Gå til innhold

Fysisk straff (hund)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da vi hadde grensesetting måtte hun lære at ett nei var ett nei. Da tok vi henne i nakkeskinnet når hun gjorde noe som ikke var lov. Men dette skjedde bare noen ganger, til hun lærte seg nei. Hun pep, men ikke av smerte, mer pga. at hun skvatt.

 

Når hun biter, noe som hender, tar jeg hun i nakken.

Lenke til kommentar

jeg synes fysisk straff er greit, til en viss grad så klart...

hendte en gang i blandt at jeg måtte ta hunden i nakkeskinnet relativt hardt(det hendte hunden pep), men aldri noe utover det...

 

men at andre f.eks knipser på snuta og slikt synes jeg også er ok

Lenke til kommentar

Knipsing på snuta kan svekke luktesansen til hunden betydelig så det vel neppe en god løsning... Jeg skal denne gangen være forsiktig med hva jeg skriver da enkelte ikke liker at jeg får til ting med mine egene kontra sine egne hunder uten å bruke fysiske måter. Jeg er uansett mot fysisk straff mot hunder og grensen bør i minstefall gå ved å ta hunden kraftig i nakken. Jeg tror/vet at man kan få en like lydig hund ved å bruke andre metoder som sannsynlig virker vel så bra/bedre som fysisk straff men det krever ganske mye mer av dens eier. Problemet er nok at mange ikke har tid nok til å trene/dressere hunden slik den bør gjøres og finner da heller på snarveier som fungerer raskere som fysiske metoder. Jeg kan hendvise til de fleste gode bøker som går på trening/dressur med mennesker som har dette som sin levestil uten å gå fysisk til verks... Jeg er ingen bedreviter men har bare en annen tankegang som jeg har lykkes med på alle mine hunder som har vært strålende innen daglig dressur, men jeg som alle andre er sugen på mer lærdom rundt dette omerådet uten at jeg kommer til å bruke fysiske metoder på min hund.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Jeg blir rystet når hundeeiere sier de klyper i øra, knipser på nasen, river i nakken for å få hunden til å forstå, i mine øyne er dette helt forferdelig.

 

Stemmebruk skal være nok! Man kan ta tak i hunden, men ikke så den får vondt... Som å ta rundt skuldrene for å få kontakt, eller smånappe i båndet når hunden drar.

 

I mine øyne: påføre hunde smerte = mishandling no matter what.

Lenke til kommentar
Knipsing på snuta kan svekke luktesansen til hunden betydelig så det vel neppe en god løsning...
Huh? Kor har du fått dette ifra? :!:

 

Fysisk straff kan være en løsning når ikke andre løsninger fungerer. Nå snakker eg om ta hunden i nakken eller dytte i den slik som cesar millan gjør.

 

Hunder er forskjellige og ikke alle lærer på samme måten. Man bør jo helst bruke positive metoder men om ikke det fører noen sted så bruker man andre metoder. Noen hunder er virkelig stae og da hjelper det lite med klikker og godbit.

Lenke til kommentar
Knipsing på snuta kan svekke luktesansen til hunden betydelig så det vel neppe en god løsning...
Huh? Kor har du fått dette ifra? :!:

 

Fysisk straff kan være en løsning når ikke andre løsninger fungerer. Nå snakker eg om ta hunden i nakken eller dytte i den slik som cesar millan gjør.

 

Hunder er forskjellige og ikke alle lærer på samme måten. Man bør jo helst bruke positive metoder men om ikke det fører noen sted så bruker man andre metoder. Noen hunder er virkelig stae og da hjelper det lite med klikker og godbit.

8854503[/snapback]

 

Kjøp denne boken du :!: http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=700

Lenke til kommentar
Står det noe der om at hunder mister luktesansen etter å blitt knipset i snuten?

 

Ps. Har aldri knipset vofsen i snuten.  ;)

Ikke behøver eg å ta han i nakkeskinnet heller.  :)

8854609[/snapback]

 

Ja det står helt klart at luktesansen blir redusert ved knipsing mot snuten og dette støtter de fleste kilder som er eksperter på hund. Dette skjer ikke over natten selvfølgelig men ved langvarig handling så er dette et klart resultat at hunder blir helt bedøvedt rundt snuten grunnet dette og kan miste sin luktesans mot nesten 80%.

Lenke til kommentar

Jeg har flere ganger straffet min hund fysisk, det var kanskje ikke like rettferdig alle gangene. Vanskelig å være like rettferdig som valpemor gitt ;)

Jeg tror det er veldig effektivt, om man bruker det rett. Men selvfølgelig, det med å velte hunden på ryggen og holde den der og slikt syns jeg ikke noe om. Straff skal være rask og kontant. Og om hunden ikke lærer, kan det ikke kalles straff.

