Gå til innhold

Grensejeger i Finnmark


Anbefalte innlegg

Regner med flere en meg skal opp i kalde Nord. Noen andre her inne som er kalt opp til GSV? Jeg skal opp 18 juli (med andre ord ikke lenge til)

 

Om noen har vært der oppe hadde det vært artig og høre om hvordan feks øvelsene er der oppe? hvor mange felt døgn osv. Alle tips mottaes med stor takk.

 

Show some forumløøøv (no homo)

 

Andre som skal inn 18.07?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da får dere antakeligvis en venninne av meg som skal opp dit. Hun gikk BS-opptak i Garden. Og reiser opp til GSV som Sersjant ;) Sersjant Hellan :) Første kvinnelige Sersjant der oppe visstnok

8981166[/snapback]

 

NOT...

 

Det er 2-3 kvinnlige sjanter her nå +fenr./løyntnant/kapt.

Det er 3 nye jenter som blir sjanter når dere kommer opp, og de har gått en litt hardere befalskole enn Garden sin ;)

 

les om øvelser og alt annet her:

http://www.mil.no/haren/gsv/start/;jsessio...uestid=22937276

Lenke til kommentar

Første øvelse; Øvelse Bivuakk, to døgn med felttilvenning.

Andre øvelse; Øvelse Jeger, 6-7 døgn med leksjoner og generell infanteritjeneste.

Tredje Øvelse; Øvelse Patrulje, 9 døgn, halvparten er leksjoner og infanteritjeneste, den andre halvparten er OP-tjeneste, (drive trafikktelling på E6 i vårt tilfelle).

 

I tillegg vil endel få ekstra øvelser i forbindelse med spesialisering for rollen de vil ha når de kommer ut på grensen. På grensen er det også øvelser, men disse varierer mellom de seks grensestasjonene.

Lenke til kommentar
Første øvelse; Øvelse Bivuakk, to døgn med felttilvenning.

Andre øvelse; Øvelse Jeger, 6-7 døgn med leksjoner og generell infanteritjeneste.

Tredje Øvelse; Øvelse Patrulje, 9 døgn, halvparten er leksjoner og infanteritjeneste, den andre halvparten er OP-tjeneste, (drive trafikktelling på E6 i vårt tilfelle).

 

I tillegg vil endel få ekstra øvelser i forbindelse med spesialisering for rollen de vil ha når de kommer ut på grensen. På grensen er det også øvelser, men disse varierer mellom de seks grensestasjonene.

8981773[/snapback]

 

 

Takk for utfyllende tilbakemelding. Har vært der oppe selv? Jeg lurer på hvordan man bor der oppe. Er det i brakker eller hur?

 

På forhånd takk!

 

Edit: Skrivefeil

Endret av benken
Lenke til kommentar

Har vært der ja, gjetter ikke, for å si det sånn. ;) Det er tre kaserner, på GSV, som egentlig er en ganske liten leir. 6- eller 8-mannsrom. Etter det første halvåret blir du forhåpentlig sendt ut på grensa, hvor det for oss på min grensestasjon var 4-mannsrom. På oppdrag langs grensen i OP-er eller patruljehytter blir det gjerne annerledes.

Lenke til kommentar

Jeg er på GSV i skrivende stund, så dersom det er noe du lurer på noe mer så spør i vei.

Ellers må jeg bare si, at du er heldig som er med på sommer inntykket, den første øvelsen tror jeg er ganske enklere om sommeren, en om vinteren i 30-35 minus. ;)

 

Et annet tips er å ikke pakke med deg for mye når du reiser opp her, du får alt utstyr du trenger, så du trenger ikke ha med deg mer en toalettutstyr, og et kleskift. (masse boksere og sokker er et must)

Lenke til kommentar

Ellers må jeg bare si, at du er heldig som er med på sommer inntykket, den første øvelsen tror jeg er ganske enklere om sommeren, en om vinteren i 30-35 minus. ;)

 

8985141[/snapback]

 

Og konstant vind hele tiden.

Det verste helt i begynnelsen var nok for meg 3000m i mørke, 35 minus, stiv kuling og lett forblåst snølag på veien.

Lenke til kommentar
Jeg er på GSV i skrivende stund, så dersom det er noe du lurer på noe mer så spør i vei.

Ellers må jeg bare si, at du er heldig som er med på sommer inntykket, den første øvelsen tror jeg er ganske enklere om sommeren, en om vinteren i 30-35 minus. ;)

 

Et annet tips er å ikke pakke med deg for mye når du reiser opp her, du får alt utstyr du trenger, så du trenger ikke ha med deg mer en toalettutstyr, og et kleskift. (masse boksere og sokker er et must)

8985141[/snapback]

 

Takk for tips. Hvor ofte er det øvelser eller styrketrening? Det er ikke noe problem for meg, men bare lurer. Er det noe som skjer hver dag, eller får vi fri også? Hvordan er hverdagen liksom?

