Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Liste over lett-motorsykler+spørsmål om A1


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal kjøpe meg lett motorsykkel til neste år, og har jo da sett på noen sykler, men ikke så mange. Vanskelig å finne dem:S

Hadde noen giddet å bare ramse opp ale lettmotorsykler man for tak i i Norge?

 

Og anngående A1 lappen, er det noe av dette jeg kan gjøre før jeg fyller 16? F.eks. ta teori kurset på forhånd? På bil-lappen kan man nesten ta hele opplæringen før man fyller 18.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åssen type sykkel er du ute etter?

Racing, chopper, enduro, cruiser, steetfighter?

 

Her har du de merkene jeg er kjent med:

 

Aprilia - RS

Cagiva - Mito, Raptor, Planet

CH Racing

Daelim - Roadwin, Daystar

Derbi - GPR, GPR Nude (Tøff!), Senda

Gas Gas - SM

Gilera - DNA

Honda - CBR, NSR, Shadow, Varadero

Husqvarna - WR, WRE, SMS

Hyosung - GT125R, Aquila

Kawasaki - Eliminator, KMX

KTM - EXC

Motogino - Speedster (www.SECMA.no)

Rieju - RS2, SMX

Starway - Chun Lan 125

Sachs - XTC, Madass

Suzuki - Marauder, Intruder, GN, GS, DR, TS/ER, RG

Yamaha - DT, XT, Dragstar, Virago, YBR, TZR, Trailway, SR

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp fulført MC-kurs(I dag faktisk) Og Jeg fikk vite at du kan ta all teori, kjøretimer og teori prøven når du er 15, men selve førerprøven må du være 16 får å ta. Og det må være mindre en 6 måneder siden du tok teoriprøven til du tar førerprøven. Hvis det går over 6 mnd fra du tar teoriprøven til du tar førerprøven må du ta teoriprøven en gang til.

 

Vet ikke om dette ble så godt fortalt ;)

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting, om jeg kjøper en 125cc som veier under 150 (var det maxvekten?) Hvor fort kan en sånn kjøre da?

Eller bare si hvor fort en lettmotorsykkel kan kjøre? uten å bli trimmet, onkelen min snakket om 125, men da tror jeg han mente trimmet, usikker.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på en ting, om jeg kjøper en 125cc som veier under 150 (var det maxvekten?) Hvor fort kan en sånn kjøre da?

Eller bare si hvor fort en lettmotorsykkel kan kjøre? uten å bli trimmet, onkelen min snakket om 125, men da tror jeg han mente trimmet, usikker.

9011616[/snapback]

Den kan kjøre så fort som fartsgrensen og forholdene der man kjører tillater. Det er ingen regler for toppfart eller vekt, såvidt jeg vet er mellomtung motorsykkel den eneste klassen som har lovregulert effekt/vekt-forhold. Grensene er 125ccm og 11kW (ca 14.6HK, forhandlerene strekker det litt og kaller det 15)

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20040119-0298.html#2-2

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

De gamle 100 kubikkerne hadde 6-7hk, og dem hadde toppfart rundt 80-90, så 12-14hk som er vanlig nå er mer enn nok til å følge trafikken hvor som helst i Norge.

 

Det finnes sikkert dem som klarer over 125 også, om man ligger med haka på styret med litt medvind og litt optimistisk avlesing. Nå skal det sies at dem fleste lette sykler er korte og lette å blir gjerne litt "nervøse" og var for vind allerede i 80-90, det er ikke noen fartsmaskiner på noen måte.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Motorhispania RX 50

Derbi Gpr racing 50

 

Det er de jeg har sett på, det "50" er det ccm det? Hva må man ut med for en 125cc?

9012990[/snapback]

 

50 står for sylindervolumet ja. For en pen 125ccm må du nok ut med minst 30 høvdinger. Ofte finner du sykler til en mye bedre pris en dette da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...