Lenke til kommentar
Stemmebruk skal være nok! Man kan ta tak i hunden, men ikke så den får vondt... Som å ta rundt skuldrene for å få kontakt, eller smånappe i båndet når hunden drar.

8854446[/snapback]

Stemmebruk er IKKE nok.

Hunden MÅ ha assosiasjoner til det, samme hva det er . Akkurat som når du lærer hunden å sitte, å bli, å stå osv.

Jeg har nok straffet atlas fysisk, men ofte når han gjør noe galt (eller gjorde, han har lagt av seg en god del valpefakter nå) stilte jeg meg ned på alle fire og knurret til ham. Siden han ser på meg som alfatispe, så la han seg da ned, og skjønte han hadde gjort noe galt.

Når han bet for hardt som valp, så bet jeg tilbake.

 

Det man gjør med MILD fysisk avstrafning er rett å slett å snakke deres språk.

Lenke til kommentar
Stemmebruk skal være nok! Man kan ta tak i hunden, men ikke så den får vondt... Som å ta rundt skuldrene for å få kontakt, eller smånappe i båndet når hunden drar.

8854446[/snapback]

Stemmebruk er IKKE nok.

Hunden MÅ ha assosiasjoner til det, samme hva det er . Akkurat som når du lærer hunden å sitte, å bli, å stå osv.

Jeg har nok straffet atlas fysisk, men ofte når han gjør noe galt (eller gjorde, han har lagt av seg en god del valpefakter nå) stilte jeg meg ned på alle fire og knurret til ham. Siden han ser på meg som alfatispe, så la han seg da ned, og skjønte han hadde gjort noe galt.

Når han bet for hardt som valp, så bet jeg tilbake.

 

Det man gjør med MILD fysisk avstrafning er rett å slett å snakke deres språk.

8858016[/snapback]

 

Er hunden slem, snakk streng til den, er den god, ros den. Da assosierer den god oppførsel med vennlighet og dårlig oppørsel med strenghet.

 

Jeg lærte hunden min "sitt" uten å sette meg ned når jeg gjorde det, tror det bare er du som liker å leke hund. Og er du sikker på at han skjønte at han hadde gjort noe galt? Hadde jeg gjort det med min hund hadde hun også lagt seg ned, ikke fordi hun skjønte at hun hadde gjort noe galt, men fordi hun følte seg truet!

Lenke til kommentar

Synes det blir feil å si at "de er jo slikt hunder gjør med hverandre, så da må det være greit for oss også". En normal hund går ikke til "angrep" hvis det ikke er nødvendig. Hvis du ser på hundens kroppspråk før hunden f.eks. biter en annen hund er det stor sannsynelighet for at hunden har prøvd å dempe den andre hunden før den biter. Dempende signaler kan være å slikke seg på snuten, gjespe, snu seg vekk, legge seg ned eller gå ned i lekestilling. Det som også kan skje hvis du bruker fysisk straff mot en hund er at hunden begynner å bli aggressiv selv.

Å bruke straff blir for enkelt, men det er jo derfor mange bruker det. Straff har du med deg over alt, og når en person straffer en hund føler personen seg bedre etter å ha straffet hunden.

 

Det eneste jeg bruker av "straff" er time out, noe som fungerer veldig bra. Og når det går i trening er å bare la være å gi godbit/leke "straff" nok.

Lenke til kommentar
Synes det blir feil å si at "de er jo slikt hunder gjør med hverandre, så da må det være greit for oss også". En normal hund går ikke til "angrep" hvis det ikke er nødvendig. Hvis du ser på hundens kroppspråk før hunden f.eks. biter en annen hund er det stor sannsynelighet for at hunden har prøvd å dempe den andre hunden før den biter

Det er slett ikke alltid tilfelle. Jeg har opplevd at det kommer en voksen hund løpende ut fra en hage og angriper en liten valp uten noen form for kontakt før det.

 

Dessuten er det ikke snakk om å gå til angrep på hunden. Du skal ikke sparke/slå, du skal vise autoritet og at handlingen var gal. Når en hund tar en annen i nakken, mener du da at hunden ikke vet hvordan den skal oppdra hundevalper?

 

Å bruke straff blir for enkelt, men det er jo derfor mange bruker det. Straff har du med deg over alt, og når en person straffer en hund føler personen seg bedre etter å ha straffet hunden.

Mennesker får også straff når de gjør noe galt. Straffen må dog være på et nivå som hunden forstår.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke enig i at vi skal oppføre oss som hunder. Om vi skal det, så må det læres inn som signaler og kommandoer og brukes fra med en gang man får hunden.

Jeg unngår helst å bruke fysisk straff. Men det skjer jo innimellom.

8864816[/snapback]

Det er det vel heller ingen som har sagt at man skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...