Gå til innhold

Vi samler Linux-stoffet


Anbefalte innlegg

DargarWhiteFang Postet i dag, 03:54

Dersom jeg får en slik guide, lover jeg på heder og ære at min stue pc blir en Linux boks.. For helt ærlig så er mitt hovedproblem med linux mangelen på spill-støtte, noe jeg ikke trenger på stue-pc'en!!

-

(Artikkelforfatter) Skinney @ 12/06-2007 : 23:22

Det VIL bli en test/guide av LinuxMCE, en tilleggspakke for (K)ubuntu som har fått veldig mye skryt for tiden. Skal visst være et komplett Media Center med veldig mye spennende stoff.

Så som du ser er det gode muligheter for at din stue-pc blir en Linux boks DargarWhiteFang ;)

 

Dette er forøvrig noe jeg også følger spent med på, og jeg har nylig fått høre at MCE (MediaCenter) vil komme som en del av KDE i Kubuntu var det vel, til høsten, og at det dermed blir vesentlig mye lettere å sette opp og komme igang. Slik det er i dag virker det noe komplisert for Linux "noobs" som meg selv.

Ellers er jeg litt i samme båt som deg, ifht spill og enkelte andre ting som ikke gjør det aktuelt å erstatte Windows med Linux, men på stue-pc'n er det hjertelig velkommen, og jeg håper det er en "VistaMCE- knuser" både på ytelse, funksjoner, konfigurasjonsmuligheter og utseende, samtidig som brukervennligheten er der, slik som det loves i reklamer jeg har sett... :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må si at den stadige "flommen" av linux artikkler skviser meg nærmere og nærmere kanten av stupet... stupet til å teste ut Linux for første gang siden tja. leeenge.

 

Det jeg svært gjerne vil se er en detaljert guide for å sette opp en Linux maskin som HTPC eller hva det heter, komplett med TiVO funksjonalitet (automatisk opptak etc), DVD spiller (hva er navnet på det filter programmet man kan bruke for å opptimalisere video-avspillin? tror dette var støttet både i linux og windows?), musikk spiller, bilde-galleri ala slide show og kanskje sleng inn sånn derre "aktiv desktop" som viser temperatur, værmelding og slikt også..

 

Det store minuset for mange når det kommer til Linux, og det argumentet som er vannskeligst å argumentere er mangelen på solid støtte for openGL i spill... eller sakt på en annen måte, det som er tyngst å svelge for de fleste er mangelen på støtte av spill i linux.. Derfor kan det jo være enklere å "konvertere" nye over til Linux med mer spesielle pc prosjekter, som f.eks. stue-multi-media maskinen, hvor så vidt jeg forstår det, det finnes alt man trenger av programmer å støtte!

 

Dersom jeg får en slik guide, lover jeg på heder og ære at min stue pc blir en Linux boks.. For helt ærlig så er mitt hovedproblem med linux mangelen på spill-støtte, noe jeg ikke trenger på stue-pc'en!!

 

...wao.. litt usammenhengede tekst.. jaja... håper på en slik artikkel gjør jeg jo iallefall... siden Mastiff ennå ikke har fullført sin emminente HTPC guide ... han venter vel ennda på at Gerber eller va det var skal komme i ny versjon eller no..

8848207[/snapback]

 

jeg VET det finnes en helt genial mediasenter distro til stuebruk, mener å huske den var basert på ubuntu også.. den skulle ha masse funksjoner, som å sende startsignal til tv og dimme lys når du satt på en video. media i sentrum, i kontrast med MS sin løsning som er system i fokus og media i bakrun.

 

edit.. folk kommer med svar før meg :O

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar

Flott! Dét jeg kunne tenke meg å lese mer om er alternativer til typiske Windows-applikasjoner, gjerne med et litt mer HWB-aktig fokus (nemlig bedrifter og deres applikasjoner), som f.eks. regnskapssystemer og andre programmer man vanligvis tenker er "Windows-only". Det er selvsagt også interessant å lese om alternativer til hjemme-programvare som Adobe Photoshop (i samarbeid med nevnte Akam.no!), Microsoft Office o.l. også, men dette er mer kjent enn alternativer i bedriftsverdenen.

