Gå til innhold

Fysisk straff (hund)


Anbefalte innlegg

For et saklig argument. Jeg kan vel nevne at jeg ikke mener en skal oppføre seg som en hund selv om ingen har nevnt det spesifikt i tråden? Bare kom til å tenke på det i forhold til å snakke hundens språk og oppføre oss på en måte som hunden forstår. Jeg er enig i at man skal prøve å få hunden til å forstå på best mulig måte, men at det er nødvendig å oppføre seg som en hund tror jeg ikke. Men det kan fungerer dersom det er lært inn fra den er liten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fysisk straff får lett konsekvensen at du får en usikker hund. Psykisk usikre hunder er vel noe av det verste du kan ha, da det lett fører til enda mer uønsket oppførsel og gjerne aggressivitet. Fysisk straff bør i mine øyne unngås til de grader, med mindre det er snakk om ett absolutt last resort.

Jo mer du fokuserer på god oppførsel og gir ros for det, jo mer svir også streng, men ikke sur, verbal straff.

 

"hunden får ikke vondt, den blir bare redd" synes jeg også er ett ganske dødt argument. Man ønsker da vitterlig ikke at hunden skal være redd for deg? Det er en tynn linje mellom å vite sin plass, og å være redd.

Lenke til kommentar

Fyskisk traff til hund er vell ikke saa galt (saa lenge det ikke gjoerest for ofte, eller skader hunden).

 

Har maatte ha dradd litt i oerene til min gamle schaferhund, da hun til tider glefset og var veldig ulydig.

 

 

Men for all del, ikke dra for hardt i oerene, det skal visst gjoere jaevlig vondt for hunden, og hunden kan bli gal om du overdriver straffen.

 

 

(amerikansk tastatur, beklager)

Lenke til kommentar
Det er en tynn linje mellom å vite sin plass, og å være redd.

8893982[/snapback]

Noen ganger går veien til det ene via det andre, og det er jo synd, for helst skulle man sluppet slikt, både at eieren føler seg nødt til å skremme hunden (det tviler jeg er nødvendig utenom ekstreme situasjoner) og at hunden gjør det nødvendig. Jeg har i alle fall aldri følt noe behov for å skremme hunden (nå er det forsåvidt ikke bare jeg som oppdrar vår hund, men jeg tror ikke noen andre har gjort det heller).

Lenke til kommentar

Orket ikke lese alt, selv om det ikke var så mye:P men jeg mener at den fysiske straffen kommer ann på hunden, alt gjelder hunden, jeg har erfaring fra to veldig forskjellige hunder, den jeg har nå legger seg på rygg bare du hever stemmen mot den, mens den andre (nå avlivet) kunnet jeg bære i nakkeskinnet gjøre hva jeg ville med, den ga bare faen, den hadde et er-du-ferdig-snart blikket. Husker den stjal kalkunen og fattarn tokk den i nakkeskinnet og slang den ut i stua, etter på kommer den å snoker på bordkanten. dette har egenlig ikke med ulydighet å gjøre, det var personligheten, så jeg vil ikke ha noen koentarer på at den bare er ulydig, dere har ikke sett den. skal ike motsi at den var frekk :p

 

Axl F

 

Edit: jeg pleide ikke å bære hunden min etter nakkeskinet, den pleide ikke få juling, men den hadde tålt det, den var utrolig glad hele tida, den største selvtilliten jeg har sett hos en hund, og den logret seg desverre til blods så vi måtte pusse opp hele huset etter at han gikk bort.

Endret av Axl91
Lenke til kommentar

Edit: jeg pleide ikke å bære hunden min etter nakkeskinet, den pleide ikke få juling, men den hadde tålt det, den var utrolig glad hele tida, den største selvtilliten jeg har sett hos en hund, og den logret seg desverre til blods så vi måtte pusse opp hele huset etter at han gikk bort.

8926609[/snapback]

 

:ohmy: Hvordan kan hunden logre seg til blods? Var det det den døde av?

Lenke til kommentar

Edit: jeg pleide ikke å bære hunden min etter nakkeskinet, den pleide ikke få juling, men den hadde tålt det, den var utrolig glad hele tida, den største selvtilliten jeg har sett hos en hund, og den logret seg desverre til blods så vi måtte pusse opp hele huset etter at han gikk bort.

