Gå til innhold

Grensejeger i Finnmark


Anbefalte innlegg

Ja, kanskje jeg bør prøve nor tyngre... Men er det slik at man marsjerer lenge og langt uten pauser med såpass vekt på ryggen? eller er det som regel når man går i gruppe? 2-6pers, over lange perioder(sove i telt, bo i skogen)? For da vil jo muligheten til å ta en "ti-minutter" i ny og ne forekomme?

Standard er at man marsjerer i 50 minutter, hviler i 10. Men, som regel når man går i gruppe"? Man går alltid i gruppe. Du gjør aldri noe alene, du er alltid en del av et lag, eller minimum et makkerpar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man har 50/10-konseptet som nevnt.. og man har i tillegg også det som kalles "teknisk hvil" som er noen få minutter som tas etter 10min marsj, hvis det er behov for å justere sekker/bekledning osv.. -det var ihvertfall det det ble lagt opp til i grkpu når vi var 10 mann eller mer og befalene hadde kommandoen.. når vi var nede i 4-mannslag og på grensa når man bare går i makkerpar, tok ihvertfall vi de tinga der bare helt som det passet seg med marsjruta og vanlige patruljerutiner.. mao sånn det virker som at du forventer..

 

når det gjelder total varighet og vekt, så må du være forberedt på å marsje opp mot 10t av gangen med full storsekk i 50/10-konseptet, mens med stridssekk eller "halvfull" storsekk, kan det bli opp mot 20t marsj uten annet enn en litt lengre pause for å spise mat.. og så holder man gjerne på sånn i en uke og vel så det -i grkpu that is.. (men opplegget i grkpu er blitt litt mer ekspedisjons-aktig etter at jeg var der, så jeg vet ikke helt hva som er normalen nå.. )

 

på grensa var de lengste patruljene våre på 6-7t, mens normalen lå på 3-4t, og dette er da med stridssekk på opp mot ca.20kg.. storsekk er vel heller sjeldent på grensa og når det først må til er det ganske lette turer på under en times tid, da de fleste stasjonene har ganske god fremkommelighet langs vei/ltk-traseer så man får kjørt det meste av distansene..

unntakene er i elvenes og til dels grense jakobselv. på elvenes har jeg hørt om 10t marsj for å komme frem til enkelte hytter.. på ihr er det sjeldent snakk om mer enn en time/halvannen, men til gjengjeld er det ganske tunge klatringer opp fjellskrenter, med stegjern o.l

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Takk for mye bra info Joaaso! Slikt finner en ikke på mil.no :) Jeg kjenner at jeg begynner å glede meg skikkelig til sommeren! Fikk du noen problemer med bein/føtter? Brakk ankelen for 3 år siden, og den er fin nå, men har jo vært noen som dimmer fra jeger pga betennelser og andre problemer, det har jeg hørt hvertfall. Er det mange som sliter, eller et fåtall? Tenker meg at det blir viktig å passe godt på bena/føttene mine! Gi de litt omsorg ;)

Lenke til kommentar

Takk for mye bra info Joaaso! Slikt finner en ikke på mil.no :) Jeg kjenner at jeg begynner å glede meg skikkelig til sommeren! Fikk du noen problemer med bein/føtter? Brakk ankelen for 3 år siden, og den er fin nå, men har jo vært noen som dimmer fra jeger pga betennelser og andre problemer, det har jeg hørt hvertfall. Er det mange som sliter, eller et fåtall? Tenker meg at det blir viktig å passe godt på bena/føttene mine! Gi de litt omsorg ;)

 

Gled deg! Har du den rette innstillingen og får bra folk rundt deg så ligger du an til å få et fantastisk år. Jeg er (nesten) litt misunnelig.

 

Ankelen bør tåle tjenesten, såfremt den fungerer "vanlig" og tåler belastninger. Men, et flertall her på forumet inkludert meg selv, er ikke rette vedkommende til å svare på dette. Jeg vil anbefale deg å investere i gode innleggs-såler, jeg drog på meg beinhinnebetennelse og ignorerte den, da jeg mest trolig ville blitt omplassert dersom jeg hadde gått til sykestua. Nå har jeg en kronisk tilstand(det var verdt det).

 

Mange klarer å unngå beinhinnebetennelse, men du må regne med mye marsj/springing på asfalt med M77, og utleverte såler er bare en pappbit med litt filt på. Uansett er omsorg gull, det kan være mye og hente der!

Endret av fedtcreme
Lenke til kommentar

beina/føttene får til tider ganske hard medfart -tror alle i min tropp kjøpte ordentlige såler ved første tur til kirkenes:P

det værste jeg var ute for sånn sett var øvelse jeger, da vi gikk mange lange og tunge marsjer nattestid med lyd/lys-disiplin.. og tro meg -det er MØRKT om natta sent om høsten i Finnmark før snøen har kommet! Vi så knapt nok 5m foran oss når vi gikk, og bare det å ikke miste kontakten med personene foran og bak var utfordrende og desto vanskeligere var det å plassere føttene riktig, for terrenget var i tillegg ekstremt ujevnt (skogbunnen var som en steinrøys med litt mose oppå bare). Jeg tror samtlige i min tropp tråkket helt eller delvis over eller snublet/falt på et eller annet tidspunkt på den øvelsen. Selv hadde jeg ganske mange halvveis-overtråkk og fikk etterhvert ganske store smerter i det ene fotbladet. Jeg fullførte øvelsen, men når jeg kom til leir kunne jeg nesten ikke tråkke på foten, og legen fastslo at jeg hadde fått betennelse rundt stortåbeinet og det var iferd med å oppstå et stressbrudd som ville satt meg ut av spill i 6mnd, hvis jeg hadde latt det gå noen flere dager uten behandling. Heldigvis klarte jeg meg med å være delvis i 2uker og jeg hadde ingen flere problemer med føttene resten av tida på GSV, men jeg har faktisk slått opp den "skaden" flere ganger etter at jeg dimmet, så, ja.. -Pass på føttene dine! ;)

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Er blitt innkalt til juli, og må jo si jeg gleder meg stort sett, men gruer meg litt også. Gleder meg fordi det høres ut som en fantastisk givende tjeneste med mye friluftsliv og bra folk. Gruer meg litt fordi jeg er usikker på hvor tungt det blir å fullføre, og hvor mye slit en må igjennom.

