Gå til innhold

Fysisk straff (hund)


Anbefalte innlegg

For all del, ikke misforstå meg. Eiern skal være sjefen, no matter what. Selv har jeg en hund som elsker å sette den rang-ordningen på prøve, men aldri har jeg tydd til fysisk straff. IMO kan du være sjefen uten at du skal måtte "banke" eller "rive" i hunden din. Bikkja mi er verdens mest kjepphøge, men til og med når jeg, som er jente, blir grov i målet og "gjør meg stor" så ynker hun seg.

 

Stemmen har mer makt enn hånden og straffen, for når jeg (som hun - for det meste, ser på som sjefen sin) blir grov i målet, ja da er det at verden går under, hvis jeg hadde revet henne litt i nakken uten å gjort mer så hadde hun nok bare sett redd på meg og vært redd for meg.

 

Nei, fysisk straff er den lette veien ut, men vit at det den finnes flere muligheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda.. Jeg skjønner den, pinnsvin. Selvfølgelig er fysisk straff en siste utvei, men om hunden ikke tar et bestemt nei for et nei...

Jeg er altså ikke for mishandling, verken psykisk eller fysisk. Og det med å sette snuten nedi dammen høres mye mer brutalt ut enn det er: Hunden tåler det, og det skjer ikke mer enn en gang. ;)

Lenke til kommentar
Joda.. Jeg skjønner den, pinnsvin. Selvfølgelig er fysisk straff en siste utvei, men om hunden ikke tar et bestemt nei for et nei...

Jeg er altså ikke for mishandling, verken psykisk eller fysisk. Og det med å sette snuten nedi dammen høres mye mer brutalt ut enn det er: Hunden tåler det, og det skjer ikke mer enn en gang. ;)

8957622[/snapback]

 

Nei, men hvorfor gjøre det?

Må si du har vært heldig hvis du har klart å få hunden stueren ved å gjøre dette én gang. Den kunne ha blitt kjemperedd for å tisse i nærheten av deg, den kunne blitt redd for deg og den kunne blitt redd for å tisse i det hele tatt. At den tok poenget "aldri tisse inne, bare ute" pga dette uten å bli noe av det nevnte er forunderlig. Blir interessant å se om det funker på flere hunder.

 

Du sier forresten at fysisk straff er siste utvei. Likevel ser det ikke ut som om du vurderer noen andre metoder enn å stikke snuta nedi dammen, hvis valpen tisser inne.

Lenke til kommentar
Joda.. Jeg skjønner den, pinnsvin. Selvfølgelig er fysisk straff en siste utvei, men om hunden ikke tar et bestemt nei for et nei...

Jeg er altså ikke for mishandling, verken psykisk eller fysisk. Og det med å sette snuten nedi dammen høres mye mer brutalt ut enn det er: Hunden tåler det, og det skjer ikke mer enn en gang. ;)

8957622[/snapback]

Om du hadde hatt et 4-5 år gammelt problematisk menneskebarn som tisser på seg, hvordan ville du ha forsøkt å løse dette? Ville du ha vurdert noe lignende til det du skriver her?

Lenke til kommentar

Ikke tenk på det engang rtr, jeg har prøvd å dratt opp en sånn sammenligning før i en diskusjon, blir bare hånet og fått kommentarer som; "men de er jo helt forskjellige arter, intelligensen er forskjellig" og så videre :roll:

 

Men jeg skjønner poenget, jeg ser på alle levende vesener som like mye verdt. Jeg vil ikke slå et barn, trakke på en snegl eller klipe hunden i ørene. Jeg kan strekke meg til å plukke blomster da ;)

Lenke til kommentar

Nei, men hvorfor gjøre det?

Må si du har vært heldig hvis du har klart å få hunden stueren ved å gjøre dette én gang. Den kunne ha blitt kjemperedd for å tisse i nærheten av deg, den kunne blitt redd for deg og den kunne blitt redd for å tisse i det hele tatt. At den tok poenget "aldri tisse inne, bare ute" pga dette uten å bli noe av det nevnte er forunderlig. Blir interessant å se om det funker på flere hunder.

 

 

*Quoter meg selv, og vil gjerne at Karl-Peder utdyper sin metode litt i henhold til det jeg har skrevet*

Lenke til kommentar

Nei, men hvorfor gjøre det?

Må si du har vært heldig hvis du har klart å få hunden stueren ved å gjøre dette én gang. Den kunne ha blitt kjemperedd for å tisse i nærheten av deg, den kunne blitt redd for deg og den kunne blitt redd for å tisse i det hele tatt. At den tok poenget "aldri tisse inne, bare ute" pga dette uten å bli noe av det nevnte er forunderlig. Blir interessant å se om det funker på flere hunder.