 

Tusen takk for alle tips så langt. Gleder meg egentlig jeg

Lenke til kommentar

Øvelser er ikke så innmari ofte, men man er jo ofte i teig og driver opplæring uansett. Styrketrening ala push-ups og slikt er det mer eller mindre hver dag under grensejegerutdanningen, du kommer sikkert til å ha et anstrengt forhold til oppstillingsplassen, for å si det sånn.

 

@ Killer og Alex, dere har sikkert hatt noen frydefulle dager på bane november også? Det må jo nesten være verst med vinterkontingenten...

Lenke til kommentar
...

 

Et annet tips er å ikke pakke med deg for mye når du reiser opp her, du får alt utstyr du trenger, så du trenger ikke ha med deg mer en toalettutstyr, og et kleskift. (masse boksere og sokker er et must)

8985141[/snapback]

 

Minner på at klokke er noe av det mest essensielle du kan ta med deg på rekrutten. Mobilklokka duger ikke. Husk også innleggsåler, forsvarets inleggsåler er ikke alltid så godt å gå på :)

 

GSV har internt et rykte på seg for å være en svært god tjeneste. Soldater som har tjenestegjort i GSV er motiverte og svært profesjonelle personer. Pleier ikke være noen problemer med å fylle opp grenaderstillingene der oppe!

 

GSV er en av Forsvarets prioriterte avdelinger (skarpe oppdrag og svært operativ) så du kan forvente deg å få det nyeste og kuleste utstyret der. Du får helt sikkert erstatteren til AG-3 (HK416), samt den nyeste uniformen og de kuleste gadgetsene.

Lenke til kommentar

De kan da ikke være _SÅ_ prioriterte, jeg gikk gjennom 3 par med ski før jeg endelig fikk et par som fungerte noenlunde. Riktig dette med klærne og utstyr, du får absolutt ALT du trenger.

Ta med en klokke du kan ha i lommen, fordi det å ha armbåndsur der oppe på vinteren kan bli et helvete. Du bør ikke gå med metall på kroppen da det suger ut varme og lager frostskader. Alt av piercinger og ringer er ikke lov, bare med unntak av gifteringer.

Lenke til kommentar

Stemmer det med armbåndsur, jeg leste på internett at det kunne være smart å ha i militære, så jeg kjøpte en billig til 250 kroner. Har ikke angra et sekund på det! Viktig når du velger klokke at du tar en som metallet ikke er i direkte kontakt med huden, som nevnt her, da får du raskt ubehagelige frostskader.

 

Du spurte om hvordan hverdagen er? Jeg kan svare på hvordan dagene er i rekrutten, siden jeg søkte meg inn i sambandsavdelingen etter rekrutten.

 

Revelje klokka 06:00. Mange velger å stå opp litt tidligere for å ha god tid. Rommet mitt sto opp klokka 05:00 gjennom hele rekrutten siden vi hadde en litt krevende fellesvask

 

Frokost 06:00 - 07:00 Spis god frokost, siden dagene er lange og krevende.

 

Romvask/fellesvask: Du må vaske rommet ver morgen, her inngår grundig gulvvask, re opp sengen, tørke støv, vaske vasken og speilen.

I tilleg får alle rom i oppgave å vaske enten gangen, dusjen, dassen, TV-rom Etc.

 

07:20 - 07:30: Inspeksjon. Befalet kommer å inspiserer vasken, det er selfølgelig viktig å være nøye, dersom du får omvask resulterer det i at du må stille rommet på nytt og du får da kortere lunsj/middag.

 

07:30: Oppstilling. Vet ikke hvordan dette er på sommerstid, men vinterstid er dette preget av 30-40 minusgrader, totalt mørke og sur vind. Her er også trikse å være på plass et par minutter før tiden. Dersom folk er for seine iverksettes push ups, armheving og lignende.

 

07:30 - 11:00: Første økt. De første dagene er det mye venting, utdeling av utstyr, legesjekk og lignende. Men etterhvert som dere får ut utstyr begynner utdanningen. Dere blir trent opp i overlevelse i kaldt klima, sette opp base, forsvarsstillinger ol.

Vinterstid er dagene preget av skiturer med oppakning og teltoppsetting.

 

11:00: Lunsj. På gsv er det varmlunsj. Pølser, pomfri, grøt ol. I tilleg til en ganske bra salatbar.

 

11:00 - 16:00 Andre økt. Mye det samme som i første økt.

 

16:00: Middag. Mye det samme som i lunsjen, bare litt mer middagspreg :p

 

16:00 - 23:00: Fri. I rekrutt perioden setter velferden opp endel aktiviteter, som Kino, spillturneringer, pokerturneringer, klatring ol.

 

23:00 Rosignal.

 

Andre tips: Når befalet sier "Spørsmål" etter å ha gitt instrukser til et eller annet så holder dere kjeft.

For eksempel fikk vi beskjed om at vi skulle ut på skitur senere samme dag, og når befalet sa "spørsmål", var det en kødd som rakk opp handa å lurte på om vi skulle ha hjelm. Selfølgelig svarer befalet da, ja. Initiativ = merarbeid.

