Gå til innhold

Fysisk straff (hund)


Anbefalte innlegg

Det eneste jeg gjør er å holde han nede (trenger ikke være direkte på ryggen, men i en liggende stilling) og stryke ham på brystet mens jeg selv holder meg rolig. I disse tilfellene er det ikke straff, det er mer om få stress og aktivitets nivået bort og slippe han når han har blitt rolig igjen.

Du holder hunden fast - hunden avbryter atferden - hvilken konsekvens har din handling hatt for atferden? Økte den i frekvens, eller ble det mindre av den?

 

Veldig mye mindre ratpus atferd, men han blir eldre, han er bare litt over 2,5 år gammel og schäferhunder har lang unghundsperiode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil ikke anbefale deg å straffe hunden hvis den ikke kommer når du roper. Da er det rett og slett for vanskelige omstendigheter for hunden, og den kan ikke innkallingskommandoen godt nok. F. eks i situasjoner der den ser en annen hund i skogen, en katt løper over lekeplassen osv..

Hva tror du skjer om du straffer hunden din når den endelig kommer bort til deg? Tror du den har lyst til å komme neste gang du roper da? ;)

 

Nei nei.. hvis den blir opptatt av noe annet så skjønner jeg jo at det kan være spennende.. Er ikke slik at jeg har tenkt å ta den i nakkeskinnet bare den ikke har full oppmerksomhet på meg.. :p Men jeg har jo ikke helt bestemt meg enda.. for er ikke sikkert vi får hund med det første..

Lenke til kommentar

Jeg har brukt fysisk straff da hunden min var yngre, både fordi jeg da drev med innlæring av grunnleggende regler og fordi jeg hadde en litt annen holdning til hundedressur da enn nå. Nå er det ytterst sjelden jeg gjør det. Hun er 11 år gammel nå og vi er så innarbeidet at et "nei" som regel er nok de gangene hun gjør noe hun ikke skal.

 

På en måte er jeg ikke prinsipielt i mot all form for fysisk avstraffelse, men på den annen side så mener jeg man skal være svært varsom med det. Det trenger slett ikke være særlig effektivt, og kan heller føre til at hunden blir usikker og forvirret på eier enn at den faktisk skjønner budskapet. Fysisk straff kan ofte være overkill.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hunden min har vært ganske problematisk i starten når jeg og samboeren min hadde henne.

 

Jeg prøvde å lære henne uten å bruke negativ fysisk kontakt. I 3-4 måneder forsøkte jeg det vi lærte på hundekurset. Men det ga ingen resultater. Hun overså meg og samboeren min totalt. Hun trodde hun kunne gjøre som hun ville og det virket som om hun ville dominere meg og samboeren min. Hun oppførte seg også aggressivt når vi var ute og gikk tur, bjeffet og glefset etter andre bikjer og mennesker.

 

Etterhvert så jeg meg lei. Når hun gjorde noe alvorlig galt tok jeg henne i nakkeskinnet og skjente på henne. Jeg var brå i stemmen, men jeg skrek ikke, og jeg stod ikke å skjente på henne lenge. Bare ett brått og bestemt "FY!" mens jeg tok henne løst i nakken. Deretter overså jeg henne totalt i noen minutter. Dette så ut til å gjøre intrykk på henne.

 

Samtidig som jeg gjorde dette, så belønte jeg god oppførsel og skamroste henne hver gang hun gjorde noe bra.

 

Jeg så resultater med en gang, iløpet av én måned hadde hun forandret oppførselen totalt.

 

Jeg tror det handler om å ta avstand fra negativ og asosial oppførsel. Endelig begynte vi å få det koselig på tur sammen, og hun har forstått at jeg og samboeren min er over henne i rang i "flokken".

 

Nå har det gått nesten ett halvt år siden jeg begynte med denne metodikken, og jeg trenger nesten aldri å gjøre det mer. Nå har jeg satt stor fokus på belønning av gode handlinger. Endelig føler jeg at hun begynner å bli den hunden jeg vil ha.

