Gå til innhold

Vi samler Linux-stoffet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er veldig bra ifht å kunne skaffe seg grei tilgang til artikler og stoff om Linux. Men om det er bra med tanke på rekruttering er jeg ikke så helt sikker på, da det jo krever at man faktisk oppsøker dette i større grad enn idag.

 

Uansett håper jeg det for Linux del blir mer interessant enn den såkalte Overklokk avdelingen er i dag. Etter at Overklokking.no ble borte, og overklokking ble flettet inn i forumet er jo artiklene stort sett bare resultater av ekstremklokk.

 

Men det skal bli spennede å se, siden jeg personlig følger litt med rundt Linux ser jeg positivt på det for egen del :)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger så langt. Jeg skal nevne for dere at jeg (som dedikert linux skribent for hw) allerede jobber med (har planlagt arbeid med) artikler om flere ting dere har nevnt.

 

Det VIL bli en artikkel om hvordan Linux(nærmere bestemt Ubuntu) greier seg på bærbare datamaskiner(i tre forskjellige prisklasser), produsentene har bare vært litt treige med å sende maskinene inn til test.

 

Det VIL også bli en guide for hvordan en setter opp Arch Linux fra installasjon og til du har et brukervennlig system på høyde med Ubuntu. Dog jeg ikke er helt sikker hvor dyp denne kommer til å bli.

 

Det VIL bli en test/guide av LinuxMCE, en tilleggspakke for (K)ubuntu som har fått veldig mye skryt for tiden. Skal visst være et komplett Media Center med veldig mye spennende stoff.

 

Når det er nevnt så har dere foreslått veldig mye spennende. Jeg ser at dere sikler litt etter en guide som går litt dypt inn i GNU/Linux og forklarer en del begreper og dreper et par myter, så ikke se bort ifra at dette skjer over sommeren. Har veldig mange Linux artikler å skrive og en DEL tester/guider også, men en slik guide skal jeg greie å skvise inn rimelig kvikt, om ikke en artikkel serie.

 

For dere som er litt sugen på Wine kompatibilitet med spill kan glede dere på at min første artikkel, "Spill dine spill i Linux" vil få 2 etterfølgere som går mye mer i dybde og tester flere alternativer.

 

Foreløpig er jeg ganske opptatt med en test av PCLinuxOS pluss Real-Life og Real-Work(pft). Men det skal bli en ganske spennende sommer ;)

 

Og ikke tro at jeg har røpet de spennende artiklene, dere vil få noen ganske kule tester i tillegg til disse ;)

 

EDIT: Ser også at dere ønsker flere Linux tester av hardware og spill(gjennom Wine). Jeg kan selvfølgelig ikke love noe siden jeg ikke skriver de testene eller har noen slags innflytelse over gamer.no, men jeg skal sende en detaljert mail til redaktøren for hw men en mulig fremgangsmåte også får vi se hva som skjer fremover. :)

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Personlig, så vil jeg IKKE ha flere sammenligninger av KDE/GNOME, hvilken distro man skal benytte og slike ting. Hvis HW virkelig vil vekke min interesse for Linux, og at jeg skal benytte HW sin linux-seksjon, så må kvaliteten på artikklene være rundt litt mer tyngre saker en ting som blir tatt opp om og om igjen. Hva med å ta om databaser, og hvordan load-balanceing fungerer og hvordan det settes opp? Da blir jeg imponert.

Lenke til kommentar
Personlig, så vil jeg IKKE ha flere sammenligninger av KDE/GNOME, hvilken distro man skal benytte og slike ting. Hvis HW virkelig vil vekke min interesse for Linux, og at jeg skal benytte HW sin linux-seksjon, så må kvaliteten på artikklene være rundt litt mer tyngre saker en ting som blir tatt opp om og om igjen. Hva med å ta om databaser, og hvordan load-balanceing fungerer og hvordan det settes opp? Da blir jeg imponert.

8846890[/snapback]

 

så kresen du var da :p

Lenke til kommentar
Personlig, så vil jeg IKKE ha flere sammenligninger av KDE/GNOME, hvilken distro man skal benytte og slike ting. Hvis HW virkelig vil vekke min interesse for Linux, og at jeg skal benytte HW sin linux-seksjon, så må kvaliteten på artikklene være rundt litt mer tyngre saker en ting som blir tatt opp om og om igjen. Hva med å ta om databaser, og hvordan load-balanceing fungerer og hvordan det settes opp? Da blir jeg imponert.

8846890[/snapback]

 

Hverken databaser eller load-balancing er spesifikt for Linux. Slike ting passer bedre for HWB.

 

-C-

Lenke til kommentar
Takk for tilbakemeldinger så langt. Jeg skal nevne for dere at jeg (som dedikert linux skribent for hw) allerede jobber med (har planlagt arbeid med) artikler om flere ting dere har nevnt.

 

Det VIL bli en artikkel om hvordan Linux(nærmere bestemt Ubuntu) greier seg på bærbare datamaskiner(i tre forskjellige prisklasser), produsentene har bare vært litt treige med å sende maskinene inn til test.

