Gå til innhold

David Bowie - albumguide og diskusjon


svinepelz

Anbefalte innlegg

Er enig med førstepost at Ziggy Stardust er overvurdert. Jeg har et forhold til David bowie med at jeg har The Singles Collection, og jeg liker best sanger som Starman oh Heroes og Changes osv. Noen som kan foreslå noen sanger jeg burde høre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Starman, "Heroes" og Changes, hm. Det dekker i alle fall et par spekter av Bowies musikk (melodiøs popmusikk og det litt mer episke og småeksperimentelle), og i og med at du har The Singles Collection så har du allerede hørt mye av det som er naturlig å slenge ut av seg som en anbefaling.

 

Du kan jo prøve følgende:

- The Man Who Sold The World

- Big Brother

- Oh! You Pretty Things

- Stay

- Five Years

 

Der har du en håndfull sanger (en sang pr. finger), ingen av dem er på The Singles Collection, ingen av dem ligner noe særlig på hverandre, og alle er veldig bra.

 

Som en liten ettertanke kan jeg si at jeg ikke er noe glad i Best Of-plater med Bowie, fordi det musikalske spennet er så stort at det nødvendigvis må bli et sammenrask av vidt forskjellig musikk. Jeg tror at det er veldig lett å synes at samleplater med Bowie er bare halvbra, fordi man ofte synes en type musikk er bra, mens man ikke liker så godt resten. Samlinger som tar for seg kortere tidsrom er etter min mening mer vellykkede enn f.eks. The Singles Collection.

 

 

 

Edit: Rettet en skrivefeil. Har også finpusset mye på guiden siden første post, og lagt til f.eks. to Tin Machine-album.

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar

En bra liste med masse interessant informasjon om en av verdens beste artister. Jeg syntes du er litt slem mot det nyere han har laget dog. Jeg syntes det var mange bra låter på Heathen albumet. For meg så må en høre på låtene til bowie noen ganger før en blir ordentlig glad i dem, og det gjelder i høy grad for dette albumet. kanskje du har vært litt for snar?

Lenke til kommentar

Veldig god, og forseggjort guide dette her. Av en eller annen grunn er "Let's Dance" og "Ziggy Stardust" to sanger jeg aldri får helt ut av hodet, det er to av de låtene jeg går å småsynger mest på. Ene onkelen min er kjempefan av Bowie, så jeg har hørt en god del, å jeg må si at han har mye som jeg ikke skjønner faller i smak hos oppegående mennesker (ingen gode eksempler i farta), skal en del til for at det treffer meg skikkelig, det er langt fra den sounden jeg faller lettest for, eller snakker varmt om. Men han har noen knall låter, og knall album, som virkelig treffer, å er utvislomt en kjempeartist.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Fin guide dette, bra at du tar deg tid til å skrive en så omfattende guide. Skal lese ordentlig gjennom den en dag. Ikke mange artister som har så variert musikk stil, og ikke minst like mange album. Bowie er helt klart en av mine favoritt artister. Var på konsert med han for et par år siden, en fantastisk opplevelse. Han er herlig live! :)

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt sikker på om en Under Pressure-fan vil finne så mye glede i 1. Outside, for å være helt ærlig :)

8954003[/snapback]

Alle burde være fans av 1. Outside ;)

 

Bare digger at The Hearts Filthy Lesson blir brukt i rulleteksten på Se7en og I'm Deranged i vignetten og rulleteksten til Lost Highway. De filmene må du se, hvis du ikke allerede har gjort det :)

Lenke til kommentar

Klart man har sett Se7en og Lost Highway - har begge på DVD. Fan av både Fincher og spesielt Lynch :)

 

Man bør anskaffe soundtracket til Lost Highway, mye snadder, inkl. et par unike edits av I'm Deranged. Hearts Filthy Lesson på Se7en er det såvidt jeg husker ingenting spesielt med, mener de bare har brukt albumversjonen.

 

cun: Så du forresten https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=786042 ? Og jeg er enig i at i en ideell verden burde alle like 1. Outside ;)

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar
Ene onkelen min er kjempefan av Bowie, så jeg har hørt en god del, å jeg må  si at han har mye som jeg ikke skjønner faller i smak hos oppegående mennesker (ingen gode eksempler i farta), skal en del til for at det treffer meg skikkelig, det er langt fra den sounden jeg faller lettest for, eller snakker varmt om.

8984157[/snapback]

Dette er litt av problemet til Bowie. Mange har kalt ham en musikalsk kameleon, og uansett hvor forslitt og overdreven man synes den påstanden blir så er det en viss grad av sannhet i det. En kameleon blir ett med sine omgivelser, og Bowie er på mange måter en trendsurfer, som har endret stil gjennom hele sin karriere basert på musikalske retninger han har villet gå i, av og til av kommersielle årsaker.

 

Gjør så denne evnen til å assimilere musikalske trender Bowie til et geni eller en dillettant?

 

Vel, si det. Jeg har av og til lurt selv på om Bowie virkelig er en nyskaper eller om han bare stjeler som en ravn, og jeg har ennå ikke konkludert. Oftest heller jeg mot at Bowies storhet ligger i at han er "større enn summen av sitt tyvgods" - han lager for eksempel ting som er en miks av jalla-soul, jalla-Kraftwerk og jalla-rock, der hver ingrediens ikke når helt opp til det beste i sjangeren individuelt sett, men så har han en merkelig evne til å konstruere noe nytt og veldig bra som krysser sjangergrensene og definitivt kan regnes som genialt totalt sett.

 

Og tilbake til posten jeg svarer på, som egentlig var det poenget jeg skulle komme inn på, denne stadige endringen til Bowie, måten han går fra sjanger til sjanger på, fører til at av og til kommer han inn på feil spor. Se for eksempel åttitallet, da han etterhvert begynte å spy ut noen helt hårreisende album. Han har rett og slett en del som det er vanskelig å skjønne at faller i smak hos oppegående mennesker, som du sier. Det er kanskje litt av sjarmen til Bowie også, og selv i den verste møkka finnes det små perler her og der :)

Lenke til kommentar
Var på konsert med han for et par år siden, en fantastisk opplevelse. Han er herlig live! :)

9072833[/snapback]

Norwegian Wood eller? Var der, super konsert. Mye bedre enn den i Spektrum året før (eller var det tidligere samme år?)

9080506[/snapback]

 

Ja var på Norwegian wood. En herlig konsert!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...