 

Skriv navn i vindlua og pass uhyre godt på den, du vil ikke være løken som går rundt i hjelm mens resten går i vindlue.

 

Når det gjelder den første øvelsen dere skal på, drikk MYE vann, og kjøp med deg noe å tygge på (type polarbrø).

 

Til slutt, jobb i rekrutten, gi alt det dere har, dere får igjen for det etterpå. Dere blir vurdert gjennom hele rekrutten og dersom dere ikke imponerer blir dere sendt til vakta eller kjøkkenet.

Endret av alex503
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Stemmer det med armbåndsur, jeg leste på internett at det kunne være smart å ha i militære, så jeg kjøpte en billig til 250 kroner. Har ikke angra et sekund på det! Viktig når du velger klokke at du tar en som metallet ikke er i direkte kontakt med huden, som nevnt her, da får du raskt ubehagelige frostskader.

 

Du spurte om hvordan hverdagen er? Jeg kan svare på hvordan dagene er i rekrutten, siden jeg søkte meg inn i sambandsavdelingen etter rekrutten.

 

Revelje klokka 06:00. Mange velger å stå opp litt tidligere for å ha god tid. Rommet mitt sto opp klokka 05:00 gjennom hele rekrutten siden vi hadde en litt krevende fellesvask

 

Frokost 06:00 - 07:00 Spis god frokost, siden dagene er lange og krevende.

 

Romvask/fellesvask: Du må vaske rommet ver morgen, her inngår grundig gulvvask, re opp sengen, tørke støv, vaske vasken og speilen.

I tilleg får alle rom i oppgave å vaske enten gangen, dusjen, dassen, TV-rom Etc.

 

07:20 - 07:30: Inspeksjon. Befalet kommer å inspiserer vasken, det er selfølgelig viktig å være nøye, dersom du får omvask resulterer det i at du må stille rommet på nytt og du får da kortere lunsj/middag.

 

07:30: Oppstilling. Vet ikke hvordan dette er på sommerstid, men vinterstid er dette preget av 30-40 minusgrader, totalt mørke og sur vind. Her er også trikse å være på plass et par minutter før tiden. Dersom folk er for seine iverksettes push ups, armheving og lignende.

 

07:30 - 11:00: Første økt. De første dagene er det mye venting, utdeling av utstyr, legesjekk og lignende. Men etterhvert som dere får ut utstyr begynner utdanningen. Dere blir trent opp i overlevelse i kaldt klima, sette opp base, forsvarsstillinger ol.

Vinterstid er dagene preget av skiturer med oppakning og teltoppsetting.

 

11:00: Lunsj. På gsv er det varmlunsj. Pølser, pomfri, grøt ol. I tilleg til en ganske bra salatbar.

 

11:00 - 16:00 Andre økt. Mye det samme som i første økt.

 

16:00: Middag. Mye det samme som i lunsjen, bare litt mer middagspreg :p

 

16:00 - 23:00: Fri. I rekrutt perioden setter velferden opp endel aktiviteter, som Kino, spillturneringer, pokerturneringer, klatring ol.

 

23:00 Rosignal.

 

Andre tips: Når befalet sier "Spørsmål" etter å ha gitt instrukser til et eller annet så holder dere kjeft.

For eksempel fikk vi beskjed om at vi skulle ut på skitur senere samme dag, og når befalet sa "spørsmål", var det en kødd som rakk opp handa å lurte på om vi skulle ha hjelm. Selfølgelig svarer befalet da, ja. Initiativ = merarbeid.

 

Skriv navn i vindlua og pass uhyre godt på den, du vil ikke være løken som går rundt i hjelm mens resten går i vindlue.

 

Når det gjelder den første øvelsen dere skal på, drikk MYE vann, og kjøp med deg noe å tygge på (type polarbrø).

 

Til slutt, jobb i rekrutten, gi alt det dere har, dere får igjen for det etterpå. Dere blir vurdert gjennom hele rekrutten og dersom dere ikke imponerer blir dere sendt til vakta eller kjøkkenet.

8991403[/snapback]

 

Takk for veldig informativt svar! :thumbup:

Lenke til kommentar

@ Alex 503; hadde dere fri etter middag i rekrutten? Jeg kan telle på en hånd de dagene vi ga oss før åtte på kvelden, no BS. :no:

 

Det er det jeg har hørt er forskjellen på vinter- og sommerkontingent. Siden det er bedre å komme inn om sommeren, og siden det er kortere tid å drive utdanningen på, kjøres de hardere.

 

Selvsagt, jeg er jo glad jeg ikke hadde Øvelse Bivuakk i 30 blå. Det verste jeg hadde var imidlertid verre enn ren kulde. På Øvelse Patrulje begynte det selvsagt å snø og blåse, det gikk over til sludd/regn og vind. Da det var fire dager igjen skrudde noen på en bryter, og det ble 15-20 blå. Det var gøy... :ph34r:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...