 

Det VIL også bli en guide for hvordan en setter opp Arch Linux fra installasjon og til du har et brukervennlig system på høyde med Ubuntu. Dog jeg ikke er helt sikker hvor dyp denne kommer til å bli.

 

Det VIL bli en test/guide av LinuxMCE, en tilleggspakke for (K)ubuntu som har fått veldig mye skryt for tiden. Skal visst være et komplett Media Center med veldig mye spennende stoff.

 

Når det er nevnt så har dere foreslått veldig mye spennende. Jeg ser at dere sikler litt etter en guide som går litt dypt inn i GNU/Linux og forklarer en del begreper og dreper et par myter, så ikke se bort ifra at dette skjer over sommeren. Har veldig mange Linux artikler å skrive og en DEL tester/guider også, men en slik guide skal jeg greie å skvise inn rimelig kvikt, om ikke en artikkel serie.

 

For dere som er litt sugen på Wine kompatibilitet med spill kan glede dere på at min første artikkel, "Spill dine spill i Linux" vil få 2 etterfølgere som går mye mer i dybde og tester flere alternativer.

 

Foreløpig er jeg ganske opptatt med en test av PCLinuxOS pluss Real-Life og Real-Work(pft). Men det skal bli en ganske spennende sommer ;)

 

Og ikke tro at jeg har røpet de spennende artiklene, dere vil få noen ganske kule tester i tillegg til disse ;)

 

EDIT: Ser også at dere ønsker flere Linux tester av hardware og spill(gjennom Wine). Jeg kan selvfølgelig ikke love noe siden jeg ikke skriver de testene eller har noen slags innflytelse over gamer.no, men jeg skal sende en detaljert mail til redaktøren for hw men en mulig fremgangsmåte også får vi se hva som skjer fremover. :)

8846813[/snapback]

 

Meget bra! Stå på!

Lenke til kommentar
Personlig, så vil jeg IKKE ha flere sammenligninger av KDE/GNOME, hvilken distro man skal benytte og slike ting. Hvis HW virkelig vil vekke min interesse for Linux, og at jeg skal benytte HW sin linux-seksjon, så må kvaliteten på artikklene være rundt litt mer tyngre saker en ting som blir tatt opp om og om igjen. [...]

8846890[/snapback]

 

Dette er jeg for så vidt enig med deg i, men det er jo en grunn til at det er mange slike artikler og det er gjerne fordi det er interessant for mange.

 

Forslag til litt mer avanserte ting å skrive om.

* Virtualisering: type "kjør vista, xp, ubuntu of SuSe på en gang"

* Sette opp en linuxboks som brannmur

* få samba til å virke mot windowsmaskiner i nettverket

* sett opp web/db-server (som tidl. nevnt)

* sett opp xgl/compiz/beryl og se bedre ut enn vista

 

PS: Hvordan får man de fine svarte runde punktene i stedet for '*' ? :blush:

EDIT: Ah "BB Code-hjelp" ja...

Endret av kfs
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke gjenopplive alinux.no ?

 

Når jeg sier gjenopplive så er det fordi jeg mener å huske at det har vært innhold der en gang for lenge lenge siden :)

 

-C-

8846971[/snapback]

 

dette var vel nettopp ment som en slik søsterside i sin tid? litt dns snacks viser at den har tilknytning til hwnettverket:

 

torbjorn@nexus-1[~]$ dig any alinux.no

; <<>> DiG 9.3.4 <<>> any alinux.no
;; global options:  printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 12952
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 5, AUTHORITY: 3, ADDITIONAL: 1

;; QUESTION SECTION:
;alinux.no.                     IN      ANY

;; ANSWER SECTION:
alinux.no.              593     IN      MX      5 mail.alinux.no.
alinux.no.              593     IN      A       194.24.252.207
alinux.no.              593     IN      NS      vawad.raw.no.
alinux.no.              593     IN      NS      ns2.hardware.no.
alinux.no.              593     IN      NS      sigma.hardware.no.

;; AUTHORITY SECTION:
alinux.no.              593     IN      NS      vawad.raw.no.
alinux.no.              593     IN      NS      ns2.hardware.no.
alinux.no.              593     IN      NS      sigma.hardware.no.

;; ADDITIONAL SECTION:
mail.alinux.no.         593     IN      A       194.24.252.214

;; Query time: 10 msec
;; SERVER: 172.31.44.11#53(172.31.44.11)
;; WHEN: Wed Jun 13 00:50:11 2007
;; MSG SIZE  rcvd: 193

torbjorn@nexus-1[~]$ host 194.24.252.214
214.252.24.194.in-addr.arpa is an alias for 214.252.24.194.reverse.hardware.no.
214.252.24.194.reverse.hardware.no domain name pointer sigma.hardware.no.

Lenke til kommentar
Personlig, så vil jeg IKKE ha flere sammenligninger av KDE/GNOME, hvilken distro man skal benytte og slike ting. Hvis HW virkelig vil vekke min interesse for Linux, og at jeg skal benytte HW sin linux-seksjon, så må kvaliteten på artikklene være rundt litt mer tyngre saker en ting som blir tatt opp om og om igjen. Hva med å ta om databaser, og hvordan load-balanceing fungerer og hvordan det settes opp? Da blir jeg imponert.