Lenke til kommentar
Ellers er jeg litt i samme båt som deg, ifht spill og enkelte andre ting som ikke gjør det aktuelt å erstatte Windows med Linux, men på stue-pc'n er det hjertelig velkommen, og jeg håper det er en Vista MCE knuser både på ytelse, funksjoner, konfigurasjonsmuligheter og utseende, samtidig som brukervennligheten er der, slik som det loves i reklamer jeg har sett... :)

8848525[/snapback]

 

Du er vel pent nødt til å ha en bindestrek mellom Vista MCE og knuser, ellers blir meningen helt motsatt av det du ønsker å si. ;) Orddeling er litt farlig. Plutselig blir betydningen en annen.

Lenke til kommentar
Ellers er jeg litt i samme båt som deg, ifht spill og enkelte andre ting som ikke gjør det aktuelt å erstatte Windows med Linux, men på stue-pc'n er det hjertelig velkommen, og jeg håper det er en Vista MCE knuser både på ytelse, funksjoner, konfigurasjonsmuligheter og utseende, samtidig som brukervennligheten er der, slik som det loves i reklamer jeg har sett... :)

8848525[/snapback]

 

Du er vel pent nødt til å ha en bindestrek mellom Vista MCE og knuser, ellers blir meningen helt motsatt av det du ønsker å si. ;) Orddeling er litt farlig. Plutselig blir betydningen en annen.

8848796[/snapback]

Oups :blush:

Takk for tipset, har gjort om litt nå. For som du vel antok håper jeg altså at LinuxMCE viser seg å være bedre enn VistaMCE, og ikke omvendt :D

Lenke til kommentar
I følge TNS Metrix, så brukte 1,8% av alle våre besøkende i 2006 Linux, mens 1,4% brukte Mac. Hittil i 2007 så har Linux falt ned til 1,7%, og Mac har hoppet til 3%. (Dette gjelder altså bare Hardware.no.)

8844963[/snapback]

 

Mange Linux-tellinger pleier å havne under "ukjent OS" såvidt jeg vet. Inneholder andelen Linux-brukere på 1.7% også "ukjente OS"?

8848515[/snapback]

Uansett så overrasker det meg ikke at antall Linux brukere har gått noe ned, ettersom vista har blitt sluppet i denne tidsperioden. Det er vel mange lesere av hw(i alle alder) som liker spill, og vista kan friste med directx. Med tanke på hvilke penger som legges i vista så klarer distroer som Ubuntu seg godt(Link). :)

 

Antallet med windowsbrukere på hw.no forteller oss at artikler som besvarer typiske spørsmål fra en slik som lurer på Linux, vil bli godt mottatt. Hvilke spørsmål dette er ser man raskt på Linux forumet her på hw. Men oversikt over skrivebordsmiljø, full innstallasjonsguide av Ubuntu(herunder hvilke partisjoner, hvor store, hvilke filssystem hva er swap, dualboot alternativer), programmer for Linux, er noen eksempler. Dere kan jo starte med det enkle :)

 

Temasider høres veldig bra ut, finnes alt flere guider på forumet som sikkert kan limes inn.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Flotte tiltak du kommer med Skinney! Virkelig bra! :thumbup:

 

Det overasker meg litt at andelen linux-lesere på hw.no har gått litt ned i år. Men Linux-entusiastene er kanskje ikke så opptatt av gamer-nyheter, overklokking og siste skrik i hw som mange windowsbrukere. - De som bruker linux som eneste OS er nok ennå relativt entusiastiske, og mer opptatt av artikler om fri programvare og linux-relaterte emner og det har vært veldig fraværende inntil nå.

 

Jeg er enig i at nybegynner-artikler er de som trolig trekker flest lesere. Det er mange flere nysgjerrige potensielle brukere enn entusiaster.

 

Om man vil trekke entusiaster så er det kanskje greit med lanseringsnyheter og lisenspolitikk, patentstrider o.l. Men jeg mener fokus heller bør være på de nysgjerrige potensielle brukerne. - Nybegynnerne.

 

Hva jeg spesifikt skulle likt å se:

- Synaptic / Adept / gnome-app-install o.l.

- OpenOffice innføring. (Gjerne oppdelt i guider til hvert program og muligheter. Scripting osv.)

- Evolution innføring.

- Firefox/Thunderbird/VLC nyheter har det allerede vært en del av og det er bra. - Fint om de også blir inkludert i hw.no/linux seksjonen.

- Monodevelop innføring.

- CD/DVD-brenning

- IM-klienter

- Hvordan bruke network-manager (inkl vpn-delen)

- Konqueror og KDE programmene... KOffice osv.

- Introduksjon til frie spill.

 

Altså ting man kan gjøre med GNU/Linux etter man har installert det.

