Gå til innhold

Grensejeger i Finnmark


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal inn 13. Juli og gleder meg. En ting jeg lurer på. Til vanlig bruker jeg linser (nærsynt), hvordan vil dette påvirke tjenesten min? Har jeg mulighet, og med mulighet mener jeg tid, til ta på meg linser hver morgen? Dumt spørsmål, men noe sier meg at jeg ikke har allverdenstid fra vi blir vekket til dagen "begynner".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det skal gå helt fint.. man står vel opp kl06 ish og kantina åpner 06.15 (mener jeg å huske) for halve kompaniet og så spiser den andre halvparten fra 0645 og så er det insp. av rom 0730 med påføgende oppstilling ute.. rom osv. skal selvsagt vaskes enten før eller etter frokost avhengig av når troppen din har spisetid, så det er nok å gjøre, men ikke no voldsomt stress annet enn i rekrutten nar alt er nytt og ukjent -men når man har gjort dette i noen uker og fått rutinen, går romvasken så fort atte -vi pleide å få tid til å sove 20-30min på gangen før rominsp..

Lenke til kommentar

Med 15 minutters beredskap på grensen kan ting derimot være litt mer hektisk, så der er ikke linsestyret spesielt praktisk. Det er også veldig upraktisk å ta av og på linser på under feltøvelser.

 

De "svaksynte" jeg var sammen med begynte å bruke linser man kan ha på døgnet rundt i en uke eller måned av gangen.

Lenke til kommentar

det har du rett i, det tenkte jeg ikke på.. nå fikk vi aldri noen "gjør klar" på nattestid da, så med mindre man var nattevakt og lå og sov på dagen, var alle ferdige med morgenstellet de gangene det skjedde;-) Og selv som nattevakt i dyp søvn klarte jeg å være klar på under 10min og rykke ut med første lag på en øvelse på dagtid en gang, så hadde nok rukket å ta på linser også om jeg hadde brukt det..

 

Men alt kan jo selvsagt skje, også nattestid, men så lenge man er bevisst på problemstillingen tror jeg det skal la seg løse ganske greit..

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Linser vil du få tid til å ta på stort sett hver morgen i GRKP/U. I felt er et hot tips å bruke "linsevann" (sånn vann med saltvann som man får kjøpt i brillebutikker) til å skylle hendene for å unngå en helvetes svie i øynene. Dette gjelder også på grensen der innlagt vann er sjelden velferd.

 

Under "gjør klar" vil man som regel ikke prioritere eller ha tid til å ta på linser. Da kan det være lurt å bare bruke briller. Forsvaret dekker for øvrig 500 kr elsn til feltbriller.

 

Hilsen nydimmitert grensejeger! :D

Endret av daniel90
Lenke til kommentar

Hei. Fullfører videregående neste år og er sinnykt giret på GSV-tjeneste. Satser på Juli 2011, hvis alt går etter planen. Pleier man som regel komme seg der man ønsker å komme?

 

Har gått i speideren så lenge jeg kan huske, og har noe erfaring fra RødeKors HK, og er i ganske god form. Lurer litt på de fysiske kravene for å komme seg ut på grensa, eventuelt for å komme på de feteste plassene oppe i nord.

 

Har også slitt en del med beinhinnebetennelse i leggen (et jævla helvette), og erfaringen er at det aldri gir seg, men kommer alltid tilbake igjen på et tidspunkt. Kan dette gi meg problemer under tjenesten?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei. Fullfører videregående neste år og er sinnykt giret på GSV-tjeneste. Satser på Juli 2011, hvis alt går etter planen. Pleier man som regel komme seg der man ønsker å komme?

 

Har gått i speideren så lenge jeg kan huske, og har noe erfaring fra RødeKors HK, og er i ganske god form. Lurer litt på de fysiske kravene for å komme seg ut på grensa, eventuelt for å komme på de feteste plassene oppe i nord.

 

Har også slitt en del med beinhinnebetennelse i leggen (et jævla helvette), og erfaringen er at det aldri gir seg, men kommer alltid tilbake igjen på et tidspunkt. Kan dette gi meg problemer under tjenesten?

 

Betennelser var den hyppigste frafall grunnen da jeg var på GSV. Da det er store mengder gåing/løping på grus/asfalt og ulent terreng.

Lenke til kommentar

Har også slitt en del med beinhinnebetennelse i leggen (et jævla helvette), og erfaringen er at det aldri gir seg, men kommer alltid tilbake igjen på et tidspunkt. Kan dette gi meg problemer under tjenesten?

