Gå til innhold

OCZ utvikler superkjøler


Anbefalte innlegg

Karbonnanorør er ikke billige. Jeg ser for meg at prisen på kjøleren tilsvarer prisen på en middels bruktbil. Selv om prisen har sunket betraktelig de siste årene.

 

Redigert: Jeg har funnet priser fra 0,35 dollar per gram til 2000 dollar per gram avhengig av kvalitet og mengde. (Den billigste selges i kvanta på 100kg og har over 50nm rør trolig med svært høy grad av urenheter, defekter og veldig variabel form og størrelse. De dyreste selges i gram og er raffinert til over 95% renhet med enkelveggede rør med liten diameter og stor lengde.

 

Karbonnanorør har forsåvidt den samme termiske ledningsevnen som flak av grafitt. De er laget av samme materiale med omtrent samme flatestruktur men er rullet sammen til rør i stedet for å være store flater. Diameteren kan være ned mot 1 nm, men større diameter lar seg også lage.

8860040[/snapback]

 

Er du sikker på at karbonnanorør har termiske egenskaper som grafitt?

Verdien som var oppgitt her var jo eksremt gode, lurer på om det er nærmere diamant som er en ekstremt god termisk leder. Noen typer karbonnanorør leder vistnok strøm veldig godt som burte indikere at de også er gode termiske ledere.

Gjetter at de vil bruke karbonnanorørene i bunnen på vanblokka for å få god varmeledning fra cpu til vann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor bra vil denne virke da? Like bra eller bedere enn vannkjøling?

8860296[/snapback]

Uansett vil vel ikke en luftkjøler kunne kjøle ned cpu'en til lavere temperaturer enn luften i omgivelsene... Men blir sikkert liten forskjel på idle\load temp :roll:

8860318[/snapback]

 

Ser at ikke helt poenget med denne mega kjøleren da! Min ninja holder en P4 3.2GHz HT på 28, 4-6 grader over romtemp.

Lenke til kommentar

Nettopp det jeg og håper på, hvis de klarer å starte en "masseproduksjon" på en effektiv måte burde prisen synke drastisk på kort tid. Finnes nok et visst marked for det, så kanskje vi kan krysse fingrene for at vi får se slike i butikkene innen de neste årene :)

Lenke til kommentar
Er du sikker på at karbonnanorør har termiske egenskaper som grafitt?

8860602[/snapback]

Grafitt har veldig varierende termiske egenskaper alt etter om man måler på tvers av eller langs lagdelingen. Langs lagene har det ekstremt god ledningsevne (mange tusen W/mK), mens på tvers av lagene er ledningsevnen ganske laber.

 

Siden karbonnaorør og grafitt har veldig like atomstrukturer på langs av lag og rør så vil de også ha svært like egenskaper i de retningene. Redigert: Jeg fant akkurat nå en kilde som sier 2000 W/mK på langs av grafittlagene og 10 W/mK på tvers.

Lenke til kommentar

Jøss her var det mye nytt og interessant for meg, at diamant har svært gode termiske egenskaper ante jeg virkelig ikke, ville faktisk trodd det heller var relativt isolerende som stein eller glass om jeg skulle gjette...

 

Karbonnanorør, er det altså karbon, som i karbonfiber, men laget i nano tynne rør?

At det skulle være en glimrende varmeleder er i så fall også nytt og overaskende. Her ville jeg gjettet mer som plast, eller i alle fall dårligere enn kobber.

 

Vel vel, så feil kan man altså ta, noe racer på kjemi har jeg aldri vært, så takk for interesant tilleggsinformasjon Simen, magnemoe, og andre som bidrar :thumbup:

Lenke til kommentar
Jøss her var det mye nytt og interessant for meg, at diamant har svært gode termiske egenskaper ante jeg virkelig ikke, ville faktisk trodd det heller var relativt isolerende som stein eller glass om jeg skulle gjette...

8861027[/snapback]

 

Det at diamant er en så bra varmeleder er en av to grunner til at det brukes til å skjære f.eks. glass med i industrien.

