Gå til innhold

Spinpoint når 1 TB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nåh, hvorfor skulle ikke samsung klare 334GIB på en plate? De er da ikke dårligere de enn wd/maxtor/seagate? Nok penger og du kan få til mye. Første gangen eg leste om seagate og 750GIB var på hardware.no. Det samme gjelder 1TB disken?

8855064[/snapback]

GB mener du vel. Harddiskprodusentene måler kapasiteten i (ekte) GB (gigabyte).

 

Hvorfor Samsung ikke skulle klare det nå? Jo, det er fordi ingen andre har vært i nærheten av det før. Seagate annonserte nylig at de ville komme med en oppdatert versjon av 7200.10 med 250GB på bare 1 plate. (Den versjonen som er i salg nå har 2*125GB). Med unntak av det er den foreløbige rekorden 200GB per plate. Den rekorden er det Hitachi som har med sin 1TB 7K1000. Neste på lista deretter er Seagate med 187,5 GB per plate i sin 7200.10 750GB. Ellers så ligger majoriteten av disker som selges i dag fra 125 - 167 GB per plate.

 

Når det gjelder 2,5" så er de største kapasitetene per i dag 2*100GB mens 2*125GB er annonsert og kommer trolig snart. Det er også annonsert noen ekstra tykke 3-platers disker på 3*100GB fra Fujitsu.

 

Både 3,5", 2,5" og alle andre diskformater har variabel lagringstetthet med høyest ytterst på platene (starten av lagringsområdet) og lavest innerst på platene (slutten av lagringsområdet) Se et par innlegg lengre ned.

 

3,5" disker har plater som er 95mm i diameter. Den ytterste millimeteren brukes ikke til lagring. Spindelen gjør de innerste 32 millimeter i diameter ubrukelig til lagring.

2,5" disker bruker plater med 63 mm diameter. Også her brukes ikke de innerste 32 millimeterne i diameter.

Med andre ord har 3,5" et lagringsareal som er 2,8 ganger så stort som 2,5" plater.

Så når de klarer 100GB per plate på 2,5" så bør de også klare 280 GB per plate på 3,5". Hm... Denne konklusjonen ble litt annerledes enn jeg hadde trodd. Jeg trodde tallet skulle bli lavere. Men men. Da blir det vel 250 GB plate snart i det minste. Jeg er fortsatt skeptisk til tallet på 334 GB/plate.

Lenke til kommentar
Med andre ord har 3,5" et lagringsareal som er 2,8 ganger så stort som 2,5" plater.

Så når de klarer 100GB per plate på 2,5" så bør de også klare 280 GB per plate på 3,5". Hm... Denne konklusjonen ble litt annerledes enn jeg hadde trodd. Jeg trodde tallet skulle bli lavere. Men men. Da blir det vel 250 GB plate snart i det minste. Jeg er fortsatt skeptisk til tallet på 334 GB/plate.

 

Du nevner jo tidligere i din post at 125 GB er annonsert per 2,5" plate. 125x2,8 = 350 (bare for å dra spekulasjonen litt lenger). Men det høres alt for godt ut til å være sant ja.

Lenke til kommentar

her: http://www.storagereview.com/guide/mediaDensity.html

står det faktisk at det er lavere tetthet ytterst.

det kan hende det ikke gjelder for harddisker i dag, men jeg kan ikke skjønne hvorfor ikke, og jeg forstår i allefall ikke hvorfor det skulle være høyere tettet ytterst på platene!

grunnen til at harddisker er raksere ytterst er jo fordi at platene beveger seg fortere lenger ut enn lengre inne.

Lenke til kommentar

tha stoffi: Du har rett i det. Jeg tenkte litt feil. Lagringstettheten per areal er vist høyest ca midt radien til platene fordi lesehodene har står mest kalibrert i forhold til spinneretninga og spinnhastigheten der. Ytterst mot kanten og innerst mot spindelen er tettheten litt lavere per areal.

 

Det er bare lagringsplassen og transferrate som er høyest ytterst siden omkretsen der er mye større enn innerst. Dermed får man lest mye mer data per rotasjon platene gjør.

 

PlacidDragon: Da får jeg dra spekulasjonene ennå lengre ved å nevne denne linken. (Spinpoint M5S spesifikasjoner) 160 GB/plate på 2,5" betyr ca 450 GB/plate på 3,5". Nå har nesten konsekvent 2,5" høyere tetthet per areal enn 3,5" så det er tydeligvis ikke helt lineær skalering på kapasiteten.

Lenke til kommentar

GB mener du vel. Harddiskprodusentene måler kapasiteten i (ekte) GB (gigabyte).

 

Hvorfor Samsung ikke skulle klare det nå? Jo, det er fordi ingen andre har vært i nærheten av det før. Seagate annonserte nylig at de ville komme med en oppdatert versjon av 7200.10 med 250GB på bare 1 plate. (Den versjonen som er i salg nå har 2*125GB). Med unntak av det er den foreløbige rekorden 200GB per plate. Den rekorden er det Hitachi som har med sin 1TB 7K1000. Neste på lista deretter er Seagate med 187,5 GB per plate i sin 7200.10 750GB. Ellers så ligger majoriteten av disker som selges i dag fra 125 - 167 GB per plate.

 

Jepp, mente GB. Hehe.

Hvorfor er du så skråsikker på at de ikke har klart mere en 200GB per plate? Husk de skal tjene penger. Eg tror at de kunne gitt oss 2TB i morgen om de ville?

Men får å være ærlig, eg håpe samsung har klart det :yes:

Lenke til kommentar
Hvorfor er du så skråsikker på at de ikke har klart mere en 200GB per plate?

8860192[/snapback]

Jeg er ikke skråsikker. Jeg har hele tiden skrevet "tar det med en stor klype salt", "tror ikke", "tviler" og "er skeptisk til".

 

Jeg håper selvsagt også at Samsung har klart å gjøre et sånt sprang, men tør ikke tro for mye på det i frykt for å bli skuffet. "For godt til å være sant" osv. Skepsisen min har derimot blitt litt redusert etter hvert som jeg har sjekket lagringstetthet på 2,5" osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...