Gå til innhold

Sakte fremover med Blu-Ray og HD DVD


Anbefalte innlegg

Så ikke kom med råttene kommentarer som sverter ett format, spesielt ikke når du tydligvis ikke har fått sett på noen av formatene. rippa filmer blir aldri like bra som originalen, så lenge det ikke er 1:1 rip, altså rein kopi.

8921403[/snapback]

Jeg må innrømme at jeg humret litt når jeg så følgende:

go Blu-Ray!

om du ser en x264-rip av en blu-ray og en hd-dvd, så er blu-ray mye mye bedre.

men vanlige dødlige ser ikke forskjell på en dvd og 1080i. de skal jo bare se tv/film for å ha det morro, så lenge de får sett filmen.

8919060[/snapback]

"Om du hører på en kassett-kopi av SACD og CD så hører du at SACD er mye mye bedre. Men vanlige dødlige hører jo ikke forskjell så klart, de skal jo bare ha litt musikk til fredagspilsen" ;-)

 

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok at folk vil få lyst på HD-video om de får se det oppstilt mot SD ved siden av hverandre. De fleste vil da se den tydelige forskjellen.

 

Men angående Blu-ray mot HD DVD så har jeg ikke erfaring med de, og har ikke gjort meg opp noen mening. Jeg har mest lyst på en brenner som støtter begge deler så jeg får mulighet til å prøve begge, men også støtte for begge format om en film bare kommer ut på det ene. Om jeg måtte velge, så er jeg ikke sikker, men jeg har hørt mye skryt fra eiere av HD DVD.

 

En del filmer har kommet ut på begge formater. Det blir påstått at det finnes mange flere Blu-ray-filmer, men jeg har ikke merket stor forskjell i utvalg. De "gode" filmene ser ut til å komme ut på begge format. :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg kjører dvd spiller med hdmi og ser knappt nok forsjellen da jeg lånte en br spiller med "ekte" br plate... samme film som på dvd... og jeg syns ikke det var noe stor forsjell jeg nei...

så minnimal at jeg venter til jeg har en 1080p tv før jeg oppgraderer selv ja...

 

Jeg sitter ikke å ser film for å finne feil!

8919012[/snapback]

Kanskje skjermen din rett og slett ikke har native 720P... :innocent:

Her er det ivhertfall nesten natt og dag. DVD kan faktisk være irriterende dårlig til tider. Mens med 720P så blir bildet krystallklart. Da får du også native oppløsning hvis du har en skjerm med 1280x720 i oppløsning.

Lenke til kommentar

Husk også at DVD ser bedre ut på en PAL-skjerm enn på en LCD-/plasma-skjerm som har høyere oppløsning "native".

 

Det som har plaget meg med DVD (i lang tid) er at det blir lett streker ved rask bevegelse. Dette har nok en sammenheng med interlacing, men jeg har oppdaget at det er mer utpreget på noen avspillere enn andre. (både i PC og TV)

Lenke til kommentar
En talsmann fra Matsushita - også kjent med merkenavnet Panasonic - tror det vil ta lang tid før Blu-Ray og HD DVD kan skyve dagens, tradisjonelle DVD-standard til side.

 

Han bekreftet at DVD-salget i år vil stå for 95 prosent av markedet og at HD DVD og Blu-Ray neppe vil øke noe mer enn 25-30 prosent frem til år 2010.

 

Slik sett burde det ta lenger tid enn overgangen fra VHS til DVD gjorde iom. at man også må bytte TV apparater.

 

Er ikke snakk om å tenke på på dette for min del før den dyre flotte WS 100Hz digitale tv'en min ryker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Husk også at DVD ser bedre ut på en PAL-skjerm enn på en LCD-/plasma-skjerm som har høyere oppløsning "native".

 

Det som har plaget meg med DVD (i lang tid) er at det blir lett streker ved rask bevegelse. Dette har nok en sammenheng med interlacing, men jeg har oppdaget at det er mer utpreget på noen avspillere enn andre. (både i PC og TV)

8922564[/snapback]

Ja det er klart. Men jeg antar man sammenligner bildet på samme skjerm, og ikke en LCD skjerm mot en PAL skjerm.

PAL skjermen kan jo da naturligvis ikke vise HD.

Lenke til kommentar

DVD på 720p eller 1080p HDTV ser helt latterlig elendig ut. Spesielt når man er vant til å se HD.

 

Det er ingen som helst forskjell i bilde og lydkvalitet på HD-DVD og Blu-Ray; begge benytter de samme kodekene. Det kommer an på masteren og hvor bra jobb filmstudioet har gjort når de digitaliserte filmen.

