Gå til innhold

Grensejeger i Finnmark


Anbefalte innlegg

på et eller annet tidspunkt før innrykk skal du få en bunke papirer i posten med div info fra forsvaret.. blant det du får da er "soldathåndboken" som er 150 sider med info om det meste du måtte lure på..

 

og det som står i min fra 2007 ang. økonomi, er at hvis man ikke bor hjemme hos foreldre og har hatt eget bosted i minst 4mnd før innrykk (gjelder ikke hvis man er gift, eller samboer med barn), så kan man søke om å få dekket boutgifter, gjeldsrenter og kostnader på lån til både yrkesretta studier og til verktøy som er nødvendig i ditt yrke, personforsikringer, du kan få støtte om du er selvstendig næringsdrivende og du får dekket spesialtannbehandling..

 

med "boutgifter" menes: husleie, garasjeleie hvis det er en del av husleia, renter og kostnader på boliglån (men de betaler ikke selve avdragene, så der kreves det at banken gir deg fritak fra avdrag mens du er inne og det tror jeg de er forplikta til å gi deg), gjeldsforsikring på boliglån, renter osv. på lån til innbo/oppussing, strøm og fyringskostnader, kommunale avgifter, bolig og innboforsikring, NRK-lisens, fast tlf.abb (maks 200kr per mnd), internett-abb (inntil 350kr/mnd) og kabelt-tv hvis det er en del av husleia/fellesutgifter.. kort sagt; det meste dekkes og flere av de jeg tjenestegjorde bodde i egen leilighet uten at det skapte noen "problemer" for dem på noen måte..

 

det står også en lang liste over hvilken dokumentasjon du må skaffe for å få godkjent søknad om økonomisk støtte.. akkurat når du skal søke og sånn står det egentlig ikke noe om, men vil tro at det er noe du må ordne mens du er der oppe..

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gies vanligvis juleperm til sommerkontigenten, dvs de som rykker inn i juli. Vinterkontigenten får som regel IKKE perm i jula. Slik har var det i alle fall i år.

det er sånn det er hvert år.. vinterkont. får vel rundt 2 uker perm rundt månedsskiftet juni/juli isteden..

Lenke til kommentar

Dere burde glede dere. Beste året jeg har hatt.

 

Hvor godt trent burde man være ved innrykk?

Klarer 6-er på alle styrketestene og løper 3000 på 10:30, men russetida ødelegger nok litt.

Er det veldig fysisk hardt i rekrutten eller kommer man seg gjennom med beinhard vilje?

Endret av Geico
Lenke til kommentar

Klarer du 6 på alle har du ingen problemer! Men går ikke bare på de testene... Jeg klarte alle testene i fjor, men i år har jeg trent med tunge vekter, altså bygd litt mer muskler... Dette har gjort meg tyngre, så jeg sliter med å få 6 på alle testene... 3km vil vel gå på rundt 11. Men det rare er at mange i klassen min (toppidrett) er små spinkle ski/orientering/friidrettsfolk, de har ingen problemer med disse kravene, og flere løper ned mot 8 tallet på 3km! Men er det da en stor fordel i forhold til en som er litt mer muskelbygd og ikke så "sprek"? Er sikker på at jeg vil kunne holde meg lenger på beina med tung sekk og lignende.

Lenke til kommentar

Klarer du 6 på alle har du ingen problemer! Men går ikke bare på de testene... Jeg klarte alle testene i fjor, men i år har jeg trent med tunge vekter, altså bygd litt mer muskler... Dette har gjort meg tyngre, så jeg sliter med å få 6 på alle testene... 3km vil vel gå på rundt 11. Men det rare er at mange i klassen min (toppidrett) er små spinkle ski/orientering/friidrettsfolk, de har ingen problemer med disse kravene, og flere løper ned mot 8 tallet på 3km! Men er det da en stor fordel i forhold til en som er litt mer muskelbygd og ikke så "sprek"? Er sikker på at jeg vil kunne holde meg lenger på beina med tung sekk og lignende.

vanskelig å vurdere, det kommer nok litt an på hver person, men min erfaring var at de som hadde trent veldig mye styrke og var store og muskuløse, var de som havna i "koma" først.. selv gjorde jeg det som tidligere nevnt ikke særlig bra på innrykkstestene, men jeg var allikevel mye seigere og mer utholdende enn de store muskelbuntene.. men de som vel klarte seg best var de som hadde bakgrunn som langrennsløpere o.l.