 

Edit: Leif på tur.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Kjempe flott tiltak. :D

 

Men vil det bli skrevet om alle forskjellige "F.U.D" angrep på linux miljøet?

Og hvordan vil de bli skrevet ? Litt lei av artikler hvor de skriver langt inlegg om alt som har blitt sagt og en liten "notis" i bunn som egentlig ikke forklarer begge sider av saken.

Lenke til kommentar

Jeg synes det kunne vært skrevet noe om framtidsutsiktene/utviklingen for Linux som plattform. Spesiellt om alle typer forenklinger som måtte vært gjort, og som er på trappene. Det er jo ikke til å komme vekk i fra at Linux er nokså tung på bunnen på godt og vondt.

 

Jeg selv fikk første titt innom Linux for nesten 13 år siden. Men det gjør meg langt i fra automatisk "dyktig med Linux". Fordi jeg har ikke aktivt brukt Linux i det daglige. Den gang installerte jeg, kikket og så glemte jeg det. For så et par ganger (noen år senere) å installere og glemme det igjen.

 

Første gang var med:

Yggdrasil - (1994)

 

Andre gang var med:

Red Hat - (en gang senere på 90-tallet)

 

Tredje gang var med:

Mandrake - (mulig det var rundt årtusenskiftet)

 

Fjerde gang ver med:

Ubuntu Live CD - (var nok etter år 2000 en gang)

Lenke til kommentar

Etter å ha lest igjennom innleggene så kan de se ut som en artikkelserie kan passe fint, hvor man begynner med installasjonen så fortsetter med hva man så kan bruke boksen til. Om man tar utgangspunkt i Ubuntu så kan det være greit å linke til andre guider for noen av de andre populære distroene der hvor det er nødvendig, slik at ikke Ubuntu brukere blir pekt i riktig rettning.

 

Ser frem til flere artikler om forskjellige bruksområder for Linux, slik at min nåværende boks kan utvides fra LAMP (Linux - Apache - Mysql - PHP) oppsettet den primært brukes til i dag.

 

Edit: Bare for å pirke litt på de som snakker om spill støtte i Linux. Det er Linux støtten i spill som mangler, ikke spill støtten i Linux. Det er en liten viktig forskjell.

Endret av crowly
Lenke til kommentar
I følge TNS Metrix, så brukte 1,8% av alle våre besøkende i 2006 Linux, mens 1,4% brukte Mac. Hittil i 2007 så har Linux falt ned til 1,7%, og Mac har hoppet til 3%. (Dette gjelder altså bare Hardware.no.)

8844963[/snapback]

 

Her finnes det nok noen mørketall. For det første finnes det mange som benytter seg av *nix i forskjellige sammenhenger, men ikke nødvendigvis til primærdesktop. Jeg bruker f. eks. både OpenBSD, FreeBSD, Debian og forskjellige Windowsversjoner, daglig.

 

I tillegg er det også de som modifiserer systemene sine til å spoofe operativsystem og nettleser, for å unngå eventuelle sperrer som kan finnes. Så med mindre TNS Metrix klarer å gjenkjenne OS ut fra tcp/ip stacken, så vil det aldri kunne bli helt korrekt.

Lenke til kommentar

Synes det høres veldig bra ut med en "serie" hvor det først blir installert linux, så litt om hvordan en kan sette opp systemet osv. Problemet med dette er at hvertfall del 2 blir anderledes fra distro til distro. F. eks. trenger ikke ubuntu mye styr etter installasjonen, mens distroer som f. eks. slackware trenger en del mer konfigurasjon for å ha en desktop.

Lenke til kommentar
I følge TNS Metrix, så brukte 1,8% av alle våre besøkende i 2006 Linux, mens 1,4% brukte Mac. Hittil i 2007 så har Linux falt ned til 1,7%, og Mac har hoppet til 3%. (Dette gjelder altså bare Hardware.no.)

8844963[/snapback]

 

Her finnes det nok noen mørketall. For det første finnes det mange som benytter seg av *nix i forskjellige sammenhenger, men ikke nødvendigvis til primærdesktop. Jeg bruker f. eks. både OpenBSD, FreeBSD, Debian og forskjellige Windowsversjoner, daglig.

 

I tillegg er det også de som modifiserer systemene sine til å spoofe operativsystem og nettleser, for å unngå eventuelle sperrer som kan finnes. Så med mindre TNS Metrix klarer å gjenkjenne OS ut fra tcp/ip stacken, så vil det aldri kunne bli helt korrekt.

