Gå til innhold

Kjøpe spill i butikk - 18 års grense, jeg er 16 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Navn? Må hilse på deg en gang jeg er innom  :)

 

Nå husker jeg ikke hvilket spill det var jeg ikke fikk kjøpe av dere, men som du sier, det går mye på personens mening om aldergrense til spillet. Men jeg synes noen av de som jobber på spill butikker på kvadrat er over normalt strenge.

8846125[/snapback]

 

Bjørn Einar heter jeg, har mørkt hår og har vanligvis briller. Som sagt går ikke på å være drid eller vrang, men rett å slett fordi det en gang vil komme ei sint mor inn å hyle om hvorfor i helsiken vi solgte dette voldelige spillet som X ikke var gammel nok til å spille.

 

Er mange sprø foreldre der ute. Men for all del, hvis du kommer med foreldrene dine skal du selvsagt få kjøpe det. Eller hvis du overtaler meg ;)

Lenke til kommentar

Navn? Må hilse på deg en gang jeg er innom  :)

 

Nå husker jeg ikke hvilket spill det var jeg ikke fikk kjøpe av dere, men som du sier, det går mye på personens mening om aldergrense til spillet. Men jeg synes noen av de som jobber på spill butikker på kvadrat er over normalt strenge.

8846125[/snapback]

 

Bjørn Einar heter jeg, har mørkt hår og har vanligvis briller. Som sagt går ikke på å være drid eller vrang, men rett å slett fordi det en gang vil komme ei sint mor inn å hyle om hvorfor i helsiken vi solgte dette voldelige spillet som X ikke var gammel nok til å spille.

 

Er mange sprø foreldre der ute. Men for all del, hvis du kommer med foreldrene dine skal du selvsagt få kjøpe det. Eller hvis du overtaler meg ;)

8846401[/snapback]

Etter en lang samtale med meg så før jeg kjøpe alt i butikken :)

 

Litt OT: Var innon eb-games på kvadrat for en stund siden, så sto det en engelsk ungdom, ca 16-18 år ved kassa, mens han som jobba der hjalp andre. Han engelsk gutten/mannen bare babla å babla om alt det han hadde på wow, og alt han hadde gjort, quest, lest wow bok, gått instancer osv, og han som jobba der sto bare "mhm, mhm" og brydde seg ikke flekken :p

 

Til trådstarter: Det er alt etter hvilken person som står i kassa, gå å prøv. Du vil 70% sikkert få kjøpe spillet. Du har ingenting å tape.

Endret av Dranc
Lenke til kommentar

Har aldri prøvd å kjøpt 18-årsgrense spill, søskenbarnet mitt kan kjøpe det til meg. Skal prøve nede på EB-games i porsgrunn eller på platekompaniet når jeg har penger til et spill :) Er 15 år da. Lyst på gudfaren til Wii :D Får ikke kjøpt 18 på Elkjøp, de kassedamene er så strenge der, må ha med legitimasjon sier de :(

 

Edit: Noen som veit om en 15-åring får kjøpt 18? Noen 15-åringer som har prøvd?

Endret av killer92
Lenke til kommentar

Dette med aldersgrenser er ganske morsomt.. Da jeg var 15 skulle jeg kjøpe ett battlefield spill på spaceworld, der nekta de meg å handle i og med at det var 16 års aldersgrense. Da gikk jeg inn på brio butikken som var rett ved siden av å kjøpte det der. :ph34r: Du kan tro jeg sto utenfor spaceworld butikken med ett fårete glis rettet mot kassereren da ja :laugh:

 

edit: For å svare på posten så har jeg fått kjøpt spill med 18 års aldersgrense helt siden jeg var 15 år, med unntak av Spaceworld. Ikke noe tap det egentlig, da spill er noen vanvittig overpriset hos Spaceworld.

Endret av Fettgnomen
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte GTA: San Andreas da jeg var 15 år gammel, på spaceworld,

men da jeg skulle kjøpe Metal Gear Solid 3: Snake Eater var jeg 16 og det har anbefalt aldersgrense 15 tror jeg og da måtte jeg vise leg... Var en lærling jeg kjøpte av da, hu hadde en meter tjukke briller og var ganske hurpete husker jeg, skikkelig slapp og sur var a.

 

Det burde ikke være et problem å kjøpe et spill med høyere aldersgrense enn det man er tilatt til. Betal med cash og hvis det mot formodning går galt kan man jo alltids prøve en annen butikk. I england derimot er de veldig strenge. Fikk ikke kjøpt The Big Lebowski, men da prøvde jeg en annen gang i en butikk som hadde en mann i kassa. Det er også et tips, kjøp av en fyr fordi de bryr seg generelt mindre.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg godt om, så har jeg aldri tenkt over at jeg har spillt og kjøpt spill med høyere aldersgrense (f. eks 18 år)...

Nå er jeg 18, så det ville nok heller ikke blitt et problem lengre, men har ivhertfall aldri blitt nektet å kjøpe spill. En venn av meg derimot ble nektet det, og da bare bare spørte han om han kunne ringe hjem å få tillatelse. De ringte hjem, og han fikk lov av foreldrenene.

