Gå til innhold

Elkjøp, mobil, garanti.. huff - hjelp?


Anbefalte innlegg

Velkommen inn.

 

Kjøpte k750i på elkjøp, august i fjord.

 

Så hadde jeg den i lommen i boksen under oljebuksen.

Som viste seg og være lite lurt, for da fikk jeg en liten fuktskade og 1 tallet sluttet å virke. Så tankte jeg at hvis jeg slo av og på så virket den sikkert. Men da jeg skulle slå inn ping koden fant jeg fort ut at den ikke virket.

 

Så leverte den på elkøp og signerte noe skikkelig skummle greier. At så godt som alt var min feil hvis det var noe feil på mobilen. og at minstepris var 260kr for innsending. (er det lov forresten? og lage egene kontrakter)

Uansett ringte de meg i dag (3 uker senere) og sa at det var fuktskade og at jeg måtte betale ca 350kr for å få den igjen. eller 0kr hvis de bare hev den.

Men jeg vi ha den igjen! og ny mobil hadde heller ikke tenkt å gi meg :( har jeg ingen rettigheter?

Og hvis jeg får den igjen. kan jeg komme meg inn på mobilen og hente bilder og sånn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Umiddelbart så fremstår saken din som selvforskyldt. Dersom telefonen er utsatt for noe den ikke er ment å tåle, og det beror på din bruk så vil du stå uten reklamasjonsrettigheter.

Du kan alltids kreve reklamasjon og be om bevis for at fuktskaden skyldes din bruk, men i denne saken ville jeg lurt på om det var noe døfødt.

 

Så umiddelbart ser det noe tynt ut, og hva du skriver under på er ditt ansvar. Men bare et spørsmål; hvor gammel er du? (ikke slemt ment spørsmål, men et tankeeksperiment)

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke skryte av at innlegget var så ekstremt godt formulert, hvis det var det du siktet til. Jeg er 19 år. (ble en smule fornærmet må jeg si :p) Så de har ikke fått en mindreårig til å skrive under på noe.

Jeg fikk inntrykk av at hvis jeg ikke skrev under så tok de ikke inn mobilen. Men jeg spurte ikke. Ville bare ut og vekk fra kunde"scervice".

Skrev blant annet under på at fuktskader ikke ble dekket.

Men var vel egentlig ikke min feil at den ikke tålte å inni buksen som lå under oljebuksen.. (eller..?)

 

Uansett - om jeg nå velger å betale 350kr for å få den sendt fra haugesund (edit: eller kanskje hamar, noe på h hvertfall) til bergen.. kan jeg da komme meg inn på mobilen og hente bilder og diverse?

(Det var 1. tallet (som jeg har i pingkoden) som ikke virket)

Endret av Starcraft_RULES
Lenke til kommentar

Mobilen er jo i samme stand nå som når du sendte den inn. Kom du ikke inn da pga. du ikke får tastet pin-koden må du evt. skifte pinkode før du prøver på nytt. ;)

 

Det at de skal ha 350 kr. er for å dekke frakt begge veier + diagnose/tekniker har sett på telefonen.

 

Reklamasjonsretten din mister du det sekund de finner at du har selv skyld i skaden, så da må du rett og slett bare betale hvis du vil ha den tilbake.

Lenke til kommentar
Jeg fikk inntrykk av at hvis jeg ikke skrev under så tok de ikke inn mobilen. Men jeg spurte ikke. Ville bare ut og vekk fra kunde"scervice".

 

Ja du må signere på det arket for at de skal ta imot telefonen, jeg jobber selv i en elkjøp butikk og mange kunder lager et digert helvete om vi ikke kan bevise at de har skrevet under på å måtte betale 350 kroner for å få tilbake en telefon man ikke fant feil på, eller som var utenfor garanti.

 

Skrev blant annet under på at fuktskader ikke ble dekket.

Men var vel egentlig ikke min feil at den ikke tålte å inni buksen som lå under oljebuksen..  (eller..?)

 

Vil da absolutt påstå at dette er selvforskyldt, hvem andre enn deg selv kan du skylde på? produsenten av mobilen eller forhandleren?

 

 

Uansett - om jeg nå velger å betale 350kr for å få den sendt fra haugesund (edit: eller kanskje hamar, noe på h hvertfall) til bergen.. kan  jeg da komme meg inn på mobilen og hente bilder og diverse?

8871741[/snapback]

 

Du kan komme deg inn på mobilen for å ta ut bilder og annen data, men du må først endre pin koden din i en annen telefon.