8856561[/snapback]

Et par ting jeg lurer på.

 

Hvordan funker det om noen bruker safari som er basert på konquerer, om noen har installert IE på Linux og om distroer som f.eks BSD og Solaris som er Unix blir vist som Mac?

 

Når det gjelder statistikk så tror jeg en relativt stor del Linuxbrukere befinner seg på denne siden!

 

For statistikken sin skyld, siden mange her kanskje surfer på jobb hvor man MÅ bruke windows og vil da gi litt missvisende statistikk da det ikke er os'et man foretrekker, hadde det vært en ide med en brukerstatistikk på HW.no hvor man kan si hvilket os og eventuelt distro/version man bruker, hvilken nettleser man foretrekker osv.

Lenke til kommentar
Hvilket OS du bruker blir vel vanligvis sendt som en del av http-forespørselen sammen med din UserAgent tror jeg.

 

Mozillas useragent ser vel ca slik ut:

Mozilla/MozVer (Platform; Security; SubPlatform; Language; rv:Revision[; Extension]*) Gecko/GeckVer [Product/ProdVer]

 

-C-

8865597[/snapback]

 

Det har du helt rett i. Medfølger som en header tror jeg. Husker ikke helt.

Lenke til kommentar
Edit: Bare for å pirke litt på de som snakker om spill støtte i Linux. Det er Linux støtten i spill som mangler, ikke spill støtten i Linux. Det er en liten viktig forskjell.

8852450[/snapback]

Hva har Linux som erstatning for DirectX egentlig? Er OpenGL bra nok? Jeg kan ikke nok om de tingene.

 

Håper initiativet til EA (Electronic Arts) gjør det enklere å porte de påfølgende spillene som måtte komme over til Linux. Mac OSX er jo som kjent en slags Unix variant:

http://gamer.no/nyhet//carmack_gaar_for_mac/40321

Lenke til kommentar
Edit: Bare for å pirke litt på de som snakker om spill støtte i Linux. Det er Linux støtten i spill som mangler, ikke spill støtten i Linux. Det er en liten viktig forskjell.

8852450[/snapback]

Hva har Linux som erstatning for DirectX egentlig? Er OpenGL bra nok? Jeg kan ikke nok om de tingene.

 

Håper initiativet til EA (Electronic Arts) gjør det enklere å porte de påfølgende spillene som måtte komme over til Linux. Mac OSX er jo som kjent en slags Unix variant:

http://gamer.no/nyhet//carmack_gaar_for_mac/40321

8865805[/snapback]

 

EA sitt "initiativ" vil ikke gjør det enklere å porte spill til Linux ettersom EA ikke lager native Mac versjoner av spillet. EA vil benytte seg av Transgamings Cider motor(samme folka som står bak Cedega) Så du kan regne med dårligere ytelse enn en Windows versjon(du kan jo lese testen min "Spill dine spill i Linux" for å se hvor stor ytelsesforskjell det er snakk om). Men det kan jo godt hende at EA og Cedega blir en fin match for Linux gamere... Hvem vet?

Lenke til kommentar
Hva har Linux som erstatning for DirectX egentlig? Er OpenGL bra nok?

8865805[/snapback]

OpenGL er brukt i bl.a. Doom og Quake. De regnes for å være spill med bra grafikk. Compiz/Beryl bruker også OpenGL. Direct3D, som senere ble en del av DirectX, kom flere år etter OpenGL og er lukket. DirectX er et vellykket forsøk fra Microsoft på å få (nær) verdensherredømme på spillfronten.

 

Dessverre har spillbransjen orientert seg mot et proprietært system hvor kildekoden er lukket, istedet for et åpent system som er kryssplattform - dvs. går både i Windows, Linux og på Mac f.eks. Microsoft ønsket å fjerne støtten for OpenGL helt fra Vista, men protester fikk dem til å snu. Et stalltips fra meg er at neste Windows-versjon ikke vil ha den - hvis ikke spillprodusentene begynner å utvikle kryssplatformspill i OpenGL istedet, da må nok Microsoft måtte beholde støtten i Windows.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Mange Linux-tellinger pleier å havne under "ukjent OS" såvidt jeg vet. Inneholder andelen Linux-brukere på 1.7% også "ukjente OS"?

Nei, de havner under "Unavailable". :)

 

Jeg kan forresten oppdatere statistikken litt. Linux-brukerne på HW.no hittil i 2007 utgjør nå 2,3% (+0,6%), mens Mac-brukerne utgjør 2,4% (-0,6%).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...