Friksjonen skaper ofte så høye temperaturer at, hadde det ikke vært for de termiske egenskapene, ville diamant, til tross for sin styrke, vært ubrukelig i mange industrielle sammenhenger i dag.

Lenke til kommentar
På same måte er rein diamant også kun karbon, men pyramide(?)strukturen gjer at den tåler mykje meir en grafitt som består av "karbonflak".

8860291[/snapback]

Tetraederstruktur. Pyramideform er også korrekt, men tetraederstruktur er vel fagtermen.

Lenke til kommentar
Er det farlig å puste inn nanorør?

8863383[/snapback]

Hmm.. Jeg googlet Carbon nanotube hazard og fikk opp noen treff: 1, 2 og 3. Artiklene er uenige med hverandre så det ser ikke ut som det er funnet noen sikre data på det ennå. Men det er selvfølgelig lurt å være føre var og unngå innånding.

Lenke til kommentar

med den kjøleren der så burde det være mulig å bruke peltier-element for å senke temperaturen på prosessoren under romtemperatur :)

 

 

karbon nano-rør er utrolig sterkt, faktisk så sterkt at flere organisasjoner og bedrifter planlegger å bruke karbon nano-rør til å bygge en heis til romstasjoner, månen og mars.

HowStuffWorks

Endret av Prelude
Lenke til kommentar
Jøss her var det mye nytt og interessant for meg, at diamant har svært gode termiske egenskaper ante jeg virkelig ikke, ville faktisk trodd det heller var relativt isolerende som stein eller glass om jeg skulle gjette...

8861027[/snapback]

 

Det at diamant er en så bra varmeleder er en av to grunner til at det brukes til å skjære f.eks. glass med i industrien.

Friksjonen skaper ofte så høye temperaturer at, hadde det ikke vært for de termiske egenskapene, ville diamant, til tross for sin styrke, vært ubrukelig i mange industrielle sammenhenger i dag.

8863381[/snapback]

Ok, det var da voldsomt så lærerikt det skulle være å lese en tråd om en ny cpu-kjøler da! :D

Jeg var ikke klar over at termisk ledende egenskaper var en av grunnene til bruken av diamant i skjæreprosesser. Vet jo at det er hardt og dermed tåler mye, og skjønner også at det dermed må tåle mye varme, men at det også ledet varme var litt nytt ja. :)

Lenke til kommentar
Vil ikke luftens varmeledningsevne begrense denne kjøleren egentlig ?  :hmm:

8867116[/snapback]

Tja, men noe av løsningen ligger jo nettopp i det at nå kan kjøleren være større uten at materialet hindrer varmetransporten så mye at det blir meningsløst.

 

F.eks vil en kobberbasert kjøler som er 1 meter lang fra basen til enden av finnene ikke være mer effektiv enn en kjøler på 10-20 cm fordi varmen ikke kan transporteres langs finnene så langt på grunn av varmemotstanden. De ytterste 80-90cm av kjøleren vil stå uvirksom. Dersom man beholder form og størrelse og bytter ut kobber med karbon nanorør så får man ledet varmen effektivt helt ut til enden av den 1 meter lange kjøleren og hele meteren vil avgi varme til lufta som passerer.

 

(Det var et hypotetisk eksempel for å illustrere et poeng om noen skulle være i tvil)

 

Redigert: Både varmekapasitet og varmeledningsevne i lufta spiller en rolle med tanke på kjølinga.

Lenke til kommentar

Jo, men varmekapasiteten til luft tror jeg vil spille en vesentlig større rolle når det kommer til dette volumet av avgitt watt som vi vil få hvis denne kjøleren jobber for fult.

 

Hva er forresten varmekapasiteten til luft hvis du vet simen1? ( CF )

 

Spesifikk varmekapasitet for luft ved 20 grader C er 1.005 kJ/kg.K. Så var det alt dette med mol osv.. *sukk* ( Var en grunn til at jeg gav opp kjemi :p )

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...