batteriet, husk å sette sikringsholderen så nær batteriet som mulig.

Minusen tar du fra bagasje rommet, finn en stor bolt som er skrudd rett i karoseriet, og slip vekk lakken slik at du får en god kontakt flate.

Ser ikke noe grunne til å trekke fra batteriet med mindre du skal bygge stort med tiden.

 

Men uansett husk å ligge phono og power på hversin side av bilen, ellers så kan du oppleve den mest irriterende susingen ever.

Endret av Tollie
Lenke til kommentar
Joa det går jo fint, men da er du nede i rundt 1500 for en forsterker ( kabelpakke kommer vel på en 500kr, med mindre du kjøper biltema elns).

Tror de fleste kabelpakkene kommer med lang nokk pluss leding så det skal ikke vere noe problem.

Plussen tar du fra batteriet, husk å sette sikringsholderen så nær batteriet som mulig.

Minusen tar du fra bagasje rommet, finn en stor bolt som er skrudd rett i karoseriet, og slip vekk lakken slik at du får en god kontakt flate.

Ser ikke noe grunne til å trekke fra batteriet med mindre du skal bygge stort med tiden.

 

Men uansett husk å ligge phono og power på hversin side av bilen, ellers så kan du oppleve den mest irriterende susingen ever.

9018353[/snapback]

 

Detta skal jeg huske på vettu =) Takk =)

Lenke til kommentar

Slike "power-packs" fra Bilstereospesialisten o.l. gir ofte mye for pengene, så hvis du ikke ønsker å bruke så alt for me så fungerer det greit. Disse pakkene består stort sett av en 4-kanals forsterker, 6X9 høyttalere til hattehyllen og en subwoofer. Dette er også lett å montere.

 

Av CD-spillere vil jeg anbefale Pioneer (DEH-1900r er en helt kurant spiller, på rette siden av 1000-lappen), etter egen erfaring. Sony sine spillere liker jeg ikke, også etter egne erfaring. ^^

 

Når det gjelder kobling:

 

- Du trekker en strømkabel fra batteriet til forsterkeren. (denne fulger ofte med i såkalte "power-packs"). Det er viktig at denne har en sikring. Kabelen trekkes på motsatt side av signalkabelen, for å ungå ulyder.

- Du jorder forsterkeren i setebeltefestene bak eller noe annet passende sted.

- Du skjærer ut hull i hattehyllen til 6x9-ene og trekker kabler til forsterkeren. Disse kobler du i forsterkeren som høyre og venstre kanal.

- Subwooferen trenger en kasse (:p), og denne bør være laget i MDF-plater, men hvis du ikke er keen på å betale i dyre dommer kan du bruke 22mm sponplater - eller helst en ferdigkasse. Tegninger til kassen, eller i hvert fall anbefalt kassevolum, fulger som oftest med elementet.

- Elementet lodder du (eller fester med kabelsko) til en høyttalerterminal (du KAN koble den rett til forsterkeren uten terminal, men det er litt mer krøkkete) og deretter kobler du den til forsterkeren.

- Koble en remote-kabel mellom CD-spilleren og forsterkeren, slik at forsterkeren slår seg på samtidig som CD-spilleren - for å forhindre at den spiser batteriet ditt når bilen står av.

Den "store kabelboksen" er en ISO-plugg, en standardplugg som inneholder signal; jord; strøm; telefonmute; styring til elektrisk antenne; batteristrøm; tenningsstrøm osv. Denne er veldig grei, da det er lettere å bytte spiller.

 

Ekstra batteri trenger du ikke i første omgang, men hvis du senere føler for å kjøpe 4 monstersvære forsterkere; masse skjermer; neonting etc. bør du vurdere det. ^^

 

Prøvde å forklare det ganske enkelt, da jeg ikke er sikker på hvor mye erfaring du har innen bilstereo.

 

Bare å spørre hvis du lurer på noe. :)

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Jeg har så mye erfaring med bilstereo at jeg klarer å bruke en CD spiller ^^

Men det der hjalp meg UTROLIG mye, føler at jeg bare kan bestille og smekke det på, PC^^2004 har hjulpet meg med hvor jeg skal legge kabler også ettersom vi har samme bil (nesten).

 

Takk !

Endret av parachute_X
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...