Løper nå 3000meter på rett i overkant av 13 min, er dette noe som bør forbedres før jeg drar nordover for et best mulig utgangspunkt, eller burde jeg heller fokusere på styrkeøvelser? Har f.eks store problemer med hangups (armhevinger og situps går greit).

 

Sikkert besvart før i tråden, men hvordan er det med maten på GSV, både i leir og i felt?

Hvor mye kjøtt? Hvor mye fisk? Er fisken fersk eller er den sånn like halvråtten som den du finner i frysedisken?

Lenke til kommentar

har søkt HBS, men fått høre fra en del hold at det vil lønne seg å bare gå UB, ettersom du får akkurat det samme, på ett år... Er dette helt riktig? En kompis av meg som har gått UB mente det...

Nei, det er bare vås. Enkelt og greit. Det finnes ingen fordeler med å gå UB, annet enn at du ikke binder deg til mere enn ett år.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

noen som så innslaget fra GSV på dagsrevyen nettopp? skjønte ikke helt poenget med innslaget jeg (annet enn som showoff), de sa at GSV hadde kjøpt nye båter, men det var da bare de samme hurricane-båtene som var der når jeg var der.. de er vel minst en 4-5 år gamle..? mulig de har kjøpt inn et par ekstra, men det kom ikke særlig godt frem i så fall og nyhetsverdien er vel ikke den største:P

 

men de fikk vist noen nakne ishavsjegere ihvertfall da :cool: begynner nesten å bli en obligatorisk del av tjenesten på ihr det der nå; nakenbading for riksdekkende media..! selv fikk jeg den noe tvilsomme æren av å kunne si at jeg har vært naken sammen med 20 andre menn i vi menn (heldigvis har de fjerna nakenbading-bildene som lå i den nettartikkelen i starten):p se og hør var på besøk med flaskepost også, på dimmedagen, men da var vi litt mer påkledd :!:

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
Skjer med russerkamo på uniformen? Har GSV fått nytt regntøy?

 

Vet ikke om det er standard for GSV, men på stasjonen der intervjuede er sjef brukes disse som båtdrakter. Forøvrig var det ingen som brukte dem da jeg var der, og det kan diskuteres hvor bra reklame det er å stille opp slik når man skal på tv og representere norsk militærmakt.

 

noen som så innslaget fra GSV på dagsrevyen nettopp? skjønte ikke helt poenget med innslaget jeg (annet enn som showoff), de sa at GSV hadde kjøpt nye båter, men det var da bare de samme hurricane-båtene som var der når jeg var der.. de er vel minst en 4-5 år gamle..? mulig de har kjøpt inn et par ekstra, men det kom ikke særlig godt frem i så fall og nyhetsverdien er vel ikke den største:P

 

Har hørt rykter om nytt motoralternativ. Men husker ikke helt.

Lenke til kommentar
Skjer med russerkamo på uniformen? Har GSV fått nytt regntøy?

Vet ikke om det er standard for GSV, men på stasjonen der intervjuede er sjef brukes disse som båtdrakter. Forøvrig var det ingen som brukte dem da jeg var der, og det kan diskuteres hvor bra reklame det er å stille opp slik når man skal på tv og representere norsk militærmakt.
Ok. Jeg var på stasjon uten båt, så jeg har aldri sett dem før.

Jeg synes også det virker rimelig sløvt når M-02 fungerer såpass bra som den gjør.

Lenke til kommentar

Det der er nederlandsk kamo. Samme som KJK ofte bruker.

snakka med en kompis av meg fra gsv som nå er i tmbn.. han mente det var en britisk suit.. i dunno, jeg husker bare jeg stussa på kamomønsteret jeg og når jeg så det..

 

edit; jeg så innslaget om igjen nå og ser nå at det helt klart ikke er russisk.. fargene er litt like men mønsteret er annerledes.. så ikke så nøye på det første gangen.. ser ut som nederlandsk ja utifra det jeg får opp på google..

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
Vet ikke om det er standard for GSV, men på stasjonen der intervjuede er sjef brukes disse som båtdrakter. Forøvrig var det ingen som brukte dem da jeg var der, og det kan diskuteres hvor bra reklame det er å stille opp slik når man skal på tv og representere norsk militærmakt.

er det ikke i det hele tatt litt tvilsomt å utføre skarpt oppdrag på vegne av norsk militærmakt på norsk jord iført et annet lands kamo-mønster? vet ikke om det er noen regler på sånt jeg, men synes det høres litt tvilsomt ut..

Har hørt rykter om nytt motoralternativ. Men husker ikke helt.

mye mulig, men det kom ikke frem av det innslaget:p Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Britisk og nederlandsk kamo er nesten helt lik (om ikke helt lik?) Men har hørt at det er nederlandsk. Det er en drakt som kan ligne på tørrdrakt. Den inneholder visstnok flytestoff og har snøring rundt armar, bein og bryst for å hindre vanngjennomstrømning. Den blir mye brukt av personell som bruker RIB's og lignende. Har sett drakta blitt brukt mye av Kystjegerkommandoen og Oversettingskompaniet fra Ingeniørbataljonen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...