 

Den eneste forskjellen er det fysiske lagringsmediet og kopisperrer, og så får man velge ut ifra det og ikke påstå at det ene formatet er bedre kvalitetsmessig enn det andre mht. lyd og bilde.

 

HD-DVD og Blu-Ray er vanvittig mye bedre enn DVD på bildekvalitet ikke bare fordi oppløsningen er høyere, men fordi filmstudioene legger som oftest veldig stort arbeid ned i å digitalisere masteren. Et eksempel er Matrix-trilogien på HD-DVD. Hvis du encoder den ned til DVD-størrelse og bitrate i mpeg2 - helt DVD-compliant, ser den uendelig mye bedre ut enn DVD-releasen.

Lenke til kommentar
For ikke å glemme at vanlige TV signaler ser horribelt ut på mange LVD TV'er. Nesten annehver nordmann klager på flatskjermen fordi de ikke forstår hva de kjøper.

8922661[/snapback]

Det har nok også sammenheng med at de ikkje kjører bildet i "native"-oppløsning. Det tragiske er at en stor del av skjermene verken viser 720p eller 1080p i native.
Lenke til kommentar

Dette har vel ikke direkte noe med diskusjonen å gjøre, men tenkte dere i denne tråden peiling på slikt: Går det ann å få en slags avspiller/emulator til pc slik at man kan spille av hd/blu-ray filmer? Jeg tenker da på at man kan laste ned en slags .iso fil(bare at det er i en av disse formatene), som man kan spille av i dette programmet. Dette kan man jo med dvd-filmer.

Jeg spør etter dette for å kunne teste ut blu-ray/hd-dvd på pc'en slik som de er på en hd-plate. Jeg vil ikke få feil inntrykk med en rippa film.

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar

Siste power dvd har avspilling både for Blue ray og Hd DVD.

 

Jeg er hektet på HD film, for min del, etter og ha sett King Kong introen, så var det ikke spørsmål lengere, og dette var i 720p enda.

Var jo som å se fotografier ikke film så klart var det:D

Lenke til kommentar

Det er to dimensjoner man må tenke på om du skal se forskjell på standard PAL og HD (720p/1080i/p). Størrelse på TV og sitteavstand. Sitter du langt unna en liten skjerm vil du ikke se forskjell på standard oppløsning og HD. Har du 50" eller større og sitter relativt nærme skjermen vil du se forskjell (gitt at skjermen har HD oppløsning).

 

De billigste skjermene sliter også med dårlig scaler og deinterlacer. Det kan redusere kvaliteten på HD (og SD) signalene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

for entusiastene er det forskjeller, men for 9 av 10 nordmenn så er dvd "bra nok".

 

Den gjennomsnittlige dvd-kjøper har enten ikke surround anlegg i det hele tatt eller en surroundpakke til under 2000 kr. Og de har tilsvarende enten en gammel analog tv eller en av de billigste flatskjermene som elkjøp og ekspert har solgt titusenvis av...

Da er forskjellen i kvalitet faktisk ikke så stor.

 

Hva entusiastene velger har lite å si. Se på laserdisc markedet for noen år siden.

Lenke til kommentar

På en høyoppløselig 42" vil neppe DVD oppfattes som like bra som 720p vil jeg tro? Hvertfall ikke som en 1080p?

 

Men tror også at True HD osv blir litt som laserdisc ble... for spesielt interresert. De aller fleste kjøper HD ready apparater som ikke viser true 1080p uansett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå er det neppe lenge til full-HD blir de mest solgte apparatene (ca 2008 tipper jeg), men jeg tror det skal ennå mer tid til før blåstråle og HD-DVD tar av. Kanskje ikke før 40% av norske husstander har Full-HD TV. Dvs. etter 800.000 solgte HD-TVer. Med tanke på at mange har kjøpt plasma eller HD-klare TVer de siste 5 årene og neppe vil bytte de ut med det første så tror jeg det kan ta minst 5 år før HD-DVD og Blu-Ray tar av. Innen den tid har kanskje prisene på spillere og filmer blitt billige. (500 kr for billigspillere, 50 kr for billigfilmer). Men da har nok konkurrerende løsninger som harddiskbaserte spillere/opptagere kombinert med filmkjøp over bredbånd blitt langt mer vanlige enn i dag. Hvem vil vel ikke ha alt i en liten boks med nettverkskabel tilkoblet og et par TB lagringsplass?

Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke bare det norske markedet som bestemmer prisene/kostnadene på elektronikken og mediene. Det kan også skje at markedet vokser mer utenfor Norge og fører til at prisene faller slik at flere her til lands også skaffer seg en spiller og flere filmer fordi prisen har blitt lavere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...