Gå til innhold

Kjøpe spill i butikk - 18 års grense, jeg er 16 år


Anbefalte innlegg

jeg er 13 år og kjøper spill med 16 år aldersgrense. og på elkjøp så får jeg også kjøpt 18 av han ene på kassen. det var et spill jeg hadde lyst på gta trur jeg. så tro jeg ned får og prøve og kjøpe det, men jeg fikk det ikke. så ringte jeg til mamma som lagde middag, at hu måtte komme ned. hu kom ned og kjøpte det og sa at jeg fikk lov til og ha alle andre 18 år``s grense spill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som veldig dårlig service i spill butikker? (jobber dessverre ikke i spill butikk selv)

 

For meg ville det falt meget naturlig å ringe til foreldrene og spørre de om det var greit at ungen kjøpte spillet.

 

Ville sagt noe slik som dette (viktig å ordlegge seg slik at man faktisk får salget)

"hei ringer fra xxxx, vi har en gutt/jente/navn her som ønsker å kjøpe et spill som har en anbefalt aldersgrense på x år, er dette greit for dere? Vi ringer da vi hos xxxx butikk ønsker å ivareta og respetere foreldrenes meninger etc bla bla"

 

Virker som at det er ganske mange yngre som ønsker å kjøpe spill de bare mangler et eller to år på og må da være litt penger i dette?

 

(Ville selvfølgelig ikke ha solgt gta2 til en 7 åring, men til folk rundt 14-15 og oppover kunne jo en kjapp tlf ha redda mange salg)

 

Beste tipset mitt om man er for ung, ville vært å hatt med tlf nr til en av foreldrene mine, og uopfordret si at jeg mangler et par år, men her kan du ringe mamma og hun vil si det er greit. Må være en ubrukelig selger om man ikke selger spillet da, de fleste vil sannsynligvis ikke ringe engang.

Lenke til kommentar

Blir forbanna når jeg ikke får kjøpt 16års spill, er 15.

18-års grense kan jeg forstå, men det er tross alt ANBEFALT.

Skulle kjøpe et 16 års grense spill, husker ikke hvilket, han spurte hvor gammel jeg var, svarte 15 og fikk ikke kjøpe spillet fordi han vistnok "kunne miste lisens til å selge spill"

 

Tør heller ikke argumentere mot han, enda jeg sikkert hadde vunnet diskusjonen

Lenke til kommentar

En selger i en butikk kan aldri vite om foresatte til en mindreårig som han har solgt et spill til kommer til å gjøre sak mot han, for alt jeg vet så kan det finnes lover mot å selge spill med for høy aldersgrense til mindreårige. Det finnes alltid folk som gjør ting bare for å være jævl**. Det trenger ikke være fornuften som avgjør hvem som vinner en slik sak, bare tenkt på innbruddstyven i usa som brøt seg inn i noens garasje. Det første som skjedde dan han gikk inn i garasjen, var at døren smekket igjen. Garasjen var ikke ferdigbygd, og dermed gikk det ikke ann å åpne døren fra innsiden, og porten var ikke ferdig innstallert enda. Dermed satt innbrydstyven i flere dager med kun hundekjeks og pepsi som lå i garasjen som mat. Innbrudstyven saksøkte eieren, og vant saken. Eieren måtte betale erstatning. Bare en liten pekepinn på at usa's loverk kanskje fungerer litt annerledes en det vi er vandt til her i norge. Det finnes mange eksempler på slike saker, så man kan aldri vite.

Lenke til kommentar

Husker jeg og tre kamerater forsøkte å kjøpe counterstrike, men ingen av oss fikk lov, så til slutt fikk vi en fyr til å kjøpe de for oss. En voksen man som kjøper 4 eksemplarer av det samme spillet, rett etter at vi hadde vært inne. Tror han gjennomskua oss, men vi fikk spillene våre alikevel :wee:

Lenke til kommentar

Jobber på Spaceworld, og er nokk en av de strengeste som jobber der i henhold til aldersgrenser... er sjøl "bare" 25 år, men eg syns det med aldersgrenser bør brukes, det er en grunn til at et uavhengig selskap ved navn pegi måtte opprettes... mange spill produsenter satt akkurat den grensen de vill for enten å selge mer eller for å klare å selge spillet i hele tatt.

 

et eksempel som eg opplevde, en gutt på 14 år kommer inn å spør om han kan få kjøpe san andreas, da sier eg " beklager, men det er 18års grense på det, så du må ha med deg en foresatt for å kjøpe det" etter 10 min kom han tilbake med sin mormor på nesten 80 år, og eg kunne ikke nekte henne å kjøpe det til han, men eg opplyste om hva 18års grensen innebar...

Dagen etter kom en fly forbanna mor og sjellte meg huden full, men eg snakket hun til fornuft, og hun forstod at det var sønnen som hadde "manipulert" mormor'en sin..

Vi kom til enighet at eg kunne være "hyggelig" med han neste gang han kom for å kjøpe spill... Så da han kom med et spill som var 3+ grense spurte eg han om legitimasjon, og siden han ikke hadde det kunne han ikke få det.

 

Kansje litt i meste laget ondt, men moren mente at det var eneste måten han kunne lære på :p

Lenke til kommentar

Det som er, er at mange spill har fucka aldergrense. Og det finnes aldri en mellomting mellom 16 og 12. Burnout synes jeg personlig ikke fortjener en 3er, mens buzz: the mega quiz fikk 12 fordi at det var noe slags gambling i det. Jeg har spillet, og det eneste du må gamble er om du vil sette poengene i banken eller satse dem. Ellers fikk f. eks. Eragon 16, som bare hadde blittelittergran blod i mellomsekvensene, det var det som skilte dem fra ringenes herre 3 spillet. Og hvis det er littegrann nakenhet i spillet, blir grensen alltid høy.

Lenke til kommentar
Vi kom til enighet at eg kunne være "hyggelig" med han neste gang han kom for å kjøpe spill... Så da han kom med et spill som var 3+ grense spurte eg han om legitimasjon, og siden han ikke hadde det kunne han ikke få det.

 

Kansje litt i meste laget ondt, men moren mente at det var eneste måten han kunne lære på :p

8931738[/snapback]

Haha! Herlig! Hadde vært kult å se fjeset hans da!

Lenke til kommentar

Husker en varm sommerdag jeg stod i kø blant svære damer og skrikete barn, jeg skulle kjøpe et spill med 16 års aldersgrense.

 

Svettet og stresset mens jeg stod i køen, når det endelig var min tur så ble jeg spurt om legitimasjon, selv om jeg var 18 år. Så dumt på dama ei stund før jeg spurte om jeg så under 16 år ut, nei det gjorde jeg visst ikke og jeg fikk betale. Så ikke se nervøs ut, da blir du spurt om legistimasjon :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...