Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. Får se om jeg ikke klarer å være litt mer sparsom neste gang felgene skal få litt voks, kanskje kjøpe litt større krukke neste gang.

Skrevet

Swissvax er ikke løsningen bestandig, spør du meg. Er mange billigere alternativer som er like god med tanke på holdbarhet, som nevnt over. :) Men eksklusivt er det,

Skrevet

Tjener jeg noe på ha en sugeslange til høytrykksspyleren med varmt vann i en bøtte, kontra å bare spyle med kaldt vann? Tenker på at midlene kanskje er gode nok allerede, men varme pleier å hjelpe på å løse skitten... Har dessverre ikke varmtvannskran utendørs.

Skrevet

Er det ikke fryktelig arbeidsomt? Og om du får vannet varmt hjelper det nok på litt, mener det bare en lett lunk så har det nok lite å si vil jeg tippe. Viktigste er uansett forvasken, og hva du bruker der.

Skrevet (endret)

Tjener jeg noe på ha en sugeslange til høytrykksspyleren med varmt vann i en bøtte, kontra å bare spyle med kaldt vann? Tenker på at midlene kanskje er gode nok allerede, men varme pleier å hjelpe på å løse skitten... Har dessverre ikke varmtvannskran utendørs.

Kjøp en tappetank(campingdusj f.eks) å fyll med varmt vann. Heng den 1-2meter over bakken, og vips, så har du varmt vann med trykk nok til å mate høytrykkspyleren.

 

Men det er viktig å passe på at varm vann over 50-60 grader kan ødelegge en høytrykkspyler.

Endret av GLN
Skrevet

Jeg har liten tro på at varmt vann vil gjøre store forskjellen, tror mer det er en gimmick for de "high class" detailerne som vil ha millionærene sine biler.

Skrevet (endret)

Prøv å spyle av matrester med kaldt og varmt vann så er det lett å se forskjell. Det er riktignok 70-80 grader, men jeg tror allikevel det har noe for seg. Varmt vann løser jo opp fett mye bedre enn kaldt vann.

 

Eneste man bør tenke på er at pakninger kan ryke fortere i lengden ved bruk at 60 grader varmt vann. Kjølinga til pumpa er jeg heller ikke sikker på, men det står jo på mange spylere at de skal takle opptil 60 grader. :)

Endret av CFM
Skrevet

Avfetting er noe herk - som jo sliter på den fine vokshinnen som sørger for at dritten ikke setter seg fast. Greit på det verste på vinteren men ikke ellers.

 

Varmtvann er suverent, har brukt det noen ganger på jobben og det renser bort møkk mye bedre enn kaldt vann fra høytrykkspyleren.

Skrevet

Om først bilen er så grisete at kaldtvann(Og varmtvann for den saks skyld) sliter med å fjerne flekker som har kommet så er det, i mitt tilfelle,på høy tid å legge på ny voks. Så da forsvarer bruken av avfetting seg ganske bra. :p

Skrevet

Avfetting er noe herk - som jo sliter på den fine vokshinnen som sørger for at dritten ikke setter seg fast. Greit på det verste på vinteren men ikke ellers.

 

Varmtvann er suverent, har brukt det noen ganger på jobben og det renser bort møkk mye bedre enn kaldt vann fra høytrykkspyleren.

Det sliter mer på lakken å berøringsvaske når bilen er møkkete. Den blir ikke ren av spyling, uansett om vannet er varmt.
Skrevet (endret)

 

Avfetting er noe herk - som jo sliter på den fine vokshinnen som sørger for at dritten ikke setter seg fast. Greit på det verste på vinteren men ikke ellers.

 

Varmtvann er suverent, har brukt det noen ganger på jobben og det renser bort møkk mye bedre enn kaldt vann fra høytrykkspyleren.

Det sliter mer på lakken å berøringsvaske når bilen er møkkete. Den blir ikke ren av spyling, uansett om vannet er varmt.

 

 

Et usvekket vokslag sørger for mindre møkk. Bilen blir heller ikke helt ren av at du bruker avfetting. Og vokslaget sørger for at du sliter mindre på lakken når du vasker.

 

Du havner litt i en ond sirkel ved bruk av avfetting. Plastdetaljer, understellsmasse, smurte hengsler osv - er heller ikke særlig glad i dette.

 

Er bilen skikkelig møkkete er det jo greit, men liker du å holde bilen ren og vasker den regelmessig er det unødvendig i det varme halvåret.

Endret av Mr_Spock
Skrevet

Avfetting som f.eks surfex "tar opp" møkka fra lakken slik at det renner av. Den er dugende selv om den er blandet til 1:100 og enda mildere. Bruker selv 1:40 på sommerhalvåret og 1:20 om vinteren, med prickbort i ny og ned. Forseglingen holder et halvår på et minimum, før jeg anser den som "død".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...