Gå til innhold

OCZ utvikler superkjøler


Anbefalte innlegg

Hva er forresten varmekapasiteten til luft hvis du vet simen1? ( CF )

 

Spesifikk varmekapasitet for luft ved 20 grader C er 1.005 kJ/kg.K. Så var det alt dette med mol osv.. *sukk*

8867237[/snapback]

1 mol luft er 28,8 gram og vil ved 25°C og 1 atmosfæres trykk ha et volum på ca 24,5 liter. En kubikkmeter luft veier altså 851 gram. Dermed er varmekapasiteten oppgitt per volum: 0,855 kJ/(m^3*K)

 

En prosessor på nøyaktig 100W bruker altså 4 minutter og 16 sekunder på å varme opp 1 kubikkmeter luft fra 20 til 50 °C. (Om jeg har regnet riktig)

 

Til sammenligning bruker en 100W prosessor 20 minutter og 50 sekunder på å varme opp 1 liter vann fra 20 til 50 °C. (Eller 14,5 døgn på å varme opp 1 kubikkmeter vann like mye. Forutsatt null varmetap til omgivelsene)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det bare meg, eller er bildene i artikkelen byttet ut siden den først ble publisert?

8872061[/snapback]

Det kan sikkert stemme. Jeg husker også et annet bilde. Du finner igjen det orginale bildet (med høy oppløsning) og en del andre bilder av kjøleren i kildene (linker) nederst i artikkelen.

Lenke til kommentar

En ting som slår meg når jeg leser artikkelen er at når kjølere blir så effektive som denne, må vel den "blikkhetta" over prosessoren bli en flaskehals? Ja, jeg vet at det ikke er blikk i disse, men burde ikke prosessorfabrikantene lage disse i et bedre materiale også for å få bedre varmeledning?

Lenke til kommentar
Er det bare meg, eller er bildene i artikkelen byttet ut siden den først ble publisert?

8872061[/snapback]

 

Japp, bildene som ligger ute nå fikk vi fra OCZ, noe vi har mer sansen for.

 

 

Ellers ryktes det fra OCZ om at kjøleren skal lanseres i år, til en pris på rundt 100 USD. Det høres jo ikke så ille ut synes jeg.

Lenke til kommentar
En ting som slår meg når jeg leser artikkelen er at når kjølere blir så effektive som denne, må vel den "blikkhetta" over prosessoren bli en flaskehals? Ja, jeg vet at det ikke er blikk i disse, men burde ikke prosessorfabrikantene lage disse i et bedre materiale også for å få bedre varmeledning?

8895108[/snapback]

Blikkhetta, lokket, heatspreader (HS), eller "varmesprederen" på godt norsk kunne helt sikkert vært laget av enda mer edle materialer, men som med det meste som masseproduseres lager man det vel gjerne ikke bedre og dyrere enn "godt nok". Og det som er i dag må vel kunne sies å være godt nok for å gjøre jobben. Jeg er litt usikker på hva Intel's HS er laget av, men AMD bruker i alle fall kobber, med en tynn legering utenpå som gir den aluminiumsaktige overflaten. I tillegg er det jo da også kjølepasta mellom selve kjernen og dette "lokket".

 

På AMD prosessorer er det jo en del som fjerner dette lokket også (Kan skjæres vekk). Er ikke sikker på C2D, men Intels LGA775 før C2D hadde HS limt fast i kjernene, så var ikke mange som hadde suksess med å fjerne på de.

Min egen erfaring på en A64 S939 var at dette ikke hadde stort for seg med luftkjøling, men ga en del bedre temp på vann. Man får jo "nærmere kontakt" men også mindre areal til å overføre varmen til kjøleren, så jeg antar at dette kan være noe av årsaken til at min luftkjøler av aluminium ikke ga noe godt resultat i fht vannblokk av kobber på cpu uten heatspreader.

Lenke til kommentar
Jeg spør igjen, siden det var dårlig med reply på forrige post: Hvor er vifta? :p

8898345[/snapback]

Jeg tror den er tatt av for anledningen sånn at man ser mer av innmaten på kjøleren.

 

Den skal vel stå på toppen slik at det blir motstrøms varmeveksling. (Det er betydelig mer effektivt enn medstrøms)

 

Bilde av toppen uten vifte: http://www.hardwaresecrets.com/fullimage.php?image=6800

 

Redigert: Ser man på dette bildet så ser det ut som lufta skal ned i midten og opp og ut på sidene. Det blir en lang vei for lufta.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...