8926609[/snapback]

 

:ohmy: Hvordan kan hunden logre seg til blods? Var det det den døde av?

8927581[/snapback]

 

Hunden ble avlivet, og nei det var ikke på grunn av kuttet på halen den døde, og den vorstheren jeg har idag har også tidligere kutt på halen, men det gikk visst over. Så jeg har også tenkt på dette med amputering av hale ikke bare er for pynt, men det er et visst behov for det, hunden jeg har idag ble kvitt det fordi den faktsik bryr seg når den får vondt, mens den tidligere kunne stå å logre inntil peishellene utene å snu seg engang :roll:

 

Axl F

 

edit: sorry OT ;)

Endret av Axl91
Lenke til kommentar
Noen hunder med tynne, pelsløse haler og lignende logrer ofte så fort og hardt at når de slår borti ting med halen, får de sår.

8927968[/snapback]

 

Halen var ikke tynn, men helt nede i roten hadde den kjempemuskel(tyder vel på et sålangt lykkelig liv? :D ) godt med pels også, men skulle trodd den gikk på lykkepiller/lystgass :ph34r:

 

Axl F

Lenke til kommentar

Hunden ble avlivet, og nei det var ikke på grunn av kuttet på halen den døde, og den vorstheren jeg har idag har også tidligere kutt på halen, men det gikk visst over. Så jeg har også tenkt på dette med amputering av hale ikke bare er for pynt, men det er et visst behov for det, hunden jeg har idag ble kvitt det fordi den faktsik bryr seg når den får vondt, mens den tidligere kunne stå å logre inntil peishellene utene å snu seg engang :roll:

 

Axl F

 

edit: sorry OT ;)

 

 

Jøss, noens haler er godt herda. Bra man kan amputere problemet. Å lære en hund ikke å logre er vel så godt som umulig :p

Lenke til kommentar
Nå hadde ikke det der problemet hvert god nok grunn til å amputere, WTH?

 

rart det der, men er vel forskjellig fra dyrlege til dyrelege, vet ikke jeg?

8944264[/snapback]

 

Ja, det er så mye som er forskjellig fra dyrlege til dyrlege. Men hvis en hund i flere år dæljer halen sin i alle mulige harde kanter mange ganger om dagen og forårsaker sår og kutt på halen og blodspor i huset, og i tillegg kanskje lider av det, håper jeg veterinæren ville vurdert ønsket.

Lenke til kommentar

du skulle sett, så ut som hused hadde en veldig makaber dekor, alt fra en høyde og ned til gulvet.

 

Edit: vel hunden led ikke annet en blodtapet, så ikke ut til å bry seg, men den likte ikke at vi hadde bandasje og macgyver tape på halen, måtte jo gjøre noe når vi var på besøk :p

Endret av Axl91
Lenke til kommentar
Når hun biter, noe som hender, tar jeg hun i nakken.

8853441[/snapback]

 

Jeg tror vi har litt forskjellig definisjon på at hunden biter.. Når jeg sier at en hund biter, mener jeg virkelig et bitt.. Altså at den forsøker å påføre meg skade. Og da lærte min far (i forsvaret, som hundefører) at man skulle bite igjen. Han måtte gjøre det en gang, og etter det ble hunden snill som et lam. :)

Og dersom det er noe som hender ofte, er vel det et tegn på at straffen ikke er riktig hard nok?

 

Ellers er det en effektiv måte å få hunden til å unngå å gjøre fra seg innendørs: Dersom den pisser inne, tar du nakkeskinnet, setter nesen ned i dammen og hiver (altså bærer, for dere sarte sjeler som tror det er mishandling jeg snakker om her) ut hunden. Og det må skje innen tre sekunder etter at hunden har gjort fra seg, da hunder har assosiativt minne som varer bare tre sekunder.

Lenke til kommentar

Tror du virkelig at en liten kvalp tisser inne med vilje?

 

Det er eierns oppgave å ta hunden ut for et dobesøk. _Alle_ vet at en kvalp f.eks. vanligvis må tisse etter at den har sovet, etter at den har spist etc. Selvsagt skjer ulykker, men det å stikke snuten til hunden nedi er for meg grotesk... Det er vel noe sånt man gjør på Guantanamo basen på Cuba vil jeg tro.

