Gå til innhold

David Bowie - albumguide og diskusjon


svinepelz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hørte på The Man Who og likte lydbildet veldig godt. Tynne gitarer og en bass med skikkelig substans. Det liker vi. Må også si at stemmen til Bowie har vokst litt på meg. Må si jeg liker den mer og mer!

9089656[/snapback]

Så kult da :)

 

TMWSTW (antar at du snakker om plata) er en stayer som jeg hører på i ny og ne, men den er litt bortglemt av de fleste, og skiller seg en del fra de andre albumene hans. Enig i at lydbildet er bra, og stemmen hans er vel omtrent som på Hunky Dory og Ziggy, dvs. fortsatt litt tynn og fislete, men elastisk og kraftfull på et litt feminint vis.

 

Hva syntes du om låtene? Selv har jeg en spesiell forkjærlighet for All The Madmen og Running Gun Blues (hårreisende fløyte!), men tittelsporet og et par-tre andre rangeres også veldig høyt :)

 

Edit: Bassen på plata trakteres forresten av ingen ringere enn Tony Visconti, som skulle jobbe sammen med Bowie igjen en del ganger, hovedsaklig som produsent av noen av hans beste album.

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På grunn av plassmangel og diverse bugs måtte det litt vedlikeholdshjelp fra oven (les: en administrators utstrakte og hjelpende hånd) til for å fikse problemene. svinepelz' flotte guide har nå god flyt og estetikk :)

 

Dette er et modereringsinnlegg, vennligst ikke kommenter dette innlegget i tråden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jau jau, siden det egentlig ikke skjer noe i Bowie-verdenen tenkte jeg det kunne være på tide med en liten oppsummering av det som skjer :!:

 

Nyutgivelsen av Buddha Of Suburbia er et must for alle som ikke har albumet:

 

3440302m.jpg

Klikk på bildet for å kikke på utgivelsen på play.com

 

David Gilmours visstnok eminente konsert-DVD, Remember That Night, har med Bowie på de to siste sangene, Arnold Layne og Comfortably Numb:

 

3440145m.jpg

Klikk på bildet for å kikke på utgivelsen på play.com

 

Filmklassikeren Labyrinth (med David Bowie i en av hovedrollene som goblin-kongen Jareth) får en nyutgivelse med restaurert lyd og bilde, samt en del nyfunnet materiale, i en fin dobbeldisk-utgave:

 

3431892m.jpg3366500m.jpg

Klikk på bildene for å kikke på utgivelsene på play.com

 

En ny Bowie-biografi er ute, kalt The Words And Music Of David Bowie. Ser ut som et interessant supplement til bøker som Nicholas Peggs glimrende The Complete David Bowie og Christopher Sandfords Loving The Alien.

 

Ellers når det kommer til bøker er Mick Rocks bildebiografi Moonage Daydream: The Life & Times Of Ziggy Stardust tilgjengelig til en noenlunde grei pris for tiden (førsteopplaget i hardcover var meget dyrt), mens From Station To Station: Travels With David Bowie 73-76 fortsatt ser ut til å være priset noe høyt :no:

 

Soundtracket til Control, Anton Corbijns biografi-film om Ian Curtis (Joy Division), vil inneholde to Bowie-spor (Drive-In Saturday og Warszawa, begge brukes i selve filmen), samt tre nye New Order-instrumentaler og materiale fra artister som Iggy Pop, Kraftwerk, Roxy Music, Joy Division, Velvet Underground og The Killers. Det kan i den forbindelse nevnes at Joy Division først kalte seg Warsaw, en referanse til nettopp Warszawa fra Bowies album Low.

 

Seksti år med Bowie feires i oktober-utgaven av Record Collector (kan kjøpes i Narvesen) med en 16 sider lang artikkel om de 60 ypperste Bowie-samleobjektene. Kan bli interessant for blodfansen :-)

 

Ellers er det fortsatt morsomt å stikke en tur innom Pitchforkmedia og konstantere at David Bowie - Low fortsatt rangeres som det aller beste albumet som ble gitt ut på syttitallet, selv om det ikke akkurat er en nyhet :thumbup:

 

Ellers har hovedtyngden av Bowies CDer blitt nyutgitt det siste året eller no' sånt som "vinyl replicas", altså CDer i små pappcover som er laget for å ligne mest mulig på de originale LPene. Sexy. Finnes på Platekompaniet, evt. på cdon og sikkert mange andre steder.

 

Til slutt et lite tilbakeblikk:

 

"Music itself is going to become like running water or electricity. So it’s like, just take advantage of these last few years because none of this is ever going to happen again. You’d better be prepared for doing a lot of touring because that’s really the only unique situation that’s going to be left. It’s terribly exciting. But on the other hand it doesn’t matter if you think it’s exciting or not; it’s what’s going to happen."

