Gå til innhold

Spinpoint når 1 TB


Anbefalte innlegg

Rart at alle her bare skal lovprise samsung, og si hvor stort dette er o.l. Men dette er på en måte et slags bevis for at produsentene holder teknologi tilbake sånn at vi må betale ekstra for "gammel" teknologi.

 

Men nok av å være kynisk

 

:dribble::dribble::dribble: aaaahh *sikle* Og jeg som akkuratt har fyllt opp 200gb disken min som tilfeldigvis er ganske treg (a)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er tilhenger av å kjøre alle cd'er over i bitperfect FLAC. Det gjør at jeg forhåpentligvis kan nyte musikken min i fullverdig kvalitet selv om platene er "long gone".

 

Det samme med DVD filmer jeg kjøper ol. Alt av software CD'er kjører jeg over til image på disk osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bump!

 

Dette blir en rå disk. Ligger an til å kjøpe denne + thermaltake eksternt eSATA kabinett og en SSD disk til OS.

 

Det har ikke kommet noen priser i prisguiden enda, men noen tyske nettbutikker har listet den opp:

 

På drivecity koster den 239,82 EURO. Hitachi's 1TB disk koster 318,36 EURO i samme butikk.

 

Sammenligner vi med den billigste prisen for Hitachi i prisguiden (shg.no) som er 2643,- kr, så ligger det an til at Samsung-disken kan få en introduksjonspris helt nede i 1991,- kr. (med forbehold om at prisene i linkene under ikke har forandret seg). Dette tilsvarer prisen som tidligere har blitt antydet i denne tråden.

 

Mao, en billig OG rå disk :dribble:

 

------------------------------------------------------------------

 

referanser:

http://www.drivecity.de/product_info.php?p...04&pid=geizhals

http://www.drivecity.de/product_info.php?p...49&pid=geizhals

https://prisguiden.no/product.php?productId=60818

 

Utregning:

 

239,82 = x

318,36 = 2643

 

x = 2643 * 239,82 / 318,36 = 1991,-

Endret av GXSilver
Lenke til kommentar

Jeg brukte 4-6000,- flere ganger når jeg kjøpte 6*200GB i sin tid(1100 pr disk), og når jeg kjøpte 4*500GB(1200 pr disk).

 

Det svir hardt å kjøpe harddisk siden det er vanskelig å beregne når de synker i pris. Nå kommer jeg til å holde meg på 500GB disker en stund og bygge ut 4*500@raid5 med 1 disk av og til.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
De billigste 500 GB og 1000 GB diskene koster henholdsvis 1.7 og 2.6 kroner per gigabyte. (1000 GB modellen i en dansk webshop, ~3,-/gigabyte på komplett)  50+% høyere pris er langt fra omtrent det samme.

9017594[/snapback]

 

Nå var jo forutsetningen for uttalelsen at den kostet omtrent 2000. Forøvrig er jeg ikke enig i at 500 er et idiotisk kjøp, skal man ha raid, så er det gjerne raid 5, da er det mest fornuftig raid 5, og backup må man også ha, dvs 8 disker, det er dyrt å betale 16k for disker i en sleng.

 

AtW

Lenke til kommentar

500GB må vel være det beste kjøpet nå om dagen om man trenger lagringsplass, skjønte ikke helt den nei ;).

 

320GB er vel billigst pr GB om man bare trenger en disk.

 

Å utvide er SW Raid5 med 1stk 500GB disk av gangen ser jeg som en goid løsning inntil 1TB koster mindre pr GB enn 500GB gjør nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...