 

Og hvis hunden fortsatt gjør fra seg inne når den er voksen, ja da feilet eieren når den var kvalp (således det ikke er en medisinsk grunn).

Lenke til kommentar
Når hun biter, noe som hender, tar jeg hun i nakken.

8853441[/snapback]

 

Jeg tror vi har litt forskjellig definisjon på at hunden biter.. Når jeg sier at en hund biter, mener jeg virkelig et bitt.. Altså at den forsøker å påføre meg skade. Og da lærte min far (i forsvaret, som hundefører) at man skulle bite igjen. Han måtte gjøre det en gang, og etter det ble hunden snill som et lam. :)

Og dersom det er noe som hender ofte, er vel det et tegn på at straffen ikke er riktig hard nok?

 

Ellers er det en effektiv måte å få hunden til å unngå å gjøre fra seg innendørs: Dersom den pisser inne, tar du nakkeskinnet, setter nesen ned i dammen og hiver (altså bærer, for dere sarte sjeler som tror det er mishandling jeg snakker om her) ut hunden. Og det må skje innen tre sekunder etter at hunden har gjort fra seg, da hunder har assosiativt minne som varer bare tre sekunder.

8944465[/snapback]

 

 

Hvis det er snakk om en valp, må man regne med at den biter. Man må være bestemt, ikke tillate det og gi den et alternativ å tygge på. Her er det ikke snakk om å utfordre noen, bare kløe i tenna.

 

Hvis det er en voksen hund som biter, er det noe galt. En hund skal aldri bite etter et menneske. Her burde man kanskje finne ut hva som ligger til grunn for bittet. Greit at man tar igjen der og da, men skjer det igjen må man vite hvorfor! Er hunden syk, usikker i enkelte situasjoner, stressa?

 

Man skal kunne ha et forhold med hunden der man ikke er redd for om den biter.

 

Når det gjelder tissing inne... Helt enig med pinnsvin. Ja, man skal bære hunden ut hvis det skjer inne, men dette med å stikke snuta nedi i tisset (straff) er meningsløst. Gi meg én god grunn for at det er nyttig.

Som sagt skal valpen ut etter soving og spising, og den bør få komme uttafor døra ofte for å bli trygg rundt huset. Når den blir trygg, har den lettere for å gjøre fra seg der. Ros ute, ingen straff inne, vær regelmessig, og med mindre bikkja har en sykdom blir den stueren.

Lenke til kommentar

Man skal være veldig forsiktig med straff for at hunden gjør fra seg. Hunden kan da bli redd for å gjøre fra seg i nærheten av deg, altså vil den vente til den blir alene, noe den er inne, og ikke ute på tur.

 

Når jeg snakker om biter er det at den henger seg fast i klær og tygger på føttene. Den er en valp, og trengte å forstå at det var galt. Og nå gjør den ikke det lenger. (Det er også snakk om en ganske vill JRT)

Endret av Porsta
Lenke til kommentar
Tror du virkelig at en liten kvalp tisser inne med vilje?

 

Nei.

 

 

Det er eierns oppgave å ta hunden ut for et dobesøk. _Alle_ vet at en kvalp f.eks. vanligvis må tisse etter at den har sovet, etter at den har spist etc. Selvsagt skjer ulykker, men det å stikke snuten til hunden nedi er for meg grotesk... Det er vel noe sånt man gjør på Guantanamo basen på Cuba vil jeg tro.

 

La oss nå for all del ikke blande mennesker med dyr her. Det er to grunnleggende forskjellige opplæringsmetoder på de to artene.

 

Og hvis hunden fortsatt gjør fra seg inne når den er voksen, ja da feilet eieren når den var kvalp (således det ikke er en medisinsk grunn).

8946450[/snapback]

 

Helt utvilsomt. :)

 

 

Jeg er altså for disiplinert oppdragelse (både for mennesker og hunder), dersom noen fortsatt skulle være i tvil. Dyret skal lære seg hvem som bestemmer.

Og forresten er jeg fullstendig enig i at det er en veldig streng måte å få hunden stueren på, dog fungerer det utmerket. En gang, så er man ferdig med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...