 

Uansett om han fikk lov eller ei, så er det ikke farlig å "spørre".

:)

Lenke til kommentar

Til tross for at jeg er en relativt røslig og forholdsvis voksent utseende kar ville de faktisk ha legitimasjon (!) på at jeg var atten da jeg skulle kjøpe Gears of War på Elkjøp på den tiden det nettopp hadde kommet ut. Er riktignok den eneste gangen jeg har blitt spurt. Får håpe dutteberta i kassa følte seg dum i ettertid.

 

Og selv om aldersgrensene er veiledende betyr ikke det at forskjellige kjeder ikke forbeholder seg retten til å nekte å selge deg spillet.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange meget gode svar! Jeg bare går for dette, jeg.. :)

 

Om du får kjøpt varierer fra kassedame/mann-kassedame/mann.

 

Men om du ikke tør å gå å sjekke i butikken kan du kjøpe over nett og betale på oppkrav. Der er det ingen som sjekker, kanskje butikken, men du kan jo lyge på alderen.

8847996[/snapback]

 

Slik jeg har forstått det, så kan jeg ikke benytte meg av oppkrav? Det er fordi at oppkrav er et slags "lån", og jeg kan ikke ta på meg lån under 18 år?

Lenke til kommentar
Om noken spør meg (er 16 år) om ID, seier eg berre:

"Nei, beklager, men den har eg lagt igjen heime. Eg kan komme tilbake i morra og ha den med om det er nødvendig altså."

8846066[/snapback]

Så bare i kassen:

Ok. Greit. Drit i leg, jeg tror deg.

 

.. så, betaler du med bankkort :p

 

(beklager, jeg bare måtte, var kanskje litt OT)

 

Slik jeg har forstått det, så kan jeg ikke benytte meg av oppkrav? Det er fordi at oppkrav er et slags "lån", og jeg kan ikke ta på meg lån under 18 år?

Oppkrav er det vel stort sett bare de under 18 som bruker på butikker som støtter noe annet, så nei, oppkrav regnes ikke som et lån, og du kan fint som under 18 bruke oppkrav.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

-Når jeg skulle kjøpe GTA San Andreas ble jeg nektet.. var 15 at the time, sikkert noe med all publisiteten GTA spillene hadde.

-En idiot på Lefdal Sandvika nektet meg også og kjøre Crackdown for 3-4mnd siden.... da var jeg 17.

 

Og jeg ser "gammel" ut for alderen.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
-Når jeg skulle kjøpe GTA San Andreas ble jeg nektet.. var 15 at the time, sikkert noe med all publisiteten GTA spillene hadde.

-En idiot på Lefdal Sandvika nektet meg også og kjøre Crackdown for 3-4mnd siden.... da var jeg 17.

 

Og jeg ser "gammel" ut for alderen.

8849097[/snapback]

 

 

Så nå er man en idiot for å gjøre jobben sin og nå?

Lenke til kommentar
Bjørn Einar heter jeg, har mørkt hår og har vanligvis briller. Som sagt går ikke på å være drid eller vrang, men rett å slett fordi det en gang vil komme ei sint mor inn å hyle  om hvorfor i helsiken vi solgte dette voldelige spillet som X ikke var gammel nok til å spille.

8846401[/snapback]

 

Så grunnen til at EB overholder de anbefalte aldersgrensene er at de vil unngå å få kjeft fra sinte foreldre. Du sier altså at hvis det ikke var noen sjanse for at du ville få kjeft, så ville du uten skrupler solgt Manhunt til en 10-åring?

 

Det stemmer at aldersgrenser på spill er anbefalte aldersgrenser. Det er PEGI som styrer aldersgrensene, og inntil videre er det opp til butikker og spillbransjen å overholde disse aldersgrensene. Dersom butikker ikke tar disse aldersgrensene seriøst, er alternativet at staten og medietilsynet tar over. Så med mindre man vil ha en prisøkning på 50 kroner per spill og forsinkede spillutgivelser i Norge, er det i butikkenes (og kundenes) egeninteresse å respektere aldersgrensene.

 

Forøvrig til alle som furter over at de blir nektet å kjøpe spill her. Det er ikke værre enn at du har med deg mor eller far som sier at det er greit at du spiller spillet, da får du alltid kjøpt det.

Lenke til kommentar
Tusen takk for mange meget gode svar! Jeg bare går for dette, jeg..  :)

 

Om du får kjøpt varierer fra kassedame/mann-kassedame/mann.

 

Men om du ikke tør å gå å sjekke i butikken kan du kjøpe over nett og betale på oppkrav. Der er det ingen som sjekker, kanskje butikken, men du kan jo lyge på alderen.

8847996[/snapback]

 

Slik jeg har forstått det, så kan jeg ikke benytte meg av oppkrav? Det er fordi at oppkrav er et slags "lån", og jeg kan ikke ta på meg lån under 18 år?

8849065[/snapback]

Oppkrav er vel egentlig det eneste lovlige du kan gjøre før du er 18. ;)

Visa og mastercard kan du vel strengt ikke få før du har fylt 18.

 

Handlet med oppkrav i mange år før jeg fylte 18. Ikkeno problemo. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...