Lenke til kommentar

Sjekk garanti bestemmelsene for telefonen, vet enkelte SEP tilbehør har noe som heter "Act of god"...du kan jo prøve...

 

Hvordan kunne telefonen bli fuktskadet? hva jobber du med? er telefonen rett telefon for jobben eller det du drev med? kanskje tenke på og anskaffe en vannsikker telefon.

 

Fuktskade er desverre ikke dekkbart av garanti, men du kan forhøre deg med forsikrings selskapet om du har noe reise forsikring eller noe, det skader ikke og forhøre seg.

 

for 5 år siden ble min telefon slått ut a handa på meg, ringte forsikrings selskapet og lagde en "ulykkes forsikkring" og fikk telefonen sent inn for repp.

Lenke til kommentar

for 5 år siden ble min telefon slått ut a handa på meg, ringte forsikrings selskapet og lagde en "ulykkes forsikkring" og fikk telefonen sent inn for repp.

8873062[/snapback]

 

Du tegnet ulykkesforsikringen etter mobilen din ble ødelagt? I så fall kalles det forsikringssvindel og er ulovlig. Eller ringte du inn og fikk laget en sak på din eksisterende ulykkesforsikring?

Lenke til kommentar
Fuktskade er desverre ikke dekkbart av garanti,

8873062[/snapback]

... men allikevel skal den kunne tåle normal bruk. Om han har hatt den i lommen på buksen under en annen vanntett oljebukse mens han har spasert en tur, kan han fortsatt reklamere, uansett hva garantien sier. Om han derimot har tatt den med ut på fæskhavet har han nok ikke mye han skulle ha sagt.
Lenke til kommentar
Fuktskade er desverre ikke dekkbart av garanti,

8873062[/snapback]

... men allikevel skal den kunne tåle normal bruk. Om han har hatt den i lommen på buksen under en annen vanntett oljebukse mens han har spasert en tur, kan han fortsatt reklamere, uansett hva garantien sier. Om han derimot har tatt den med ut på fæskhavet har han nok ikke mye han skulle ha sagt.

8873350[/snapback]

Han kan ikke bevise om fuktskaden kommer under det bruket der eller når han var ute i regnvær. Derimot kan verkstedet bevise at skaden har skjedd ved et enkelt bilde.

Var det ikke en slik sak oppe for en stund siden da? Mener å huske det og da vant forhandler pga. de kunne bevise skaden som var oppstått.

Lenke til kommentar
Var det ikke en slik sak oppe for en stund siden da? Mener å huske det og da vant forhandler pga. de kunne bevise skaden som var oppstått.

8873370[/snapback]

Jeg tror de må sannsynliggjøre at skaden skyldes brukerfeil.

8876999[/snapback]

Og har ikke de sannsynliggjort det med et bilde som viser væske på et kretskort (et eksempel)?

Lenke til kommentar
Mobilen er jo i samme stand nå som når du sendte den inn. Kom du ikke inn da pga. du ikke får tastet pin-koden må du evt. skifte pinkode før du prøver på nytt. ;)

 

Det at de skal ha 350 kr. er for å dekke frakt begge veier + diagnose/tekniker har sett på telefonen.

 

Reklamasjonsretten din mister du det sekund de finner at du har selv skyld i skaden, så da må du rett og slett bare betale hvis du vil ha den tilbake.

8872338[/snapback]

 

Kan jo bare skifte i en annen mobil ja. tenkte ikke så lett. Så for meg noe hacking eller noe sånn jeg.

 

På en måte skal de bare ha penger for å sende den tilbake. for hvis jeg ikke ville ha den igjen bare hev de den og da slapp jeg å betale noe som helst..

 

Er jo på en måte selv skyld. Men synes mobilen burde tåle såpass

 

 

Under virke forhold var det du brukte denne telefonen? Og ble den direkte utsatt for fukt, eller er det det kondens det er snakk om her?

8872461[/snapback]

 

Må være kondens. Jeg hadde mobilen inni lommen i buksen, som var inni oljebuksen. kan ikke ha kommet vann inni der. Jeg jobber på Kirkegår, for det meste stell av graver. Det hadde regnet litt den dagen. Men regnet ikke noe særlig når jeg var ute og jobbet.

 

Sjekk garanti bestemmelsene for telefonen, vet enkelte SEP tilbehør har noe som heter "Act of god"...du kan jo prøve...

