Gå til innhold

Grensejeger i Finnmark


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får man en helikoptertur i løpet av tjenesten?

hvis de fortsatt har det stasjonert på gsv, så får du med all sannsynlighet det, men er ingen garanti. i min kontigent fikk samtlige prøvd seg på å "ta ned" helikopter under utdanninga (samt at man fikk en liten tur rundt leiren i samme slengen)

HPIM0877a.jpg:cool:

 

men kontigenten som tok over for min, kom på grensa uten å ha gjort annet enn å tørrtrene med stoler. jeg vet at noen av dem fikk flydd mens de var på grensa, men neppe alle. personlig fikk jeg 3 turer totalt ihvertfall.

 

men det ble meldt i nyhetene for ett år siden eller noe, at en av postene forsvaret skulle spare penger på var å kutte ut å ha helikopter stasjonert på GSV. aner ikke om det ble noe av.

edit; link

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324

Får man en helikoptertur i løpet av tjenesten?

hvis de fortsatt har det stasjonert på gsv, så får du med all sannsynlighet det, men er ingen garanti. i min kontigent fikk samtlige prøvd seg på å "ta ned" helikopter under utdanninga (samt at man fikk en liten tur rundt leiren i samme slengen)

HPIM0877a.jpg:cool:

 

men kontigenten som tok over for min, kom på grensa uten å ha gjort annet enn å tørrtrene med stoler. jeg vet at noen av dem fikk flydd mens de var på grensa, men neppe alle. personlig fikk jeg 3 turer totalt ihvertfall.

 

men det ble meldt i nyhetene for ett år siden eller noe, at en av postene forsvaret skulle spare penger på var å kutte ut å ha helikopter stasjonert på GSV. aner ikke om det ble noe av.

edit; link

 

Sinnsykt kult bilde! :thumbup: blir et parr effektive minus under rotoren vet jeg :p

Har hørte noen rykter om det samme, at det ikke flys mer på grensa fordi de ikke har kapasitet pga NAD bidraget. Noen som er inne nå som vet noe mer?

Lenke til kommentar

Jeg var sannsynligvis inne et år etter Joaaso (han dimmet sannsynligvis juli 2008, jeg juli 2009), og hadde samme greien. En teoretisk/praktisk leksjon med helikopterdrill (med pakning) i leir med en påfølgende (taktisk ;) ) flyvning i nærområdet.

På grensen var det fint lite helikopterstøtte. Jeg tror de kom én eller to turer på begynnelsen av sommeren og fikk kjørt tørrvarer rundt til de verste plassene. Så det er bare til å belage seg på trasking med masse mat etter at sesongen for ditt lettkjøretøy er over. Men det er vel egentlig bare et problem i nordteig.

Lenke til kommentar

Jeg var sannsynligvis inne et år etter Joaaso (han dimmet sannsynligvis juli 2008, jeg juli 2009), og hadde samme greien. En teoretisk/praktisk leksjon med helikopterdrill (med pakning) i leir med en påfølgende (taktisk ;) ) flyvning i nærområdet.

På grensen var det fint lite helikopterstøtte. Jeg tror de kom én eller to turer på begynnelsen av sommeren og fikk kjørt tørrvarer rundt til de verste plassene. Så det er bare til å belage seg på trasking med masse mat etter at sesongen for ditt lettkjøretøy er over. Men det er vel egentlig bare et problem i nordteig.

dimm juli 08 stemmer ja. og det var omtrent sånn det foregikk, ja; tørrtrening i et helikopter som stod i hangaren og så gikk man ut og fløy etterpå i et annet helikopter.

vi hadde lenge ganske brukbar hocusstøtte uten at jeg skal si noe om hvor ofte og sånt. det ble ihvertfall lite trasking/klatring (IHR) med mat frem til vinteren slapp taket -da mistet vi hocusstøtten i over 2mnd av div. grunner. og i vårløsninga er det generelt lite bruk av andre fremkomstmidler også, selv ikke beltevogn, så da ble det mye bæretjænest i knedyp sørpesnø.. ikke gøy.