David Bowie, 2002

 

 

 

Edit: Mulig jeg driter på draget nå, men en fantastisk Bowie-bootleg fra 16. juli 1974 har nettopp blitt lagt ut på dimeadozen.org - audience tape, men lydkvaliteten er suveren for å være fra 1974. Jeg legger ikke ved noen direktelink, men anbefaler fans å laste ned denne. Greit, teknisk sett er det sikkert tvilsomt av meg å oppfordre til nedlasting av slikt, men herr Bowie himself har uttalt at han ikke bryr seg om at folk laster ned bootlegs, så da føler jeg meg på meget trygg moralsk grunn. Om det ikke er godt nok får dette heller modereres bort :)

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Legg det til som en bonus en gang uti fremtida, funker nok fett. :p

Jo, Labyrinth er med nå, sammen med Tin Machine og diverse pussing, flikking og utvidelser jeg har gjort siden sist.

 

Anyways!

 

I serien "det skjer ikke så mye, men her er i alle fall noe som kan nevnes":

 

1. Outside, Earthling, 'hours...', Heathen og Reality, med andre ord Bowies fem siste album, skal nå av en eller annen pussig grunn gjenutgis i en Limited Edition-boks med totalt 10 disker (hvert album med sin egen bonusdisk). Jeg sier pussig fordi dette er album som har veldig lite med hverandre å gjøre, de er utrolig forskjellige både musikalsk og tematisk, kanskje bortsett fra de to aller nyeste (Heathen og Reality). En positiv ting er at alle albumene kommer i "vinyl replica"-utgaver, og at du får det meste av det som er verdt å ha med tanke på bonusspor og sånt til hvert album. Likevel er det bare ett album her som er virkelig godt, nemlig 1. Outside, og selv om det finnes ting og tang av interesse på de andre platene også så begrenser dette nytteverdien av boksen en smule.

 

Du kan lese mer på davidbowie.com - trackliste og coverart. Boksen ser i det minste litt tøff ut:

 

sony_box_10track_promo_480p.gif

 

Kleskjeden Target i USA kommer ellers med en ny Bowie-kolleksjon med Bowie-aktige klær. Litt Thin White Duke-aktig, med symbolbruk og snitt som gamle fans vil nikke gjenkjennende til. Kanskje ikke så veldig spennende, men samtidig skal Target selge en seksspors Bowie-sampler med låter fra muligens kommende framtidige utgivelser, tre av låtene er livemateriale. Spennende, kanskje... remastringen på livematerialet skal visstnok være meget bra. CDen heter Strangers When We Meet, og kan finnes på eBay for spesielt interesserte:

 

61bf_2.JPG

 

Sporliste:

1 - The Jean Genie (Live) from 'Santa Monica '72'

2 - Strangers When We Meet from 'The Buddha of Suburbia' New Edition Package

3 - Oh! You Pretty Things from 'Hunky Dory' Collector's Special Edition CD

4 - Word On A Wing (Live) from 'Nassau Live '76'

5 - Always Crashing In The Same Car from 'Low' Collector's Special Edition CD

6 - Young Americans (Live Audio) from 'Glass Spider' Live Tour DVD

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Her bumpes det!

 

Vel, siden det er jul (vi passerer vel over til første juledag før jeg får trykket "Add Reply", men likevel) så passer det nok fint å linke til en ånkli' godbit av en side, nemlig Wolfgang's Vault, her med direktelink til ni låter fra David Bowies legendariske konsert i Nassau Coliseum, 1976:

 

http://concerts.wolfgangsvault.com/dt/davi...1647&rsid=9

 

Siden krever en kjapp registreringsrunde, men utbyttet er et digert konsertarkiv med artister som Iggy Pop, Bruce Springsteen, Jimi Hendrix, Miles Davis, Pink Floyd, Rolling Stones, The Who, Neil Young, The Clash, Black Sabbath, Beach Boys... the list goes on and on. Du kan til og med høre på Duran Duran live om du gidder. Yay!

 

Jau jau, en liten ting til. Jeg fikk "1001 album du må høre før du dør" (bok) i julegave, og hittil har jeg funnet Hunky Dory, Ziggy Stardust, Aladdin Sane, Young Americans, Station To Station, Low og "Heroes". Scary Monsters ble ikke funnet verdig, så det var nok hele beholdningen (jeg har kommet til ca midt på åttitallet), men sju album er ikke så verst. God jul!

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har begynt å utforske Bowie litt nå i det siste og jeg liker blant annet "Ashes to Ashes" ganske godt. Er det noe annet som er vell verdt å høre?