 

 

Hvordan kunne telefonen bli fuktskadet? hva jobber du med? er telefonen rett telefon for jobben eller det du drev med? kanskje tenke på og anskaffe en vannsikker telefon.

 

Fuktskade er desverre ikke dekkbart av garanti, men du kan forhøre deg med forsikrings selskapet om du har noe reise forsikring eller noe, det skader ikke og forhøre seg.

 

for 5 år siden ble min telefon slått ut a handa på meg, ringte forsikrings selskapet og lagde en "ulykkes forsikkring" og fikk telefonen sent inn for repp.

8873062[/snapback]

 

SEP? og hvis den har det så snakker jeg med elkjøp?

Kommer nok ikke til å anskaffe meg vannsikker telefon, selv om jeg bor i Bergen :p

God ide, skal høre med forsikringsselskapet.

 

Fuktskade er desverre ikke dekkbart av garanti,

8873062[/snapback]

... men allikevel skal den kunne tåle normal bruk. Om han har hatt den i lommen på buksen under en annen vanntett oljebukse mens han har spasert en tur, kan han fortsatt reklamere, uansett hva garantien sier. Om han derimot har tatt den med ut på fæskhavet har han nok ikke mye han skulle ha sagt.

8873350[/snapback]

 

Ville si at det er ganske normal bruk den har vært utsatt for ja. Har nok ikke vært ute på fæske i det siste.

Lenke til kommentar
På en måte skal de bare ha penger for å sende den tilbake. for hvis jeg ikke ville ha den igjen bare hev de den og da slapp jeg å betale noe som helst..

 

Er jo på en måte selv skyld. Men synes mobilen burde tåle såpass.

 

Grunnen til at de ikke skal ha penger for å kaste den der inne er at de 1) slipper frakt tilbake, og 2) kan bruke eventuelle deler som ikke er skadet / fikse telefonen og bruke den som lånetelefon.

 

Jeg jobber selv i mobilbransjen, og som så mange andre, synes jeg denne saken ved første øyekast virker vanskelig for deg å vinne. Det er jo ingen tvil om at dette er selvforskyldt (det er ingen andre å skylle på), diskusjonen burde nok heller gå i retning av om telefonen burde tåle den bruken den fikk.

 

Du sier at det ikke kan ha kommet vann inn der hvor telefonen lå, men likevel forklarer du at det regnet den dagen men ikke så mye når du jobbet? Du er med andre ord ikke helt sikker på om regnet har kommet inn?

 

Jeg prøver ikke å være frekk, jeg bare spør ;)

 

Dette med at Elkjøp har laget egne kontrakter er helt lovlig, og skal jeg være helt ærlig, kommer jeg til å gjøre akkurat det samme i min butikk i morgen. Det er nyttig både for kunden og forhandler at begge parter er klar over hva dette kan koste hvis saken ikke dekkes av garanti.

 

Jeg vil anbefale deg å skaffe deg en ny telefon. Og for en gangs skyld skal jeg ikke legge noe skyld på Elkjøp i en forbrukersak; jeg syns ikke de har opptrett feil på noen måter i dette tilfellet :) Beklageligvis for din skyld, kanskje.. Så har du ingenting å lage sak på :p

Lenke til kommentar

De sa at den ikke var mulig å reparere, så tviler på at de kommer til å bruke den som lånetelefon. Men deletelefon er forståelig.

 

Det er ingen andre å skylde på utenom mobilen og meg.

Men det kom ikke regn inn i buksen. Som sagt før så lå den i buksen som var under regnbuksen som igjen var dekket av regnjakken. Det eneste som kan ha gjort den fuktig er kondens av fuktigheten utenfor, og min egen svetting/klamhet under tøyet.

 

Det blir nok ny telefon ja.. Men blir hverken elkjøp eller netcom som får pengene mine denne gang. (netcom skal hvertfall ikke få de direkte :p)

Lenke til kommentar
Det blir nok ny telefon ja.. Men blir hverken elkjøp eller netcom som får pengene mine denne gang. (netcom skal hvertfall ikke få de direkte :p)

8892657[/snapback]

 

Hva i alle dager er det du mener Elkjøp har gjort feil? Det er ikke de som ikke godtar reklamasjonen din, det er et uavhengig serviceverksted som skal bestemme det. Elkjøp hadde jo ikke tapt en krone om telefonen din ble dekket av garantien, så de gjør alt de kan for å få telefonen dekket, de vil jo gjerne beholde deg som kunde.

Endret av glosi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...