Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Skrevet
Zeph skrev (8 minutter siden):

Det er smart om du veit at det kjem ein større nedgang, men det veit ingen. Det blir prata om bobler og krakk heile tida. Av og til skjer det, men stort sett ikkje.

Den enkelte må finne ut av kva dei kan sove godt med å ha pengane sine investert i.

Men det er sjeldent det er så mye snakk som nå. Det er er nesten så alle er enig at vi trenger en korreksjon nå

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nedward skrev (15 timer siden):

Det skal være utbetaling på minst 0,2G årlig. Så beløpet oppjusteres dersom det ikke er mulig å få 0,2G til du er 80.

Dette forstod jeg ikke helt. 

Dersom jeg kun har spart opp et beløp tilsvarende 0,1G årlig, hva vil da skje? 

Skrevet
qualbeen skrev (7 minutter siden):

Da får du utbetalt 0,2G årlig over en kortere tidsperiode. 

Skrevet
5 minutes ago, qualbeen said:

Grunnbeløpet er pr. nå:  130 160 kroner

0,2 = ( 130 160 / 100 )  * 20 = 26032

Om en starter utbetaling fra IPS med kun dette i saldo, evt. ca. det dobbelte f.eks. så vil antall år med utbetaling reduseres til det som kreves for at en skal få utbetalt ca. 0,2 G årlig.

Hos Nordnet tror jeg at en kan velge / endre pensjonsutbetaling fra månedlige utbetaling, til kvartalsvise, og muligens halvårlige/årlige utbetalinger.

Uføre kan velge utbetaling før pensjonsalder. Men når starter utbetaling er reglene ift. fordeling år ift. til at en skal få utbetalt ca. 0,2 G årlig like.

Vet at en kan fortsette å spare i IPS som enhar startet utbetaling fra, forutsatt at ikke er utfor øvre aldregrense.

Og har fortstått det slik at reglene ift. minst 0,2 utbetaling i året er for pensjonsforetaket en sarter utbetaling fra. Så da kan det være fordelaktig å ha IPS / annen pensjon som pensjonskapitalbevis, IPS fordelt på flere aktører om en ønsker mer kontroll ift. utbetaling fremfor at maksimal mulig sparesaldo hos ulike aktørerer startes å utbetales samtidig.

Lurer også på hva som er vanlig praksis hos Nordnet og andre aktører ift. når en starter utbetalinger. Hos Nordnet og Kron kan en ha ETF på IPS også. Og hos Nordnet kan en ha aksjer på IPS og IPA. Ift. kurtasje om pensjonsleverandøren selger på vegne av den som sparer for å frigjøre saldo til utbetaling, om investeringene endres til lav risiko. Tviler på at alt selges. Sikkert ikke noe. At en kun får et estimat på utbetaling basert på verdien av investeringene når en starter utbetaling.

Hos Nordnet ligger Zero, egen pensjonskonto, pensjonskapitalbevis, IPA, gammel IPS under Nordnet Livsforsikring AS, men IPS ligger under Nordnet Norge - Nordnet Bank (Filial av Nordnet Bank AB). Jeg vil anta at beregnings av fordeling av antall år ift. saldo på pensjonsordningene som ligger under Nordnet Livforsikring AS ift. 0,2 skjer samle på tvers av f.eks. pensjonskapitalbevis, IPA, gammel IPA. Kan være variasjon ift. regler for tidligst utbetaling og maks antall år på IPA, gammel IPS, Pensjonskapitalbevis også. Men Iogmed at IPS ligger under Nordnet AB sin norske filial så beregnes saldo for seg selv ift. reglene for fordeling av utbetaling. En kan jo flytte IPS og pensjon til andre aktører. Og vil tro at konto/saldo / innskudd/premie slås sammen med ekisterende IPS el. hos aktøren en flytter til. Så fordelen med å bruke flere aktører r at en kan ha mer kontroll ved å starte utbetaling på ulike tidspunkt. Men kan også være fordelaktig ift. verdipapirene en investerer i, ift. om noen verdier faller i verdi, og noen stiger i verdi. Gjelder jo også på Zero/fondskonto/kapitalforsikring og ASK vs. direkte investeringer som er egne investeringsobjekt hvor en kan realisere fond/aksjer i tap / for fradrag, eller med gevinst for å realisere gevinst direkte, ift. når verdipapiene ignnår iinvesteringsobjekt som ASK, fondskonto, IPS ol.

• 2 uker senere...
Skrevet
Evil-Duck skrev (På 16.11.2025 den 18.41):

Har i dag mesteparten av pengene mine i global indeks, samt noen i DNBs europeiske forsvarsfond, som ikke har gjort det spesielt bra i det siste. Jeg prøvde tidligere å flytte over pengene til Europa-indeksen da Trump herjet som verst i USA med tariff tavla si, men det endte opp som et tapsprosjekt og er nå tilbake igjen på den globale indeksen.

Men nå er jeg igjen bekymret for AI-boblen og vurderer å flytte pengene mine over i fond som er mindre investert i tech. Samtidig er jeg usikker på om det er noe poeng i å prøve å time markedet igjen, eller om jeg bare skal la pengene stå i den globale indeksen.

Noen som har tanker om dette?

Etter uroen på nyåret flyttet jeg for en stund siden mye tilbake til tech fra Norske utbyttefond, pga de stagnerte og tech (usa) gikk gikk forsatt, jeg tror ikke toppen er nådd enda. Mye bestemmes ut ifra hvordan rentene setttes og om trump får kontroll over FED. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...