Lenke til kommentar

Er overhodet ingen muskelbunt! veier 75kg og er 178cm, så ingen ser på meg som stor, men kan være godt trent likevel! Før kunne jeg ta 90 push-ups uten å trene benk, nå tar jeg maks 40 (ordentlig helt ned med brystet) push-ups, men tar 100kg i benkpress nå, det hadde jeg ikke muligheten til før.. Burde jeg istedet bare fortsatt med push-ups kanskje?

 

Har forresten søkt HBS, så jeg prøver selvfølgelig å få best mulig ;) Er gjennomsnittet på testene mye høyere der?

Endret av Håk
Lenke til kommentar

Det er aldri en ulempe å være sterk. Det kan være en ulempe å være tung, og det kan være en ulempe å ha trent mere på styrke enn utholdenhet, og dermed ikke være i så god form som en kunne vært, men om to personer er like tunge, og like utholdende, så har den sterkeste utelukkende en fordel.

 

40 push er mer enn nok. Grunnen til at du ikke tar så mange som før er teknikk og vane, ikke at du er svakere. Grunnlaget ditt er mer enn godt nok, så hvis du personlig foretrekker å trene styrke, så tren styrke. Hvis du skulle trent til fallskjermjegeropptak/marinejegeropptak, så hadde jeg fokusert på "forsvarets styrkeøvelser" samt jogging, og heller spedd på med en økt eller to på gymmen i uka. Men du skal ikke på noe opptak, du skal til GSV. Det er en fysisk krevende tjeneste, men du trenger ikke være supermann, du er allerede godt over snittet. Hvis du føler du personlig får mer ut av den typen trening du driver med nå, så ikke bekymre deg for det. Prioriter det, og spe på med "forsvarets styrkeøvelser".

 

Ellers bør du selvfølgelig trene på å gå fort og langt med sekk i ulendt terreng.

Lenke til kommentar

Vet du ca hvordan snittet på styrkeøvelsene er når det kommer til HBS?

Går en del med nevøen på ryggen 15-20kg i bæremeis, så håper turene med han holder, merket at det var tungt i starten, men venner seg til det! Glad jeg har gått litt med han. Kommer jeg inn på HBS vil jeg uansett prøve å komme til GSV og med på ISTAR "opplegget" du vet sikkert mer om hva dette er? har lest litt, noe som gjorde meg fristet, men har ingen kunnskap om hva det egentlig omhandler?

Lenke til kommentar

Jeg vet hva det er, ja. Befalsutdanningen på GSV er en jegerutdanning, og du lærer å overleve i naturen. Du tilbringer svært mye tid i felt, med veldig tung sekk. Det er nok en av de BS-linjene som er fysisk tyngst, og der det fysiske snittnivået er høyest, både ved påbegynt og endt utdanning.

 

Hvordan snittet er på opptaket vet jeg ikke, men jeg vet at det ikke er noen hensikt å klare flere enn det som kvalifiserer til toppkarakter. Det er mye viktigere å fungere i felt. Det betyr at du må ha friske ledd/bein, og at du er vant til å gå i ulendt terreng. Det viktigste på de fysiske testene er å bestå, det er på feltøvelsen du skal vise at du er det de leter etter, ikke i gymsalen.

 

Dette er selvfølgelig kun det rent fysiske. Det psykiske er vanskeligere å trene opp, og der ser de i stor grad etter potensiale. MEN, jo bedre fysisk form du er i, jo mere krefter kan du bruke på det psykiske (case-løsning, oppmuntring av medsoldater osv.).

Lenke til kommentar

Går en del med nevøen på ryggen 15-20kg i bæremeis, så håper turene med han holder, merket at det var tungt i starten, men venner seg til det!

greit utg.punkt det -hadde ikke prøvd så mye tyngre enn det selv, før jeg kom opp til GSV.. men du har neppe vondt av å teste noe tyngre heller -15-20kg er i den laveste enden av "ryggsekk-skalen" på GSV:p standardpakninga man har med på patrulje på grensa ligger omtrent der i vekt (sambandsradioen veier 12kg alene f.eks...) og det er i en liten stridssekk.. Storsekkene bikker fort 50kg, særlig på grensa når helikopter-etterforsyning av OP'er/FOP'er/hytter blir avlyst og alt må bæres isteden.. en vanndunk er jo 20kg alene..

Lenke til kommentar

Ja, kanskje jeg bør prøve nor tyngre... Men er det slik at man marsjerer lenge og langt uten pauser med såpass vekt på ryggen? eller er det som regel når man går i gruppe? 2-6pers, over lange perioder(sove i telt, bo i skogen)? For da vil jo muligheten til å ta en "ti-minutter" i ny og ne forekomme?

 

Bare med de 20 kg merker jeg det godt i skuldrene etter to timer, nå er jo tyngdepunktet høyt på ryggen i en meis, da ungen sitter litt høyt men.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...