Gå til innhold

Fysisk straff (hund)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å stryke hunden kan også være beroligende i stressa situasjoner.

Jeg klapper hunden min når han er i ringen feks, da er han ikke helt fornøyd med at de ser på tenner, og baller. Jeg belønner han ikke for å være stressa/usikker da, men støtter han og forteller at det går bra.

 

Hunden min er nervøs når hun møter andre hunder. Jeg pleier å vise hunden min at det ikke er farlig ved å sette meg på huk og hilse på den andre hunden, og så sier jeg til hunden min: "Ja:) Det er ikke farlig:) Komme da:) Ja:)" hehe.. Jeg kunne sagt hva som helst egentlig, men hun skjønner at det er OK. Kunne f.eks sagt "Ja:) Pappeske er nam:) Koke poteter:) Ja-a:)"

 

Når jeg ser at hun våger seg frem så er det ofte jeg stryker henne litt for å berolige:) Så jeg tror det har en beroligende effekt ja, men jeg tror ikke man bør gjøre det for ofte, da kan hunden bli en "mammadalt"/pyse, og bli helt avhengig av strykingen. Hunden må tørre å våge seg frem selv, og ta initiativ til ting selv, og når den gjør det syns jeg det er greit å belønne den:)

 

Så jeg er delvis enig med begge to.:)

Lenke til kommentar

Jeg er imot fysisk straff. Jeg mener at dersom man har skaffet seg en rase man klarer å takle, og er konsekvent fra den kommer hjem, trengs det bare stemmen og kroppsspråk for å lære hunden. Nå er min hund 6 måneder, og jeg har aldri straffet henne fysisk. Når hun gjør noe galt og ikke reagerer på stemmen min (noe som er veldig skjeldent), dytter jeg så vidt borti henne, men bare for å signalisere at "hei, nå må du følge med her".

 

De gangene det ikke bare holder med et enkelt nei, kommer jeg med et høyere og skarpere NEI, og med en gang hun reagerer, roser jeg henne masse! De største klovnene får de lydigste hundene, vet dere! :D

Når hunden min gjør noe riktig, begynner jeg å rose, gi godbiter, leke og herje med henne, slik at hun skjønner at "dette er noe mamman min blir kjempe glad for og jeg får jo godbiter, så dette lønner seg å gjøre flere ganger".(Tror folk kikker litt rart på meg noen ganger når jeg er ute å trener hunden) ;)

 

Dersom denne metoden som jeg nevnte ovenfor gjennomføres i alle forskjellige hverdagslige situasjoner, tror jeg at det ikke er behov for fysisk straff...

Lenke til kommentar
Hmmm.. skal jeg tørre å si meg uenig? Jeg er uenig.... Men hvis det funker for deg så er det ingen grunn til å slutte med det. Men bikkja mi slutte å pese, pipe og stresse på fanget i bilen når jeg slutta å "belønne" henne med å stryke og klappe henne mens det pågikk..

80% av de jeg har snakket med som har samme type hund som meg har tipset meg om å gjøre det.

Det handler om å støtte hunden, og vise den at ting ikke er skummelt.

La oss si at Geisha slår seg vrang i ringen.

Ignorerer du den oppførselen, eller klapper du henne for å vise henne at det er faktisk ikke så farlig?

Sier seg selv at det å støtte opp hunden i en kjip situasjon ikke er BELØNNIG.

 

tror det var i ei klikkerbok du skal klikke-gi godbit når hunden reagerer på feks en annen hund.

Da gir du ikke belønning for å utagere, men for å forbinne den hunden med noe positivt.

Personlig er jeg litt skeptisk til den slags belønning, men trenes det rett med klikker så fungerer det.

 

 

Newbie1KENuubie

Veldig viktig å holde seg i ro når du snakker til hunden. Ikke bable og si flink gutt(jente?)tusen ganger, det gjør den enda mer usikker. Hvis du er usikker i tillegg så kommer dere ingen vei.

Ta det kuli og oppfør deg normalt.

Kan være at du lager flere tanker i hodet på den når du begynner å klappe på den andre og snakker til han. Og da blir det værre.

 

 

I går feks. Diesel NEKTA å være med inn til dyrelegen. Han gikk bakover og steila.

Jeg fikk bort til han, klappet han og sa det går bra, tok han i halsbåndet og leide han inn.

Rosa jeg han da for å være ramp/usikker?? Niks ;)

(grunnen til at jeg skriver / er fordi jeg vet ikke om det er tull, eller om han faktisk er redd for å være der ).

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Jeg holder meg alltid i ro, jeg "babler" ikke som du skriver.

 

Jeg lar hunden ta initiativ selv. De gangene jeg velger å prate til henne så SER jeg at det har en positiv effekt. Hvis jeg ikke sier noen ting så fortsetter hun bare å være usikker.

 

Jeg er aldri usikker på hva jeg skal gjøre. Og jeg tar det alltid rolig.

 

Jeg tror at de eneste tankene jeg lager i hodet hennes er: "pappa sier at dette er greit, så da er det vel ikke farlig da" ... det er ihvertfall det intrykket jeg får utifra hvordan oppførselen hennes endrer seg ut ifra hva jeg gjør.

Endret av Newbie1KENuubie
Lenke til kommentar

Hvis Geisha hadde blitt usikker i ringen hadde jeg iallefall ikke strøket på henne.