 

 

*Quoter meg selv, og vil gjerne at Karl-Peder utdyper sin metode litt i henhold til det jeg har skrevet*

8958656[/snapback]

 

Hva skal jeg utdype? Måten det utføres på?

Først ser man en hund urinere på et gulv der den ikke har lov til å urinere, selv etter gjentatte ganger å ha forsøkt å lære den at det ikke er lov. Man tager så denne hund og løfter den etter nakkeskinnet, setter snuten såvidt nede i dens eget urin i et brøkdels sekund, for så å løfte ut hunden til et tillatt urineringsområde. Hunden får ingen psykiske mén (såvidt meg bekjent), og lærer meget hurtig at man ikke skal gjøre sitt fornødne inne, dersom en dør er åpen.

 

 

rtr: Dersom det hadde vært læringsmetoden vi mennesker hadde brukt, så ja. Beklageligvis er det ikke slik mange gir uttrykk for å tro; at dyr og mennesker tenker og lærer på samme vis.

Lenke til kommentar
Dersom det hadde vært læringsmetoden vi mennesker hadde brukt, så ja. Beklageligvis er det ikke slik mange gir uttrykk for å tro; at dyr og mennesker tenker og lærer på samme vis.

8959932[/snapback]

Det kom kanskje ikke så tydelig frem, men poenget med spørsmålet mitt var ikke nødvendigvis tankesettet hos barnet eller hos hunden. Det var for å fremheve at du tvilsomt ville ha stappet den våte trusen opp i ansiktet på barnet, men fortsatt med treningen. Slik jeg forstår deg her så ville du altså ikke gjort noe sådan med et menneske fordi det finnes andre mer akseptable metoder.

 

Kan jeg spørre om hvilken rase det var, hvor gammel hunden var, hva annet du forsøkte, og hvor lenge du forsøkte dette før du gav opp? Liker detaljer :)

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre om hvilken rase det var, hvor gammel hunden var, hva annet du forsøkte, og hvor lenge du forsøkte dette før du gav opp? Liker detaljer :)

8963630[/snapback]

 

Jeg beklager hvis jeg har ledet dere til å tro at det var min hund.. Det var altså min tantes hund, og hun prøvde å bære ut hunden (som alle andre prøver...) i en del uker. Deretter ble det den "brutale" metoden, og hunden ble husren etter en gang eller to.

Dette var en ti uker gammel gråhund. (Norsk elghund) :)

 

 

Tenkte mer på effekten av det, om ikke hunden blir nervøs for å tisse igjen.

Men ok, akkurat denne diskusjonen stopper vel opp. Vi gjør det på forskjellige måter, og dett er dett.

8963455[/snapback]

 

Den viste definitivt ikke tegn på å være nervøs, nei.. Men det kan vel tenkes at det også hender, ja. Som sagt: Jeg er ingen ekspert på hunders psyke. :)

Endret av Karl-Peder
Lenke til kommentar

Hunden min brukte veldig lang tid på å bli stueren, men jeg brukte aldri fysisk avstraffelse. De gangene hun gjorde fra seg inne, bar jeg henne straks ut. Ellers tok jeg henne ut etter spising og soving.

Den dag i dag er hun fullstendig stueren, gjør aldri fra seg inne.

 

Jeg er ikke for fysisk avstraffelse, men heller skikkelig dressur fra liten av. Og hvis man har en problemhund så mener jeg at fysisk straff bare gjør vondt verre.

Lenke til kommentar

Man kan ikke forvente at en hund på ti uker skal klare å bli husren, og enda mindre forvente at den skal forstå etter to uker hjemme at den må ut når blæra er full. Som den gjerne er hver time. Jeg syns to uker er alt for kort tid på å bestemme at "den burde ha skjønt det".

 

Hvorfor straffe for noe som ikke er lært?

Lenke til kommentar
Da tok vi henne i nakkeskinnet når hun gjorde noe som ikke var lov.

8853441[/snapback]

 

 

Var på kurs med valpen, og instruktøren sa at hundene "straffet" hverandre ved å bite i leppa eller ørene. Noe du ikke skulle gjøre var å holde over snuten eller ta de i nakkeskinnet.

Velg enten øret eller leppene og hold deg til dette. Det er dette hunden er vant med som liten valp da moren hadde kontrollen.

 

Holder du over snuten kan du risikere at hunden ikke får puste, og får panikk.

Å ta de i nakkeskinnet skal du heller ikke gjøre, fordi det er dette moren gjør når de skal bringe de i sikkerhet. Og det er dette de er vant med, ang. denne handlingen.

 

Viktig: Vent noen sekunder, og ros hunden. (maks 5sek). etter at du har straffet den. Så blir den ikke nervøs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...