 

skal forøvrig ikke ta noe ære for bildet -var makkern min som tok det, men det er jeg som sitter der ;) kan nesten ikke beskrives hvor fett det er å oppleve at et helikopter lander bare få meter unna deg. luftbølgen er så kraftig at man nesten blir slått overende hvis man ikke er forberedt. det ene øyeblikket der var alene verdt et år i militæret, LETT! alle bare gikk rundt og gliste bredt resten av den dagen husker jeg:D

 

Har hørte noen rykter om det samme, at det ikke flys mer på grensa fordi de ikke har kapasitet pga NAD bidraget. Noen som er inne nå som vet noe mer?

det helikopteret vi fløy med på bildet der, dukket opp på nyhetene i et innslag fra det NAD-oppdraget noen måneder senere (vi kjente igjen nummeret på fronten) så det er helt klart en link der ja;)

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Alle som er i stand til å se på et kart kan tenke seg hvor behovet for hokus er størst.

tja, da må man nesten ha et kart som viser hvor det er ltk-traseer også, og de karta er jo gradert igjen, hehe;)

 

Okei. I min tid fantes det ikke ltk-traseer. Men likefullt var de fleste veiene tegnet inn, og da gikk det klart frem at livet i sør-teig er relativt behagelig :)

 

Russere og folk fra den tredje verden som må ta seg ulovlig inn i Norge har vel ikke tilgang på kart uansett.

Lenke til kommentar

Alle som er i stand til å se på et kart kan tenke seg hvor behovet for hokus er størst.

tja, da må man nesten ha et kart som viser hvor det er ltk-traseer også, og de karta er jo gradert igjen, hehe;)

 

Okei. I min tid fantes det ikke ltk-traseer. Men likefullt var de fleste veiene tegnet inn, og da gikk det klart frem at livet i sør-teig er relativt behagelig :)

Hehe, det er klart:) Vi ble jo introdusert for et (for oss) helt nytt begrep vi når vi hadde en ukes utveksling med Svanvik..; MB-patrulje:P

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Hehe, er ikke noe i veien for MB-patruljering om man bruker det riktig da -noe jeg synes at vi gjorde i de tilfellene vi brukte det den uka vi var der (uten at jeg skal utdype det..) Kano-patrulje hørtes digg ut, men høres ut som om reaksjonstiden kan bli litt tvilsom, både ifht. manøvrering og å evt. bruk av våpen i worst case... :!:

Men er kanskje ikke så mye bedre med sykkelpatrulje, som man kjører fra tid til annen på ihr -skjønt det er mest for å underholde turistene ved Lillesanden..:p

Lenke til kommentar

Hadde aldri mb på 4,9 når jeg var der. Dimmet for et år siden. Hvordan er befalsituasjonen der om dagen? Greit om dere bruker fornavn hvis det å legge ut etternavn blir for drøyt.

 

Etternavn på stadig tjenestegjørende personell(og forsåvidt generelt) bør forbeholdes PM, samme med 4.9 og tilsvarende benevnelser.

 

Da jeg var på utveksling på Svanvik, før båtsesongen, ble ca 90% av patruljene utført i MB. Viktig å presisere at dette er 3-4 år siden, og kan ikke tolkes som en beskrivelse av dagens operasjonsmønster.

Lenke til kommentar

Hadde aldri mb på 4,9 når jeg var der. Dimmet for et år siden. Hvordan er befalsituasjonen der om dagen? Greit om dere bruker fornavn hvis det å legge ut etternavn blir for drøyt.

 

Vel, akkurat nå St. sjef Olav A, NK Rebecca F, og st. befal Simon R og Haakon P. Jævlig bra befal og er sykt fornøyd med å ha hatt dem dette halvåret. Som PF har det i hvert fall vært diggere de siste månedene med tanke på UTS, blir litt chillere etter hvert :p Nygutta som nettopp var ferdig med OJT får bl.a. to GRKP/U befal som 3. og 4. befal, noe som kan bli hat.

Lenke til kommentar

Roe er omtrent 2m, og er ikke bare HI primus men generelt HI verden. Helt sykt erfaren kar, det klart beste befalet på Svanvik. Han skal på KS til sommeren. Haakon P er både litt tynn i håret og har skjegg atm, so you tell me. Sykt HI i kjenning :p

hehe, ja Roe er en knallbra fyr.. jeg husker han vel mest som HI primus fordi at han under øvelser, som refleks når lyden fra primus forsvant, begynte å instruere primus-rep i søvne :p men EN ting er han alt annet enn HI på..; SLO :D de to tinga og frasen "du trenger ikke være rakkettforsker for å skjønne at..." var det vi husket han mest for..

Er nok den Haakon P. jeg trodde, for jeg kom på at han andre jeg tenkte på ikke het Haakon allikevel, men samme etternavn -vi hadde 5-6stk med det etternavnet, så ble litt surr.. men bra fyr han og ja, i praksis var det nesten han og ikke sjanten som var lagfører i laget vårt den perioden jeg var i det laget..

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...