8846890[/snapback]

Som noen andre har nevnt så har dette igrunn lite med linux å gjøre, det ligger mer under generell drifting - noe hardware.no ikke skriver om. Sjekk hwb.no som allerede har noe stoff på dette, og det er bare å ytre ønske til HWB om at hva dere ønsker.

Lenke til kommentar

Enig i mye av det som allerede er nevnt her. Jeg håper dere kan dele ting inn i søkbare kategorier - guider, tips & triks, multimedia, hardware/drivere, etc. Det beste hadde vært å få kraftige, boolske søkemuligheter. En artikkelindeks som oppdateres med jevne mellomrom hadde også vært fint.

 

Synes ellers at hovedstoffet bør være myntet på nybegynnere, med enkelte mer avanserte artikler innimellom.

Lenke til kommentar
Det VIL også bli en guide for hvordan en setter opp Arch Linux fra installasjon og til du har et brukervennlig system på høyde med Ubuntu. Dog jeg ikke er helt sikker hvor dyp denne kommer til å bli.

8846813[/snapback]

 

Dette er muligens den guiden som bør være mest dyptgående!

 

Arch har som prinsipp å være renest mulig i utgangspunktet, og kommer derfor uten det meste.

det å vite hva man skal legge til, osv er derfor viktig å få med.

 

jeg er meget ukjent med linux, men snoka litt rundt for å finne meg en distro som jeg tenkte jeg skulle bruke for å gjøre meg kjent med, evt. som en avløser for XP.

 

jeg har gjort en del ting, men latskap og skole har gjort at jeg ikke har tatt meg så mye tid til å få ting til å virke og/eller å finne nøyaktig det programmet jeg ønsker å bruke til en bestemt ting. f.eks. så måtte jeg teste mange (husker ikke hva det heter for øyeblikket) "browsere" før jeg fant ut at rox var tingen for meg.

vindusbehandlere er også en ting som kan være kjekt å ta med.

Arch åpner jo for muligheter, da bør man gå innom flere av disse i en guide!

 

hvordan jeg legger ting til utenom pacman vet jeg heller ikke.

 

trådløst internett, det har jeg ikke orket å fikse enda, og det er noe jeg trenger for å i det hele tatt orke å sette meg ned med det der, så har en litt ond sirkel der ja.

det var ikke akkurat som puppy-linux, som nesten kobler til automatisk også. (puppy linux er bare 90MB stor. :dribble: )

 

poenget mitt er vel i bunn og grunn, at denne nevnte artikkelen, er en som det ikke hadde skadet om hadde vært 20 sider lang!

40 sider hadde også gått, i allefall med det bilde/tekst forholdet som er her på HW!

(det er jo allerede en artikkel for de mer intereserte ;) )

Lenke til kommentar

Må si at den stadige "flommen" av linux artikkler skviser meg nærmere og nærmere kanten av stupet... stupet til å teste ut Linux for første gang siden tja. leeenge.

 

Det jeg svært gjerne vil se er en detaljert guide for å sette opp en Linux maskin som HTPC eller hva det heter, komplett med TiVO funksjonalitet (automatisk opptak etc), DVD spiller (hva er navnet på det filter programmet man kan bruke for å opptimalisere video-avspillin? tror dette var støttet både i linux og windows?), musikk spiller, bilde-galleri ala slide show og kanskje sleng inn sånn derre "aktiv desktop" som viser temperatur, værmelding og slikt også..

 

Det store minuset for mange når det kommer til Linux, og det argumentet som er vannskeligst å argumentere er mangelen på solid støtte for openGL i spill... eller sakt på en annen måte, det som er tyngst å svelge for de fleste er mangelen på støtte av spill i linux.. Derfor kan det jo være enklere å "konvertere" nye over til Linux med mer spesielle pc prosjekter, som f.eks. stue-multi-media maskinen, hvor så vidt jeg forstår det, det finnes alt man trenger av programmer å støtte!

 

Dersom jeg får en slik guide, lover jeg på heder og ære at min stue pc blir en Linux boks.. For helt ærlig så er mitt hovedproblem med linux mangelen på spill-støtte, noe jeg ikke trenger på stue-pc'en!!

 

...wao.. litt usammenhengede tekst.. jaja... håper på en slik artikkel gjør jeg jo iallefall... siden Mastiff ennå ikke har fullført sin emminente HTPC guide ... han venter vel ennda på at Gerber eller va det var skal komme i ny versjon eller no..

Lenke til kommentar
I følge TNS Metrix, så brukte 1,8% av alle våre besøkende i 2006 Linux, mens 1,4% brukte Mac. Hittil i 2007 så har Linux falt ned til 1,7%, og Mac har hoppet til 3%. (Dette gjelder altså bare Hardware.no.)

8844963[/snapback]

 

Mange Linux-tellinger pleier å havne under "ukjent OS" såvidt jeg vet. Inneholder andelen Linux-brukere på 1.7% også "ukjente OS"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...