 

Jeg er ikke imot fysisk disiplinering. Så lenge man holder seg saklig, og det ikke blir ufortjent og smertefullt for hunden.

 

EDIT: Det er viktig å ta hunden "der og da". Det nytter ikke å komme med disiplineringen ett minutt etterpå.

 

EDIT 2: Når det gjelder pissing inne så tok jeg henne aldri, jeg bar belønnet henne når hun gjorde fra seg ute. Når hun var ferdig med valpestadiet så ble hun fort husren:)

Endret av Newbie1KENuubie
Lenke til kommentar

Vi bruker ikke fysisk avstraffelse på vår hund i det hele tatt lenger, men vi har tidligere tatt henne i nakken.

 

Derimot, hvis hun lekebiter for hardt, piper vi. Da blir hun veldig obs på at hun bet for hardt og prøver å slikke oss i ansiktet for å dempe og unnskylde, og så leker hun mye mer forsiktig en stund etterpå. Det fungerer strålende.

Lenke til kommentar
Min ble enda værre han når jeg pep :roll:

 

PWN3D! :p

 

Vi bruker ikke fysisk avstraffelse på vår hund i det hele tatt lenger, men vi har tidligere tatt henne i nakken.

 

Derimot, hvis hun lekebiter for hardt, piper vi. Da blir hun veldig obs på at hun bet for hardt og prøver å slikke oss i ansiktet for å dempe og unnskylde, og så leker hun mye mer forsiktig en stund etterpå. Det fungerer strålende.

 

Jeg pleier å si "NEI!" når hunden vår lekebiter. Hun vet at det er hakket unna å bli tatt i nakken, så hun blir veldig underdanig og ser på meg med dådyrøyne og ørene bakover.. uskyldig blikk :p

 

Jeg håper at jeg i fremtiden aldri trenger å ta henne i nakken, at det holder å si nei når hun gjør noe galt. Jeg er veldig aktiv med godbitene om dagen, gir henne virkelig ros også når hu gjør noe bra! Ser ut til å hjelpe:)

Lenke til kommentar

Jeg pleide også komme med et pip/hyl når hun lekebet for hardt. Da trakk hun seg tilbake og så ganske forfjamset ut. :p

 

Nå holder det med et rolig "det er nok", så stanser hun lek. Men som andre har sagt, det kommer jo an på hunden. Og rasen. Min har en god del sauehund blandet i seg og er derfor temmelig lettlært og fokusert på meg. Jeg ser for meg andre raser kan være vanskeligere.

Lenke til kommentar
Jeg pleide også komme med et pip/hyl når hun lekebet for hardt. Da trakk hun seg tilbake og så ganske forfjamset ut. :p

 

Nå holder det med et rolig "det er nok", så stanser hun lek. Men som andre har sagt, det kommer jo an på hunden. Og rasen. Min har en god del sauehund blandet i seg og er derfor temmelig lettlært og fokusert på meg. Jeg ser for meg andre raser kan være vanskeligere.

 

Hunden min kan være veldig ufokusert og jeg må iblandt streve for å få oppmerksomheten hennes, ellers overser hun meg totalt. Det går greit når vi er alene men når det er flere mennesker involvert eller vi går ute så hører hun ikke på meg. Mulig jeg har gjort noe galt i opplæringen, men hvis jeg er litt brå i stemmen, eller i værste fall tar henne i nakken så har jeg oppmerksomheten hennes. Da følger hun bedre med på meg.

 

Dette gjelder da når hun gjør noe hun ikke skal. Jeg tar henne bare når jeg absolutt må, hun har det ellers ganske fritt og det virker som om hun trives.

 

Når det gjelder positiv oppførsel og belønning med godbiter så får jeg veldig stor fokus ;P hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...