 

Det er problematisk. Du må bare gå til innkjøp av de beste innleggssålene man kan få tak i. Jeg hadde det sporadisk ifm løpetrening i ungdommen, men det ble ille da jeg var inne. Holdt på altfor lenge uten skikkelige såler også. Dersom man går til legen der oppe er sjansen for kjøkken/vakttjeneste stor, da det ikke er mulig å helbrede dette på kort tid. Jeg ignorerte smertene, og nå er det kronisk for meg, regelmessig løping på asfalt utgår i overskuelig fremtid. Men det gjør ingenting, for jeg sitter igjen med fantastiske opplevelser som vil følge meg i all fremtid! :)

Lenke til kommentar

Har også slitt en del med beinhinnebetennelse i leggen (et jævla helvette), og erfaringen er at det aldri gir seg, men kommer alltid tilbake igjen på et tidspunkt. Kan dette gi meg problemer under tjenesten?

 

Det er problematisk. Du må bare gå til innkjøp av de beste innleggssålene man kan få tak i. Jeg hadde det sporadisk ifm løpetrening i ungdommen, men det ble ille da jeg var inne. Holdt på altfor lenge uten skikkelige såler også. Dersom man går til legen der oppe er sjansen for kjøkken/vakttjeneste stor, da det ikke er mulig å helbrede dette på kort tid. Jeg ignorerte smertene, og nå er det kronisk for meg, regelmessig løping på asfalt utgår i overskuelig fremtid. Men det gjør ingenting, for jeg sitter igjen med fantastiske opplevelser som vil følge meg i all fremtid! :)

 

Huff!! Lege skal konsulteres, tabletter skal konsumeres. Ser ut som om jeg må få bukt med problemet før neste år, hvis jeg havner i kjøkkentjeneste er jeg redd det ender med et vådeskudd i foten...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg kan fortelle alle som skal til GSV, jeg tror ikke det har gått en dag siden jeg dimma 6. januar at jeg ikke har tenkt på året i Kirkenes.

 

Så til dere som skal dra dit, gi gass, se etter løsninger og aldri sitt stille og vent.

 

Til dere som nøler, dra likevel, utfordre dere selv. Dere får opplevelser dere aldri vil glemme og dere blir en sammensveisa gjeng alle sammen, uansett om man er fattig eller rik, bergenser eller østlending, stygg eller pen.

 

Se mot nord, man får rødere kinn!

Lenke til kommentar

Hei. Fullfører videregående neste år og er sinnykt giret på GSV-tjeneste. Satser på Juli 2011, hvis alt går etter planen. Pleier man som regel komme seg der man ønsker å komme?

 

Har gått i speideren så lenge jeg kan huske, og har noe erfaring fra RødeKors HK, og er i ganske god form. Lurer litt på de fysiske kravene for å komme seg ut på grensa, eventuelt for å komme på de feteste plassene oppe i nord.

 

Har også slitt en del med beinhinnebetennelse i leggen (et jævla helvette), og erfaringen er at det aldri gir seg, men kommer alltid tilbake igjen på et tidspunkt. Kan dette gi meg problemer under tjenesten?

 

Nå er det kanskje litt spesiellt mtp min kontigent, da vi hadde et syykt stort frafall på Sessvollmoen, samt masse dimmiteringer den første måneden grunnet skader o.l, men for oss har det vært strengt tatt null fysiske krav for å havne på grensen. Har du tingene noenlunde greit plassert under topplokket, og ikke har fedme så tror jeg du fint skal komme deg på grensen. Om ikke formen er helt tilstede, så får du ihvertfall kjørt deg litt i GRKP/U :)

 

Men det er klart en fordel å trene litt før man kommer inn, og som Herr brun sier, gå litt i skog og mark, type ulendt terreng. Å gå med sekk er ikke superviktig, da du aldri har en særlig tung sekk på ryggen på grensen. Med visse unntak. I GRKP/U blir det nok noen runder med tung sekk, men jeg klarte meg fint uten noe særlig trening på det før jeg rykket inn.

 

Beinhinnebetennelse er det verre med. Mange som er dimmet pga det i min kontigent. Har selv hatt det, 1-2 år før jeg reiste inn. Det eneste som hjalp for meg var å holde meg i ro, samt knaske noen tabletter. Men tror det varierer fra person til person, så snakk med en lege.

 

Lykke til, du vil få et år med mange gode minner dersom du havner her oppe :)

 

Og for de som lurte, hokusstøtte på grensa/GSV generellt er ikke-eksisterende. Alle er ute på oppdrag andre steder

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva er hokusstøtte? Skal inn om et og et halvt år og lurer fælt på grensetjenesten.

 

edit: og jeg fant denne gruppen på facebook: http://www.facebook.com/photo_search.php?oid=2250555197&view=all

 

Får man kjøre snøscooter og gå på ski der oppe?

Har du innrykk om sommeren er det stor sjanse for MYE snøscooterkjøring på grensa. Er vel også noe for folk i stab i leir. Bruken av ski varierer en del etter hvor du er, men jeg tror at det uansett ikke forekommer det første halvåret.

 

For de som rykker inn om vinteren tror jeg snøscooterkjøring er ikke-eksisterende, men ski blir derimot flittig brukt.

Endret av AlphaSix
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...