 

Men jeg er også helt imot klikkefolket , som belønner og belønner og belønner. Jeg kan bruke godbiter som avledning (f.eks for å få Geisha til å se på MEG hvis vi går forbi noen og jeg er redd hun vil bjeffe) . Har hun begynt å bjeffe er det ALT for sent å begynne å dele ut nammis :)

Lenke til kommentar

Beklager.

Alle erfarne hundefolk sa det til meg på utstilling i sommer: Vegrer hunden. Ta på den. snakk til den. den skal føle seg trygg i en kjip situasjon.

Så hvis du tror du BELØNNER bikkja når den vegrer,rygger, klikker, whatever så er det feil.

Hva hadde du gjort da? kjefta? ignorert?

Lenke til kommentar

Jeg sa STÅ til Diesel i ringen, da han gikk bakover. Og da ble dommeren sur...

De liker med andre ord ikke at man hever stemmen i ringen. det skulle gjøres utenfor :roll:

 

eks til dyrelegen.

Diesel hater å være til dyrelegen å bli tatt på, og få sprøyter.

dyrelegen sa "snakk til han og klapp han".

Det er ikke akkurat å belønne adferden :)

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Jeg gjorde det jeg fikk beskjed om å gjøre jeg. fordi det er bare tull det han driver med. da skal han få beskjed om å høre etter.

"hardt" er når bikkja piper.

Jeg syns jeg huska ei som sa "du tok nå ikke hardt i han da" her i sommer :whistle:

 

Jeg har ikke ei porselensdukke. Jeg har en unghund som prøver seg på tull, og da er det ingenting galt med å ta tak i nakken og si stå i ro.

Vegrer en hund fordi han er redd blir det feil å kjefte, men dette var et pubertetstroll som dukket opp.

Når dommeren skulle sjekke baller så holdte jeg tak i han og snakka til han. DA var han usikker. Han fikk to sprøyter i baken rett før utstillinga :roll:

Hvis du syns JEG tok tak i han i sommer, så skulle du sett hun som hjalp meg samme helga. Hun nærmest knøvla bikkja. Fordi det han drev med var bare tull... Han trenger å bli satt på plass. Bli han ikke det er det noe jeg vil få problemer med senere.

Hvis du mener det er galt så kan du godt få diskutere det med hun som hjalp meg. Hun har bare en rekke lydighetsmedaljer bak seg, og er kanskje en av norges flinkeste på den biten.

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Jeg er helt imot å ta bikkja på noen som helst måte i ringen eller på bordet eller i hvilken som helst del av en konkurranse for hund.

 

Hunden skal overhode ikke forbinde eieren sin som noe truende i en situasjon som kan være stressende nok av andre grunner. Man kan ikke vite utfallet av en slik straff. Kanskje får hunden et varig problem med den øvelsen den ble straffet i. Overse. Trekk deg fra konkurransen. Hva som helst. Bare ikke gjør trening eller konkurranser til noe negativt. Og tenk så hyggelig det hadde vært i ringen om alle eiere skulle få utløp for sin irritasjon de tydeligvis har der, og fått lov til å heve stemmen.....

 

Når det gjelder hverdagslivet og oppførsel som kan skade andre mener jeg derimot at det er lov å ta tak i hunden i den grad det trengs, som igjen blir opp til hver enkelt.

 

Jeg mener også at en hund ikke har noen form for følelse av støtte fra en "strykende eier" i en ubehagelig situasjon. Eier burde forholde seg rolig og som et forbilde, ikke gå ned på kne og trøste. Man kan trøste barn, ikke dyr. Jeg mener det er unødvendig å dulle med og ta på hunden. Det er situasjonen den skal lære seg å takle, og da kan den ikke vende seg til å ha en eier hengende rundt seg.

 

 

 

Det klikkerfolk har skjønt er at jo mer positiv innlæring og konkurranser (agility, lydighet, utstilling, bruks osv...) er, jo bedre arbeider hunden og jo sikrere blir den på seg selv. Belønnig, belønning og belønning. Det er forresten langt fra det eneste klikkerfolket har skjønt. Det ligger mye bra bak riktig klikkertrening, men dette er vel ikke tråden for det ...

 

Mine to poeng:

- På trening/i konkurranser skal hunden aldri straffes.

- Det skal gjøres forskjell på hverdagsproblemer og atferd i trening/konkurranser.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fysisk straff:

Det som er greit er å ta hunden i nakkeskinnet. Dette kan man bare gjøre til hunden er ni måneder gammel. Det er fordi at som valp er hunden veldig følsom på dette området. I nimådersalderen begynner det å forandre seg. Etter det har det ikke noen effekt lenger. Man kan også ta et grep rundt snuten (ikke for hardt) når den er ulydig.

 

Det er ikke greit å for eksempel slå eller sparke eller dra i halen. Det er heller ikke noen vits i å gjøre som mange tror er riktig: Når hunden gjør i fra seg inne skal man ta den i snuten og så trykke snuten ned i avføringen. Dette er bare tull. For det første, man skal ikke straffe en hund (mest sannsynlig valp, da) for å gjøre fra seg inne. Da tror nemlig hunden at det er galt å gjøre fra seg, og vil da holde på avføringen til bristepunktet. Dette kan føre til tarm- og analsekkskader.

For det andre har dette ingen annen effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...