Gå til innhold

TEST: Skrivebordsmiljø i Linux


Anbefalte innlegg

Xubuntu er veldig lik Ubuntu (Gnome) ja, men det tror jeg er Canonial som har fikset.

Selv syns jeg at GNOME og XFCE er ganske like. Aller mest i xubuntu-oppsettet som du nevner, men ellers også.

 

Selv thunar har en del likheter med nautilus, bare at den er mye mer minimalistisk (som resten av XFCE). Bl.a. bruker de samme type navigering i kataloghierarkiet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting som kan være forvirrende slik det står nå;

KDE fungerer derfor som et paraply prosjekt for en god del programmer. Noen av disse programmene blir også regnet som blant de beste Linux programmene på sitt område. Vi har blant annet:

Her synes jeg man bør påpeke at programmer for KDE helt fint kan brukes i gnome og motsatt. Det er bare svært få unntak fra dette. Ulempen med blanding er at det kan gå noe tregere å starte programmene, samt at et program skrevet for feks gnome kan passe dårlig inn i KDE mht. utseende. I KDE finnes det dog program som tar sikte på å fikse sistnevnte ulempe. :)

Lenke til kommentar

Likte bildet som viste Project Looking Glass :) Men kanskje man kan få til det i Compiz/ Beryl?

 

Sitter egentlig å venter på wine støtte for dx10 som skal være rett rundt hjørne =)

Da slipper vi å oppgradere til vista for å spille spill i fremtiden =)

8941028[/snapback]

Oppgradere?

 

Fortsett med Linux-artikler, stå på mann! :)

Lenke til kommentar
selv om du skal ha oss til å tro noe annet, så finnes det en god del shellerstattere  (skrivebordsmiljø) til windowsOS.

 

for folk flest er det nok likevell en kuriositet i beste fall

 

se wikilink for liste

http://en.wikipedia.org/wiki/Desktop_shell_replacement

8941929[/snapback]

 

desverre ikke like gjennomført som på linux, hvor en kan velge hvilken en vil bruke ved hver login, om en velger å gjøre det grafisk ;)

Lenke til kommentar
Istedenfor å lage et sett med programmer lagde han et eget skrivebordsmiljø som vi i dag kjenner som KDE eller K Desktop Environment, der bokstaven K ikke står for noe spesielt...

 

Hørte en historie om at tyskeren som startet prosjektet ikke var spesielt god i engelsk og at K står for Cool :D Om det er sant vet jeg ikke, men det er uansett en bra historie!

 

Det beste med KDE er alle de knallbra programmene som Amarok, k3b, ktorrent osv. Synd at selve kde er så rotete og nedlesset med konfigurasjonsmuligheter, men det blir vel bedre i kde4.

Endret av astrox
Lenke til kommentar
Med unntak av at det burde vært modemwarning på bildene synes jeg dette var bra jeg :)

8941492[/snapback]

 

Å ha "modem warning" i en artikkel med store bilder i blir det samme som å ha elgfareskilt i Oslo sentrum - fullstendig unødvendig.

8941943[/snapback]

Det var nok heller tenkt som et hint til den elendige bildekomprimeringen brukt. 48 bit per pixel PNG og 500x400 bilder på nesten en megabyte når orginalen på 1600x1200 er 700 kB. Med JPG hadde det nok ikke vært mye over 100 kB.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Istedenfor å lage et sett med programmer lagde han et eget skrivebordsmiljø som vi i dag kjenner som KDE eller K Desktop Environment, der bokstaven K ikke står for noe spesielt...

 

Hørte en historie om at tyskeren som startet prosjektet ikke var spesielt god i engelsk og at K står for Cool :D Om det er sant vet jeg ikke, men det er uansett en bra historie!

 

Det beste med KDE er alle de knallbra programmene som Amarok, k3b, ktorrent osv. Synd at selve kde er så rotete og nedlesset med konfigurasjonsmuligheter, men det blir vel bedre i kde4.

