Gå til innhold

Ting som er hyggelige og gjør deg glad


Gjest Slettet-Axby2kEH

Anbefalte innlegg

Permanent gått over fra Windows til GNU/Linux. Beste jeg har gjort på en stund.

 

Er det like lett å sette opp som Windows? Hva med drivere, og programmer og slikt? Alt er vel ikke kompatibelt med Linux. Og det er i hvertfall ikke et OS for de som liker å spille.

Spørs hvilken distro som du bruker. Selv bruker jeg Debian av forskjellige grunner, og alt fungerer perfekt. Enklere kontroll over PC-en og mye mindre ressurser blir brukt. Sånn sett ligger GNU/Linux langt over Windows når det gjelder dette. Du finner neppe en enklere måte å installere og anvende programmer på enn måten som blir anvendt i de forskjellige GNU/Linux-distroene. (En måte er å starte terminalen, skrive inn programmet du vil ha, og så installeres det av seg selv og hele prosessen er ferdig på et par sekunder.)

 

Som det blir nevnt over her så er Ubuntu eller Mint (samt flere andre) gode distroer som ofte blir brukt.

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Debian er neppe riktig distro å starte med.

 

Mange hardcore nerder har Debian som favoritt pga. den logiske og fornuftige oppbygningen, stabilitet og den ekstremistiske holdningen til FRI programvare.

 

I tillegg er den enkel å bruke for de som har LITT erfaring.

 

 

Hvis du vil ha en distro som ønsker deg som nybegynner velkommen til Linux-verdenen, bør du teste Mint.

 

Mint er Ubuntu, bare gjort enda enklere.

 

 

Uansett: De fleste Linux-distroer er mye enklere å bruke enn Windows. Bare man venner seg til at Linux ikke er Windows, og at annerledes ikke nødvendigvis betyr vanskeligere.

 

For å installere et program i Windows, må du google produsentens hjemmeside, laste ned en .exe-fil, dobbelklikke, svare Ja og OK på hundre spørsmål, lese Licence Agreement, trykke I accept, trykke OK noen ganger til, og deretter lete gjennom en overfyllt Start-meny for å finne programmet.

er du heldig, så virker det.

 

I Linux, trykker du System ---> Administrasjon ---> Legg til/fjern programvare.

Finn programmet i den meget velutstyrte listen, sortert etter bruksområde, eller søk via søkefeltet blant tusenvis av titler.

Merk programmet du vil ha (f.eks. nettleseren Opera) og trykk Apply.

 

Mye enklere, men altså annerledes enn Windows.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det morsomme er at Debian er omtrent like enkelt. Men pga. patenter har ikke Debian alle de driverne du trenger, som Nvidia og trådløst nettverkskort.

Du må legge dem inn selv, og dette er lett for dem som har litt erfaring, men ikke helt lett for amatører.

 

Ubuntu og Mint gjør omtrent alt for deg.

Hvis driveren er patentert, vil Ubuntu spørre deg om du er sikker på at du vil ha den. Dermed gjør den det lett for deg, uten å bryte patentlover.

 

Denne automatikken er noe av det som skiller Debian fra Ubuntu.

 

Mint spør ikke engang. Alt bare virker.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

1. Kjæresten min. Hu er bare utrolig bra på alle måter.

2. At Brock Lesnar knakk undefeated streaken til Shane Carwin. Herlig!

Idiot som spoiler ting kun timer etter at det har skjedd :nei:

 

Rapportert

Tror ikke du kommer så langt med å rapportere det innlegget, da spoiling av UFC ikke akkurat er veeeldig fyfy i følge reglene til hw.no. Om du virkelig var giret på denne kampen burde du ha sett den så raskt du kunne, ikke surfe rundt på forum hvor du kunne risikere å bli spoilet. Synd du ikke har vett til å uttrykke at du ønsker jeg skal sette det i spoilertag på en normal måte, for da ville jeg gledelig ha gjort det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...