 

Selv vil jeg også legge til at jeg synes Turboneger sitt cover av Suffragette City sin bedre enn originalen. Synes det er en kjempekul sang, men jeg synes originalen mangler litt futt, noe jeg synes Turboneger klarer å få med på sin version. Men som sagt har jeg så vidt begynt å utforske Bowie nå, så jeg kan ikke si så mye annet enn at jeg har hørt på Best of albummet som kom i 2002.

Lenke til kommentar

Det med at originalen mangler litt futt kan jeg skjønne at du mener. Jeg påpekte i min omtale av Ziggy Stardust at plata har en tynn og fislete produksjon, noe bl.a. Suffragette City lider litt under.

 

Ashes To Ashes er en flott sang, fra et knallsterkt album. Det er vanskelig å få noe annet enn et "sinnssykt sprikende" inntrykk fra en samleplate med Bowie, så jeg ville egentlig ha styrt unna akkurat det... men nå er jeg fan, og ser kanskje litt forskjellig på det enn mange andre. Du liker Ashes To Ashes, tja, hva med Fashion? Egentlig anbefaler jeg deg å høre gjennom noen album, synes du får et bedre inntrykk av artisten Bowie gjennom det enn gjennom samleplater og tilfeldige mp3er.

 

Skaff "Heroes", skru opp på maks under Sons Of The Silent Age og marvel at the otherworldly noise - BABY BABY BABY, FIND ANOTHER WAY! Eller noe sånt. Bruk albumguiden :D

 

Når det gjelder språk vet jeg ikke, men jeg tror ikke Bowie er spesielt språkmektig. Han spilte inn låta "Heroes" på både tysk og fransk (spesielt den franske er rimelig obskur), og gjennombruddshiten Space Oddity fikk sågar spansk tekst som Ragazzo Solo, Ragazzi Sola eller noe sånt. Jeg tror ikke Bowie snakker noen av disse språkene flytende.

Lenke til kommentar
Det med at originalen mangler litt futt kan jeg skjønne at du mener. Jeg påpekte i min omtale av Ziggy Stardust at plata har en tynn og fislete produksjon, noe bl.a. Suffragette City lider litt under.

 

Ashes To Ashes er en flott sang, fra et knallsterkt album. Det er vanskelig å få noe annet enn et "sinnssykt sprikende" inntrykk fra en samleplate med Bowie, så jeg ville egentlig ha styrt unna akkurat det... men nå er jeg fan, og ser kanskje litt forskjellig på det enn mange andre. Du liker Ashes To Ashes, tja, hva med Fashion? Egentlig anbefaler jeg deg å høre gjennom noen album, synes du får et bedre inntrykk av artisten Bowie gjennom det enn gjennom samleplater og tilfeldige mp3er.

 

Skaff "Heroes", skru opp på maks under Sons Of The Silent Age og marvel at the otherworldly noise - BABY BABY BABY, FIND ANOTHER WAY! Eller noe sånt. Bruk albumguiden :D

 

Når det gjelder språk vet jeg ikke, men jeg tror ikke Bowie er spesielt språkmektig. Han spilte inn låta "Heroes" på både tysk og fransk (spesielt den franske er rimelig obskur), og gjennombruddshiten Space Oddity fikk sågar spansk tekst som Ragazzo Solo, Ragazzi Sola eller noe sånt. Jeg tror ikke Bowie snakker noen av disse språkene flytende.

 

 

Takk for tipset!

Jeg har fått et veldig blandet inntrykk av Bowie. Det har nok sansynligvis noe med at han har holdt på i mange år og sikkert endret seg en del. Jeg synes i hvert fall at jeg fant mye forskjellig på "Best of"-albummet som du også sier er sprikende. Det er veldig vanlig for artister som har holdt på lenge.

 

Blir gøy og utforske mer da jeg liker en del av det jeg har hørt. Jeg tror kanskje jeg starter med Heroes og tar det som utgangspunkt.

 

Mange jeg kjenner liker "Ziggy Stardust"-sangen veldig godt, men jeg mener den har blitt litt oppskrytt da jeg har hørt Bowie gjøre mye bedre enn akkurat den sangen.

Lenke til kommentar

Jau. Tittellåta til Ziggy har sin sjarm, men den er litt simpel. I det hele tatt anbefaler jeg deg heller å høre på Aladdin Sane enn The Rise And Fall Of..., det er en mye mer spennende plate, med en mye fetere produksjon.

 

Edit: Jeg starta med "Heroes" selv, og ble hekta, så selv om det ikke er den mest tilgjengelige plata i Bowies diskografi så er det ikke sikkert det er dumt sted å starte!

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...