8942025[/snapback]

Det kan faktisk stemme det; http://kde.org/documentation/posting.txt ;)

Lenke til kommentar

er det bare jeg som har lagt merke til dette?

Utseendet til Gnome er grått og kjedelig som standard, dog det ikke er lett å endre på det. Nedenfor kan du se hvordan Gnome kan se ut iløpet av 10-15 minutter.

 

leif eller dårlig formulering?

 

burde vel heller vært noe sånt:

Utseendet til Gnome er grått og kjedelig som standard, dog er det lett å endre på. Nedenfor kan du se hvordan Gnome kan se ut iløpet av 10-15 minutter.

 

eller er det jeg som roter?

 

syns det er knall med linux-artikler forresten! :)

Lenke til kommentar
Det var nok heller tenkt som et hint til den elendige bildekomprimeringen brukt. 48 bit per pixel PNG og 500x400 bilder på nesten en megabyte når orginalen på 1600x1200 er 700 kB. Med JPG hadde det nok ikke vært mye over 100 kB.

8942108[/snapback]

 

Enig, bildene har alt for stor filstørrelse for en webside. Trenger ikke bruke modem for at dette skal gå sakte.

 

Artikkelen virket grei nok som en introduksjon til Linux desktoper, men hva skjer etterpå? Kommer jeg fra Windows og vil ha et alternativ så forventer jeg noe mer enn en desktop. Hvordan kommer jeg på MSN? Hvordan kommer jeg på nettet og hvordan editerer jeg Word-dokumenter? Det står litt, blant annet om Office-alternativ, og jeg forstår at artikkelen ikke må bli for omfattende, men mange vil nok raskt gå tilbake til Windows uten litt mer hjelp.

Lenke til kommentar

se#: Nå impliserer du at dette er en nybegynnerguide til linux. Det står da klart og tydelig at det er en test mellom skrivebordsmiljø i linux. Hvordan du kommer deg på MSN eller redigert word-dokumenter har veldig lite å gjøre med hvilket DE du bruker. Å gi en fyldig guide til nybegynnere var vel ikke meningen her. Det kan man lese i andre artikler (som kanskje kommer?).

Lenke til kommentar

Flott artikkel. Jeg syns det er bra at dere forteller om Linux, og jeg syns du gjør helt rett i å ta det i små bolker av gangen. Folk flest gidder faktisk ikke å lese tekniske artikler som strekker seg over ti sider. Jeg gjør jo det selv, men jeg syns det er viktigst at folk flest gidder å lese dem. En fin måte å fronte Linux-miljøet på. Takk, hilsen en fornøyd XFCE-bruker!

Lenke til kommentar

se#:

Etterpå må du nok enten vente på mer eller ty til andre kilder på egen hånd: f.eks. bruke en WWW-søkemotor (informasjonen som du lurer på ligger jo bare der ute og venter på deg), snakk med en kyndig venn eller kanskje søke i arkivet eller spørre på GNU/Linux-delen av forumet.

 

Jeg tror ikke denne artikkelen var ment som noen komplett "Alt du trenger å vite for å frigjøre maskinen din fra Microsoft/Apple/[sett inn din tyrann her]", selv om f.eks. mange Windows-brukere helt sikkert kunne ønske seg å lære mer. (Kanskje hw.no-forfatterne tar imot artikkelønsker dersom man spør pent nok). Om man ikke gidder å sitte å gape til neste teskje kommer er det da ikke verre enn å hive innpå på egen hånd ;-)

Endret av kommers
Lenke til kommentar
se#: Nå impliserer du at dette er en nybegynnerguide til linux.

8942825[/snapback]

 

Nei jeg sa tvert imot at jeg synes det er en ok orientering om Linux desktoper. Det jeg i tillegg påpeker er at ønsker man å lokke folk over til Linux, så er det lett å bli "skremt" hvis man ikke får nok info til komme i gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...